Hoe eet ik meer groente?

IMG_9034

Ik krijg erg vreemde blikken toegeworpen, als ik vertel dat ik soms wel twee kilo verse groente per dag eet. Gemiddeld ligt mijn groente-inname op zo’n 1500 gram per dag, afhankelijk van welke soorten groente ik kies. Ik eet ongeveer 4/5 verschillende soorten. Iedere dag zit daar wel zoete aardappel bij en pompoen. Ik gooi ook nooit wat weg. Ik eet alles met huid en haar op, enkel als iets niet eetbaar is ( takjes, kontjes, uiteinden) gaat dat weg, maar dat komt zelden voor omdat vrijwel alle groenten in zijn geheel eetbaar zijn. Voor mij is het iedere dag een feestje. Ik vind het ontzettend lekker. Veel mensen vragen mij direct waar ik dat allemaal laat, of hoe ik dat dan doe. Dit kun je hier lezen. 

Ik stoom vrijwel alles, en ik eet enkele groenten rauw. Ik eet rode biet bijvoorbeeld altijd rauw, omdat dit rauw de minste suikers geeft. Daarnaast eet ik paprika rauw, en sommige andere knolletjes die rauw eetbaar zijn. Groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie en boerenkool eet ik altijd rauw. Ik pureer vervolgens vrijwel alles. Nooit ALLES, omdat ik ook graag nog wat te kauwen wil houden. Dit roer ik dan door de puree. Van de puree maak ik porties. Dit eet ik over de gehele dag, zodra mijn lichaam daar behoefte aan heeft. Ik begin al met groente als onderdeel van mijn ontbijt, en dat gaat de hele dag dan verder. Ik hou nooit groente over. Alles gaat iedere dag tot de laatste hap op. Het kost me geen enkele moeite, soms kan ik nog wel meer op! 

IMG_9031

WE ETEN ONBEWUST TE WEINIG GROENTE 

Volgens de meest recente cijfers eten we gemiddeld zo’n 127 gram groente per dag. Het advies staat op zo’n 250 gram per dag. Slechts 2 % haalt deze 250 gram per dag.  Het probleem zit hem ook een beetje in onze naïviteit. We denken te gemakkelijk over de hoeveelheden. Als we op een pizza bijvoorbeeld schijfjes tomaat eten, dan denken we al ruim aan onze tax te zitten. Terwijl dit gaat om bewerkte groente vol additieven, en gemiddeld 50 gram. Deze naïviteit komt ook dankzij de voedselindustrie, fabrikanten die ons van alles willen doen laten geloven, zodat jij met een fijn gevoel het product koopt. Een bak “ vers gesneden salade” lijkt vaak op een bak vol vitaminen, mineralen en vezels. Helaas gaat het vaker wel dan niet om een beetje groente met heel veel additieven, zoals dressing. We krijgen op deze manier van misleiding niet alleen onbewust te weinig groente binnen, maar ook teveel suikers, vetten en zout. Veel mensen denken ook het tekort aan groente te kunnen compenseren met meer fruit eten. Maar groente en fruit kunnen elkaar niet vervangen. Groente en fruit bevatten verschillende voedingsstoffen Het is weinig zinvol je te storten op fruit als je te weinig groente eet. Je kan uiteindelijk net zo goed bepaalde voedingsstoffen tekort gaan komen. Het is daarom ook niet verstandig heel veel fruit te eten en dit aan te vullen met wat groente. In fruit vinden we erg veel fructose ( natuurlijke fruitsuikers) wat in ons lichaam wordt herkend als suiker. In groente komen we weinig fructose tegen. Daarom kun je beter ongelimiteerd veel verse groente eten dan fruit. 

WAAROM ZOU IK?

Groente is onmisbaar, als we een gezond en vitaal lichaam willen behouden. Het zit barstensvol vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten, wat ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Denk maar eens aan onze darmen, een machine op zich. Groente levert ons voedingsvezels, die onze darmen nodig hebben voor een soepele stoelgang, een goede vertering en darmpassage. Veel vitaminen kunnen we niet zelf aanmaken, en moeten we uit onze voeding halen. Met name de in water-oplosbare vitaminen als B1,B2,B3,B5,B6, B11,B12 en vitamine C kan ons lichaam moeilijk vasthouden en is daarom nodig om dit dagelijks via onze voeding aan te vullen.  Groente en ook fruit zijn perfecte bronnen om deze vitaminen binnen te krijgen. Hoeveel vitaminen je precies per dag binnen zou moeten krijgen hangt af van ontzettend veel factoren. Zo zijn leeftijden, ziekte en zwangerschap bijvoorbeeld sterk van invloed. 

We hebben ook mineralen nodig. Mineralen zijn o.a belangrijk voor ons zenuwstelsel en voor het kloppen van ons hart. Sommige groenten, zoals broccoli, bevatten enorm veel nuttige mineralen. 

Veel van wat we daadwerkelijk consumeren is eigenlijk heel dicht, barst van de chemische conserveringsmiddelen en toevoegingen, is rijk aan caloriën en am aan voedingsstoffen. Hierdoor is de nood hoog om daadwerkelijk de voeding te vinden die het lichaam nodig heeft. De gemakkelijkste manier om dit aan te pakken is simpelweg het eten van meer groenten. Veel mensen beginnen zich dit te realiseren, omdat het aantal voedingsgerelateerde stoornissen maar blijft stijgen. Ook krijgen we steeds vaker te maken met chronische klachten, allergieën en intoleranties. Veel klachten en aandoeningen zijn zelfs vaak bestempeld als ” raadselachtig” voor de medische wereld. Discussies over de werkelijke veiligheid van E nummers blijven voortduren. Velen raken steeds meer overtuigd, dat veel door de EU veilig verklaarde ( goedgekeurde) E nummers een verjaarde goedkeuring hebben, en deze opnieuw moeten worden toegezien. Ook gebruiken fabrikanten steeds meer hulpstoffen, waardoor we via ons dagelijks voedsel veel teveel binnen krijgen. Door veel verse, intacte en liefst biologische groente te eten mijd je deze overdoseringen aan E nummers ( pakjes, zakjes, potjes, blikjes)

IMG_8846

JA…MAAR…HOE DAN?

Veel mensen weten heus wel, dat groente eten belangrijk is. Maar de hamvraag is: HOE? We leven inmiddels in een 24-uurs economie, en werken bijna dag en nacht. Daarnaast zijn we erg druk met tal van andere ballen in de lucht houden, zoals socializen, gezin, sporten, hobby’s en andere verplichtingen. Het eten is iets geworden wat even snel tussendoor moet. De voedselindustrie heeft hier een erg grote vinger in de pap. Dankzij kant en klaar zijn we gewend en vooral VERWEND geraakt aan gemaks-voedsel. Kant en klaar levert de voedselindustrie 5 x zoveel meer op als vers. Het kost minder, kost minder in productie en geeft een langere verkoop-garantie. Daar zijn wij met zijn allen in getrapt en zijn we inmiddels een kant en klaar volkje geworden. Met alle gevolgen van dien. Het aantal gevallen diabetes patiënten is in Nederland alleen al nog nooit zo hoog geweest. Zorgwekkend. Zeker omdat een groot deel kinderen betreft.

Mensen denken, dat vers en intacte groente klaarmaken uren tijd wegrooft uit hun drukke bestaan. Even snel iets opwarmen is dan super-aantrekkelijk, en iets waar we voor blijven zwichten. Zeker als een fabrikant ons via zijn verpakkingen ook nog eens overtuigt van gezond, goed, vezelrijk, zonder dit/dat/zus/zo .. Verse groente bereiden kost, ironisch genoeg, soms nog veel minder tijd dan het opwarmen van een pizza. Ander veel gehoord argument is het gebrek aan inspiratie. Want wat eten we bij de groente? En wanneer eten we dan die groente? Velen vinden het al een hele prestatie als zij de 125 gram per dag halen. Deze worden vrijwel altijd gegeten tijdens het diner.

PUREREN

Enige tijd geleden heb ik al eens ruim aandacht besteed aan het nut van veel verse groente eten. Ik bedacht o.a de puree-week, en heb een uitgebreid artikel geschreven over puree en geef erg veel variatie-tips. Klik hier, voor nog veel meer informatie over pureren.  Moge het duidelijk zijn, dat pureren een ideale manier is, om meer groente te eten. Het volume vermindert, terwijl je veel verschillende groenten tegelijk kunt eten. En hou je niet van bepaalde groenten? Door ze samen met wel gewilde groenten te pureren, worden heftige en aanwezige smaken gemaskeerd. Pureren kost weinig tijd, en je kunt puree in porties in bakjes verdelen. Zo kun je zelfs tijdens al je werkzaamheden tussendoor toch groente eten op ieder moment wanneer dat jou uitkomt. In mijn drukke bestaan is deze methode een uitkomst. Ik pak een bakje puree zodra mijn lijf daarom vraagt en kan dit zelfs eten terwijl ik doorga met mijn werk. Puree kun je tijdens de lunch bijvoorbeeld leuk oppimpen met verse sla, komkommer, tomaat, of gekookte Quinoa, gierst, of haver. Ook dit kun je van tevoren klaarmaken, een portie gierst kook je bijvoorbeeld in 10 minuutjes gaar. Denk ook eens aan peulvruchten! Lees meer hierover in mijn artikel. 

SAM_9757

BLENDEREN EN SLOWJUICEN

Een andere hippe manier om meer groente binnen te krijgen is blenderen en slowjuicen.  Deze apparaten doen al het werk voor je. Via smoothies en sapjes kun je ook meer groente drinken. Net als puree kun je dit op ieder gewenst moment van de dag nuttigen. Als onderdeel bij het ontbijt, lunch en zelfs diner. Tussendoor een heerlijk vullende versnapering. Lees meer over smoothies door hier te klikken. 

SAM_9798

SOEPEN

Met een grote stronk broccoli, water, eventueel wat meukvrije bouillonpoeder/blokjes, en wat lekkere kruiden en specerijen kun je binnen 15 minuten een heerlijke pan soep maken. Soep is net als puree en smoothies de ideale manier om tussen alle bedrijvigheden door aan je max aan groenten te komen. Je kunt het zelfs al ontzettend eenvoudig maken als je een hoge snelheids blender hebt. Deze heeft een soep-programma die binnen 5-6 minuten een heerlijke warme soep geeft, met wat jij maar aan ingrediënten wenst. Ik maak zeker in de herfst en wintermaanden erg veel gebruik van dit soep-programma. Ook ideaal voor restjes! Uiteraard kun je ook gewoon in je pannetje soep maken! Gooi er zoveel mogelijk verse groente in. Meer inspiratie opdoen? Klik hier voor de lekkerste soeprecepten! 

z zeewier wok 2

GROENTE ALS OPVULLING

Welke maaltijd of tussendoortje je ook eet, daar kan altijd wel iets aan groente worden toegevoegd! Pimp de ochtend boterham bijvoorbeeld eens op met een paar plakjes tomaat, komkommer en sla. Roer door je lunch-maaltijd veel extra gestoomde groente zoals broccoli, bloemkool, venkel, koolrabi, knolletjes enz. Voeg snack ( cherry, roma) tomaatjes toe aan welke maaltijd dan ook. Snij een paprika fijn en roer door je maaltijd. Voeg gekookte groente toe aan je bordje pasta. Overal kun je groente aan toevoegen. Zelfs de meest vreemde combinaties worden verrassend lekker.

SAM_9958

GEBRUIK JE OVEN VOOR GROENTEN, NIET VOOR PIZZA UIT DE DOOS

In vrijwel alle Nederlandse keukens vinden we meest geavanceerde ovens. Jammer, dat ze vooral voor het plaatje in keukens worden geplaatst want de meeste ovens worden vooral gebruikt om even iets op te piepen wat kant en klaar uit de supermarkt wordt meegebracht.  Een gemiste kans. Want je kunt in de oven verrassend snel de lekkerste ovenschotels vol groente toveren. Ik maak dagelijks ovebnschotels van restjes, groente, en vleesvervangers. Alles wat het kost is vaak 15 minuten werk. Alles in een schaal plempen is het enige wat je hoeft te doen. De oven doet de rest. Je kunt je fantasie compleet los laten gaan op ovenschotels. Gooi je schaal lekker vol met verse groente!  Kijk op mijn website bij de GERECHTEN voor inspirerende recepten uit de oven!

Resumerend:

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Je kunt gerust een kilo per dag halen als je het goed aanpakt. Met bovenstaande tips kom je in elk geval een heel eind!

Heb jij nog goede tips? Laat ze hieronder achter!

 

 

9 Reacties op “Hoe eet ik meer groente?

  1. Hai Monique,
    Ik heb je vandaag ontdekt, wat een leuke verrassing en wat een schat aan (voor mij) nieuwe no nonsens info. Geweldig!
    Ik ben druk doende om helemaal om te gaan. Dwz meukvrij, biologisch, suiker-, gluten-en zuivel-en hormoonverstoorders vrij… Yo. En dus natuurlijk over op de groentensmoothie en sapjes….
    Ik heb de handigheid van de vriezer ontdekt.. Smoothie en sap is goed in te vriezen in rechte weckpotjes of jampotten van de Bon mama. In de ochtend een pot meenemen en bij de lunch op het werk is het ontdooid ( wel even uit de tas halen anders is het nog ijs als je wilt eten)
    Groetjes Elise

    • Zo te lezen ben je al meteen ontzettend goed bezig! Keep up the good work!!!!!!

  2. Gepureerde groenten klinkt alleen erg vies :/
    Heb je ook tips met welke ingrediënten je het een lekkere smaak geeft?
    Voor de rest vind ik het super klinken hoor, maar hier thuis vind men de smaak van groente niet zo lekker. Dus hoe krijg je het aan de man?

  3. Leuk je weer te lezen. K eet veel, veel, veel groenten en wat fruit. Vooral vers, vaaak rauw of gestoomd. Geen zuivel, geen eieren en geen vlees al meer dan 25 jaar. K voel me er heel goed bij en k wil soms iedereen overtuigen dat het de WEG naar gezondheid is. Want wat er gezegd wordt over gezond koken kan ik niet altijd aanvaarden. Jouw uitleg is heel duidelijk.

  4. Hi Monique weer een superartikel van jou. Ik weet dat ik te weinig groente eet en nu ik dit weer lees wil ik toch opnieuw mijn best gaan doen om dit te veranderen. Ik lees over het stomen van groente. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan. Ik zal eens op zoek gaan naar een goede stoompan. Heb jij nog een tip?
    Verder wil ik je enorm bedanken voor alle supergoede informatie die we steeds weer van je krijgen.

    • dank je wel Ivonne! Ik gebruik de stomer van Braunn. Deze heb ik al jaren, doet het prima. Je kunt ook een stoommandje gebruiken. Succes en warme groet!!!!!

      • Groente stomen doe ik altijd in een gewone pan met een los stoommandje er in. Werkt ook goed :)

  5. Hallo Monique, ik zou zo graag wat meer groente willen eten, maar ik vind het helemaal niet lekker. Krijg het amper naar binnen. Kan er door mijn ziekte ook niet goed tegen. Probeer elke dag een smoothie naar binnen te werken van twee soorten groente en een stukje fruit. Met fruit heb ik minder moeite. heb je nog een tip voor me.
    Groetjes,
    Loes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *