Gezonde snoepjes? Food 2 smile en hun ” eigen visie” ….

Afgelopen jaren heeft de gezonde trend veel mensen bewuster gemaakt van wat ze werkelijk in hun mond stoppen. Dat is een zeer fijne ontwikkeling. Helaas kleven er ook minder fijne ontwikkelingen aan de gezondheidsgolf, die nog steeds door Nederland raast. Naast dat fabrikanten iedere gelegenheid aanpakken om hun producten “ gezonder” aan te bieden, zijn er ook ontzettend veel webwinkels gekomen, die gezonde voeding verkopen. Gezond verkoopt. 

Fabrikanten maken te pas en te onpas misbruik van de gezonde golf. Zodra er maar een nieuw voedingsmiddel populair wordt vanwege gezonde voordelen, springen zij erop in en verwerken dit voedingsmiddel in een nieuw product. Helaas gaat het vaak om hele kleine hoeveelheden van het “ superfood” of is het zodanig bewerkt dat het geen gezonde voordelen meer heeft. Spelt is hier een goed voorbeeld van. Dit graan werd in zeer korte tijd enorm populair, omdat veel mensen geen tarwe meer wilden eten. In levensmiddelen als brood, beschuit en crackers wordt spelt altijd vermengd met tarwe. Er zijn maar weinig bakkerijen die 100% voilkoren spelt gebruiken. Een ander voorbeeld is honing. Op internet vinden we talloze artikelen over de gezonde eigenschappen. We zijn daarom massaal overstapt op honing om alles te zoeten. Helaas gelden deze gezonde voordelen enkel voor rauwe, biologische, koud geslingerde honing direct van de streekimker. Deze zijn helaas schaars, en industrieel wordt er honing vanuit het buitenland gehaald die is verhit. En daarmee al hun voedingswaarde verliezen. Het wordt gewoon suiker. Honing wordt erg veel als gezond zoetmiddel gebruikt in talloze trendy producten, terwijl het gewoon om suiker gaat. 

” GEZONDE” WEBWINKELS

Een ander, steeds groter wordend probleem zijn de ontelbare webwinkels die sinds de gezonde golf als paddenstoelen uit de grond zijn gesprongen. Gelukkig vinden we erg veel goede, professionele en gespecialiseerde webwinkels die serieus met hun baan bezig zijn, en zelf diverse bijscholing genieten om zoveel mogelijk kennis op te doen. Maar helaas zijn er ook vele “ wildgroei” webwinkels vindbaar, die vooral uit winstoogmerk een webwinkel zijn gestart om mee te kunnen liften op de gezonde golf. 

Alles wat het nodig heeft om een webwinkel te beginnen, is een inschrijving bij de KvK. Iedere gek kan dus een webwinkel starten, terwijl hij of zij totaal geen kaas heeft gegeten van de producten die worden aangeboden.

Ik heb meegemaakt, dat een buitenlandse dame naar Nederland kwam, om hier een biowinkel te starten.Deze werd in mijn omgeving geopend.  De winkel was werkelijk prachtig ingericht, en er werden vele biologische producten verkocht. De dame zelf was niet het type “ gezond” te noemen. Ze ging vaak gekleed in gescheurde jeans, bomberjacks en altijd had ze een baseball cap op haar hoofd. Ze praatte en verstond zeer slecht Nederlands, ze kon zich nog net verstaanbaar maken. Ze zat hele dagen vooral achter de toonbank achter de computer wat te scrollen, dronk blikjes cola en deed werkelijk niets om klanten naar binnen te halen. Het ergste was nog wel haar totale onkunde in gezonde voeding. Ik heb meerdere keren moeten bijspringen als ik toevallig ook aanwezig was als een klant haar iets vroeg over een product. Ze keek de klant vaak verbaasd aan en haalde haar schouders op. Als ik haar eens onderhield aan een vragenvuur over gezonde voeding wist ze bijna niets te beantwoorden. Dit was natuurlijk gedoemd te mislukken en de winkel heeft nog geen half jaar gedraaid. De dame begon een…..webwinkel. Die naar verluidt ook op het punt staat te worden opgeheven. 

Dit soort situaties komen helaas erg vaak voor. 

MISLEIDING EN ONJUISTHEDEN

Nog vervelender wordt het, als webwinkels hun website vol krabbelen met de grootste onzin-verhalen om consumenten te verleiden en te misleiden. Ik stuitte kort geleden op een wel heel opmerkelijke website. Ik werd daarop geattendeerd, omdat mijn handelsnaam “ meukvrij” werd gebruikt. “ food 2 smile” gebruikt mijn uitroep onder hun naam als “ lekker…meukvrij snoepen” De website pretendeert gezonde snoepjes en andere lekkernijen te verkopen. De website vertelt zich in te zetten voor een gezondere wereld. 

Ze hanteren een geheel eigen visie. En daaruit hebben zij ook hun eigen claims opgesteld:

Schermafbeelding 2016-07-01 om 09.46.41

Ik zou totaal geen moeite hebben gehad met het gebruik “ meukvrij snoepen” als dit ook terecht en correct was. Helaas klopt er totaal niets van de claims. Hun eerste claim “ geen toegevoegde suikers” valt al door de mand. Er wordt op de website gewoon  producten met suiker aangeboden. Denk aan suiker, glucosestroop, rietsuiker en maltodextrine. 

Schermafbeelding 2016-08-04 om 08.29.40

in deze chips vinden we zowel smaakversterkers als suiker en maltodextrine ( in de BBQ smaak)

De volgende claim klopt ook niet. Er worden wel degelijk smaakversterkers gebruikt als gistextract. ( zie hierboven) De volgende claim “ geen rode” E nummers” is al net zo vaag Veel mensen weten niet eens wat dit inhoudt. Het gaat om de rood genummerde E nummers in de diverse E nummer boekjes, die met een stoplicht methode werken. E nummers die rood zijn gemarkeerd zijn E nummers om te mijden. Food 2 smile mijdt geen rode E nummers, want daar valt suiker en de smaakversterker ook onder. Daarnaast gaat het om een totaal zinloze claim. 

Schermafbeelding 2016-08-04 om 08.27.30

Kijken we verder in het zeer opmerkelijke rijtje aan claims, zien we ook “ veilig voor het tandglazuur” staan. Dit klopt ook niet. In vrijwel alle soorten snoep wat wordt aangeboden vinden we vruchtensappen, vruchtenconcentraten, en gedroogd fruit. Zeker in snoepvorm kan dit tussen de tanden blijven kleven. En het tandglazuur aantasten. 

IMG_9239

De meest opmerkelijke claim vond ik wel “ gelatinevrij”. Erg veel snoepgoed wat wordt aangeboden bevat gewoon gelatine. 

IMG_9238

colabottles ….vol met gelatine….

Daarnaast viel mij nog iets opmerkelijks op. Er worden voornamelijk kunstmatige zoetstoffen gebruikt. Waarvan meest gebruikt maltitolen en isomalt.

Schermafbeelding 2016-07-03 om 14.22.35

isomalt een natuurlijke zoetstof???????????

Achter het woord isomalt kunnen we echter lezen “ natuurlijke suikervervanger uit bieten”. Het klopt, dat isomalt suiker als basisgrondstof heeft, maar het heeft een industriuele bewerking nodig, om tot isomalt te bekomen. Anders gezegd gaat het om een wettelijk goedgekeurde kunstmatige zoetstof ( E953) wat ook staat geregistreerd als kunstmatige zoetstof. Klik hier om te bekijken hoe isoimalt wordt gemaakt. 

De vermelding achter het woord isomalt klopt dus ook niet. Het geeft de consument het idee dat het gaat om een natuurlijke zoetstof, wat zeer misleidend is te noemen. 

Dacht je, dat dit alles was? Nou nee. We kunnen nog even doorgaan met misstanden op deze website. Zo kwam ik iets zeer opmerkelijks tegen. Vele voedingswaarden kloppen niet.

Schermafbeelding 2016-08-04 om 08.30.51

Deze kandies toffees bevatten volgens Food2Smile geen spoortje vet, terwijl er vrij veel gecondenseerde melk inzit.

Deze voedingswaarden horen bij de kandies toffees. Zoals we kunnen lezen, bevat het als goede derde ingrediënt gecondenseerde melk. Dit is koemelk, waaraan het water is onttrokken, en waaraan erg veel suiker wordt toegevoegd. Vroeger werd dit veel gebruikt omdat het erg lang buiten de koelkast bewaard kan blijven. Per 100 gram bevat gecondenseerde melk 9 gram vet, waarvan 5 gram verzadigd.
Exclusief de kleur- smaakstoffen is uitgaande van de calorische waarde en afgaande van de ingrediëntendeclaraitie slechts 5% van het gewicht te verklaren. Er is dus discrepantie tussen de ingrediënten en de voedingswaarde. Dit is naast misleidend ook wettelijk strafbaar. Voedingswaarden mogen iets afwijken, maar moeten in contexten wel kloppend zijn.

Schermafbeelding 2016-08-04 om 08.31.53

We zijn nog niet klaar. Naast snoep verkoopt Foof2Smile ook aanverwante producten zoals honing en non food. Het wordt op de website xzeer uitbundig omschreven:

Schermafbeelding 2016-08-04 om 08.32.08
De claim dat een levensmiddel rijk aan vitaminen en/of mineralen is, en elke andere claim die voor de consument waarschijnlijk dezelfde betekenis zal hebben, is alleen toegestaan als het product ten minste tweemaal de onder „Bron van vitamine B…enz, en mineralen””hoeveelheden bevat. De hoeveelheid vitamines en mineralen staat niet erbij vermeld, maar geen enkele honing zal daaraan voldoen. Voor de gezondheidsclaims kun je zeggen dat de Europese Unie geen claims voor honing heeft goedgekeurd. Het is dan aan Food2Smile om hun gezondheidsclaims te onderbouwen. Dit geldt overigens ook voor de rest van de claims. gezet bij de honing.
IMG_9234

SNOEP IN DE SUPERMARKT

Food2Smile houdt het niet enkel bij de website. Ze hebben ook een deal gemaakt met supermarktketen PLUS. Daar zijn inmiddels verschillende soorten snoepjes verkrijgbaar. Aan het schap hangt een kaart, met dezelfde onzinnige, misleidende, onjuiste, onwettelijke claims. Niet alleen overtreed Food2Smile de wet op de website, ook gewoon in de supermarkt worden we in de maling genomen. Opvallend is dat vooral de snoepjes vol met gelatine in de winkels verkrijgbaar zijn.

IMG_9239  IMG_9235

…….En dan hangt daar dus een claim onder ” gelatinevrij” te zijn……

RECLAME CODE COMMISSIE

Ik heb de website uiteraard benaderd en deze bevindingen aan de kaak gesteld. Alhoewel ik zeker ben van hun goede intenties, werd er negatief op mijn mail gereageerd. Volgens de website werken zij geheel volgens hun eigen visie, zoals ik ook mijn visie heb, en daar naar werk. Prima, om een eigen visie te hebben, maar de claims en feitjes moeten wel kloppen met wet en regelgeving. Na wat mailverkeer heen en weer werd de sfeer er grimmiger op en zag ik geen andere uitweg, dan de RCC ( reclame code commissie) in te schakelen. Ik heb mijn klacht tegen deze website inmiddels ingediend. Ik heb drie keren gevraagd of zij de onjuistheden ( met name de claims) op de website wilden aanpassen, daar is geen gehoor aan gegeven. De RCC heeft mijn klacht in behandeling genomen en op 18 Augustus aanstaande ( 2016) dient de zitting. 

Wordt vervolgd. 

IMG_9236

Mijn reden om dit soort praktijken aan de kaak te stellen is, dat consumenten worden misleid. De informatie klopt niet me de gemaakte claims. Ik ben heel erg gebrand op EERLIJKHEID over voedingsmiddelen. Verkoop je meuk, wees daar dan eerlijk over. Verkoop je ( in dit geval)  snoepgoed waar minder meuk inzit, vertel dit dan ook eerlijk. Vermeld geen onjuistheden die niet kloppen met de werkelijke ingrediënten van het snoepgoed om mensen te misleiden om hen ertoe te zetten te kopen. Verkoop geen “ gelatinevrij” terwijl je snoepgoed er vol mee zit. Verkoop geen “ suikervrij” als je snoepgoed er vol mee zit. Dit is strafbaar, en misleidend. 

Ik had gehoopt, dat ik het onderling in goede harmonie op had kunnen lossen, maar helaas was er geen medewerking. Vandaar mijn stap naar de RCC. Ik hou jullie op de hoogte. 

Let ondertussen goed op met welke webwinkel je in zee gaat. Lees vooral ingrediënten en voedingswaarden, en niet de kletspraat eromheen. Koop enkel bij hoog aangeschreven webwinkels die verstand hebben van wat zij verkopen.

Oktober 2016:

De reclame code commissie heeft mij in het gelijk gesteld. Food2smile moet de website gaan aanpassen, en ik heb gezien dat dit inmiddels al voor een groot deel is gebeurd. De winkels moeten ook worden aangepast. Ik ben erg blij, dat er eindelijk wat aan de misleiding wordt gedaan! We zijn inmiddels in 2019 belandt, en F2SMILE heeft ENKELE aanpassingen gedaan. Maar nog lang niet allemaal.

Deze voedingswaarde klopt niet. Gecondenseerde melk bevat per 100 ml gemiddeld 9 gram vet, waarvan 5 gram verzadigd. Dit moet in de voedingswaarde zichtbaar zijn, zeker per 100 gram gerekend en het feit dat de geconsenteerde melk in de lijst als derde voorkomt.

13 Reacties op “Gezonde snoepjes? Food 2 smile en hun ” eigen visie” ….

  1. Hey Monique, goed stuk weer! Ik vraag me alleen iets af wat niets te maken heeft met de essentie van dit stuk. Al eerder las ik jouw claim op wat jij neemt jouw handelsnaam “meukvrij”. Die claim bevreemd mij. Het woord meuk, en al zijn vervoegingen, is namelijk gewoon onderdeel van de Nederlandse taal (en al eeuwen) en derhalve vrij beschikbaar voor een ieder die in de Nederlandse taal wenst te communiceren. Dat je de handelsnaam hebt geclaimed betekent dat men niet onder die naam mag handelen. Het woord zelf mag, als waardebepaling van een product, echter gewoon gebruikt worden. Dus een website die stelt: “wij zijn meukvrij”, mag inderdaad niet. Maar de claim “wij werken met meukvrije producten” mijns inziens weer wel. Tenzij de producten natuurlijk niet meukvrij zijn, maar dat is moeilijk te bewijzen omdat de omschrijving van meuk een individuele en derhalve subjectieve waardebeoordeling is. Dat jij de moderne perceptie van het woord in recente jaren hebt gemoderniseerd naar een betekenis die “zonder kunstmatige toevoegingen” wil niet zeggen dat je een Nederlands woord kunt claimen. Overigens werd de Engels/Amerikaanse colloquiale vertaling van het woord meuk al enige decennia gebruikt in tijdschriften, kookboeken en andere publicaties. Ik vraag me af of juridisch gezien je in àlle gevallen gelijk zou krijgen.

    Voor de duidelijkheid: ik heb ontzettend veel bewondering voor het zorgvuldige, duidelijke en baanbrekende werk dat je doet! Ik ben oprecht blij met de vraagstukken die je aan de kaak stelt en heb diep respect voor de moedige stappen die je steeds weer zet om de misstanden in de voedingsmiddelenindustrie aan het licht te brengen. Dit is ook niet bedoeld als aanklacht naar jou. (Voor anderen hier los gaan) Het is slechts dat ik mij hierover verwonderde en ik het interessante materie vind….

    Hartelijke groeten!

    • Dag Karianne, ik zeg ook niets over dat ik dit woord claim. Ik heb het woord wel geheven naar het begrip ” rommel in ons eten en drinken”. Als iemand nu meuk zegt, weten anderen dat het over de rommel in ons viedsel gaat. Ik heb verder geen enkele behoefte aan een woord claimen of patent vragen. Waar ik me wel aan stoor, en dat is hier het geval, is dat mijn interpertatie van het woord meuk wordt misbruikt. Het gaat hier namelijk om meuk snoep. En dat stoorde mij. Verder boeit het mij niet of iemand het woord gebruikt. Warme groet

  2. En ik dacht nog wel een gezonde snoep variant te hebben gevonden voor als mijn dochter groter is en wellicht om snoepjes gaat vragen…. Helaas, verder zoeken dus. Voorlopig is ze gelukkig nog heel blij met fruit, groente, suikervrije koekjes en baksels. Als het aan mij ligt blijft dat zo…

    • dat is inderdaad erg fijn!
      Helaas verkoopt food2smile vooral kletspraatjes. In mijn artikel heb ik niet eens ALLE misleidende misstanden op de website vermeld. Zo kloppen erg veel voedingswaarden niet, wat ik toch een zeer kwalijke zaak vind. 18 Augustus is de zitting, ik hoop dat het recht gaat zegevieren en het RCC mij in het gelijk gaat stellen. Warme groet!

  3. Nou lekker dan, dacht ik goed bezig te zijn heb een heleboel snoep en koek gekocht bij food2smile. Wat een oplichters!!! Ben blij dat ik je stuk gelezen heb want geen bestelling meer voor mij bij food2smile. Ik kwam ze tegen op de gezondheidsbeurs en dacht toen wat fijn voor de kids kunnen ze iets gezonder snoepen. Maar het was ook al te mooi om waar te zijn. Nogmaals bedankt voor de ontmaskering.

    • wat een sof…..Ik vind het erg vervelend voor je! ;( Ik hoop, dat ik 18-8 mijn gelijk krijg van de commissie….en dat dit in elk geval van de kaart geveegd kan worden! Warme groet!

      • Hoi Monique! Erg interressant al jou blogs! Kun je eens iets schrijven over welke snoepjes minder slecht zijn? Wil onze dochter af en toe een ‘snoepje’ geven, ma heb al vaak gehaald omdat ik dacht dat het ‘gezond’ was en las daar later weer iets over. Welk snoep mag wel en wat niet?
        Groetjes Lieke

  4. Hallo Monique, hoe is de rechtzaak nu afgelopen? Ik zie dat zich dit al in 2016 heeft afgespeeld!
    Het is nu april 2018.
    Mvg Ron van den Bosch

  5. Dag Monique,

    Heb je toevallig ook het uitspraaknummer van de Reclame Code Commissie?

    Ik ben benaderd om in dit bedrijf te investeren, maar wanneer de claims waarop het concept is gebaseerd niet kloppen dan ben ik daar niet in geïnteresseerd.

    • Dag Bram,
      Nee, dat nummer heb ik zelf niet meer, maar je kunt dit vast gewoon bij de RCC opvragen, het is een zaak geweest. De laatste keer dat ik keek op de website zag ik, dat sommige zaken nog altijd niet zijn aangepast. Verder vond ik de communicatie hee erg opmerkelijk, naar en akelig. Ik wens je ontzettend veel succes. Als je nog vragen hebt kunt je mij altijd mailen. Warme groet!

    • Same hier. Ik zag net ook dat op de “apple pie” bar bij de voedingswaardetabel nog altijd 42 gram suiker per 100 gram staat. Klinkt niet alsof dat nu ineens supergezond gaat zijn om te eten…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *