Suiker = suiker

IMG_7013

Het blijft mij keer op keer verbazen, hoeveel mensen nog altijd geloven, dat zogenaamde suikervervangers gezonder en “ slanker” zijn. Dit, terwijl er inmiddels voldoende wetenschappelijk onderbouwde bewijzen zijn, dat suikervervangers als honing, dadels, diksap, agave, rietsuiker, oersuiker, rijststroop, palmsuiker en kokosbloesemsuiker ook gewoon suiker is. We kunnen een beschuldigend vingertje wijzen naar de vele fabrikanten, maar ook naar  de vele food-bloggers, die deze suikersoorten ophemelen alsof ze het ei van Columbus zijn. Vooral foodbloggers wekken de indruk, dat je naast gezond ook erg onschuldig en “ slank” snoept van de meest lekkerste homemade baksels. Wat ik erg vaak lees, is dat natuurlijke voeding wordt geassocieerd met slank, calorie-vrij en gezond. Wat klopt hier nu van?

SUIKER BLIJFT SUIKER

Surf over internet en je vindt duizenden websites van foodbloggers die de meest lekkerste recepten graag met jou wil delen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk. Maar het probleem is dat vrijwel iedereen denkt dat het gaat om gezonde varianten op junk foods, snoep, koek en taart. Deze suggestie wordt dan ook gewekt. De meeste foodblfoggers speculeren enkel gezonde recepten af te leveren, met “ voedzame” en “ natuurlijke producten” uit de natuur. We kunnen plotseling zeer gezond snoepen van gezond verklaarde snickers, Mars, Bounty, en gevulde koeken, roze koeken, zelfs nutella en snicker-taarten. Maar we kunnen vooral lekker afvallen terwijl we dit alles eten. Volgens veel foodbloggers kom je namelijk niet aan van voeding uit de natuur. Er wordt tevens erg veel nadruk gelegd op de gezonde trends, als E nummervrij, suikervrij, glutenvrij, koemelkvrij. Dit alles heeft gezorgd voor een ware hype. We willen nu enkel zelf gezonde snacks maken. Dat zou uiteraard een geweldige ontwikkeling moeten zijn, zij het dus dat er in bijna alle recepten die we op internet kunnen vinden, barstensvol suikers zitten, hoe natuurlijk ook. 

HEALTHY, SLANK, GEZOND,SKINNY, VETVRIJ,VOEDZAAM, VERANTWOORD, SUIKERVRIJ

De term “ lekker suikervrij” zien we erg vaak voorbij komen in de recepten van foodbloggers. We krijgen de indruk, dat er geen suiker zit in het recept. Helaas is dit vaker wel dan geen wassen neus. Er worden bijvoorbeeld grote hoeveelheden dadels gebruikt. 250 gram is een gemiddelde dosering in een “ suikervrij” recept.  In mijn artikel over dadels en hun schaduwkanten kun je alles lezen over dadels. 250 gram dadels bevatten 150 gram suiker. En dit is ook gewoon suiker, het lichaam herkent en verwerkt dit ook gewoon als suiker ( glucose) . De reden waarom dadels als suikervrij worden gezien, is dat dadels nog wat vezels, mineralen en vitaminen bevatten, wat ervoor zorgt dat de suikers minder snel in de bloedbaan wordt opgenomen. Dit is echter zo minimaal, dat het weinig verschil maakt met geraffineerde suiker. Je krijgt met 250 gram dadels dus evengoed 150 gram suiker binnen. Tevens worden de dadels altijd vermalen, om te kunnen gebruiken als suikervervanger in een recept. Dit zorgt ervoor dat vrijwel alle vitaminen verloren gaan. Het zet dus geen enkele zoden aan de dijk. Suiker = suiker, ook in dadels. 

Wat ook erg veel wordt gebruikt is pure chocolade. Deze bevatten naast suiker ook vrij veel verzadigde vetten. Pure chocolade ( zo puur mogelijk) heeft een gezond imago gekregen omdat wetenschappers hebben ontdekt dat er een stofje in pure chocolade zit wat gezond is voor hart en bloedvaten. En het maakt ons gelukkiger. Dit geldt echter voor één blokje per dag. En ook zijn niet alle varianten pure chocolade geschikt. Velen bevatten flinke hoeveelheden suikers of zijn gezoet met bijvoorbeeld rietsuiker, agave , dadelstroop of kokosbloesem-suiker. Dit zijn ook allemaal gewoon suikers. 

Volgens vele foodbloggers is pure chocolade slank en gezond en kom je daar niet van aan. Echter gebruiken ze nooit een klein blokje, het begint vaak bij 150 gram en meer. Tel daarbij de andere ingrediënten op, en we spreken over een ware suiker en vetbom, die mogelijk nog ongezonder is dan een roze koek uit de supermarkt. 

Er wordt ook veel gewerkt met kokos. Kokos is nog altijd hip en happening, in allerlei varianten. Meest gebruikt zijn: kokosolie/vet, kokosmelk, kokosrasp en kokoscréme. Kokos wordt gezien als gezond en dus slank. Vooral kokosmelk wordt veel gebruikt ter vervanging van ( koe) melk/lactose. In kokosmelk zit erg veel verzadigd vet. Er wordt in veel recepten gemiddeld een blikje van 400 ml gebruikt. Per blikje tik je gemiddeld 84 gram verzadigd vet weg. Dat is niet veel, dat is megaveel. En niet gezond. 

Enkele voorbeelden van recepten die we kunnen vinden op internet:

Schermafbeelding 2016-07-11 om 03.34.32

Hier wordt de indruk gewekt, dat we voortaan ook gezond van snickers kunnen genieten. Ze bevatten enkel voedzame ingrediënten, en zijn daarom dus slank en gezond. Maar ook noten bevatten erg veel vetten, dadels bevatten veel suiker, en pure chocolade veel suikers én vetten. Dit bij elkaar gemengd levert een suiker en vetbom op dat mogelijk nog schadelijker is dan de originele snicker.

Schermafbeelding 2016-07-11 om 03.49.48

Deze blogger maakt het helemaal bont door de brownies te bestempelen als gezond, suikervrij, en vetvrij. Zoals je in het recept kunt zien, worden er dadels ( suiker)  hazelnoten ( vetten) en pure chocolade ( vetten en suikers) gebruikt. En zijn deze brownies dus verre van vet en suikervrij. Sterker, ze bevatten méér suikers en vetten dan een gewone brownie bij de bakker gekocht. 

Schermafbeelding 2016-07-11 om 04.11.05

Het woord “ healthy” ( gezond in het Engels) wordt ook vaak gebruikt in foodbloggers-land. Veel recepten worden neergezet als “ gezond tussendoortje” terwijl ze uit hun voegen barsten van de suikers en vetten. Deze healty bounties bevatten aardig wat suikers en vetten. 

Schermafbeelding 2016-07-11 om 03.46.54

Een ander voorbeeld van “ skinny” ( mager,slank in het Engels) en healthy is dit recept voor chocoladefudge. Ook hier zien we aardig wat suiker en vetten voorbij komen in de ingrediënten. 

IS 100% NATUURLIJK  WEL/NIET GEZONDER?

Als we het over foodbloggers hebben, moet deze vraag genuanceerd worden beantwoord. Ik gebruik zelf ook enkel natuurlijke ingrediënten in al mijn recepten. Ik gebruik echter geen suikervervanging wat ook gewoon suiker is. Dit scheelt al aanzienlijk. Daarnaast hou ik rekening met doseringen. Ik let niet op calorieën, maar vind het vooral belangrijk, om echt gezonde vervanging te bedenken op meest populaire producten uit de supermarkt waar we stiekempjes allemaal toch erg dol op zijn. Sommige van mijn recepten bevatten ook aardig wat vetten, zoals de recepten met noten, zaden en pitten. Belangrijk is, om een goede balans te houden met de verdere ingrediënten in een recept, zodat het geen regelrechte suiker/of vetbom wordt. 

Wat ook belangrijk is, is om bij een recept  te vermelden dat het suiker en/of vetvrij is, terwijl het bomvol suikers en vetten zit. Dit is misleidend en kan zeker voor mensen die graag willen afvallen een wassen neus zijn. 

Onthou vooral, dat 100% natuurlijk geen vrijbrief is om af te vallen, slank te kunnen snoepen of geheel suikervrij te eten. Dit ligt echt veel genuanceerder dan de vele foodbloggers ons doen laten geloven. Bedenk voor jezelf, wat voor jou van belang is. Wil je gezonder leven, en geen kunstmatige producten meer eten, zijn al deze recepten een goede vervanging. Maar onthou, dat ook deze recepten rijk zijn aan vetten en suikers. En dus niet geschikt zijn om af te vallen. 

 VEGAN, LOW CARB, FRUITY……

We zien afgelopen tijd ook veel trends op gebied van gezonde voeding. Door de vele negatieve berichten in de media willen we steeds meer ” clean” ( schoon) gaan eten en drinken. Zoveel mogelijk biologisch, liefst E nummer vrij, en 100% natuurlijk. Sommige trends lijken nieuw, maar zijn er al jaren. Neem veganistisch eten en drinken. Dit gebeurt al decennia’s lang, maar dankzij de ” food shaming” is veganistisch eten en drinken hipper dan ooit. Heel veel mensen beginnen daar ondoordacht aan, wat mogelijk juist voor fikse gezondheidsproblemen kan zorgen. Je kunt er alles over lezen in mijn uitgebreide artikel, klik hier om direct naar het artikel te gaan.  Dankzij de trend zien we ontzettend veel vegan-recepten oppoppen op internet. Allen claimen weer net als de suikervrij-hype gezond, ” skinny” en vrij van dit/dat/zus/zo te zijn.

Schermafbeelding 2017-07-05 om 03.02.04

( indien niet zichtbaar, zie www.24kitchen.nl ” vegan chocolade”)

In dit recept vinden we bijvoorbeeld 100 gram palmsuiker ( = gewoon suiker) en maar liefst 150 gram pure chocolade. Dit kan in 70% bitterheid naast aardig wat vet ook veel suiker bevatten. Daarnaast wordt er ook gewone suiker gebruikt, wat deze chocolade danwel veganistisch maakt maar zo’n gigantische suikerbom dat het bijna gelijk is aan twee marsen en een klein glaasje cola.  Vegan chocolade kun je ook met drie hele simpele ingrediënten maken, klik hier voor het recept. 

Er wordt ook ontzettend veel met zoet fruit gewerkt in veel recepten. Bijvoorbeeld mango, druiven, banaan, peer, kersen, ( water) meloen, en vele exotische vruchten. Dit zijn vruchten met ontzettend veel fruitsuikers ( fructose) waardoor een suikergehalte net zo hoog of mogelijk nog hoger op kan lopen dan gewone suiker.  Om een goede zoetkracht te verkrijgen worden hele stukken geschild fruit gebruikt. Dit verstoort de natuurlijke balans in het fruit waardoor vaak enkel het vruchtvlees wordt gebruikt, waar juist de meeste fructose in schuil gaat. Daarnaast worden de essentiële voedingsstoffen juist weggeschild/ weggegooid.  Er gaat in een recept met fruit tevens veel meer om dan enkel fruit, wat bij elkaar genomen kan leiden tot een enorme suiker explosie, terwijl wordt gedacht gezonder uit te zijn.

Schermafbeelding 2017-07-05 om 03.14.54

Hierboven een voorbeeld van zo’n ” suikerbom”. Er worden 200 gram dadels gebruikt wat zo’n beetje gelijk staat aan gemiddeld 60 gram suiker. Daarnaast zien we agavestroop en een hele mango, wat gelijk staat aan ongeveer 75 gram suiker.

Vers fruit is gezond. Daar is iedere wetenschapper het over eens. Maar het is een genuanceerd spel van de juiste keuzes maken en er niet mee overboord te gaan. Meer over fruit en hun fruitsuikers kun je lezen in dit artikel.

 

Tot slot wil ik vertellen dat 100% natuurlijk altijd de betere keuze is om te maken. Het is smakelijker, beter voor het milieu en in veel gevallen ook gezonder. Maar onthou ook, dat het geen vrijbrief is om er ongelimiteerd van te kunnen eten. Want ook hier geldt: teveel is nooit goed. 

Meer lezen?

Meukvrij eten….aankomen of afvallen?

Suikervervangers…geen heilige boontjes

11 Reacties op “Suiker = suiker

  1. Jammer dat je verzadigd vet als ongezond bestempeld. Als je het voedingscentrum zou moeten geloven is dat inderdaad waar, maar het verband tussen deze ‘ongezonde’ vetten en bijv. hart en vaatziekten en verhoogd cholesterol is helemaal niet aangetoond en achterhaald… Zo ook pas bij het programma broodje gezond. Daar werd er ook vanuit gegaan dat verzadigd vet ongezond is. Jammer dat de meeste mensen die fabel nog steeds geloven!

    • Dag Judith, ik bestempel verzadigd vet niet als ongezond, ik geef aan dat een teveel aan verzadigd vet, uit natuurlijke producten gehaald of niet, ongezond kan zijn. We hebben gezonde verzadigde vetten ndig, maar overdaad schaadt. In de recepten van foodbloggers vinden we vaak een teveel aan verzadigd vet, vandaar ik dit aansnijd in mijn artikel 😉 Warme groet!

  2. Beste Monique,

    Ik zie dat jij vaak stevia en erythritol in jouw recepten gebruikt. Zit hier niet zo’n vreemde bijsmaak aan?
    Zelf haal ik vaak de karvan cevitam gezoet met stevia, maar dat vinden mijn kinderen niet altijd lekker ivm de bijsmaak.

    Sinds 2 jaar probeer ik meer te letten op voeding, maar door de vele informatie die je krijgt weet je niet meer wat nu wel of niet goed voor je is :(
    Berichten als: ‘vers geperste jus d’orange is net zo slecht als cola’ wat moet je daar nu mee?
    Het lijkt wel of we niks meer kunnen/mogen eten…

  3. Ik zou nog even goed naar het stukje tekst hieronder kijken… ‘Wat ook belangrijk is, is om bij een recept te vermelden dat het suiker en/of vetvrij is, terwijl het bomvol suikers en vetten zit. Dit is misleidend en kan zeker voor mensen die graag willen afvallen een wassen neus zijn.’

    Je raadt mensen hier aan om (dezelfde) misleidende tekst te plaatsen. Ik geloof niet dat dat je bedoeling is.

  4. ‘Gezondere’ suikers zoals jij het noemt zijn inderdaad niet altijd gezonder maar waar ik het niet mee eens ben is dat suiker suiker is want dat zit in veel fruit en groenten! Die bevatten belangrijke vitaminen en mineralen. Gezond betekent misschien voor jou dun maar niet voor iedereen! Dik staat daarnaast helemaal niet gelijk aan ongezond, neem nu een slank iemand met slechte bloedwaarde en een ‘dikker’ iemand met gezonde, wie vind je het gezondst? Ik in ieder geval de ‘dikkere’. En zoals ik al zei suiker zit in fruit, groenten veel granen, bonen,… dus als je dat weg laat in je voeding.. wel dat is pas ongezond voor je!

    • lees toegevoegde link in het artikel over fruitsuikers.

  5. Maar hoe zit het dan met die ‘glycemische index’? Ik heb wel echt de indruk dat ik minder heftige bloedsuikerschommelingen heb sinds ik alleen nog ongeraffineerde suikers eet..

    • Dat kun je uiteraard ervaren. Het is sterk afhankelijk van welk fruitsoort je gebruikt en hoe je het fruit eet. Je kunt alles over fruitsuikers lezen in de toegevoegde link in het artikel. Warme groet!

  6. Hoi monique,
    Goeie tekst weer. Ik lees over een blokje pure chocolade per dag. Welke pure chocolade kan jij aanraden?
    Gr. Michiel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *