Alles over rettich!

SAM_2961

Ik kwam ze vorige week weer tegen in de biowinkel: de verse oogst Nederlandse rettich. Ik besloot om er gewoon eens eentje mee te nemen, ze waren in de aanbieding. Want gek genoeg heb ik eigenlijk nog nooit “ echt” rettich gegeten. Het is weer zo’n typische seizoensgroente die ik straal voorbij kan lopen totdat het op de één of andere manier toch mijn aandacht trekt. Eindelijk heb ik er dan eentje ingekocht. En ga er meteen een leuk artikel over schrijven want ik vrees dat ik niet de enige ben, die deze witte broertjes van de radijs straal voorbij lopen. Tijd voor erkenning! 

WAT IS RETTICH?

Dat het een zeer onbekende groente is bleek ook afgelopen maandag toen ik voor wat boodschappen naar de Lidl fietste. Daar zag ik ze ook plotseling voor het eerst liggen. Ik was best benieuwd naar de prijs, maar het was zo nieuw, dat er geen prijskaartje bij hing, bij navraag aan één van de personeelsleden bleek dat hij niet wist wat het was en aan mij vroeg of ik dat wist. Bij de kassa naar de prijs vragen bleek ook lastig, want de meiden achter de kassa wisten zich ook geen raad met “ rettich-watte?” Er moest uiteindelijk een filiaalmanager aan te pas komen die op zijn computer de prijs moest opzoeken. Dit toont aan hoe onbekend de rettich is. bytheway: bij de Lidl kosten ze een eurootje, maar zijn ze afkomstig uit Duitsland en niet biologisch. Ik betaalde in de biowinkel 1,30. 

Rettich ziet eruit als een grote witte winterpeen. Hij is nauw verwant aan de radijs, de groente behoort tot dezelfde familie als de koolgewassen. De witte rettich wortels zijn gemiddeld 20-30 centimeter lang en dikker dan een gewone winterpeen. De oorsprong van rettich, ook wel witte zomerrammenas genoemd, ligt waarschijnlijk in Azië. De Japanse variant heet daikon. De groente was ook al bekend in het oude egypte. Rettich staat namelijk afgebeeld op veel Egyptische wandschilderingen en graven. Rettich is de Duitse naam voor de witte rammenas. De groente is lang ‘uit de mode’ geweest en herontdekt door Duitsers. Als gevolg hiervan werd de Duitse naam overgenomen. In Duitsland is rettich wel een vrij populaire wintergroente.

Inmiddels worden er ook andere kleuren rettich gekweekt, zoals bruine en roze, maar onder de schillen blijven ze gewoon wit. Rettich is vrij pittig van smaak, iets minder pittig dan de radijs, vandaar hij ook “ het broertje” van de radijs wordt genoemd. Rettich is minder scherp van smaak, en daardoor erg geschikt om rauw te verwerken. 

SAM_2962

GEZONDE RAKKER

Rettich is ontzettend gezond. Qua voedingswaarde ligt rettich vrij dicht bij de radijs, op kleine verschillen na. In 100 gram rettich vinden we zo’n 4% van de ADH vitaminen en mineralen. Dit lijkt weinig maar toch is het aardig veel. In rettich zit bijvoorbeeld vrij veel vitamine C ( 18% van de ADH) en ook bevat hij meer dan gemiddeld aan foliumzuur ( 6% van de ADH) Daarnaast is hij best rijk aan kalium, per 100 gram zo’n 5% van de ADH. Rettich bevat vitamine B6. Rettich heeft een zeer goede synenergese samenstelling ( synenergese zijn stoffen die samen met bioflavonoïden een versterkende werking hebben) 

In Duitsland staat rettich vooral bekend om de gunstige werking op de galproductie. Rettich stimuleert de gehele spijsvertering waardoor voedingsstoffen uit andere voeding veel beter kan worden opgenomen. Radijs staat hier ook om bekend. Rettich heeft ook een zeer prettig rijtje aan voedingswaarden:

Schermafbeelding 2017-10-05 om 03.40.30

LIEFST RAUW

Rettich is op zijn best, als je het rauw verwerkt. In een salade is het bijvoorbeeld een pittige smaakmaker ( in plakjes, of geraspt) en ook geeft het meer smaak op de boterham bovenop je beleg. Je kunt de rettich koken/stomen, maar dat doet de smaak en voedingswaarden geen goed. Je kunt er ook patatten van maken. Of in reepjes snijden en gebruiken als dip-stokjes bij een dipsaus. Rettich laat zich meer dan geweldig smaken met geitenkaas ( spread). Als friet zijn ze koolhydraat-arm, en gebakken in de airfryer ook nog eens vetvrij wat het een zeer slanke variant maakt op gewone aardappel-frieten. Ondanks het bak/kook/stoomproces behoudt rettich aardig wat smaak en voedingswaarden, maar rauw is hij dus op zijn best. 

AANKOOP EN SCHOONMAKEN

Rettich is vers als hij stevig, fris en glad is. Hij moet licht glanzen. En geen plekjes en vlekjes vertonen. Als er nog blad aanzit ( dit kom je vaak in de biowinkel tegen) moet het blad ook stevig, groen en fris zijn en niet verlept. Je hoeft rettich niet te schillen, maar was hem altijd wel zorgvuldig. Rettich kun je hetzelfde verwerken als gewone wortel. In plakjes, stukjes, raspen…

Heb je rettich waar het blad nog aan zit, verwijder deze dan, omdat dit voor een langere houdbaarheid zorgt. In de koelkast is rettich ongeveer een week houdbaar, buiten de koelkast op een koele donkere plek ook een week. 

SAM_2963

Het lekkerste vind ik rettich als dip-stokjes in deze verrukkelijke geitenkaas-dip!

Dit heb je nodig;

  • een rettich, gewassen en in reepjes gesneden

Voor de dipsaus:

  • 150 gram biologisch/dynamische geitenkaasspread ( biowinkel)
  • 175 gram havermoutmeel ( havermout fijn malen in de blender
  • een eetlepel rozemarijn
  • een theelepel marjolein
  • een eetlepel bieslook
  • warm water

Zo maak je het:

Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en laat op hoogste stand draaien terwijl je al draaiende er kleine beetjes water aan toevoegt. Als de dipsaus de gewenste dikte heeft gekregen, de dipsaus in een kom overgooien. Dippen maar!

SAM_2964

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *