Natuurlijke suikervervangers…wolven in schaapskleren

IMG_6294

Kennis A. kwam laatst aanzetten met een fles biologische limonadesiroop. Dat dit überhaupt ook al bestond was voor mij al enigszins verbazend, maar wat ik op de fles las, deed mijn wenkbrauwen alleen maar meer oplichten. ” biologische suiker” las ik als eerste ingrediënt op de fles. Bijna lachwekkend te noemen. ” biologische suiker”. Welke kant kun je dat, als ” leek” op denken? 

Mijn kennis duwde het de kant op die de meeste consumenten waarschijnlijk ook denken, het is biologisch, dus gezond. Dit is vaker wel dan niet een wassen neus. Biologische suiker is keihard suiker. Biologisch gewonnen zegt niets over de werking van de suiker in ons lichaam. Die heeft geen enkele boodschap aan biologische suiker of niet, alles wat het lichaam vraagt is om energie. Echter dacht mijn kennis wel erg gezond voor haar en haar kinderen bezig te zijn.

Dit voorval is helaas geen uitzondering. Sterker: dagelijks krijg ik veel vragen over de zogenaamde natuurlijke suikervervangers, en ook in mijn facebook groep zie ik met zeer grote regelmaat posten voorbij komen van mensen die met volle overtuiging dadels pureren, agavesiroop consumeren,honing gebruiken als malle pietjes, of in de weer zijn met rietsuiker en oersuiker. Ook kokosbloesemsuiker en palmsuiker wordt gezien als een zeer gezonde suiker. Wat velen niet weten, is dat al deze natuurlijke suikervervangers net zo goed een invloed, tot zeer grote invloed uitoefent op de bloedsuikerspiegel en nét zo werkt als gewone suiker. Ook in talloze ( biologische) producten vinden we deze natuurlijke suikervervangers terug, omdat fabrikanten hebben ontdekt dat wij deze suikers wel graag consumeren.

Populair maakt bemind

Net zoals met vele andere producten, kleding, apparaten en trends en hypes verkoopt ” natuurlijk” op dit moment als een tierelier. Kleding die duurzaam is vervaardigd, apparaten met respect voor het milieu, en ook vele, vele producten die natuurlijk en biologisch worden verkocht alsof het zoete broodjes van 5 eurocent per stuk zijn. Terwijl biologische producten en ook suikervervangers duurder dan ooit tevoren zijn geworden. We schijnen het er graag voor over te hebben, en dit is ook goed als het werkelijk zou gaan om écht gezonde producten. En  niet om producten als deze biologische siroop-ellende.( foto) Je denkt je kind een gezonde siroop te geven maar wat je in werkelijkheid geeft is een bak vol suiker, biologisch of niet.

IMG_6295      IMG_6294

 

Biologisch of niet: per 100 ml siroop tik je rond de 73 gram suiker weg! 

Belangrijk is, om etiketten te blijven lezen. In het bijzonder de biologische producten in de supermarkt. Biologisch zegt niets over voedingswaarden. Het kan er slechts een zeer kleine invloed op uitoefenen, maar vaak is dit niet noemenswaardig. Let vooral op welke ingrediënten er zijn gebruikt. Een pot biologische chocoladepasta is niets gezonder dan de niet-biologische variant, sterker, in veel gevallen huist er in biologisch meer suikers dan niet biologisch. Dit komt omdat er in biologische producten erg veel gebruik wordt gemaakt van extra smaakversterkers als rietsuiker, agave en ” biologische maïsmout-stropen. Allen keihard suiker.

Ook de media doet fijn mee om ons allemaal te overtuigen van de gezonde effecten van ” natuurlijke suikervervangers”. Er worden bekende Nederlanders ingezet om ons aan de rietsuiker te krijgen in plaats van gewone ” slechte” suiker. En aan de dadels. En honing. En aan agave. Vooropgesteld: al deze natuurlijke suikervervangers zijn in vele opzichten de betere keuzes dan gewone kristalsuiker. Dit omdat natuurlijke suikervervangers in principe niet wordt geraffineerd. Maar helaas zijn de écht ongeraffineerde producten moeilijk vindbaar. Zeker in supermarkten wordt er veel meuk verkocht wat onder ” natuurlijk gezond!” wordt verkocht, maar nét zo keihard is geraffineerd. En wordt het een ” water-naar-de-zee-dragen” verhaal. De beste papieren haal je nog bij de biowinkel, maar ook daar zijn niet alle producten zo heilig als ze lijken. Ook daar vind je bijvoorbeeld honing afkomstig uit het buitenland, en dus verhit. Wat honing meteen tot een ware suikerbom maakt zonder enige voedingswaarde.

Dadels

We pureren ze wat af: dadels. Ze zijn heerlijk zoet, natuurlijk en lekker. Denk je. Maar ook dadels komen niet zomaar van de takken af geplukt in verpakkingen. Vele varianten zijn bewerkt met een extra laagje…suiker. Lees meer over dadels hier om meer te weten te komen over deze bewerkingen. Naast dat dadels vaak bewerkt zijn met een laagje suiker, zijn het ook geen indirecte heilige boontjes te noemen als het komt op de invloed op de bloedsuikerspiegel. Zo bevatten verse dadels per 100 gram gemiddeld 30 gram suikers. Geconfijt bevatten ze per 100 gram gemiddeld 64 gram suikers. Met echte verse dadels ben je het beste af, helaas zijn deze zeer moeilijk verkrijgbaar en enkel in bepaalde seizoenen, plus erg prijzig. Tevens krijg je met verse dadels ook wat vitaminen en mineralen binnen wat uiteraard tig keren zoveel gunstiger is dan een paar scheppen gewone suiker. Hou het echter zeer matig en staar je niet blind op het natuurlijke aspect: dadels bevatten ook suiker. En mijd uiteraard de bewerkte!

Rietsuiker en agave

In de meeste biologische producten vinden we naast agave veel rietsuiker. Lees alles over rietsuiker en agave hier Ook hier wordt de term ” natuurlijk” erg uitgebuit. Het is een 100% natuurlijk zoetmiddel en dus gezond. Nou, nee. Ook hier komt zowel agave als rietsuiker niet zomaar in een verpakking terecht. Agave is in de meeste gevallen zo geraffineerd, dat het een complete suikerbom wordt, en vooral je lever is er echt niet blij mee. Agave staat bekend om zijn lage GI, maar uiteraard niet dat het direct naar de lever wordt getransporteerd die de volle laag krijgt. Ook spaart zowel rietsuiker als agave het gebit ook niet bepaald. Na de ” diksap-generatie” zien vele tandartsen deze huidige ” agave trend” dan ook met lede ogen aan. Zowel agave als rietsuiker is niet veel beter en dus gezonder te noemen als gewone suiker. Het heeft niet noemenswaardig veel meerwaarde op gewone suiker, wat bijvoorbeeld dadels wel heeft.

Honing

Over honing heb ik meerdere artikelen geschreven. Wil je graag meer weten over honing en de gezonde effecten, lees deel één hier en deel twee hier. Ook over honing zijn er erg veel misverstanden. We kunnen erg veel lezen over hoe goed en heilzaam en gezond honing wel niet is op internet, maar wat zelden tot nooit bij wordt vermeld, is dat het dan wel gaat om echte loepzuivere honing, direct afkomstig bij de imker, uit de streek. Deze honing is de enige echte variant met al deze voordelen. Tenminste: als je ook deze prachtige honing niet verziekt door het zelf thuis te verhitten. Honing bestaat ook, van de imker of niet, uit veel suiker. Staar je dus ook daarop niet blind, als je tot één van de bofkonten behoort die een imker in de buurt heeft. Gebruik zuivere imker-honing rauw, en met mate. Dan kunnen we spreken van een betere natuurlijke suikervervanging.

Palm/kokosbloesemsuiker

Dé suikervervanger van het moment: palm en kokosbloesemsuiker. Lees meer over deze suikers hier  Over de werkelijke gezonde effecten blijft het nogal een vaag vlak. Er wordt op dit moment meer onderzoek naar gedaan, wat ook nodig was, omdat er verrassend genoeg tot nu toe maar uit één onderzoek naar buiten kwam dat het een vrij lage GI ( rond de 35) bezit, en daar blind van is uitgegaan. Ook hebben deze suikers degelijk invloed op de bloedsuikerspiegel en het gebit. Het blijft de betere  keuze t.o.v alle boven genoemde natuurlijke suikervervangers, maar ook hier gaat het om gewoon suiker.

met mate

Als we alles gaan resumeren,zien we dat de meeste populaire suikervervangers helemaal niet zo onschuldig zijn als ze lijken. Of wat  fabrikanten ons graag willen doen laten geloven. Ze kunnen wel een betere keuze zijn op gewone suiker, maar kies je de verkeerde varianten( bijvoorbeeld erg goedkope varianten verkrijgbaar in discount winkels als Action)  draag je water naar de zee en ben je bovendien ben je uiteindelijk veel duurder uit. Biologisch zegt ook totaal niets over voedingswaarden als suikergehaltes. Afhankelijk van je eigen wensen kun je een gepaste suikervervanger kiezen. Lees vooral de verpakkingen. En gebruik ook natuurlijke suikervervanging niet mateloos. Dat kan zelfs nog meer nadelige effecten opleveren als gewone suiker-gebruik.

4 Reacties op “Natuurlijke suikervervangers…wolven in schaapskleren

  1. Hoi Monique,
    Biologisch betekent zeker niet automatisch dat het gezond is. We consumeren idd veel te veel suiker en/of laagconplexe koolhydraten.
    Toch zou ik mijn kinderen gerust dit siroopje geven, weliswaar met mate.
    Het is namelijk vrij van aspartaam, bestrijdingsmiddelen en e-nummers. Zo te zien bevat het louter natuurlijke ingrediënten.
    Biologisch moet zowiezo omarmd worden, niet alleen vanwege de puurheid van het product maar ook vanwege de welzijn van de dieren en het milieu.
    Deze producten zijn meestal een stuk prijziger maar volgens mij zijn de andere producten te goedkoop :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *