HHMMMM…..Mango!

IMG_0615

Jammergenoeg kan ik niet erg veel fruit eten. Ik reageer namelijk supersterk op suikers en daarmee ook op fruitsuikers. Meer dan een stukje fruit met meest lage fruitsuikers per dag kan ik niet verdragen. Mijn bloedsuikerspiegel gaat vreselijk wiebelen als ik bijvoorbeeld een trosje druiven eet, of een exotisch fruit. Dat vind ik echt vreselijk jammer, maar gelukkig is er voldoende fruit met lage fruitsuikers. 

Ik ervaar het echter wel als groot gemis, omdat ik dol ben op fruit. Met name de zoetere soorten, zoals exotische fruitsoorten. Eentje daarvan is mango. Ik vind mango verrukkelijk, maar kan er niet teveel van eten omdat mango één van de fruitsoorten betreft met de hoogste fruitsuikers. Zo af en toe verwen ik mezelf met een biologische mango, die zijn nét even wat sappiger, zoeter en malser. Wat is mango eigenlijk? Hoe gezond is het? En wat kun je ermee?

IMG_0616

WAT IS MANGO?

De mango behoort tot de steenvruchten. Commercieel gezien is de mango naast de banaan het meest belangrijke en meest populairste fruit uit de tropen. Mango’s groeien aan groenblijvende bomen. Mango’s kunnen, afhankelijk van het ras, sterk in vorm verschillen. De mango’s die wij kennen zijn ovaal/ei-vorming. De schil is veelkleurig, van geel naar groen, van rood naar oranje en alles daar tussenin. Als de vrucht rijp is, kan de kleurenpracht zeer divers zijn. Het rijpe vruchtvlees is oranje/geel van kleur , sappig en vezelig tot bijna vezelloos. De smaak is zoet, zacht, aromatisch, en de mango geurt heerlijk zoet. De smaak hangt voornamelijk af van het gehalte aan terpentijn ( oliehars) Bij de goede rassen is dit gehalte vrij laag. Mango’s bevatten een grote steenpit, welke houtig is en stevig aan het vruchtvlees vast zit. Rijp worden mango’s vooral uit het vuistje gegeten, onrijpe mango’s worden in landen als India als groente bereid of ingelegd in zoetzure curry’s. 

IMG_0618

GEZOND?

Mango’s zijn, net als andere fruitsoorten erg gezond. Ze zijn om te beginnen erg rijk aan vezels. Als je 150 gram verse mango eet, krijg je al meteen 12% van de ADH vezels binnen. Vezels zijn o.a onmisbaar voor een goede spijsvertering en stoelgang. 

Ze bevatten veel vitaminen en mineralen, in het bijzonder veel vitamine A en C. Daarnaast is het behoorlijk rijk aan kalium. Het is rijk aan antioxidanten. Het is helaas ook rijk aan fruitsuikers: per 100 gram zo’n 14 gram. Daarmee is mango eén van de fruitsoorten met de meeste fruitsuikers. Let je op je suikergebruik, is het verstandig mango matig te consumeren. Mango wordt ook vaak afgeraden bij diabetes. Ik zelf reageer dus zoals eerder gezegd ook vrij heftig op mango Daarom eet ik het niet vaak en ook met mate.  Er zijn veel onderzoeken bekend waaruit blijkt dat mango enorm veel gezonde voordelen heeft voor de mens, maar eigenlijk geldt dit voor veel meer ( exotisch) fruit. 

Mango bevat enzymen die eiwitten afbreken door de eiwitketens in stukjes te knippen. Mango is daarom dan ook geen graag geziene gast in combinaties met zuivel, ijs, vlees  en melk. Als mango wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld zuivel, wordt de mango geblancheerd, dit zorgt ervoor dat de enzymen inactief worden. Een andere exotische vrucht met dezelfde enzymen is ananas. Het is geen goed idee om verse stukjes rauwe mango door zuivel ( toetjes) te verwerken, wil je dit, blancheer de stukjes dan vooraf. 

IMG_0617

HOE GEBRUIK JE HEM?

Mango’s zijn nogal lastige vruchten om te snijden, vanwege de grote steenpit. Dit kan je zelfs je mes kosten als je er wat te grof doorheen wilt snijden. De allerbeste en meteen meest handigste manier om de mango te snijden is om de vrucht te schillen, en vervolgens LANGS de pit het vruchtvlees af te snijden. 

IMG_0619

Je kunt de steenpit lekker afkluiven. Kinderen vinden dit vaak helemaal geweldig. De steenpit is overigens NIET EETBAAR, net als de schil van de mango. 

Let bij het kopen erop dat je een eetrijp mango inkoopt. Dit herken je aan de verschillende kleuren van de schil, de zoete geur, en de schil geeft bij een lichte vingerdruk mee. Alhoewel kleuren vaak wel iets van de rijpheid verklappen, is het geen graadmeter. Heeft een mango zwarte vlekken en plekken, kun je deze beter laten liggen. Thuis kun je mango’s perfect laten rijpen op de fruitschaal op kamertemperatuur. Mango kun je ook invriezen. 

HELPT MANGO BIJ HET AFVALLEN?

Op internet kom je erg veel verhalen tegen over mango m.b.t gewichtsverlies. Dit wordt vaak gelinkt aan de grote hoeveelheden vezels in een mango. Vezels staan bekend om hun verzadigde effect. In dit daglicht gezet kun je mango in een gewichtsbeperkend dieet opnemen. Wat er niet bij wordt verteld is dat mango daar in tegen erg veel fruitsuikers bevat. Een teveel aan ( fruit ) suikers kunnen net zo goed worden omgezet en opgeslagen in vetcellen. De hoeveelheden aan vezels wegen niet op tegen de hoeveelheden fruitsuikers. Anders gezegd: mango is geen wondermiddel om af te vallen, wel is het een gezonde aanvulling in een gezond eetpatroon als het matig wordt geconsumeerd. Een “ mango-dieet” is daarom ok geen goed idee. 

IMG_0621

WAT KUNNEN WE MET MANGO?

Mango kun je net als ieder ander fruitsoort verwerken in wat je maar wenst. Zoals eerder is verteld bevat mango net als ananas wel een enzym wat niet goed samen gaat met zuivel, gelatine, ijs en vlees. Maar verder kun je mango overal in verwerken. Vanwege de zeer zoete smaak kun je mango ook ter vervanging voor suiker gebruiken in baksels. Gepureerd vruchtvlees is zeer zoet. Beroemde gerechten met mango zijn curry’s en chutney’s. Mango’s worden ook vaak ter decoratie op taarten gebruikt. Als ik mezelf verwen met mango, maak ik daar meteen optimaal gebruik van 😉 Ik verwerk het dan vaak in deze broodjes! 

DIT HEB JE NODIG:

een biologische mango, de helft in blokjes gesneden, de helft gepureerd

10 gram ( wijnsteen) bakpoeder

een banaan, gepureerd

500 gram havermoutmeel

warm water

Om te garneren: vanille bourbon

ZO MAAK JE HET:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Roer alle ingrediënten in een kom door elkaar, voeg steeds kleine beetjes water toe tot de massa smeuïg wordt. Maak bollen en leg deze op de bakplaat. Bestrooi ze royaal met de vanille bourbon. Bak de broodjes in het midden van de oven gaar in ongeveer 35-40 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen.

IMG_0622

Lekker met een klontje zuivere kokosolie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *