De zoete feitjes op een rij…alles over suiker/suikervervangers

IMG_7190

Over suiker raken we nooit uitgeschreven, raken we nooit uitgepraat. Sterker: het is vandaag de dag een heet hangijzer. Terwijl we geraffineerde suiker zien als de grote boeman, zijn we massaal aan de agave, honing, dadels, ahornsiroop, palmsuiker en kokosbloesemsuiker geslagen. Of dit nu zoveel gezonder is, kun je lezen door op de linkjes te klikken.
Om veel redenen kies ik ervoor om alleen te werken met erythritol suiker en stevia. Daarnaast gebruik ik veel zoet ( intact) fruit om mijn recepten te zoeten. Ik onderscheid mij hierdoor van de vele andere auteurs die hun boeken vol schrijven met recepten vol honing, dadels, agave en palmsuiker. Waarom kies ik voor alleen ( zuivere) erythritol en ( zuivere) stevia?

* Het is 100% natuurlijk, GMO-vrij, zuiver en puur
* Het wordt op een natuurlijke manier gemaakt, al lijkt dat niet zo. Veel mensen trekken meteen de conclusie dat “ een wit poedertje” vast chemisch gebrouwen wordt, maar betreft stevia en erythritol is dit niet het geval.

stevia.infographic  1982225_664615280266338_1193528861_n

productieproces stevia                                                                                productie proces erythritol

 

 

Erythritol is van nature wit van kleur, en stevia wordt wit door de wassing ( zie grafieken )  Bij beiden komen er geen chemische zaken of raffinage aan te pas.
* Stevia en erythritol heeft geen enkele invloed op de bloedsuikerspiegel, waardoor er geen schommelingen plaatsvinden. Bovendien is het zeer geschikt voor mensen met diabetes.
* Het levert geen calorieën. Niet onbelangrijk in een wereld vol obesitas en ( extreem) overgewicht. Denk niet “ dit valt heus mee in Nederland! “ want als je naar een tv-programma kijkt als “ Obese” dan weet je beter. Ook Nederlanders worden steeds dikker, gevaarlijk dikker. Wat vooral zorgelijk is, is dat kinderen ook lijden aan ( soms extreem) overgewicht.
* Het is voordelig in gebruik, en veelzijdig. De aanschaf is vrij duur, maar je hebt er erg weinig van nodig om alles goed zoet te verkrijgen. Je kunt erythritol en stevia overal voor gebruiken. Van het zoeten van je thee tot het zoeten van al je baksels.
* Het tast het ( kinder) gebit niet aan. Stevia werkt zelfs bevorderlijk voor het gebit. Erythritol suiker is ook zeer geschikt voor Candida patiënten. De candida schimmel wordt gevoed door suiker, terwijl erythritol dit niet doet.

SUIKER VERSUS VRUCHTENCONCENTRAAT

Wat is suiker nu precies? Wat wij suiker, geraffineerde suiker, tafelsuiker, kristalsuiker, griessuiker en ook klontjes noemen is sucrose. Sucrose zijn geraffineerde koolhydraten die samengesteld zijn uit twee enkelvoudige suikers: GLUCOSE en FRUCTOSE.
Sucrose komen we in vrijwel alle voedingsmiddelen die op de markt verkrijgbaar zijn, tegen. Het wordt niet alleen ( veelvuldig) gebruikt om iets een zoete smaak te geven, sucrose wordt ook gebruikt als een goedkoop bewaarmiddel, een goedkoop bindmiddel, en een smaakversterker in tal van hartige zaken.
We komen de naam “ sucrose” niet tegen in de ingrediëntenlijsten, daar komen we andere benamingen tegen als gewoon “ suiker” en glucosestroop. Ook komen we erg veel “ fructose” en “ fructosestroop” tegen. Fructose is een natuurlijke vruchtensuiker. Als we een vers geplukte appel eten, krijgen we een juiste hoeveelheid binnen van fructose, omdat deze perfect zijn gebalanceerd met de eveneens aanwezige vitaminen en mineralen, spoorelementen, enzymen en complexe koolhydraten.
De fructose die in de voedselindustrie wordt gebruikt heeft eigenlijk niets te maken met de natuurlijke vruchtensuiker die we kennen in fruit. Deze is even leeg, even verstoken van enige voedingswaarde, even geraffineerd en even verstorend voor de menselijke biochemische activiteit als sucrose/ suiker. De industriële fructose wordt veelal gemaakt door graanstroop te raffineren. Lees meer over alias suiker door hier te klikken.

VRUCHTENCONCENTRAAT

Over ( vruchtensap) concentraat heerst enorm veel verwarring. Logisch, want we worden continu in het ooitje genomen door fabrikanten. Vruchtensap-concentraat komt voor als zoetmaker in tal van producten, en wordt verkocht onder kreten als “ geen suiker toegevoegd! “ of “ zonder suiker! “ of “ suikervrij” en lezen we “ bevat van nature aanwezige suikers”.
Het wordt erg veel gebruikt in zuivel, koek, dranken, en jam.
Hoe gezond en verantwoord het mag klinken, al die kreten zeggen enkel dat er geen sucrose aan is toegevoegd. Fruit-vruchten concentraat is vaak niets meer of minder dan suikerwater in een pak. Het fruit wordt ontdaan van smaak, kleur, geur en ook voedingsstoffen, alles wat overblijft is suiker. We denken een gezond sapje te drinken, maar we drinken suikerwater. Bewerkte fructose aangelegd met water.
Sommige fabrikanten kiezen ervoor te werken met biologische vruchtenconcentraten. Dit blijft hetzelfde, maar levert gezondere eigenschappen omdat het gebruikte fruit van biologische afkomst is en er strengere eisen zijn voor de productie. Er komen geen chemische zaken bij kijken. Biologisch vruchtenconcentraat werkt echter hetzelfde: ook dat is vermengd met water suikerwater. Afhankelijk van gebruikte hoeveelheden in een product kan een product vol suiker zitten terwijl er wordt gedacht juist gezonder bezig te zijn. Worden er zeer kleine hoeveelheden gebruikt, dan heeft het zeker gezondere voordelen.
Biologisch vruchtenconcentraat is stukken duurder dan gewoon vruchtenconcentraat. Dit is zo belachelijk goedkoop in te kopen als grondstof, dat fabrikanten er ook veel gebruik van maken, en dat niet alleen: ook in grote hoeveelheden om een product lekker zoet te maken.
Als kind kwam ik al in aanraking met vruchtenconcentraat. Mijn vader werkte bij een koel/vries bedrijf, waar vruchtenconcentraten vanuit de hele wereld werden opgeslagen en ingevroren om later weer te worden geïmporteerd naar Nederlandse fabrieken. Mijn vader nam ons ( mijn broer) wel eens mee en zag ik al vroeg hoe het werkte. De grote blauwe vaten zal ik nooit meer vergeten. Mijn vader nam trouwens ook eens per jaar vruchtenconcentraat in een grote fles mee naar huis. Thuis dronken we dit aangelengd met water. Net als nu gebeurt met diksappen. Gelukkig kwam dit vrij zelden voor, omdat mijn vader wist wat voor rotzooi het was. Hij zat er immers iedere dag met zijn neus bovenop. Meer lezen over vruchtenconcentraat? Klik hier
NATUURLIJKE ZOETMIDDELEN

We zijn massaal aan de natuurlijke suikervervangers geslagen. In de veronderstelling dat we gezonder af zijn dan gewone suiker. In sommige gevallen is dat een klein beetje waar. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker bezitten nog enigszins wat mineralen wat ervoor zorgt dat de suiker minder snel in het bloed wordt opgenomen. Maar noemenswaardig veel is dit niet. Verse, onbewerkte dadels bevatten deze mineralen en vezels ook nog, maar dadels bevatten helaas ook erg veel suikers. Zowel dadels, palmsuiker en kokosbloesemsuiker hebben nadelige effecten op het gebit.
Het is logisch, dat we grijpen naar wat voor handen is. Wat we voorgeschoteld krijgen door fabrikanten die perfect inspringen op een nieuwe trend. Als we vandaag zeggen dat een pluk gras superfoodisch werkt, kunnen we morgen grassap, grasyoghurt, graskoekjes en grasreepjes kopen. En alles is nog gezonder dan gezond. Zo werkt dit ook met natuurlijke suikervervangers. Agave is een mooi voorbeeld. En honing. In de supermarkt vinden we schappen vol met soorten en maten honing en agave. Gewoon naast de pakken suiker.
Naast erythritol en stevia gebruik ik vers, intact gelaten ( of zoveel mogelijk) fruit. Deze geven een heerlijke zoete smaak, en daarbij ook nog ruim vezels, mineralen en vitaminen. Belangrijk detail is wel, om het fruit:

– liefst biologisch of rechtstreeks van het land bij de boer in te kopen
– het fruit zo intact mogelijk te laten. Kun je de schil, de pitten/ klokhuis gewoon eten, laat dit dan ook intact. Juist in en net onder de schil, in klokhuizen, in pitten en kroontjes huizen de meeste vitaminen en mineralen/vezels. Hoe meer je fruit “ kneust” hoe meer de natuurlijke balans in vitaminen/mineralen/vezels en fructose wordt verstoord. Dit geldt overigens ook voor groenten.

LAKAN (TO)

Vrij onbekend, maar al jaren zeer veel gebruikt in Japan is lakan. Lakan ( Momordica grosvenori) is op de Amerikaanse markt ook verkrijgbaar, helaas is het in Europa als “ novel-food” nog niet goedgekeurd. Lakan is de naam die Japanners geven aan de plant Momordica grosvenori. Lakan staat meest bedend als LAKANTO. Het woord “ to” betekent in het Japans “ zoet”. Het woord lakken is afkomstig van de vrucht LUO HAN GUO. Deze vrucht wordt al sinds de oudheid gekweekt in het hoogland van de Chinese provincies Kuangtung en Kuanhsi.
De plant is een afstammeling van de komkommer en meloen familie. In tal van landen in het Verre Oosten en in China wordt deze plant gebruikt als voedingsmiddel, en thee. Ook wordt het veel gebruikt in de kruiden-geneeskunde.
Lakanto wordt gemaakt door de zuivere extracten van de lakan toe te voegen aan erythritol. Het resultaat is een natuurlijke suikervervanger, met dezelfde eigenschappen als zuivere erythritol en stevia.
De vruchten ( luo han guo) worden eerst gedroogd. Dit geeft de vruchten een zoete, karamelachtige smaak. Vervolgens worden ze verpulverd en verwerkt tot een suiker: lakanto.
Lakanto staat ook wel beter bekend als monkfruit. In Amerika wordt lakanto veelal onder deze naam verkocht. Je kunt meer lezen over lakanto door hier te klikken.
MESQUITE

Nog een suikervervanger waar we steeds meer over horen is mesquite suiker. Dit wordt gemaakt door de zaden en peulen van de Mesquite boom ( familie van de Acaciaboom) te vermalen tot meel. Oorspronkelijk komt het uit Noord-Peru. Mesquite is zeer rijk aan voedingsstoffen. Het is zeer rijk aan eiwitten en vezels waardoor slechts de helft ( 45%) uit suikers bestaat. De samenstelling van de suiker is niet geheel duidelijk, maar waarschijnlijk is dit ( helaas) ook grotendeels sucrose, We kunnen mesquite suiker scharen onder palmsuiker en kokosbloesemsuiker. Deze bevatten ook nog wat mineralen en vezels en vitaminen, maar ook suikers. Mesquite suiker is vrij slecht verkrijgbaar in Europa. Het is vooral te bestellen via internet.

Naast bovenstaande natuurlijke suikervervangers kennen we ook:

Carobe
Maca
Lucuma
Yacon
Welke suiker je ook kiest: belangrijk is dat je ook natuurlijke suikervervangers met mate moet gebruiken. Kies een vervanger wat bij jou past. Je kunt informatie inwinnen, en ervaringen van anderen meenemen, maar het gaat uiteindelijk om jouw lichaam. Probeer veel uit, en zoek naar de suikervervanger die bij jou past.

 

Meer lezen over dit onderwerp?

Stevia, de verhalen, de misverstanden

Alle zoete feitjes op een rij

Alles over suiker

Bakken met suikervervangers, wat zijn de verhoudingen?

Natuurlijke suikervervangers…wolven in schaapskleren

Suikervervangers, welke zijn er?

Stevia, de drie categorieen

Suikervervangers…zoveel gezonder?

Suikervervangers…geen heilige boontjes

 

 

 

3 Reacties op “De zoete feitjes op een rij…alles over suiker/suikervervangers

  1. Hallo Monique,
    Erg goed artikel, mijn complimenten, helder duidelijk zo zou konsumenten voorlichting moeten zijn!
    Groet Gerard

  2. hoi,hoi,
    bedankt voor het artikel,maakt voor mij weer een hoop duidelijk.
    Ik gebruik regelmatig honing. Maar dan geen supermarkt honing,maar van de imker.
    Ik heb begrepen dat dat ook gezonde stoffen bevat..klopt dat ??
    Daarnaast heb ik hier een pak vruchtensap waarop staat uit sapconcentraat
    verkregen vruchtensap…dacht zelf dat is dus ok!
    Dus ook meuk ????
    groet,
    Marjo

    • hai,

      In mijn artikel vind je ook directe linkjes die antwoord geven op je vragen. Kijk anders in het meukvrij ABC, daar staat alles op een rij! Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *