Agave… de ongezonde “gezonde” suikervervanger

360745-

Onlangs liep ik even binnen bij kennis W, ze had een vriendin op bezoek. Deze vriendin was sinds enige tijd ” gezond aan het doen“. Ik was voor haar best interessant, ze vuurde veel vragen op mij af. Ze  begon als vanzelf te kletsen.
” S ‘ochtends begin ik al met al die superfoods!  Albert Heyn verkoopt deze nu ook! Ik heb al die zakjes in de kast staan!  Ik eet ook iedere dag havermout!  En ik eet echt NIETS aan suiker! Ik eet dat echt nooit meer hoor! Ik gebruik alleen agave en honing. Agave het meeste, vind ik wat lekkerder”
“….Agave is even zo goed suiker hoor” antwoordde ik.
Ze keek me lange tijd verdwaasd aan.
” …Agave is toch geen suiker? Dat is toch zoetig spul wat uit zo’n plant komt!”
” Het klopt dat het uit een agaveplant wordt geperst, maar helaas is dat het enige natuurlijke aan agave”
Weer snapte ik niet waarom agave nu zo de hemel in wordt geprezen terwijl het zelfs nog slechter is dan gewone suiker.
Het gezonde imago is zeer onterecht. Want ook al doen vele verpakkingen de indruk wekken, er is niets natuurlijks aan agavesiroop.

agave_sharkskin_lg

Een klein lesje over de agaveplant zelf. Deze lijkt nog het meest op een cactusplant. Wanneer de planten oud genoeg zijn, rond de zeven jaar, worden de bladeren afgesneden waarbij een kern overblijft die nog het meest doet denken aan een ananas. Hierin zit de agave, die nog volop mineralen en vitaminen bezit.
De bewerking kan op twee manieren: Via filtering en verhitting, en door enzymen toe te voegen aan de agave.

Verhitting en filtering zorgen ervoor dat alle vitaminen en mineralen verloren gaan. Enzymen toevoegen doet op zijn beurt weer af aan de natuurlijke eigenschappen van agave. Je kunt agave een beetje vergelijken met honing. Hoe meer bewerking, hoe minder goeds er overblijft.
Agavesiroop is 30% zoeter dan gewone suiker, maar de glyccemische index is wel lager. Dit gegeven geeft agavesiroop op dit moment zijn goede en gezonde imago. Maar het steekt ietsje anders in elkaar. Door de lagere GI krijgt je bloedsuikerspiegel niet zo’n indirecte stoot. Dit klopt.
Het verschil tussen gewone suiker en agave is dat suiker moleculair anders is opgebouwd dan agavesiroop. Suiker bestaat voornaam uit sucrose die weer bestaat uit 50% fructose ( uit de suikerbiet afkomstig) en voor 50% uit glucose. Agave bestaat voor 85-90 % uit fructose,  van nature aanwezige vruchtensuikers, en de overige 10% uit glucose. Glucose is vooral de grote boosdoener als het komt op beïnvloeding op de bloedsuikerspiegel, hierdoor geeft agave dus veel minder een hoge piek in de bloedsuikerspiegel.
Helaas maakt dat agave juist niet gezonder. Fructose wordt namelijk afgebroken door de lever. Eet je vrij veel fructose in één keer ( wat betreft agave het geval is, omdat agave er vrijwel in geheelheid uit bestaat)   kan de lever dat allemaal niet in één keer verwerken. De lever kan maar een beperkte hoeveelheid tegelijk opslaan als interne energie-voorraad. De rest wordt rechtstreeks omgezet in lichaamsvet. Maar vooral : de lever kan serieus in de problemen raken en daardoor mogelijk vervetten. Met alle dramatische gevolgen van dien. Fructose is slechter voor de gezondheid dan glucose. Dit komt omdat glucose door alle cellen in het lichaam wordt omgezet, en fructose alleen door de lever. Dit kan net als bij overmatig alcohol-gebruik, vervetting geven aan de lever en uiteindelijk levercirrose ( verschrompeling van de lever)
Anders gezegd: je doet je lever er niet echt een plezier mee, zacht uitgedrukt.
Het gezonde imago van agave wordt op dit moment vreselijk uitgemolken. Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het verre van echt gezond. Het is zelfs geen beter alternatief te noemen voor suiker, al blijft ALLES wel een betere keuze. Maar doe je het om gezondheidsredenen, is agave net zo slecht. Zeker als je het regelmatig gebruikt, ter vervanging van suiker, kan het op langere termijn net als suiker veel schade in het lichaam aanrichten. Agave is wat dat betreft net zo geraffineerd als gewone suiker. Ook biologische varianten ondergaan een raffinage-proces, om een siroop te verkrijgen is zo’n proces nodig.

WAAROM WORDT HET BESTEMPELD ALS PUUR, NATUURLIJK EN GEZOND?

Agave wordt gewonnen uit een plant. Planten zijn natuurlijk. En dus is het afkomstig uit 100% natuurlijk, niet uit iets wat kunstmatig is ontwikkeld als basisgrondstof. Fabrikanten mogen gebruik maken van al die mooie agave-planten op hun verpakkingen wat geeft al erg snel een zeer gezonde indruk geeft.
Biologische varianten zijn vaak donkerder van kleur. Dit betekent dat de agave minder gefilterd is. Hoe lichter de agave is van kleur, hoe meer er is gefilterd. En dus een stroperige fructose massa overhoudt.

Jima-del-agave

Hoe zit dat met ” raw agave” en ” agave nectar” ?

In Mexico zelf kun je de echte pure agave rechtstreeks van de farmers krijgen, dit komt direct van de kern bij jou terecht. De varianten die we hier kunnen kopen hebben allemaal een bewerkingsproces doorstaan en is verre van echt, puur en zuiver. In Mexico werd en wordt agave vooral gebruikt om een licht alcoholische drank van te maken. Het wordt ook uren ingekookt om als zoetmiddel te gebruiken. Door enkel deze verhitting verliest agave wel wat aan voedingswaarde,  maar lang niet zoveel als de gangbare bewerkingsmethoden als hierboven beschreven.
Resumerend:
Agavesiroop is noch een natuurlijke, noch organische zoetstof/suikervervanger, maar in een hoge mate bewerkte vorm van fructose. Zelfs geconcentreerder dan HCFS, ook beter bekend als ” High Fructose Corn Syrup”. HFCS wordt erg veel gebruikt in tal van voedingsmiddelen. Geraffineerde fructose is GEEN natuurlijke suiker.
Wil je toch graag agave gebruiken, kies dan liefst voor de rauwe variant, maar ook hier is MATIGHEID het sleutelwoord. Rauw, of biologisch: agave blijft zeer ongezond voor de lever.

Meer lezen over agave? Klik hier.

Meer lezen over suikervervangers? Kijk voor diverse artikelen in ” blog” en ” meukvrij ABC. Zie ook  hier 

4 Reacties op “Agave… de ongezonde “gezonde” suikervervanger

  1. De belerende toon in dit stukje is zo irritant. Geweldig dat de schrijver professor in de agave siroop is! Maar er zijn nou eenmaal van die mensen die dat niet zijn. Om die dan op deze laatdunkende manier te omschrijven. Bah.

    • Wat een rare reactie, maar ik respecteer je mening. Over belerende tonen gesproken: lees je eigen geschreven reactie eens terug eng oordeel daar ook eens zelf over. Warme groet.

  2. Hoi Monique,
    Hoe zit het met ahornsiroop? Ik heb ooit eens gelezen dat die dan wel weer te verkiezen is boven agavesiroop, ook al zitten daar natuurlijk ook nog veel suikers in. Klopt dat? Groetjes Heidi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *