Aardpeer

IMG_5192

Ik heb ze  niet zo heel erg lang geleden pas ontdekt: aardpeer. Ik had veel gehoord van deze wortelachtige aardappel maar gegeten…? Daar had ik mij nog niet eerder aan gewaagd. Toen ik dit voor de eerste keer deed was ik echter niet meteen „ om” maar zeker wel na de tweede keer! Het schijnt, dat je aan de specifieke smaak echt even moet wennen. Wat zijn nu precies aardperen?

De  plant wordt amper gebruikt als landbouwgewas, maar komt vaak voor in moestuinen. De stelen van deze mooie bloem kunnen wel drie meter hoog worden, en geven prachtige felgele bloemen. Aardpeer wordt in de herfst geoogst. Andere namen voor deze bloem zijn aardartisjok en topinamboer. De naam aardartisjok kreeg hij meer omdat hij licht naar artisjok smaakt. De aardpeer komt oorspronkelijk uit Noord Amerika. Het zijn grillig gevormde knollen, met een mix van kleuren als wit, violet, lichtbruin en roze.

Aardpeer is met name erg goed voor mensen met diabetes. De aardpeer smaakt gekookt vrij zoet, wat voor diabeten een zeer gezond en goed alternatief biedt voor suiker. Aardpeer heeft een zeer gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel. Het is echter wel zaak om de aardpeer rauw te consumeren. Geraspt, door een salade of in plakjes gesneden kan het vrijwel overal rauw in verwerkt worden. De bloedsuikerverlagende werking wordt in een drievoud veroorzaakt door de grote aanwezige inuline in de aardpeer. Inuline is een oplosbare vezel, wat koolhydraten vasthoudt. Hierdoor verloopt de spijsvertering langzamer, wat de bloedsuikerspiegel niet zo snel doet oplopen. Inuline is tevens een koolhydraat wat door de mens niet kan worden verteerd. Hierdoor loopt de bloedsuikerspiegel ook niet op. Als laatste bindt de oplosbare vezel zich met water wat sneller een verzadigingsgevoel geeft. Dit voorkomt overeten. Wordt aardpeer gekookt, wordt inuline omgezet in fructose. Gekookte aardpeer is hierdoor zelfs mierzoet te noemen. Sommige echte ambachtelijke banketbakkers gebruiken gekookte aardpeer als zoetmiddel in hun taart en gebak. Inuline zorgt tevens voor een betere darm peristaltiek. Het zorgt ervoor dat het voedsel soepeler en sneller door de darmen vloeit. Aardpeer kan ook de darmen weer sneller herstellen/rustig maken na een verstoring (diarree, ziekte) en werkt ook vocht afdrijvend. Belangrijk puntje om hierbij te vermelden: alleen zo vers mogelijke aardperen, tot twee maanden na de oogst, bevatten deze grote gezondheidsvoordelen. De inuline gaat later namelijk splitsen tot korte suikermoleculen door inwerking van het enzym inulase. Dit maakt de aardpeer een stuk zoeter, maar  helaas ook minder heilzaam . Zorg dus dat je in de herfst (de oogsttijd voor aardperen) je slag slaat!

Aardperen smaken gekookt erg zoet. Ze geven een nootachtige smaak. Mits heel vers, zijn ze prima rauw te eten en te verwerken. Let bij het kopen erop, dat de knollen hard zijn. Kun je ze indrukken, dan zijn ze niet vers meer. Aardperen bewaar je ook in de koelkast. Daar zijn ze na aankoop ongeveer 4 dagen houdbaar. Je kunt aardpeer vrijwel hetzelfde verwerken als de aardappel. Je hoeft de aardpeer niet te schillen, goed afspoelen in voldoende. Kook de aardperen ongeveer 10 tot 15 minuten. Stomen is de beste methode. Verse aardperen hebben een lage GI .

Ik schep ze graag nog een keertje op!!!!!!!  Probeer ze snel ook eens uit! Zeer de moeite waard!

sam_8385

Met aardpeer kun je ook heerlijk bakken! Deze cake is echt onweerstaanbaar lekker!

Dit heb je nodig:

  • 400 gram gekookte aardperen
  • 200 gram zonnebloempitten
  • 100 gram havermout
  • een banaan
  • 15 gram bakpoeder

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 185 graden. Bekleed een klein vierkant bakblik met bakpapier. Maal alle ingrediënten in de keukenmachine tot een fine massa. Stort in het blik en verdeel. Bak de cake in het midden van de oven gaar in ongeveer 45 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat na het bakken goed afkoelen. De cake is op zijn lekkerst als hij een dagje oud is!

sam_8382

18 Reacties op “Aardpeer

    • Hallo, zojuist de aardpeercake gemaakt, maar wel met andere ingrediënten. I.p.v. havermout nam ik amandelmeel. I.p.v. bakpoeder nam ik baksoda met citroensap. Voegde zelf nog een eetlepel vloeibare stevia en twee eetlepels cacao toe. Op de cake amandelschaafsel. De aardpeer liet ik ook maar 5 minuten koken. En hij smaakt fantastisch. Omdat ik diabetes 1 patiënt ben en zoek naar lekkere alternatieven heb ik de cake aangepast zodat hij ook bij koffie geserveerd kan worden. Een aanrader

  1. Hoi hoi,

    Ben ook benieuwd naar deze gekke peer 😉 wat kan je er zoal mee maken?

    Bedankt voor de info!

    Groetjes :)

    • Je kunt aardperen net zo gebruiken en verwerken als gewone aardappelen. Dus maak er eens een puree van, of een stamppotje met andijvie! Verder zijn ze rauw ook heerlijk om zo op te knabbelen ( ook meteen het meest gezonde!) Succes!

    • Ik helaas ook! En dat vind ik zo jammer, want ik vind ze echt zalig! Maar ik krijg er echt last van, ook krampen. Dit is het nadeel van aardpeertjes….:-(

      • 😀 Ja hahaha… dit is ook mijn ervaring. Maar… ik had gelezen in het kookboek ‘Eten als medicijn’ van Dale Pinnock dat dit normaal is in het begin. Hij zegt dat je gewoon moet volhouden, want uiteindelijk went je darmhuishouding eraan. Omdat de aardpeer erg gunstig is voor je en het een mooi (winters) lokaal product is, heb ik het die kans gegeven.
        En, het klopt. Na vijf keer aardpeer eten heb ik praktisch geen last meer van darmgassen.

  2. Misschien wat karwijzaad door de aardperen doen? Helpt ook tegen darmgassen.

  3. heb hier nog nooit van gehoort maar gaat het zeker uit proberen schaat het niet baat het niet daar in diabetes ben en een gronische darm probleem heb hoop ik echt dat het werkt bedankt

  4. Groene stevia, het enige echte verantwoord zoet anno 2015!

    Mijn doelgroep: cursisten van de volksuniversiteit en andere kookworkshops enthousiasmeren voor een ´ander´ soort zoet gebak of gerecht. Voor mensen die open staan voor een andere manier van koken, bakken en eten. Voor diegene die open staan voor gezond, onbewerkt en puur.

    • nee, kort koken, maar je kunt het uiteraard ook rauw verwerken.Eigen keuze! 😉

  5. Monique, wat leuk dat je aardpeer combineert met zonnebloem pitten, want ze zijn familie!

    Zonnebloem en aardpeer zijn afkomstig uit Noord-Amerika / Canada. De aardpeer is in de 16e eeuw door Samuel Champlain vanuit het huidige Quebec naar Europa gebracht. Champlain noemde het poire de terre (aardpeer). In het Frans, en soms ook in het Nederlands (want het klinkt toch zo veel chiquer dan ‘aardpeer’), is het topinambour.

  6. heel lekker , zoals nog meer recepten hier.
    als variant kan je ook cacaopoeder door het deeg mengen, dan lijkt het erg op chocoladecake

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *