Energie ontbijt broodjes

SAM_3112

Ik ben, wat je noemt, een zeer stevige ontbijter. Het is mijn meest belangrijkste maaltijd van de dag. Daar maak ik dan ook altijd een feestje van en het is naar alle waarschijnlijkheid ook veel méér dan het gemiddelde standaard ontbijt. Voor mij werkt een stevig ontbijt. Ik krijg er bakken vol energie van voor de rest van de dag en ik heb tot het middaguur absoluut geen honger of zin in voedsel. Mijn lunch en diner zijn kariger, maar bevatten altijd ontzettend veel groente, net als het ontbijt overigens. Ik eet per dag gemiddeld twee kilo verse groente en echt waar, daar heb ik totaal geen moeite mee. Ik leid een stressvol en actief leven waarin ik ook iedere dag intensief sport ( duursport) De complexe koolhydraten verbruik ik dan ook goed en goed verdeeld over een etmaal. Voor jezelf de juiste balans vinden tussen je voeding en je leefstijl is het sleutelwoord voor een fit en actief lichaam, en een gezonde geest. Dit ligt uiteraard bij iedereen weer anders. Het is daarom belangrijk om de juiste balans te vinden.

SAM_3111

Naast veel verse gestoomde groenten eet ik nog veel ernaast tijdens het ontbijt. Dit varieert. Meestal is het wel iets van havermout. Ik maak regelmatig lekkere ontbijtbroodjes voor mezelf, of brood, maar ook heerlijke papjes, overnight oats en homemade cruesli met biodynamische kwark of yoghurt of geitenyoghurt/kwark. Kortom: mijn ontbijtjes vervelen nooit en voelen iedere morgen weer als een feestje. Ik varieer enorm in mijn homemade broodjes, en dit recept is absoluut mijn grote favoriet. Niet alleen vult zo’n broodje enorm, het zit ook barstensvol goede en gezonde, nuttige voedingsstoffen. Ze zijn 100% veganistisch. Ik doe het eigenlijk nooit, maar wil je deze broodjes extra voedingswaarde geven, voeg dan een klontje zuivere kokosolie toe, aan het beslag , of smeer een schaapje kokosolie op je vers gebakken broodje. Een broodje geeft je een volwaardige start van je dag. Het vult enorm, waardoor je tot het middaguur geen honger zult hebben. De broodjes zijn ook ideaal voor/tijdens/na het sporten.  De broodjes bevatten lekkere zaden en pitten. Je kunt mijn rijtje aanhouden, maar je kunt natuurlijk ook voor andere zaden en pitten kiezen! Of voeg wat noten toe!

Dit heb je nodig:

  • een grote banaan, fijn geprakt
  • twee flinke eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra
  • 10 gram ( wijnsteen) bakpoeder
  • 550 gram havermoutmeel ( havermout in de blender tot meel vermalen)
  • een theelepel ceylon kaneelpoeder
  • twee eetlepels sesamzaad
  • twee eetlepels zwart sesamzaad
  • twee eetlepels maanzaad
  • twee eetlepels lijnzaad
  • twee eetlepels kasha geroosterde boekweitkorrels
  • drie eetlepels zonnebloempitten
  • drie eetlepels pompoenpitten
  • warm water

SAM_3109

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Roer alle ingrediënten in een kom door elkaar en voeg steeds beetjes warm water toe tot de massa smeuïg is. Laat 5 minuten staan. Bekleed een bakplaat met bakpapier en draai uit het beslag grote broodjes, leg op de bakplaat. Bak de broodjes in het midden van de oven goudbruin gaar, in ongeveer 35-40 minuten  SMULLEN MAAR!

SAM_3110

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *