Bananen chips

SAM_6035

Bananen chips zijn erg populair. Ze worden veel gegeten als snack, maar ook gebruikt als garnering of als ingrediënt in een knapperig baksel. Helaas bevatten de varianten uit de winkels, waaronder ook vele varianten uit de biowinkel, veel onnodige extra toevoegingen. Ook worden de meeste varianten gebakken in zonnebloemolie of andere oliën die niet louter bekend staan om hun gezonde eigenschap. Daarnaast worden ze flink gesuikerd, dit gebeurt omdat bakbananen vrijwel geen smaak afgeven na het bakken.

SAM_6022

Wat zijn bak-bananen?

Velen vragen zich af wat nu het verschil is tussen een gewone banaan en een bakbanaan. Anders dan de naam doet vermoeden, behoren bakbananen meer thuis bij de groente-familie dan bij de fruit-familie. Bakbananen zijn enorm rijk aan zetmeel, en worden in subtropische landen als Suriname gegeten als basisvoedsel. Bakbananen worden in Suriname ook wel ” de Surinaamse aardappel” genoemd. Bakbananen kunnen niet rauw worden gegeten, zoals bij gewone bananen wel het geval is. Door het zeer hoge zetmeelgehalte zijn bakbananen onbereid erg moeilijk tot niet verteerbaar voor de mens. Bakbananen kunnen groen, geel , roodachtig en zwart zijn. Bij de toko kun je bakbananen in deze verschillende kleuren vinden. Zijn de bakbananen nog groen, zijn deze onrijp, en kunnen ze worden gebruikt ter vervanging voor aardappelen, pasta en rijst. Gele bakbananen zijn al een stuk rijper en daardoor meer zoet geworden. Gele bakbananen worden gebruikt bij desserts en zoete baksels. Roodachtig naar zwart zijn de bakbananen tenslotte overrijp en zoet. Deze worden gebruikt om veel gerechten een zoete smaak te geven.

Bak bananen zijn gezond. In andere landen worden ze gegeten zoals wij de aardappel eten. Ze zijn zeer rijk aan vezels, magnesium, fosfor, kalium, en zijn rijk aan vitamine A.

SAM_6023

Bakbanaan zijn niet zo makkelijk te schillen als een gewone banaan. Zeker de groene bakbananen zijn erg lastig om te schillen, ze bezitten een zeer stugge schil. Je hebt een mesje nodig om de schil open te snijden. Hoe rijper de bakbanaan, hoe makkelijker de schil los zal laten. Als je de bakbanaan open hebt, komt er een melk-achtige stof vrij. Dit moet je onder de stromende kraan goed afspoelen. Bij rijpe bananen is dit niet nodig. Bakbananen rijpen het best op kamertemperatuur. Als je de bakbananen langer wilt bewaren, leg ze dan koel weg. Bewaar ze echter niet in de koelkast, onder temperaturen van 8 graden gedijen bakbananen niet goed. Zijn de bakbananen zwart en overrijp, kunnen deze wel worden bewaard in de koelkast. Overrijpe bakbananen kun je ook ( geschild) invriezen.

Je kunt het beste bananenchips maken van niet al te rijpe groen/gele bakbananen. Deze geven tevens een licht zoete smaak. Groene bakbananen zijn smaakloos, en moeten met wat toevoegingen als kruiden en specerijen, of zout, worden verrijkt. Je kunt ook stevia kristal sweet en/of erythritol gebruiken. Het voordeel met bakbananen is dat de chips echt knapperig wordt, als je gewone bananen gebruikt kunnen deze zacht blijven. Wil je bananenchips maken met gewone bananen, gebruik dan groene bananen en besprenkel ze met citroensap. Bakbananen zijn inmiddels in vele supermarkten verkrijgbaar. Maar bij de toko vind je ze in allerlei varianten ( rijpheid)

Dit heb je nodig:

  • twee/drie groene onrijpe bakbananen
  • twee eetlepels kokosolie/vet, tot olie versmolten
  • een eetlepel stevia  sweet Xtra*
  • een eetlepel erythritol *

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Snij de schillen open en haal de bananen uit de schil, spoel ze zorgvuldig om onder de stromende kraan, en laat uitlekken op een vel keukenpapier. Snij ze in flinter-dunne plakjes, hoe dunner, hoe knapperiger. Doe de plakjes in een kom, en voeg de olie en suikers toe. Hussel goed door, zodat de olie en suiker goed aan de plakjes blijven kleven. Strooi uit over de bakplaat, en zorg ervoor dat de plakjes niet op elkaar liggen. Bak de chips in het midden van de oven gaar en goudbruin in ongeveer 25-30 minuten, blijf tussentijds goed controleren. De chips moeten mooi donkerbruin kleuren. Laat afkoelen.

SAM_2588

  • wil je liever wat hartige chips? Gebruik dan in plaats van de suikervervangers in dit recept een flinke snuf keltisch zeezout. Je kunt ook ceylon kaneelpoeder, vanille bourbon of koekkruiden/speculaaskruiden gebruiken.

Bananenchips zonder olie/vet

Je kunt ook ” slanke” bananenchips maken! Dit doe je, door in plaats van kokosolie/vet en stevia suiker, water en stevia druppels te gebruiken. Gebruik ook nog onrijpe bak-bananen en snij ze zo flinterdun mogelijk, hoe dunner hoe krokanter. Doe de plakjes in een kom, en voeg hieraan 8-10 druppels stevia karamel  en drie eetlepels water toe en hussel alles goed door elkaar. Verwarm de oven voor op 185 graden en verdeel de chips over een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de chips in het midden van de oven gaar in ongeveer 35 minuten, blijf controleren. Zodra ze hard aanvoelen, zijn ze goed.

SAM_6036

 

Een reactie op “Bananen chips

  1. Goed idee Monique, ik ga dit eens in de airfryer proberen op allerlei manieren. Ik ben gek op gebakken bakbananen en bakte die plakjes meestal in de koekenpan met een scheut zonnebloemolie maar dan werden het flinke caloriebommen. Dus dan is dit een stuk beter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *