Sappen versus concentraat

aaaaa rabarbersiroop in glas

Als we langs de drankenschappen lopen in supermarkten, kunnen we kiezen uit talloze soorten (fris) dranken, sappen en limonadesiropen. Het één claimt nog gezonder te zijn dan de ander en inmiddels puilen de schappen dan ook uit. Vooral frisdranken en sapjes uit pak/pakjes zijn enorm populair. Veel mensen denken ook dat al deze sapjes erg gezond zijn. Dit is immers ook wat al die fabrikanten maar ook supermarkten tenslotte ons graag vertellen. Maar is dat wel zo? En wat is nu het verschil tussen een sap en een sap uit concentraat?

SOORTEN

Onder sappen zijn drie soorten te onderscheiden: 1) puur sap 2) puur vers sap en 3) sap uit concentraat. Voordat deze drie soorten tot sap komen, worden deze eerst voorbewerkt. Dit staat dus los van de hieronder omschreven bewerkingen betreft de drie soorten sappen. Het begint bij het fruit sorteren. Vervolgens wordt het fruit gewassen en worden ze ontdaan van steeltjes en andere ” kneuzingen”. Het komt ook voor dat het fruit nog extra wordt bewerkt met enzymen om een hogere sapopbrengst te berkrijgen. Het fruit wordt direct geperst om zo het risico op bederf tegen te gaan. Als bepaalde vruchtensappen, zoals bijvoorbeeld appelsap en druivensap, helder van kleur moeten zijn, wordt het sap gecentrifugeerd. Bij dit centrifugeren worden alle troebele zaken uit het sap verwijderd en verkrijgen we die mooie heldere sapjes.

PUUR SAP

Puur sap, is zoals de naam al aangeeft, enkel het pure sap wat uit de vruchten komt. Direct na de persing wordt het sap gepasteuriseerd zodat alle mogelijk aanwezige bacteriën onschadelijk worden gemaakt. Hierdoor wordt het sap langer houdbaar dan verse sappen. Aan puur sap worden geen andere toevoegingen aan toegevoegd (suiker, zoetstoffen en andere conserveermiddelen) . Het is dus 100% puur sap.

PUUR VERS SAP

Puur vers sap is het sap wat direct wordt geconsumeerd/verpakt zodra het uit de vruchten is geperst. Sommige supermarkten, zoals PLUS supermarkten, bieden hun klanten bijvoorbeeld deze versheid aan door speciale sap-automaten in hun filialen te plaatsen zodat de klant zelf van verse sinaasappels hun sap kunnen persen. Verse sapjes worden ook verpakt in flessen aangeboden, die we kunnen vinden in het koelschap. De verse sappen zijn beperkt, tot zeer beperkt houdbaar. Ook moet worden gelet op de ingrediënten, want sommige vers uitgeperste sapjes bevatten toch nog een conserveermiddel om het nét even wat langer houdbaar te houden.

CONCENTRAAT

De meeste pakken sap die we kunnen kopen zijn gemaakt uit vruchtenconcentraat. Nadat het sap is geperst wordt het water uit het sap onttrokken . Dit gebeurt door middel van een vacuüm dampinstallatie, bij een temperatuur van 25 graden. Er ontstaat een dikke, bijna kleverige brij die in volume maar liefst 10 x is verkleind. Dit noemen we geconcentreerd sap. Het is in een geconcentreerde vorm beter en goedkoper te transporteren. Zodra het concentraat op de plek van bestemming is gekomen (fabriek) wordt hieraan weer water en andere additieven toegevoegd om het tot sap te verwerken. Meest gebruikte additieven zijn suikers en conserveermiddelen en kunstmatige zoetstoffen. Ook worden er eventueel extra vitaminen aan toegevoegd. Conserveermiddelen worden alleen toegevoegd als het concentraat vooraf niet is gepasteuriseerd. Het is voor zowel fabrikant als consument een meest goedkope manier om sap te maken/verkopen en te consumeren. Het is een stuk goedkoper dan puur vers sap en puur sap. De pakken sap uit concentraat gemaakt kunnen we zowel gekoeld ” vers” als buiten de koeling in pakken kopen. De gekoelde varianten bevatten weinig tot geen conserveermiddelen. Vaten geconcentreerd vruchtensap die niet zijn gepasteuriseerd, worden opgeslagen in koelcellen.

DIKSAP

Diksap heeft een zeer gezond imago. Dit ook vooral vanwege de dikke brij-achtige substantie wat een ” gezond en zuivere” indruk geeft meest vers geperst te zijn. Diksap is echter ook een vruchtenconcentraat: ingedikt vruchtensap. Sommige varianten bevatten geen conserveermiddelen en zijn ook verder niet bewerkt, maar blijven dus wel geconcentreerd. Het verschil tussen geconcentreerd sap uit pak en diksap is dat de consument thuis diksap zelf nog moet aanlengen met water. Daarbij moet ook worden gelet op het suikergehalte. Diksap bevat even zo goed fructose (natuurlijke vruchtensuikers) en bovendien kan het schadelijk zijn voor het (kinder) gebit.

GROENTESAPPEN

Naast vruchtensappen kennen we ook een aantal groentesappen, die in fles en pak verkrijgbaar zijn. Meest bekendste is tomatensap. Groentesappen zijn meestal gemaakt van meerdere soorten groente, waaraan soms ook toevoegingen als zout en suiker aan zijn toegevoegd. Tomatensap is er bijvoorbeeld in twee varianten: geheel natuurlijk uit enkel tomaten, of de variant waaraan reeds zout en kruiden aan is toegevoegd. Andere bekende groentesappen zijn bietensap en wortelsap en in voornaam ook een combinatie van beide. Dit wordt gedaan om het nitriet in de bietensap wat te verminderen. Je bent uiteraard gewoonweg het beste af om lekker zelf je tomatensap te maken want dat is echt geen kunst. Kook wat tomaten, pel ze eventueel af en voeg er wat Keltisch zeezout aan toe en pureer. Je kunt ook een snelle ketchup maken door aan de gekookte, afgekoelde gepureerde tomaten wat azijn, stevia en lekkere kruiden naar wens toe te voegen.

IMG_6948

VERPAKKINGEN LEZEN

Veel mensen denken dat zij zeer gezond bezig zijn door iedere dag een glas sap te drinken wat uit een pak of fles komt. In welke vorm dan ook: sap wat je kant en klaar moet kopen is nooit meest gezond te noemen. Als je echt graag sap drinkt, kun je dit dan ook gewoon zelf uit vers fruit persen. Maar sapjes zijn sowieso niet de echte vitaminebommen wat zo vaak wordt beweerd, vooral op verpakkingen. Dat ligt namelijk een stukje genuanceerder. Om te beginnen bevat sap nog maar minimale hoeveelheden vitaminen en mineralen en al helemaal weinig tot geen vezels. Dit alles huist vooral in het vruchtvlees wat je weggooit. Sapjes bestaan vooral uit de vruchtensuikers uit de vruchten. Dit kan ook veel schade berokkenen aan ons gebit. Het is sowieso aan te raden sapjes altijd door een rietje te drinken. Dit geeft het gebit de minste schade. Als je dus graag vitaminen, mineralen en vezels en alle andere waardevolle voedingsstoffen binnen wilt krijgen via fruit, eet dit dan altijd zo vers, puur, biologisch en intact mogelijk. En al helemaal niet via een sap, je drinkt dan vooral vruchtensuikers. Belangrijk is ook om verpakkingen goed te lezen. Nu je hebt kunnen lezen wat de verschillen zijn tussen puur sap, puur vers sap, diksap en sap uit concentraat, kun je beter aflezen in een ingrediënten tabel waar het om gaat. Er is ontzettend veel misleiding te bespeuren in het land van de vruchtensappen. Appelsientje is daar een bekend voorbeeld van. Al jarenlang prijkt op hun verpakkingen dat het 100% puur sap betreft, maar gaan we de ingrediënten aflezen, komen we tot de ontdekking dat het gaat om geconcentreerd sinaasappelsap. Vergis je ook niet in de toevoegingen. Sommigen bevatten erg veel extra suiker.

Resumerend

Wil je echt sap drinken, pers dit dan zelf uit biologische vruchten. En drink niet meer dan een glas per dag. Eet liefst vers, intact gelaten (ook in de schil als deze gewoon eetbaar is) biologisch fruit, zoals moeder natuur het ook heeft bedoeld. De balans tussen vitaminen, mineralen, suikers en vezels worden zo intact behouden wat ons het beste van het beste biedt.

 

2 Reacties op “Sappen versus concentraat

    • Dit is een zelfde artikel van mij. Voordat ik mijn eigen website begon, heb ik voor deze website werk geleverd, wat achteraf niet werd gewaardeerd. Ik heb geen contact meer met de eigenaresse, en haar meerdere malen gevraagd mijn artikelen te verwijderen, wat ze weigert. Aangezien deze website niet tot nauwelijks nog actief is, en mijn artikelen artikelen zijn waar ik gewoon achter sta ( mijn naam staat er ook gewoon onder) laat ik alles voor wat het is. Het is dus zo nu en dan, als mensen gaan google, dat er nog een ” vitansa/monique” linkje opduikt 😉 Zo zit het dus , warme groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *