Kokosolie….laat je niet belazeren….

ktc-kokosolie-500ml

Over kokosolie raken we voorlopig nog niet uitgepraat. Ik ben ondertussen ruim anderhalf jaar bezig om de onderste steen boven te krijgen. Dit kost erg veel tijd, moeite, bloed, zweet en tranen en je moet een lange adem hebben, maar ik ga onverstoorbaar verder tot ik naar buiten kan brengen, hoeveel er wordt gesjoemeld ten nadele van de consument. Ik kom op voor de consument en wil dat deze afzetterij stopt. 

In mijn artikelen probeer ik zo duidelijk mogelijk uit te leggen waar de vele scheve schaatsen worden bereden. Of nog beter gezegd, waar de scheve schaatsen NIET worden bereden, want het is meer wel dan niet.

Alhoewel ik inmiddels talloze varianten heb beoordeeld, zijn er nog duizenden varianten te over. Ik heb daarom nog een paar handige ezels-bruggetjes om een slechte kwaliteit van goede te onderscheiden. In mijn artikelen over kokosolie kun je nog meer informatie vinden. 

1) KIES NOOIT VOOR ONTGEURD

Het is een “ helaas-pindakaas” verhaal, maar laat de ontgeurde varianten links liggen. Er zijn, zoals eerder al eens gezegd in mijn artikelen, een paar fabrikanten die wel goede kokosnoten gebruiken en deze mechanisch ontgeuren ( onder stoom) maar het is wat het is: BEWERKTE kokosolie waar altijd wordt afgedaan aan kwaliteit en voedingswaarden. Wil je liever geen kokosgeur en smaak/ Kies dan een erg goede olijfolie, avocado olie of lijnzaad olie. Meer lezen? Klik hier.

2) KIES VOOR GLAS

Alhoewel er uitzonderingen op de regel zijn, is kiezen voor plastic emmers of verpakkingen nooit in het voordeel van kwaliteit. Echte goede fabrikanten kiezen dan ook nooit voor plastic verpakkingen of ontgeurde varianten. Daaraan herken je ook een goede fabrikant. Er zijn enkele zeldzame uitzonderingen op de regel, maar deze zijn op één hand te tellen. Deze fabrikanten kiezen bijvoorbeeld wel voor plastic, maar gemaakt van BPA vrije materialen en voedselveilige materialen, zodat de kokosolie niet of nauwelijks wordt aangetast. Toch adviseer ik je om glas te kiezen. Dit heeft tevens als groot voordeel, dat je kunt zien wat je koopt. 

SAM_1885-1200x800

3) KIES VOOR “ ORIGINELE” LEVERANCIERS EN FABRIKANTEN

Kokosolie wordt vooral verkocht onder private labeling. Eigenlijk kun je nauwelijks ECHTE kokosolie direct van een plantage/leverancier inkopen, omdat deze zeer schaars zijn. Dit is dat ook het grote en best bewaarde “ geheim” in de wereld van kokosolie. Originele, kleine ondernemingen staan nooit in de winkels of verkopen massaal aan webwinkels. Simpelweg omdat hier geen ruimte voor is. Er wordt gewerkt vanuit kleine plantages en vaak gecertificeerd en volgens de ISO normen. Er kan hierdoor gewoonweg geen massa productie plaatsvinden. Er zijn enkelen, die wel wat massaler kunnen leveren, en in het bezit zijn van eigen traceerbare plantages en een ISO nummer.

SAM_1864

Bijvoorbeeld Royal Green. Dankzij meerdere plantages en een grotere investering kan er massaler worden geproduceerd, maar de meeste kleinere ondernemingen redden dit niet. Deze kokosolie wordt dan ook vaak in het land zelf verkocht of onder eigen naam in een webwinkel. Denk aan DE WITTE PAREL. Deze vallen allen onder een eigen naam, label en productie. Zowel RG als DWP hebben tevens geen geheimen. Dit geeft een consument ook het vertrouwen in een echt zuivere kokosolie. Nog een significant detail: deze kleinere ondernemingen vullen hun potten direct na persing af in potten, zonder tussenkomst van vaten om te verschepen naar Europa. Dit geeft de kokosolie zijn pure en zuivere kwaliteitswaarborg. Aman Prana verscheept hun geperste kokosolie in plastic vaten naar Europa om hier in een fabriek vervolgens te worden verwerkt in potten voor verkoop.  Echte, zuivere kokosolie vind je eigenlijk nergens in winkels, op enkele uitzonderingen als Royal Green na. We vinden vooral PL kokosolie.. Wat houdt dit precies in?

HOE WORDT PRIVATE LABELING KOKOSOLIE GEMAAKT?

We zien duizenden varianten in winkels, webwinkels en zelfs in salons en speelgoedwinkels. Het is terecht een echte jungle. Ook bekendere merken doen flink aan PL. Wat houdt het precies in? 

Stel: ik wil een webwinkel starten waarin ik kokosolie wil verkopen onder meukvrij met Monique”. Ik wil dus een etiket met mijn eigen label. Dit geeft mij namelijk ontzettend veel voordelen. Zo kan ik mijn eigen prijs bepalen en bepalen aan wie ik wat verkoop. Omdat er totaal geen enkele wet en regelgevingen gelden op kokosolie, kan ik ook lekker graaien in de emmer vol met claims en gezondheidskreten als “ extra vierge”  “ raw” “ koud geperst” en “ biologisch”.  Succes gegarandeerd. Zeker als ik mijn prijs ook lekker lager hou dan de concurrentie. Ik moet daarvoor op zoek gaan naar een leverancier die onder private labeling werkt. Deze fabrikant kan bijvoorbeeld zelf een goede bekende naam hebben en onder diverse fantasie namen producten op de markt zetten. Een goed voorbeeld hiervan is DE SMAAKSPECIALIST. Deze opereert onder veel PL merken, maar geeft zelf ook onder diverse fantasie namen producten af voor veel supermarkten. Denk aan RAW ORGANIC FOOD en LUCY’S. Maar de smaakspecialist levert bijvoorbeeld ook aan discounters en discounter supermarkten.

IMG_9720-1024x768

Zo leveren zij onder een PL website “ PL BIO” aan grote ketens als ACTION en ALDI. Deze aparte website is speciaal voor deze grotere ketens opgezet. Zodat dit een beetje onder het kleed blijft. Het is natuurlijk lastig als je bij de Action voor hetzelfde potje notenpasta bijna een euro minder betaalt dan in een winkel of supermarkt. Door wat te sleutelen aan een samenstelling kunnen ze dit verantwoorden. Zo kan een potje notenpasta bij de Aldi nét even een nootje meer of minder bevatten in de ingrediënten lijst dan in de lijst van het potje notenpasta van Action. Dit is wettelijk toegestaan. Er is namelijk sprake van weinig tot geen verandering in voedingswaarde en is het niet noemenswaardig. ( sporen)  Maar de consument ervaart het wel degelijk “ een verschil” in voedingswaarde al is het nog geen halve gram. 

20799471_1299277326850310_4457435426017884373_n

Als ik een goede deal heb weten te maken met zo’n PL leverancier krijg ik een voorraad potten kokosolie. Deze zijn niet gelabeld. Dat moet ik zelf laten doen. Voorafgaand wordt deze kokosolie vanuit de landen van afkomst ( waar het vrijwel altijd gaat om afval) in plastic vaten verscheept naar Europa om hier in fabrieken te worden bewerkt en afgevuld in potten of plastic emmers. Wat de klant wil. In de fabriek wordt de kokosolie gekleurd, gebleekt, gefilterd en eventueel worden er nog kleur/geur en smaakstoffen aan toegevoegd. Ook wordt zowel in de landen zelf, als in de fabrieken hier vaak  andere oliën toegevoegd. Mengen dus. Omdat de boel toch wordt bewerkt ( verhit, geraffineerd) merkt de consument hier niets meer van. En is er niets meer te achterhalen, ook niet in een lab, omdat de samenstelling compleet is veranderd, moleculen veranderen. Geen mens die zal ontdekken, dat het gaat om afval olie ( gemaakt van leeg getrokken olie of van beschimmelde en verrotte kokosnoten) waar vrijwel NIETS meer inzit aan voedingswaarden. Zeker ontgeurde varianten zijn gelijk aan het bekende pakje croma. Anders gezegd, één bonk ( hard) vet. Dit zijn ook de vele varianten, die worden onderzocht door onderzoekers m.b.t de gezonde claims. Het klopt dus wel een beetje, als de uitkomsten daarvan niet zo goed zijn als wordt beweerd, want er worden bewerkte/geraffineerde kokosoliën onderzocht, en geen zuivere, echte varianten, waar alle voedingsstoffen nog aanwezig zijn. Aangezien iedereen sjoemelt, is er geen betrouwbare analyse te maken, tenzij er specifiek met echte zuivere varianten wordt gewerkt. Dit is nooit het geval. Soms worden er diverse zaken aan toegevoegd, zoals het bekende laurinezuur, om bepaalde claims hard te maken op het etiket. Maar negen van de tien gevallen komt laurine zuur nauwelijks nog voor, zeker in de ontgeurde varianten. Er zijn overigens geen onderzoeken bekend waarin de voedingswaarden specifiek worden onderzocht. Het zou nuttig wezen, als dit eens zou gebeuren ( onafhankelijk) 

Na het bewerkingsproces worden de potten/emmers afgevuld en verdeeld over alle afnemers, die onder PL werken. Zij verkopen dit vervolgens door aan leveranciers. Als ik de potten van een eigen label heb voorzien, kan ik mijn eigen prijs bepalen. Ik kan, dankzij mijn gebruikte claims, de prijs zo hoog maken als ik wil. En kan ik voor een pot van 500 ml gerust 10 euro vragen of meer. Als mijn con-cu-lega van de webwinkel next door hetzelfde potje afneemt bij de PL boer, en met zijn eigen label een euro minder vraagt, kan ik weer onder zijn prijs gaan zitten., Zo gaat het spel op internet oeverloos verder en zien we ook zoveel prijsverschil. Niemand merkt, dat het gewoon om één zelfde kokosolie gaat , uit dezelfde vaten en fabrieken. Winkeliers durven ook best te vragen. Ik heb ooit een prijsverschil gemeten van bijna 5 euro voor hetzelfde potje KTC “ toko-kokosolie”. Prijzen zeggen niets. Sterker nog: de prijzen worden opzettelijk verhoogd omdat de consument dan denkt een goede kokosolie te kopen. 

Je kunt je voorstellen hoeveel winst ik kan maken op zo’n potje afval. Een website starten kost niets. En iedere malloot kan een website beginnen. Wat ook veel gebeurt is dat iemand die totaal geen affiniteit heeft met voeding en gezondheid, naast zijn professie een handeltje in kokosolie begint. Een muzikant die bijvoorbeeld naast zijn muziekstudio een website heeft opgezet waarin je niets aan achtergrond informatie kunt vinden, maar wel de bekende riedeltjes aan gezonde claims, afgetrokken van internet. Deze desbetreffende website heeft mij zelfs benaderd, of ik interesse had om deze olie te reviewen. Ik reageerde terug met vragen over achtergrond en afkomt. Nooit meer wat teruggehoord 😉  Deze website wordt gedraaid door een persoon die een muziekstudio heeft….

Zo easy-peasy is het dus. En veroorzaakt dit de jungle, de verwarringen en het belazeren van consumenten. We betalen on scheel aan een pot vol afval, waar ook nog eens door verschillende partijen flink op wordt verdiend ( plantages, transportkosten, fabriekskosten, afnenerskosten, en dan moet de verkoper er ook nog op verdienen). Een liter afval kokosolie kost gemiddeld 40/50 cent per liter. Om een liter echte zuivere kokosolie te kunnen maken, zijn er gemiddeld 12/13 kokosnoten nodig, die gemiddeld drie euro kosten. Je snapt dat afval dan een erg goedkope keuze is. Na bewerkingen is er geen haan die ernaar kraait. 

4) BEKIJK MIJN VIDEO

Ik heb een filmpje gemaakt over hoe een juiste kokosolie te herkennen:

5) ECHTE KOKOSOLIE IS NOOIT WIT

Onthou, dat zuivere, goede koud geperste kokosolie nooit wit is van kleur. Hoe witter een kokosolie is, hoe meer bewerkt deze is. Echte kokosolie “ leeft”. Het heeft een licht grijze waas en bevat “ kraters” Dit zijn tekenen, dat de olie goed koud is geperst en niet te hoog is verhit. Je moet het gevoel hebben dat de massa een beetje “ beweegt” en daarom “ leeft”. Het beeld wat veel mensen hebben, dat kokosolie wit moet zijn van kleur, is door de voedselindustrie bedacht. Kokosnoot-vlees is wit en daarom moet kokosolie ook wit zijn van kleur. Dat is dus klink-klare onzin. Dut is ook de reden waarom veel kokosoliën worden gekleurd. Grijs, bobbelig en ” kraterig” wordt gezien als raar en niet in orde terwijl dit juist kenmerken zijn dat de olie van een goede kwaliteit is. 

MEER LEZEN? KLIK HIER OM NAAR ALLE ARTIKELEN TE GAAN

Weer naar school! Gezond en wel!

SAM_2472

Voor velen zit de zomervakantie er alweer op en zijn de scholen weer begonnen. Dat is toch altijd weer even slikken en omschakelen. Ook op gebied van voeding en routine. In de zomervakantie laten we de teugels wat meer vieren en wordt er minder gekeken naar vaste eetmomenten en wat er zoal wordt gegeten. Velen trekken de broekriem na de vakantie dan ook weer flink aan, en gaan uren zweten in de sportschool om de aangegeten kilo’s er weer zo snel mogelijk af te trainen. Helaas zijn dit maar enkelen, die zo gedisciplineerd te werk gaan. Velen maken de denkfout, dat je meteen moet gaan zwoegen en zweten in een benauwde sportschool om de overtollige zomerkilo’s er zo snel mogelijk af te krijgen, maar dat hoeft gelukkig niet. Wat wel nodig is, is terug naar de routine met gezonde en bewuste voeding. En dagelijkse beweging.  Lees verder

Angsthazen in Nederland….terecht of onterecht?

20776777_1466810850046773_2178886277416856339_o

Op dit moment van schrijven ( Augustus 2017) raast het eier-schandaal nog steeds door ons land en inmiddels ook daarbuiten. Het lijkt zich als een olievlek uit te vloeien. De eier-verkoop is volledig ingestort en alhoewel er inmiddels weer eieren verkrijgbaar zijn die 100% “ veilig” zijn verklaard, is het kwaad al zo’n beetje geschied en zijn we zeer terughoudend geworden in het kopen van ons eitje. Ons eens zo onschuldige eitje. Het eitje waar erg veel gezonde voordelen aan kleven. De toekomst zal moeten uitwijzen of de eier-markt deze vreselijke val kan overleven. Dit ligt sterk aan hoe angstig we zijn geworden, of beter gezegd, zijn GEMAAKT.  Lees verder

spread cookies…..not hate!

20180391_10213400683561836_1176591392_o

Als je werk doet, die maar weinig anderen doen, dan begeef je je vaak op glad ijs. Daar ben ik mij als geen ander inmiddels van bewust. Ik ben geen “ standaard” health/foodblogger. Ik wil alles graag tot de bodem uitzoeken, zodat ik gebaseerd op de feiten een verhelderend artikel kan schrijven. Daarnaast ben ik geen meeloper, ja-kinkker en iemand die alles doet om witte voetjes te scoren bij zowel publiek als media. Dit maakt je direct uitzonderlijk. In de wereld waarin ik mij begeef, zie ik wonderlijke dingen gebeuren. Voeding en diëtiek is een zeer gecompliceerde wereld. En vanwege de steeds groter wordende concurrentie ervaar ik heel erg veel afgunst, haat, nijd en jaloezie onderling. Vooral uit hoeken waarvan ik juist nooit zoiets zou verwachten. Maar juist dáár vallen de rake en meest pijnlijkste klappen. 

Ik ben niet zo van “ op de voorgrond treden”. Ik wil gewoon lekker doen waar ik goed in ben. Artikelen verzorgen, die nuttig kunnen zijn voor mensen. Recepten ontwikkelen, waar mensen wat mee kunnen. Ik hou al helemaal niet van modder gooien. Als ik daaraan zou beginnen zouden de grootste modderpoelen niet voldoende zijn om mee te smijten. Want ik krijg dagelijks heel veel “ dirt” over mij heen. Dit hoort erbij, als je je publiekelijk openstelt. Of het terecht is, of het normaal is, of het netjes en respectvol is, dat betwijfel ik, maar je kunt dit niet voorkomen. Het is het beeld waarin we nu leven. Social media heeft ontzettend veel deuren open gezet. Openingen naar leuke dingen, maar ook zijn er erg veel deuren wagenwijd open gezet voor mensen die het niet zo goed met anderen voor hebben. Ik heb deze groep mensen nooit begrepen. Als kind kon ik het begrip “ jaloezie” al niet begrijpen. Als ik met een vriendinnetje speelde werd mijn beste vriendinnetje jaloers en begon mij uit te maken voor rotte vis. Dit heb ik altijd met volle verbazing aangehoord omdat ik daar werkelijk niets van begreep. Waarom deed zij opeens zo raar? En zei ze zulke gemene en rare dingen over mij? Ik ging vaak huilend naar mijn moeder, die mij niet kon troosten omdat ze het mij ook niet goed duidelijk kon maken. Leg maar eens uit aan een kind van vijf wat jaloezie is. Inmiddels ben ik 47, en nog steeds kan ik jaloezie maar moeilijk plaatsen en rijmen in mijn hoofd. Waarom gunnen mensen elkaar niets? Waarom moeten mensen elkaar afbranden omdat zij het simpelweg niet eens zijn met iets? Waarom worden mensen persoonlijk afgekraakt en aangevallen omdat iemand het ergens niet mee eens is? Al ben ik 47 en inmiddels een stuk wijzer, echt begrijpen kan ik dit vrees ik nooit.

Ik draai al een aantal jaren mee in de wereld van social media. Het heeft mij erg veel gebracht. Mooie dingen, mooie ontwikkelingen, persoonlijke groei, mooie en waardevolle contacten met mensen. Maar het heeft mij ook erg veel slechts gebracht. Mensen die je onderuit willen trappen, je bespugen, je voor rotte vis uitmaken en onwaarheden over je verspreiden. Het heeft er o.a voor gezorgd dat ik het vertrouwen in mensen compleet ben kwijtgeraakt. Mensen die ik blind vertrouwde hebben mij benadeeld, financieel misbruikt, misbruikt om zelf groter te groeien, en vooral zeer hevig gekwetst. Dit laat wonden achter. Ik ben een zeer nuchter persoon, een rasechte Rotterdamse. Niet lullen maar poetsen. Dit heeft mij overeind gehouden. Ik heb ontzettend veel “ collega’s” zien sneuvelen onder de grote druk. Want die kan inderdaad erg hoog zijn. Heb je een tere ziel, dan red je het gewoonweg niet in deze zeer bizarre wereld. Je wordt blauw en murw geschopt en geslagen, digitaal. En bedreigingen zijn geen ongewoonlijke dingen meer geworden. Achter de schermen gebeuren vreselijke dingen. Net als ik, kiezen de echte profs ervoor dit uit de publiciteit te houden. Ook al jeuken mijn handen vaak om te reageren op alle leugens en onrecht. Ik wil daar boven blijven staan. Mezelf recht in de spiegel kunnen blijven aankijken, en mij niet verlagen tot het niveau van deze groep mensen die elke gelegenheid aanpakken om misbruik te maken van jouw naam/naamsbekendheid. Slinger “ Monique van der Vloed” in de lucht en je hebt vele geïnteresseerden. Zo werkt dat nu eenmaal en dat kan vreselijk in voordeel werken voor een leverancier die jou onderuit wil schoppen. Uit wraak, of uit sarcasme. 

Het vervelende is, dat mensen aan de voorkant niets merken. Zij lezen alleen wat zij mogen lezen. Zij krijgen niets mee van onderlinge discussies, ruzies, onrecht, moddergooien via privé berichten, en bedreigingen en chantage. Ja, ook chantage. Het is mij overkomen. Als mensen ( leveranciers waar je bijvoorbeeld erg goed mee hebt samen gewerkt) jou plotseling zwart gaan maken, dan “ zal dat wel” Want het werkelijke verhaal zul je zowel van mij als de tegenpartij nooit lezen. Misschoen is het eens de hoogste tijd om dit WEL eens te gaan doen. Een boekje open doen over wat ik zoal heb meegemaakt afgelopen jaren. want geloof mij, daar kan ik inmiddels een boek over schrijven. Wordt ongetwijfeld een bestseller. Ik worstel nog met het idee. Het zou in elk geval veel op kunnen helderen. Zeker omtrent de nonsens die over mij worden verspreid. 

Ik ben een pleaser. Ik heb een onverzadigbare GUN FACTOR. Dit is iets moois, maar tevens mijn valkuil en mijn killer. Ik zie mijn werk niet als werk. Het is voor mij veel meer dan werk. Het is mijn leven, mijn passie, mijn leven staat in het teken van mijn werk. Ik doe alles met volle overtuiging en vooral liefde voor mijn vak. Het is een mooi vak. Met nare kanten. Zo ervaar ik het. 

Je kunt ervoor kiezen, om deze nare kanten toe te laten en jou compleet in zijn greep te krijgen.  Dat is niets om je overigens voor te schamen, want dat is menselijk. Ik ben menselijk. Ik heb gevoel. Net als jij. Net als de groenteboer, het kassameisje bij de AH, de buurvrouw, de papierprikker op straat, de vuilnisman, de huisarts, de specialisten en deskundigen in ziekenhuizen. Allemaal mensen, dus menselijk.  Maar wat brengt zo’n keuze je? Narigheid, stress, ellende, spanningen en een vreselijk slecht gevoel over jezelf. Dat is wat anderen jou kunnen aandoen, zonder dat zij zich dat wellicht maar één nanoseconde realiseren. Het kost ontzettend veel zelfvertrouwen, geloven in jezelf en in je kunnen, om rechtop te blijven staan. 

Ik lees en ik zie uiteraard veel over mezelf. En ik wordt om de haverklap getipt zodra er weer een hetze gaande is tegen mij. Is dit leuk om te lezen, te zien of te horen? Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt er maar twee kanten mee op: 

– het jou laten raken en zorgen dat zij hun doel bereiken

– het langs je heen laten gaan en er geen aandacht aan schenken

Natuurlijk kies ik altijd voor het laatste maar de weg er naartoe was een lange. Want het is en blijft moeilijk om mee te dealen, zeker als de klappen uit onverwachte hoeken vallen. Mijn gezonde verstand wint het goddank altijd, maar ook ik wankel soms, omdat ik volledig van mijn sokken wordt geblazen door iets/iemand. Het is een spel. Een zeer vervelend en stom spel. Een spel waarin de spelregels bestaan uit:

– uitlokken en provoceren zodat ik ga toehappen

– zodanig veel leugens en onzin verspreiden dat er voor mij niets anders opzit dan mijn weerwoord te laten horen

– mij nog zwarter maken dan de meest vieze kachel, waarin ik persoonlijk belachelijk wordt gemaakt

– allerlei manieren vinden om mij te raken, te kwetsen, te vernederen, te bespugen, omlaag te halen

Het is, dat ik deze groep mensen zie van een ander perspectief. Zij redeneren niet gezond, en voeren hun acties uit op gevoelens van jaloezie, wraak en “ het behalen van hun gram” als ik ergens op in ga waar zij lyrisch over zijn. Ik kan mij dit indenken. Ik stel mij vaak voor hoe ik mij zou voelen als ze mijn meest favoriete product nadelig beoordelen. En geloof mij, dat gebeurt met grote regelmaat. Toch kan ik mij niet vinden in de heftige, vaak bizarre reacties van anderen. Ze zijn boos op je, schelden je uit voor rotte vis en bedreigen je. Eisen dat je alles verwijderd, of gaan je compleet afbranden overal. Ik kan er een boek over volschrijven. Zo was er eens een dame in mijn facebookgroep het niet zo eens met mijn oordeel over agave.. Zij ging vreselijk provoceren waardoor iedereen zich ermee ging bemoeien en ik uiteindelijk, wegens grof taalgebruik, deze dame moest verwijderen. dit nam ze mij niet in dank af en begon een oorlog tegen mij, verspreidde roddels en leugens over mij, misbruikte mijn foto’s om mij belachelijk te maken en zette overal vreselijke commentaren over mij te grabbel. Een dag later kreeg ik een PB van haar vol excuses. Ze vond namelijk bij nader inzien, dat ze wat té ver was gegaan. Ze was wat overspannen, gaf ze als gegronde reden op. Ondertussen was het kwaad geschied en kreeg ik overal weer flink op mijn donder. Dit is nog maar een klein voorbeeld van waar ik dagelijks mee te maken krijg. 

Maar het kan erger. Veel erger. Als de klappen uit hoeken vallen waarvan je het niet verwacht. Mensen die je zo blind in vertrouwen hebt genomen dat je hen gerust je pincode zou geven. Mensen waarmee je nauw samenwerkt. Allen met hetzelfde mooie doel voor ogen. Dat denk je. Dat wil je. Maar dat is vaak een grote façade. Ik heb erg veel keren mijn neus gestoten. Pijnlijk gestoten. En het heeft mij ook veel geld gekost. 

Ook hier is het weer een spel achter de schermen gaande. Waar mensen aan de voorkant NIETS van mee krijgen en zo een erg verknipt beeld van jou krijgen omdat de tegenpartij lekker door roddelt onder de radar. Want natuurlijk heb ik alles veroorzaakt, heb ik alles gedaan, en klopt er helemaal niets van mijn beweringen. 

Dan zie je dit soort reacties. Mensen die het hele verhaal niet kennen maken hun conclusies en laten die nu al-tijd ten nadele vallen voor mij. Omdat de tegenpartij mij schoffeert onder de radar zodat zij wel legaal blijven. Het boekje opendoen over de werkelijke achtergronden is dan super-verleidelijk. Want wat nu, als mensen zouden weten WAAROM ik abrupt eindig met een samenwerking? Dat is niet, omdat ik overloop naar een andere samenwerking zoals veelvuldig wordt gesuggereerd., Daar zit veel meer achter. VEEL EN VEEL MEER. Zoals chantage, misbruik, en veel benadeling. Ik heb afgelopen jaren veel leveranciers aan klanten en naamsbekendheid geholpen. Telkens deed ik dit met hart en ziel, liefde en plezier. En vroeg daar niets voor terug, niet meer dan producten. Ik ontvang tot de dag van vandaag geen enkele inkomsten uit mijn werk via promoties. Mijn reviews verzorg ik onafhankelijk. In ruil voor een product. Meer vraag ik niet. Als ik recepten verzorg voor een bedrijf, krijg ik daar in ruil ook enkel de producten voor. Ik schaam mij daar niet voor maar voel ook niet de behoefte dit steeds te moeten verantwoorden. Het verhaal staat duidelijk op mijn website verteld. Zodra er weer een “ relletje” gaande is op social media waarin ik het onderwerp ben, krijg ik standaard de verwijten naar mijn hoofd geslingerd dat ik “ lekker binnen loop” en “ flink verdien” aan wat ik doe. Dat is extra pijnlijk, omdat de waarheid juist andersom is. Ik ben geen zakelijk wonder en heb mij daarom in afgelopen jaren diverse keren laten misbruiken op financieel gebied en emotioneel. Je bent een gemakkelijke prooi. Naïef. Dat ben ik, als het komt op zakelijk gebied. Als sommige mensen dit in de gaten krijgen wordt er misbruik van gemaakt en verlies ik zelfs honderden euro’s. En dan spreek ik niet eens over de emotionele schade. Want ik spreek hier over een aantal mensen die ik blind heb vertrouwd. 

Een oordeel is zo gemaakt. Want als er een éénzijdig verhaal naar buiten wordt gebracht, nou “ dan-zal-dat-vast-wel” of wordt er gezegd “ waar rook is, is vuur!!”. Dat maak ik mee in mijn werk. Maar ook privé. Als je, net als ik, zeer slecht tegen onrecht kunt, dan is het verschrikkelijk moeilijk om dan niet te reageren. Vaak is dat geen probleem, omdat ik de mensen achter deze posten/berichten ken, maar soms is het zo grof, gemeen, en idioot dat het bizar is te noemen en je je afvraagt wat zo’n persoon bezielt, of tenminste mankeert om dit soort dingen uit te voeren. Ik bekijk het wat genuanceerder, vraag mij af wat er in zo’n persoon omgaat wat hem of haar in staat maakt om dit soort dingen te doen. Wat heb ik mogelijk gedaan, waardoor ik hen tot deze handelingen in staat heb gebracht? En wat kan ik mogelijk doen, om dit te voorkomen? Ik ben een persoon wat zoekt naar oplossingen. In alles. Ik hou niet van zaken die onopgelost blijven, of in het lucht;enige blijven hangen. Helaas is daar nooit ruimte voor, omdat ik monddood wordt gemaakt, wordt geblokkeerd of verwijderd. Dit zijn overigens de typische kenmerken van deze groep mensen. Ze slingeren graag van alles in de lucht, maar confrontaties gaan ze radicaal uit de weg. Dat is de kracht van social media. Gewoon, omdat dit KAN. 

Wat ik mij ook vaak afvraag, is dat er verder wordt gekeken dan een grillig oordeel van iemand die dit de lucht in slingert. Zowel publiek als leveranciers. Wordt er überhaupt ooit wel eens VERDER gedacht dan het verhaal wat wordt opgeschreven? Wordt er wel eens gedacht aan MIJN kant van het verhaal? En WAAROM ik soms drastische beslissingen heb moeten maken omdat er teveel speelde tussen beide partijen? Wordt er verder gezocht? Of blijven alle ogen steken op dat ene bericht? 

Wat als mensen bijvoorbeeld eens navraag gingen doen bij de leveranciers waar ik leuke kortingsacties mee organiseer? En horen dat ik hier geen rooie cent aan verdien? Of dat ze met bewijzen kunnen komen dat ik inderdaad betaald krijg? Dit gebeurt niet. Omdat er niets te vinden valt en mensen dit een stap teveel vinden. Nee, gewoon even leuk iemand compleet afbranden en met de grond gelijk stampen zonder enige onderbouwing is veel leuker. Makkelijk. Anoniem. Simpel, en altijd even leuk voor een lolletje. Toch?

Ik ben een optimist, een opgewekt persoon, tomeloze enthousiasme in wat ik doe. En daarin kan ik soms zelfs doorschieten, tenminste, dat blijkt. Mijn enthousiasme wordt soms niet gewaardeerd en gezien als commercie, geld binnen harken, lekker reclame maken, dat soort dingen. Mij is geleerd altijd aardig, attent en enthousiast te zijn. Wat is er mis met enthousiasme? Schijnbaar veel, want ook hier ben ik meerdere malen voor bestraft. Zie het als een blauwe plek die je telkens opnieuw stoot. Het wordt op een gegeven moment een beurse plek en het maakt je ingetogen. 

Ik ben afgelopen jaar gaan merken, dat het mij als mens heeft veranderd. Ik ben stiller, minder enthousiast en ik ben al helemaal voorzichtig met samenwerken met anderen. Toen ik hier achter kwam, maakte mij dat ontzettend verdrietig want het is niet, wie ik van nature ben of wie ik wil zijn. Het is de impact die het heeft op een mens. Want dat ben ik ook, Een MENS. Met gevoel. Deskundig of niet, het zijn allemaal mensen met gevoelens. 

Wat wil ik eigenlijk vertellen met dit zeer persoonlijke blog? In elk geval niet dat ik medelijden wil, of enige andere vorm van compassie. Want ik weet heel goed dat ik mij in een glasharde wereld bevind. En dat ik daarvoor kies. Ik ben een kritisch health blogger. Geen softie die overal “ ja-en-amen” op knikt en alles over kopieert van anderen. Dit maakt geen vriendjes. En daar ben ik ook nooit op uit geweest. Waar ik wel altijd op uit ben geweest is de ware achtergronden achter producten die ons voor anders wordt aangesmeerd. En wat al die ingrediënten met onze gezondheid doet of kan doen. Ik ben uit op mensen helpen met advies, raad, recepten, inspiratie en motivatie. Niet op haatdragerij, kift, oeverloze zinloze discussies, welles-nietes-spelletjes en onderuithalen. Bedrijven, leveranciers, mensen benadelen, kleineren, bekritiseren, dat alles is nooit mijn doel geweest, sterker, dit is nooit in mij op gekomen. Daar doe ik dit werk niet voor. Ik snap heel goed dat dit vaak zo wordt opgevat. Omdat jij toevallig wel baat hebt bij JUICEPLUS+ of dat gezonde sapje. Ik leg enkel feiten bloot. En probeer alles tot de bodem uit te zoeken. Zodat alles ook DUIDELIJK is voor de consument. Don’t shoot the messenger. Zoiets. Daar kun jij het niet mee eens zijn. En dat respecteer ik. Daarom vind ik het verbazingwekkend dat er geen enkel respect van de andere kant afkomt. Je mag je mening geven, een oordeel hebben, maar ik persoonlijk vind het echt te ver gaan als mijn foto wordt misbruikt om er vervolgens onder te zetten dat ik een vreselijke lelijke heks ben en afgevuurd moet worden. Dit zijn geen leuke grapjes meer. Dit zijn dreigementen. Bedreigingen heeft een impact op iedereen. Zelfs de meest stoere stratenmaker voelt dit tot in zijn tenen. En dus voel ik dit ook in de mijne. 

Social media is een ge-wel-dig platform. Maar denk na voordat je wat post, of ergens op reageert. Het kan een ander vreselijk beschadigen, en dan heb ik het niet over een kortstondige emotie, maar een beschadiging voor het leven. Iets wat jij 10 seconden na het plaatsen alweer bent vergeten, kan een leven lang door dreunen bij iemand anders. Ik vertel mijn verhaal, om te laten zien, dat ook “ bekende” mensen, en mensen die aan de voorkant leuk, tof, grappig, mooi, deskundig, wijs, verstandig en gelukkig lijken, aan de achterkant door een gehaktmolen wordt gehaald en dat het allemaal niet zo rooskleurig is. Dat de wereld van gezonde voeding een zeer moeilijke wereld is om jezelf staande in te houden. Wees objectief, en lees niet één verhaal, maar ook een andere kant van een verhaal. Oordeel niet te snel, of nog beter, oordeel helemaal niet. We moeten altijd maar van alles vinden, over alles een mening hebben. Je kan het ook DENKEN. Het hoeft niet wereldkundig gemaakt te worden als het totaal geen meerwaarde geeft. Als ik tenminste één iemand stof tot nadenken heb kunnen brengen, ben ik al een gelukkig mens….

Review glazen bewaarset

SAM_2417

Als je alles zelf maakt, zijn bewaar-attributen nét zo belangrijk als de voeding zelf. Dit wordt nog wel eens onderschat. Je kunt nog zo je best doen op iets, als je het niet goed, onzorgvuldig of onjuist bewaart, heeft het totaal geen meerwaarde. Als je meukvrij leeft, zul je dit probleem vast wel eens zijn tegengekomen. Werken zonder bewaarmiddelen, kunstmatige additieven, suiker, transvet en zout geeft alles een minder langere houdbaarheid. En kan iets veel sneller bederven, rotten, of oud en niet eetbaar meer worden. Alles goed en verstandig bewaren is iets wat onlosmakelijk is verbonden aan meukvrij eten en drinken. Want alleen op deze manier hou je alles zo lang mogelijk lekker. 

SAM_2418

Dat bewaren, dat is nogal een ding. Want er is nogal wat om uit te kiezen. Plastic, staal, gietijzer, graniet, steen, maar ook glas. We gebruiken plastic bewaar-producten het meest. Dit komt een beetje, omdat de voedselindustrie dit ook veelal gebruikt. De afgelopen tijd horen we steeds meer nare berichten over plastic verpakkingen. Het lijkt erop, dat deze verpakkingen toch niet zo veilig blijken te zijn als werd gedacht. Consumenten mijden daarom steeds meer plastic in, om /aan/bij hun voedsel en kiezen massaal voor losse verkoop, of milieu-vriendelijke ( bijvoorbeeld compost) verpakkingen of zij kiezen voor glas. Glas is inderdaad een perfect verpakkingsmateriaal wat, tenzij je het verkeerd gebruikt, geen enkel gezondheidsprobleem oplevert voor de volksgezondheid. Bovendien is glas steriel, hygiënischer en beter bestand tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Steeds meer fabrikanten kiezen dan ook ( weer) voor glas. 

f5ed6566ff8d0f8461cf301220f51376--memoires-historie

We kunnen het ons nauwelijks voorstellen, maar in de jaren zeventig waren er nauwelijks tot geen plastic flessen. Alles werd in glas verkocht. Frisdrank werd per liter in glazen flessen verkocht. De flessen werden na gebruik weer ingeleverd voor statiegeld. Dit was niet alleen 10 x zoveel milieu vriendelijker, ook werden frisdranken PER LITER verkocht.. Nu kunnen we plastic flessen kopen vanaf anderhalve liter tot drie liter. We drinken automatisch dan ook veel meer frisdrank. Hopelijk keren we snel weer terug naar glazen verpakkingen. 

Ik zelf werk eigenlijk alleen maar met glazen verpakkingsmaterialen. Ik vind het prettig, hygiënisch, praktisch, en makkelijk. Het komt wel eens voor, dat ik een plastic bewaardoos gebruik, maar eigenlijk komt dat bijna niet meer voor.  Naast glas gebruik ik gietijzer en steen. Glas biedt zoveel voordelen. Het is transparant, jarenlang te gebruiken ( tenzij je het uit je handen laat vallen 😉 ) hygiënisch en het conserveert enorm goed. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan glas, zo kan het makkelijker kapot vallen en kan het barsten of splinteren. Maar als je glas naar behoren en verstandig gebruikt heb je deze euvels niet. 

Ik ben onlangs benaderd door www.kitchenandmore.nl. Zij hadden ook in de gaten, dat ik veelal glas gebruikte, en hadden een erg leuk idee. Of ik een leuke set aan bewaarpotten wilde samenstellen, exclusief voor mijn fans en volgers ( en daarbuiten natuurlijk 😉 ) En deze met een erg leuke korting aanbieden. Dat vond ik meteen een superleuk idee! Ik krijg vrij veel vragen over waar nu de betere bewaarpotten te kopen, dit was dus de uitgelezen kans om aan deze vraag te kunnen voldoen. Ik kreeg een aantal potten thuisgestuurd en ben aan de slag gegaan! 

SAM_2414

WAT IS HET?

De set die ik bij elkaar heb verzameld bestaat uit zeven delen. Bestaande uit:

– een weckpot van 0,5 liter

– een weckpot van 1 liter

– een weckpot van 1,5 liter

– een weckpot van 2 liter

– een weckpot van 3 liter

– twee capsule/beugelflessen van een liter

Ik heb in het bijzonder voor duurzaam dik glas gekozen. Dit geeft een erg goede conservering. De weckpotten zijn allen voorzien van een klem en een ( BPA vrij) rubber. De potten zijn hierdoor ook geschikt voor fermentaties. Of om producten langer in te bewaren, zoals jam. Het rubber sluit de potten luchtdicht af. Het glas is gemaakt van duurzaam dik glas. Het zijn echter geen zware potten. Daarnaast zijn ze een streling voor het oog. Ik heb ze prominent in mijn keuken staan. 

SAM_2420

De beugel literflessen zijn ideaal om je eigen gebrouwen sappen en dranken in te bewaren. Dankzij de vacuüm beugel wordt alles luchtdicht afgesloten wat ervoor zorgt dat alles beter en langer goed blijft. De beugel en dop zijn BPA vrij. De hals en uiteinde van de fles zijn van dubbel glas, zodat het meer bestendig is tegen stoten. Je kunt de potten gebruiken om droogwaren in te bewaren zoals muesli, pasta, rijst, peulvruchten, zout, stevia suiker, superfoods enz. Maar je kunt ze ook gebruiken om eigen gemaakte baksels enz in te bewaren, zoals koekjes, snoepjes, en spreads en pindakaas. Door de enorme veelzijdigheid komen ze overal wel van pas. Zelfs geschikt voor non-food artikelen! Vul een pot bijvoorbeeld met aarde en plant er allerlei zaadjes in voor je eigen vensterbank-moestuintje! Staat zeer fraai in deze potten! De beugel is te verwijderen van de pot. 

SAM_2419

De potten en flessen gaan jarenlang mee, tenzij je ze verkeerd gebruikt. Ze zijn ontzettend handig om schoon te maken en vaatwasser-bestendig. De potten kun je dus ook steriel koken. Zorg ervoor, dat je de potten na weer gebruik zorgvuldig schoonmaakt, en GOED afdroogt. Dit verlengt de levensduur van de potten aanzienlijk. Veel mensen zetten glazen weckpotten nat en niet goed afgedroogd weg, dit kan roest/oxidatie geven aan de beugel wat ook op het glas terechtkomt. Neem even de moeite om de potten zorgvuldig te drogen. Ik droog ze meestal met een doek, daarna bij de beugel nog even extra met een vel keukenrol-papier. 

Deze set kost 34,95 en is te bestellen via deze bestelpagina!

SAM_2416

KORTINGSACTIE!!!!!!!

Van dinsdag 15 Augustus tot vrijdag 18 Augustus krijg je een superkorting van maar liefst 20% !!!!!! Je betaalt dus i.p.v 34.95,  maar 27,96!!!!!!!  Gebruik de kortingscode WECK20    ZOLANG DE VOORRAAD STREKT! 

Bestel direct, door hier te klikken!