Lactosevrij/suikervrij / glutenvrij alternatief voor rijst/ gortepap! ( vegan)

IMG_0359

Ik maak er geen geheim van dat ik dol ben op biodynamische yoghurt en kwark en roomboter op zijn tijd. Dit zijn de enige zuivelproducten die ik geniet. Koemelk drink ik al ruim 30 jaar niet meer, ook niet biodynamisch. Mijn lichaam reageert daar minder goed op, en ik vind het ook minder lekker dan aangezuurde zuivel. Het enige wat ik altijd wel bleef missen was rijste/ of gortepap. Die bekende bekers uit de supermarkt, van MelkUnie….ik vond ze echt heerlijk.

IMG_0358

Daarom ben ik zelf eens gaan experimenteren. De eerste experimenten waren niet echt succesvol. Plantaardige melk is heel anders van textuur waardoor het indikken ook eigenlijk uitblijft en dat maakt rijstepap of gortepap juist zo lekker. Ik gaf toch niet op en ben na tientallen mislukkingen eindelijk tot een verrukkelijk basisrecept gekomen!  Omdat ik ook weinig tot geen rijst eet ( vanwege de voor mij persoonlijk te hoge koolhydraten) bedacht ik een alternatief op rijst en op gort ( waar gluten in zit) Ik heb deze vervangen met….gierst. Het is echt heel erg jammer dat gierst lang niet zo populair is want gierst heeft zoveel gezonde voordelen in huis , is relatief goedkoop i.v.m andere ( pseudo) graansoorten, en is gewoonweg ONTZETTEND LEKKER. Het heeft een licht mild zoete smaak. Meer lezen over gierst? Klik hier

IMG_0173

Het tweede ingrediënt is kasha. Dit is niets meer of minder dan geroosterde boekweitkorrels. Dankzij het roosteren krijgen ze een noot-achtige smaak. Je kunt kasha vinden in de biowinkel en bij diverse webwinkels.

SAM_6788-1200x800

Ik maak het dessert met mijn eigen homemade havermelk. Dit is lekker dik en lobbig, en geeft extra veel voedingswaarde aan het dessert. Ik heb het geprobeerd met diverse andere plantaardige melksoorten uit de biowinkel, zoals notenmelk, rijstmelk en zelfs sojamelk, maar dit gaf minder romige resultaten dan mijn havermelk, dus ik adviseer je wel, om deze vooraf te maken. Je kunt dit op twee manieren doen: via het originele recept, en op de snelle manier met een hoge snelheidsblender. KLIK HIER om naar het originele recept te gaan.Zo maak je in nog geen 5 minuten havermelk in de HS blender:

Voeg ongeveer 100 gram glutenvrije havermout, 600 ml water, en 10-15 druppels greensweet-stevia ( ik koos voor de karamelsmaak) in de kan en zet de blender 5 minuten op hoge snelheid. Zet een kom klaar, met een hydrofiele of kaasdoek, en schenk de massa in de doek, knijp uit. Klaar is je havermelk. 

Nogmaals wil ik je adviseren deze melk te gebruiken. Het geeft de allerbeste resultaten. Andere melksoorten deden het echt beduidend minder, en gaf een waterige massa. Ik heb het ook geprobeerd met mijn eigen gemaakte amandelmelk en daar lukt het ook best aardig mee, maar minder goed dan met de havermelk. Gebruik in ieder geval liever geen melk uit de winkels. Deze zijn gebaseerd op water en dan kun je beter gewoon water uit de kraan gebruiken. OK, let’s get started!

Dit heb je nodig:

( voor ongeveer 800 ml smuldessert)

IMG_0362

Zo maak je het:

Kook de gierst en de kasha in ruim water ongeveer 15 minuten. Giet af. Roer de gierst/kasha door de melk in een bewaardoos. Breng op smaak met stevia druppels. Zet het dessert liefst 24 uur in de koelkast, terwijl je tussentijds even omroert. Dit geeft het beste romige resultaat wat gorte en rijstepap zo lekker en kenmerkend maakt. Bestrooi bij uitserveren wat kaneelpoeder over het dessert.

IMG_0361

Dit smuldessert is niet alleen ontzettend lekker, het is ook ontzettend voedzaam. Het barst van de gezonde voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen, vezels en bétaglucaan. Dit is een zeer krachtige oplosbare vezel, die in de havermelk terugkomt. Het zorgt voor een gezonde darmflora, en een bacterie-groei van de goede soorten in ons spijsverteringsstelsel. Je geniet dus niet alleen van dit dessert, maar je kietelt ook je goede gezondheid! 😉

 

 

 

5 Reacties op “Lactosevrij/suikervrij / glutenvrij alternatief voor rijst/ gortepap! ( vegan)

  1. Ik heb dit gisteren voorbereid en vanmorgen warm gemaakt en als ontbijt gegeten. Heb er nog wat stukjes vijg door heen gedaan omdat deze op moesten. Erg lekker, leuke afwisseling op een havermout ontbijt. Ik had 1 koffiekopje fijne gierstvlokken en een half kopje kasha gebruikt, daar kwam een behoorlijk grote massa uit, kan er denk ik wel 3-4 keer van eten 😀. Heb het in een afgesloten bakje id koelkast gezet, hopelijk blijft het zo een paar dagen goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *