broccoli

IMG_0170

Geloof het of niet: bij mij staat vrijwel iedere dag wel broccoli op het menu.Ik ben er niet dol op,maar bezeten van. :-)  Ik eet iedere morgen mijn power ontbijt bijvoorbeeld met gestoomde groente en dat is voornaam broccoli. Ook aanverwante groente als bimi en broccoli kiemen zijn bij mij veel gezien op mijn bord. Ik ben goddank niet de enige want broccoli is in zeer korte tijd enorm in populariteit gestegen vanwege zijn superfood-status. Die overigens meer dan terecht is,want het ” boompje” bezit nogal wat!

wat is broccoli?

Broccoli is een groente die verwant is aan de bekende bloemkool. Van broccoli worden de nog gesloten bloemknoppen gegeten,van bloemkool zijn dat de aanlegsels van de bloemknoppen. Broccoli wordt voornaam verkocht als stronk, verpakt in plastic ,of in plastic folie. In de biowinkel vind je ze naast onbespoten en biologisch geteeld ook zonder verpakking. Broccoli is een kruisbloemige groente en is één van de krachtigste groenten waarvan bekend is en bewezen dat het ons kan beschermen tegen kanker. Andere groenten van de ” familie kruisbloem” zijn naast bloemkool ook spruitjes,boerenkool,koolraap,kool en bladkool,snijbiet en waterkers.

meer dan supergezond

Broccoli staat prominent op de eerste plek als het komt op meest gezondste groente.Waarom? Heb je even? Al heel lang is door middel van talloze onderzoeken bewezen dat broccoli tumoren kan voorkomen maar dat niet alleen,bij 75% van de onderzochten verkleinde de omvang ook van de tumoren. Broccoli herbergt echt een schat aan zeer belangrijke voedingsstoffen. Waaronder:

  • Sulfarafaan: dit is een zeer sterk indirect werkende antioxidant. Dit houdt in dat de werking van deze stof tot ontplooiing komt wanneer de groente wordt bewerkt, zoals gesneden en gekookt.Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar broccoli kun je dus het beste snijden en koken, om zo het meest te profiteren van deze supersterke antioxidant. Dit geldt overigens ook voor de rest van de familie kruisbloem. Bij het snijden gaan groenten zich verweren door glucosinolaten aan te maken en dat is gunstig , het beschermt niet alleen de plant maar ons ook tegen kanker en veroudering. Echter hebben de stronken ongeveer twee dagen nodig om in gesneden vorm de maximale hoeveelheid glucosinolaten aan te maken en het is dan ook het beste om de broccoli twee dagen voor gebruik te snijden.
  • Vezels: vezels zijn zeer belangrijk voor een goede werking van de maag en de darmen. Juist omdat ze onverteerbaar zijn worden de darmen geprikkeld en gestimuleerd,wat weer een zeer gunstig effect heeft op de spijsvertering.
  • Indolen: indolen worden gevormd uit glucosinolaten wanneer deze worden gekauwd of fijn gesneden. Deze indolen bieden ook een zeer beschermende werking tegen kanker.
  • Luteine/zeaxanthine: dit zijn krachtige antioxidanten die ons beschermt tegen vrije radicalen. Ook erg gunstig bij oog aandoeningen.
  • Calcium: Zoals bekend geeft calcium stevigheid aan het gebit en skelet en is het ook hard nodig voor het optimaal functioneren van ons spierweefsel. Het is ook belangrijk voor een goede celgroei,hormoon stofwisseling en is nauw betrokken bij onze bloedstolling.
  • Foliumzuur: een vorm van een in water oplosbare vitamine uit de vitamine B  complex.
  • Vitamine C: deze in water oplosbare vitamine staat erg bekend om zijn goede weerstand opbouw,maar zorgt ook voor gezonde botten tanden en bloedvaten. Samen met vitamine E beschermt het ons ook tegen vrije radicalen.
  • Polyfenolen: werken net als antioxidanten. Ze werken anti-allergeen en ontstekingsremmend. Ze verminderen vet afgifte van vettige stoffen in het bloed. Flavonoïden zijn ook polyfenolen die aanwezig zijn in plantaardige voedingsmiddelen. Zo bepalen favonoïden bijvoorbeeld ook de grote variatie aan kleuren in groente en fruit en huizen ze voornaam in de schil.

IMG_0169

Let bij het kopen van broccoli erop dat de stronk een mooie lichtgroene kleur heeft en van binnen ( check de onderkant va de stronk) niet bruin is verkleurd. De stronk moet van onderen grijs/wit van kleur zijn. De roosjes moeten groen/blauw zijn van kleur.Ziet een stronk vaal en geel,is deze niet meer vers. Was broccoli ook zorgvuldig.Ook biologisch,want ook daar kunnen wat bacteriën in zitten waardoor je gemakkelijk een voedselvergiftiging op kunt lopen.Dat is mij helaas al een keertje overkomen en daar ben je goed ziek van :-(  Was dus echt met aandacht groente. Veel mensen denken ook dat de stam van de broccoli niet eetbaar is,maar laat daar nu juist ook erg veel van de bovengenoemde gezonde voordelen in schuilen! Niet weggooien dus en gewoon lekker in stukjes snijden en meekoken/stomen/whatever. Het onderste deel van de stronk kan wel wat houtig zijn dus kun je dat stukje er dun afsnijden. Snij,voor een gelijk oplopend kookproces,de stronk in zo dun mogelijke plakjes. Dan zijn ook deze stukjes net zo gaar als de roosjes. Broccoli is perfect om rauw te eten/te verwerken.

Eet iedere dag broccoli,het is niet alleen lekker maar het levert voor je lichaam zoveel goede gezonde voordelen op dat je eigenlijk gewoonweg broccoli dagelijks zou moeten eten al gebruik ik dat woord nooit. Maar in dit geval zeg ik ” go ahead!

5 Reacties op “broccoli

  1. dank je weer voor je informatie. Elke dag broccoli!! is dit wel gezond?
    Overal waar TE voor staat is niet goed zeggen ze. Hoe denk jij hierover?

    • betreft groente zeg ik : absoluut niet,m,aar wat wel erg belangrijk is,is om in de groente te variëren.Maar zoiets gezonds als broccoli kun je dus iedere dag wel ergens in verwerken om zo ook aan die goede gezonde voedingsstoffen te komen! Warme groet!

  2. Hier staat ook zeer geregeld broccoli op het menu. Heb je nog recepten met deze groente die je wilt delen? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken…

  3. Wat is die grijze film op het water bij het wassen van brocolli?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *