10 voedingsmiddelen voor een gezond immuumsysteem!

SAM_1816-1200x800

Zodra het kouder wordt, begint het geëmmer weer…..loopneuzen, hoesten, proesten, niezen, en in het ergste geval een griep. Alhoewel je dit uiteraard niet 100% kunt voorkomen, kun je er zelf wel erg veel aan doen om zo min mogelijk risico te lopen dat je wordt gegrepen door een griepje of verkoudheid. En dat kun je, via je voeding. Er zijn een aantal belangrijke stoffen in ons voedsel, bijvoorbeeld antioxidanten, die essentieel zijn voor onze weerstand. Combineer je de vele andere essentiële voedingsstoffen, kun je deze wintermaanden misschien wel de dans ontspringen ! 

WEERSTANDVERHOGERS

In ons huidige voedsel vinden we nog maar weinig echte voedinggswaarden. Ik praat hier over de producten in de supermarkt, met name de kant en klaar producten. Ook is ons huidige groente en fruit aanbod wel enorm verbeterd, maar verminderd in voedingswaarde dankzij snellere producties, voedingsarme bodems, en bestrijdingsmiddelen. We moeten daarom MEER groente en fruit per dag eten om aan de juiste hoeveelheden vitaminen, mineralen en vezels te komen. Zeker in de wintermaanden waarin onze weerstand meer op de proef wordt gesteld door rondvliegende virussen en bacteriën . Het is daarom ook best fijn dat we traditiegetrouw in de winter stevige kost eten, zoals stamppotten. Klik hier om alles te lezen over stamppotten. 

Zoals je vast weet zijn er veel vitaminen en mineralen. Er zijn specifieke vitaminen en mineralen, die erg goed zijn voor onze weerstand. Dit zijn :

VITAMINE C. Bekend en onmisbaar vitamine voor het goed functioneren van het menselijk immuunsysteem

VITAMINE D. Vrij onbekend is dat ook vitamine D een belangrijke rol speelt in het optimaliseren van de weerstand

VITAMINE A. een sterk antivirale vitamine, die een belangrijke rol speelt bij het functioneren van de thymusklier Het komt in plantaardige groente voor in de vorm van bétacaroteen. Dit zet ons lichaam om in vitamine A. 

B-VITAMINEN. Ontzettend belangrijk voor de fagocytactiviteit ( dit zijn de witte bloedcellen)

VITAMINE E: de bekende antioxidant die de productie van antilichamen stimuleert. 

Naast vitaminen zijn ook een aantal mineralen essentieel voor een goede weerstand. 

CALCIUM. Calcium helpt de witte bloedcellen bij het uitvoeren van hun opruimende taken.

SELENIUM. Nodig voor de productie van antilichamen

IJZER. werkt weerstandverhogend, helpt bij vele immuniteitsprocessen, waaronder de rijping van T-cellen meest belangrijk is.

Zink. Is zo’n beetje de sleutel die op alle deuren past om andere vitaminen en mineralen hun werk te laten doen. 

EIWITTEN, VETTEN EN VEZELS

Naast vitaminen en mineralen zijn eiwitten en vezels nét zo onmisbaar om onze weerstand hoog te houden. Eiwitten zijn nodig voor het produceren van alle cellen waaronder de enzymen en antilichamen van het immuunsysteem. Eiwitten bestaan uit aminozuren, die een soort sleutelrol spelen in het goed functioneren van ons immuunsysteem.

Vezels zijn niet alleen belangrijk voor een goede stoelgang, maar ook voor ons immuunsysteem. Ze houden onze darmen schoon, voorkomen ophopingen van giftige stoffen en helpen om een snellere groei van slechte bacteriën te voorkomen. Een gezonde darmflora draagt bij aan een gezonde weerstand. 

Meervoudig onverzadigde vette zijn ook van belang voor onze weerstand,. Deze zijn rijk aan omega 3-en 6 vetzuren die ontstekingsremmend werken.

IMG_0170

SALVESTROLEN

Naast veel vitaminen, vezels en mineralen bevatten groente en diverse fruitsoorten ok andere stoffen die enorm belangrijk zijn voor je weerstand. Een van die bio-actieve stoffen is de groep van de zogenoemde salvestrolen. Dit zijn stoffen, die planten aanmaken om zich tegen bacteriën, schimmelinfecties en virussen te beschermen. Alhoewel er nog geen hard wetenschappelijk bewijs is, hebben een aantal Britse onderzoekers naar buiten gebracht dat salvestrolen ons lichaam kunnen helpen te wapenen tegen talloze bedreigingen van buitenaf. Zelfs kanker. Dit heeft nog erg veel meer onderzoek nodig, maar het zijn uiteraard positieve berichten. Groenten die rijk zijn aan salvestrolen zijn:

– spruiten

– broccoli

– waterkers

– asperges

– selderij

– rucola

– avocado

En diverse kruiden:

– basilicum

– salie

– rozemarijn

– kamille

-tijm

– oregano

10 X WEERSTANDVERHOGENDE VOEDINGSMIDDELEN

We kunnen volop genieten van groente en fruit, biodynamische zuivel, en gezonde vetten als zuivere kokosolie. olijfolie en avocadoolie. Er zijn specifieke soorten die we vaker op ons menu kunnen zetten om onze weerstand extra te verhogen.

SAM_1817-1200x800

1) GROENE BLADGROENTEN

( Donker) groene bladgroenten bevatten veel fytochemicaliën en glucosinolaten. Deze hebben o.a een ontstekingremmende werking. Groenten die rijk zijn aan deze stoffen:

– broccoli

– spinazie

– boerenkool

– diverse groene kolen

– lamsoor

– waterkers

– romanesco ( groene bloemkool)

2) GEKOOKTE VERSE TOMATEN

Een bekende graag geziene gast op een ziekbed is, naast kippensoep, tomatensoep.Dat is niet voor niets. Tomatensoep ( dus bereide verse tomaten) bevat enorm veel lycopeen. Deze stof staat al erg lang bekend om zijn werrstandverhogende eigenschappen. Belangrijk puntje: kook verse tomaten, dit zorgt ervoor dat de lycopeen vrijkomt. 

3) VERSE BESSEN ( RODE, BLAUWE,ZWARTE)

Verse bessen barsten van de antioxidanten, en werken ontstekingsremmend. Zeker bij keelontstekingen helpen verse bessen om sneller te herstellen. 

4) RODE PEPERS

Je moet er waarschijnlijk niet aan denken als je je beroerd voelt, maar rode pepers kunnen het immuunsysteem aanjagen. Dit dankzij de stof capsaïcine. Hoe en wat precies is nog altijd niet duidelijk, maar het lijkt erop dat afweercellen van het lichaam door rode pepers in een alarmstand schieten. Dit kan de weerstand tegen griep en verkoudheid aanzienlijk verhogen. Een theelepeltje verse homemade sambal is dus best een goed idee als smaakmaker.

5) VERSE RAUWE KNOFLOOK

Nog een bekende natuurlijke antibiotica is de verse rauwe knoflook. Lees er alles over door hier te klikken. Belangrijk detail is dat de knoflook vers en rauw moet zijn. Gedroogde knoflook bevat beduidend minder weerstandverhogende eigenschappen. Wil je liever geen “ knoflook-kegel” ? Dan is zwarte knoflook een zeer fijne en smakelijke oplossing. Klik hier om alles over zwarte knoflook te lezen.

6) ONGEBRANDE, ONGEZOUTEN NOTEN

Ik had het eerder al over selenium. In noten is dit mineraal meer dan aanwezig. Iedere dag twee eetlepels noten kan je immuunsysteem goed onderhouden. 

7) VOLKOREN GRANEN

Volkoren haver ( mout) ,volkoren boekwit, gierst, Quinoa…..allemaal goede medewerkers om je immuunsysteem hoog te houden. Kies liefst voor biologische varianten. Heb je geen bezwaar tegen gluten dan kun je ook kiezen voor rogge, gerst, volkoren tarwe en spelt. 

8) VITAMINE D

Zit in vette vis, biodynamische kwark en yoghurt, en de zon. Aangezien we in de wintermaanden de zon nauwelijks te zien krijgen is het verstandig om, zeker in de wintermaanden, een supplement vitamine D te slikken. Het is niet al te bekend dat vitamine D ook een belangrijke rol speelt voor ons immuunsysteem. Vitamine C is de grote bekende, maar vitamine D is veel essentiëler. 

SAM_2850

9) BIODYNAMISCHE KWARK/YOGHURT

Aangezuurde biodynamische zuivelproducten als kwark en yoghurt zorgen voor een optimale conditie van goede darmbacteriën die op hun beurt weer zorgen voor een optimale darmflora. Iedere dag een kommetje naturel kwark of yoghurt doet al wonderen om je weerstand te verhogen.Eet je liever geen zuivel? Dan kunnen gedroogde/gekookte peulvruchten, verse vis en eieren ook bijdragen. 

SAM_1820-1200x800

10) ORANJE GROENTE

Oranje groenten danken hun kleur aan bétacaroteen, een sterke antioxidant. Groenten als wortels, pompoen, en zoete aardappelen ( oranje) iedere dag op je menu zetten helpt enorm mee aan een goed immuunsysteem. 

COMBINEER, VARIEER

Belangrijk is, om iedere dag enkele van bovenstaande voedingsmiddelen binnen te krijgen. Combineer en varieer daarin. Als je iedere dag bijvoorbeeld alleen zoete aardappelen zou eten komt er te weinig binnen van andere hoognodige voedingsstoffen die je immuunsysteem hoog houden. Combineren en variëren zijn de toverwoorden. Eet zoveel mogelijk vers en intact. Mijd de bewerkte voedselindustrie, deze doen nauwelijks iets goeds voor je weerstand, integendeel. Verse groente bevatten veel vitaminen, mineralen, vezels, zonder toevoegingen. Een pot groenteconserven is altijd bewerkt, en heeft conserverende toevoegingen als zout en suiker. 

Meer lezen om je gezond en wel door de wintermaanden heen te slaan? KLIK HIER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *