Suiker…

IMG_7097

Suiker…..
Al vanaf onze eerste voeding komen we in aanraking met zoet. Moedermelk van de borst smaakt zoet en vet. We krijgen al vroeg deze natuurlijke zoetbehoeften gestild via de natuurlijke weg. Ook in de oertijd werden zoetbehoeften gestild door het eten van zoet fruit uit de natuur. We joegen op vlees en we likten voor ons zout aan zoute stenen/rots. Via natuurlijke wegen kregen we dus precies wat we nodig hadden.
Er waren nog geen supermarkten waar we ons voedsel kant en klaar konden kopen, we moesten er ook echt nog wat voor doen. Jagen op vis en wild, het plukken van fruit. Naast dat het voedsel onbewerkt was, hadden we een juiste balans: we bewogen voldoende om te kunnen eten.
Dat dit vandaag de dag totaal anders, mag duidelijk zijn. Overvolle supermarkten liggen vol met producten die het ons zo makkelijk mogelijk maken. Waar we in de oertijd nog echt op jacht moesten voor een stuk vlees, wordt het ons nu kant en klaar, bereid en wel aangeboden. We hoeven er dus ook niets meer echt voor te doen.
Suikers zijn er in vele soorten, in allerlei gradaties. Meest bekend en meest ( industieel) gebruikte suikersoort is de riet en bietsuiker. Deze wordt ook wel gewoon witte kristal suiker genoemd. Het is tevens een zeer goedkope basisgrondstof voor oneindig veel producten te kunnen produceren. Het geeft een fabrikant erg veel voordelen: het heeft een zeer lage inkoopsprijs, het geeft een product direct een zoete smaak, het kan makkelijk worden verwerkt, het geeft vele conserveer-mogelijkheden ( om een product langer houdbaar te houden) Dit alles levert grote winst op.
Er zijn naast deze geraffineerde suikersoort nog vele gradaties, als bruine basterd suiker, poedersuiker, lichte bruine suiker en kandij suiker.
Er zijn ook natuurlijke suikers. Ook hieronder vinden we een heel scala aan soorten. Natuurlijke suikers noemen we ook wel ongeraffinneerde suikers. Wat is nu het verschil?

 

blok palmsuiker

een ” blok” palmsuiker, afkomstig uit Thailand, waar deze samengeperste blokken op straat worden aangeboden/verkocht.
Ongeraffinneerde suikers zijn natuurlijke suikers die nog niet zijn bewerkt door een fabriek. Geraffinneerde suikers ondergaan een heel bewerkingsproces waardoor ze allerlei stoffen verliezen die ons lichaam nodig heeft om de suiker te kunnen verwerken.
Geraffinneerde suikers worden gemaakt om de suiker wit van kleur te maken, strooibaar en een neutrale smaak te geven.En ook om het langer houdbaar te houden.
Om geraffinneerde suiker te krijgen gaat het door een lang proces van bewerking:
⁃ de suiker wordt eerst gewassen en gesneden, geperst en gecentrifugeerd en gefilterd.
⁃ Dan volgt een volgend proces van klaren, carbonatatie ( fosfatatie) indikking door verdamping, ontkleuren ( dit gebeurt met behulp van verkoolde koeienbeenderen) ionenuitwisseling met een hars, kristallisatie,verdere indikking
⁃ Dan opnieuw centrifugeren en drogen, en volgt er de laatste behandelingen met antischuimmiddelen, formaldelhyde, verzuring met zwaveldioxide. Het wordt geschoond met blauwzuur en nog enkele toevoegingen gedaan met o.a een hardheidsstabilisator.
Geen al te smakelijk rijtje dus.
Ongeraffinneerde suikers bevatten nog wel allerlei vezels ,vitaminen en mineralen. Deze stoffen zijn essentieel voor je lichaam om de suiker goed te kunnen verwerken. Zoals je net hebt kunnen lezen worden al deze stoffen tijdens het rafineer-proces vernietigd, wat dan nog overblijft is een “ lege” suiker die bovendien ons erg veel gezondheidsproblemen kan geven.
GERAFFINNEERDE SUIKER IS ONGEZOND

Omdat je lichaam de stoffen mist die het nodig heeft om de suiker te kunnen verwerken, gaat het zijn reserves aanspreken. Deze stoffen heeft je lichaam juist opgeslagen voor bijvoorbeeld een goed werkend immuunsysteem.
Moet het deze reserves dus meerdere keren aanspreken, kunnen er tekorten ontstaan. Een slechter immuunsysteem als gevolg, maar ook kan het helaas nog veel meer schade aanrichten. Het onttrekken van deze stoffen kan bijvoorbeeld zorgen voor een verstoorde hormoonhuishouding en tal van andere klachten.
Het meest zorgwekkendste echter is dat geraffinneerde suiker de bloedsuikerspiegel vreselijk kan verstoren. Suikers en tal van andere geraffinneerde producten als koek, snoep, witbrood, pasta en soepen en sauzen zorgen voor een erg snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel. Je zult het vast al eens gemerkt hebben, als je een paar blokjes chocolade in één keer op eet. Je voelt je voor even erg energiek en kan bergen verzetten. Van binnen gaat er echter een alarmbel af: de bloedwaarden worden te hoog en het lichaam maakt snel insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer te doen dalen. Dit kost de alvleesklier erg veel extra werk. Door dit harde werken van binnen krijg je al snel de dip. Je kunt je dan slap, trillerig en vooral opeens ontzettend moe voelen.
Deze snelle acties van je lichaam zorgen ervoor dat je bloedsuiker weer constant blijven.
Vooral voor de alvleesklier en lever zijn het steeds extra zware belastingen, wat op ten duur kan ontplooien in tal van nare en zelfs akelige, ernstige ziekten en aandoeningen.
Bekendste zijn diabetes, hart en vaatziekten en leverklachten.
Bekender is dat we tevens kunnen verdikken.  Dit komt omdat het lichaam het overtollige suiker ook omzet in vetten en opslaat in de vetcellen. Gebeurt dit op een regelmatige basis ( als je dus dagelijks geraffinneerde producten eet) dan zullen we dit ook in omvang gaan merken. Vetopslag ontstaat over het gehele lichaam, maar de meest bekendste plaatsen zijn de buik en benen, gezicht en armen.
Geraffinneerde suiker is geen gezond product, sterker: het wordt tegenwoordig ook wel “ het witte gif” genoemd of “ de legaal verkrijgbare heroïne”
Ook wel beter bekend is dat suiker het gebit aantast. Dit komt omdat de bacteriën in de mond de suikers omzetten in zuren en dit het glazuur aan kan tasten. Dit geldt overigens ook voor natuurlijke vruchtensuikers die we veel tegenkomen in fruit en sapjes.
Tanderosie is de laatste jaren een serieus probleem geworden. Ook hier kunnen we vooral de geraffinneerde suikers als schuldige aanwijzen.

 

 

NATUURLIJKE SUIKER
Natuurlijke suikers ( ongerafinneerde suikers) zijn suikers die geen heel bewerkingsproces hebben ondergaan om het tot een bruikbare suiker te maken. Hierdoor behouden ze wat van hun vitaminen, mineralen en vezels die dus hard nodig zijn om de suiker te verteren. Maar ook hier gaat er altijd wat verloren, waardoor het ook gewoon suiker blijft met zelfde gedraging in ons lichaam. Het grootste voordeel is echter, dat de glucose/sucrose ietsje minder snel worden opgenomen, waardoor er iets minder of minder snel schommelingen plaatsvinden.
We kennen tegenwoordig erg veel varianten en er is een heuse trend opgestaan rondom natuurlijke suikers.
Meest bekende zijn de zogeheten “ oersuikers” : palmsuiker, kokosbloesemsuiker, honing, agavesiroop, ahornsiroop. We kennen ook stevia en erythritol suiker ( daarover later meer)
Daarnaast kennen we de natuurlijke suikers die van nature voorkomen in fruitsoorten: fructose.
Tegenwoordig wordt gedacht ( mede door de alarmerende berichten over de schadelijke gevolgen van “ gewone” suikers) dat natuurlijke suikers DE oplossing zijn voor een gezond consumeren van suiker/zoet. Helaas is dit niet helemaal terecht. Er “ kleven” namelijk ook aan natuurlijke suikers erg veel nadelen.
Ook fabrikanten hebben goed in de gaten dat er wat verschuift. En zijn druk bezig om ons te doen laten geloven dat hun product een erg gezond alternatief is voor suiker omdat zij natuurlijke en biologische suikers gebruiken. We nemen zonder twijfel aan dat “ natuurlijk en biologisch” ALTIJD goed is. Dit is helaas niet zo.
Biologisch wordt vaak verward met “ gewoon altijd goed” terwijl dit niet altijd het geval is. Het feit dat iets biologisch is en/of natuurlijk, geeft wel met zekerheid aan ( kijk naar de keurmerken op de verpakking) dat het millieuvriendelijk is verwerkt en dus ook minder is belast met gifstoffen. Maar een potje biologische hazelnootpasta blijft nog steeds gewoon een potje hazelnootpasta, die in ons lichaam hetzelfde wordt verwerkt als reguliere hazelnootpasta. Vaak zijn aan deze biologische producten biologische ingrediënten verwerkt, maar rietsuiker blijft wel gewoon rietsuiker en een transvetzuur gewoon een gevaarlijke vetsoort . Mits het DUIDELIJK op een etiket staat vermeld dat een biologisch product bijvoorbeeld is gemaakt van de gezonde kokosolie, of dat een product is gezoet met de suikervervangers Stevia en/of erytrithol kun je spreken van een ECHT gezond alternatief.
Biologisch en natuurlijk zijn tegenwoordig erg hippe woorden en zeer populair. Zeker in supermarkten wordt het flink “ misbruikt”. Er bestaan inmiddels tientallen biologische lijnen/huismerken, maar bijna alles is niet erg gezond te noemen. Wel als je kijkt naar het milieu aspect, het heeft minder gifstoffen. Maar om zeker te zijn dat je echt een gezond biologisch product koopt, moet je de etiketten goed lezen.
Een erg populaire natuurlijke suiker is fructose. Fructose is de natuurlijke vruchtensuiker die voorkomt in fruit en vruchten.
Hoe kouder het seizoen, hoe meer fructose een seizoensfruit bevat. Dit heeft de natuur zo geregeld: als het kouder wordt hebben we meer reserves nodig om warm te blijven. ( vetreserves)
Een goed voorbeeld uit de natuur zijn eekhoorns. Zij houden vlak voor hun winterslaap een ware klopjacht naar zoete noten om zo hun vetreserves te kweken.
Er zijn twee soorten fructose: de natuurlijke fructose uit vers fruit en vruchten, en de fructose die via een chemisch proces tot stand komt. Deze laatste wordt veel ingezet in tal van producten. Het wordt vooral gewonnen uit aardappel en maïszetmelen. Je zult het vast beter herkennen in de benaming Glucose-fructosestroop. In zeker 97% van onze levensmiddelen komt deze zeer ongezonde zoeter voor. Zo bestaat een ontbijtkoek voor het grootste deel uit deze Glucose-Fructosestroop. Terwijl ontbijtkoek erg populair is als “ een gezond tussendoortje” bevat het vreselijk veel slechte suiker.
Fructose is ook zeer belastend voor de lever wat ook weer een groot gevaar kan gaan opleveren voor hart en vaten.
Fructose wordt per direct geleid via de lever, om zo minder invloed te hebben op de bloedsuikerspiegel, en minder worden aangeboden aan de cellen als voedingsbron.
Dit proces gebeurt bijvoorbeeld ook als je alcohol drinkt. Op deze manier blijft er genoeg over voor reserves op te slaan.
Eet je erg veel fruit en vooral fruitsoorten die een zeer hoog fructosegehalte hebben ( bijvoorbeeld druiven), vormt dit een zeer zware belasting voor de lever. Moet het op een reguliere basis teveel suikers verwerken, raakt de lever overbelast met alle nare gevolgen van dien. Een bekend verschijnsel is leververvetting. Een zeer ernstige aandoening aan de lever die vooral bekender is bij alcoholisten. Maar er komen tegenwoordig ook extreem veel “ non-alcoholische leververvettingen” voor. Je kunt dus geen druppel alcohol drinken en toch een leververvetting krijgen door voeding.
Een vervette lever geeft de suiker die het niet meer kan verwerken en opslaan af aan het lichaam als vetdeeltjes aan het bloed. Deze zwevende vetdeeltjes worden triglyceriden genoemd en kunnen extreme schade aanrichten.
Zo zijn deze triglyceriden een groot gevaar voor hart en bloedvaten. Ze zorgen voor het dichtslibben van aderen en vaten.
Het moge duidelijk zijn: ook natuurlijke suikersoorten kunnen schadelijk zijn.
Even ter duidelijkheid: fruit MOET. Fruit is erg gezond. Helaas eten we er vaak teveel van waardoor fructose dus schadelijk kan worden bij een dagelijks veelvuldig gebruik. Fruit bevat ook veel vezels, mineralen en vitaminen. Maar fructose is ook suiker. Mijn advies is om twee/drie stukken fruit per dag te eten. En het liefst fruitsoorten met een lage Glycemische index ( verderop meer over deze GI) Heb je diabetes , hou het dan op één stuk. Eet fruit liefst in combinatie met vetten en eiwitten. Dit maakt het voor je lichaam wat makkelijker om het te verwerken.

 

 

frambozen op schaal

Vers intact ( liefst biologisch) fruit MOET, iedere dag, maar overdrijf niet.
Dan kennen we nog andere natuurlijke suikers, de oersuikers. Deze worden zo genoemd omdat ze wat voedingswaarden bezitten. In dat opzicht is het ook een betere en gezonde keuze, echter: net als bij fructose wordt het in ons lichaam herkend als gewone suiker. En wordt het ook zo verwerkt. Het voordeel van deze suikers zijn dat het ons lichaam ( net als bij vers fruit) helpt om de suikers te verteren. Maar verder kan het evengoed schade berokkenen.
Gebruik ook deze suikers dus zeer matig. Pas vooral op met Agavestroop/siroop. Deze suiker heeft een enorme populariteit gekregen omdat het op de markt wordt gezet als een zeer gezond alternatief voor suiker. Agavesiroop bestaat echter voor het grootste gedeelte uit……fructose.
Wil je een oersuiker gebruiken, is kokossuiker ( kokosbloesem) de meest verstandigste keuze.

stevia frost poedersuiker zak

Poedersuiker, gemaakt van 98% zuivere steviolglycosiden, die op meest natuurlijke manier is geproduceerd, zonder chemische bewerkingen.

 

 
Er bestaan echter nog twee suikervervangers: Stevia en  erytrithol
Vooral Stevia is enorm populair. Dit mierzoete plantje uit Paraquay heeft extreem veel goede gezondheidsvoordelen. Enkele voordelen zijn:

⁃ het heeft een Glycemische index van nul komma nul, en heeft dus geen invloed op de bloedsuikerspiegel
⁃ het bevat geen enkele calorie
⁃ Stevia is enorm tandvriendelijk, naast dat het geen zuuraanvallen geeft, heeft het ook een goed effect op het tandvlees, en helpt tandplak te voorkomen.
⁃ Afhankelijk van soort, is Stevia 200 tot maar liefst 400 keer zoeter dan gewone suiker
⁃ Stevia heeft ook veel voordeel te brengen voor ons lichaam: het weert schimmelvorming en heeft een zeer gunstige invloed op de darmen
⁃ Stevia in druppelvorm is een geweldig natuurlijk middel tegen acné en andere huiduitslag/irritaties
⁃ Het voorkomt een voedingsbodem voor Candida
⁃ het is overal bruikbaar in, al geeft het in baksels duidelijk minder goede resultaten
⁃ het is 100% natuurlijk ( in pure vorm)
Stevia is erg gezond en is een perfecte vervanger voor suiker. Het is te gebruiken in koffie en thee, en bij het bakken en koken.
Helaas kleeft er wel een minpuntje aan: het heeft een bittere nasmaak, zeker als je er nét even iets teveel van gebruikt. En dat doe je al vrij snel. De dosering is zeer nauw. Ook laat stevia zich niet echt erg goed in baksels verwerken. Het geeft een baksel erg snel een nare nasmaak en ook kunnen baksels compleet mislukken door het tekort aan fundering. Let ook goed op welke stevia je koopt. Lees de etiketten, het product moet tenminste voor 95% uit steviolglycosiden bestaan en verder niet zijn opgevuld met alias-suikers als maltodextrine. Vooral groene stevia heeft snel deze bekende bittere, drop-achtige bijsmaak.
Wat betreft de bittere / droppige nasmaken van zuivere stevia, is erythritol een ware uitkomst. Erythrithol is een 100% natuurlijk suiker-alcohol met wat mindere zoetkracht dan Stevia, zo’n 75 %. Het is een stof die van nature voorkomt in champignons, druiven, meloen en voedingsmiddelen als wijn, kaas en sojasaus. Als sinds 1990 wordt erytrithol veelvuldig gebruikt in Japan, om toetjes, snoep en chocolade mee te zoeten. In 1997 werd het in Amerika ontdekt en gebruikt. In Nederland is erytrithol erg in opkomst nu ook fabrikanten er de grote voordelen van hebben ontdekt.
Erythtritol  heeft vrijwel dezelfde gezondheidsvoordelen als Stevia:

 

• het bevat geen calorieën en het heeft geen invloed op de bloedsuikerspiegel
• Het is tandvriendelijk, omdat het net als Stevia geen zuur aanvallen geeft in de mond
• Het bevat zeer weinig moneculen, zodat het zeer makkelijk wordt opgenomen en vrijwel direct worden uitgescheiden via de urine en het geen balast vormt in de darmen. Deze eigenschappen hebben andere suiker-alcoholen als sorbitol wel, en kunnen diaree en winderigheid en andere klachten geven. Bij normale consumptie van erythritol zijn er geen klachten.
• Het is erg goed verwerkbaar in tal van baksels en heeft de originele smaak en structuur van gewone tafelsuiker.

 

Wat belangrijk is,bij zowel erythritol als stevia: let op het ETIKET en WELK MERK je koopt. Helaas hebben veel fabrikanten ook de grote voordelen ontdekt van deze twee natuurlijke suikers, maar dan vooral in negatieve zin voor de consument. Een zeer goed voorbeeld is het ( kunstmatige suiker) merk NATRENA. Zij lanceerden vorig jaar een nieuw product, genaamd STEVIA. Een nieuwe suiker in poeder en klontjes verkrijgbaar. Als je de verpakking ziet, denk je snel een stevia suiker in handen te hebben. Dit is echter een wassen neus: het product bestaat voor 98% uit erytrithol en voor een luttele 2% uit Stevia. Erytrithol is voor een fabrikant erg aantrekkelijk, omdat het als grondstof vele malen goedkoper is dan stevia. In erg veel producten met stevia wordt dan ook gewerkt met erytrithol als bulkmiddel ( vulmiddel) om zo nog maar een zeer klein aantal van het dure stevia toe te voegen. Erytrithol versterkt stevia enorm in zoetkracht.
Erytrithol is daarom voor fabrikanten erg aantrekkelijk: het is goedkoper, en geeft een goede zoetkracht.
Maar om nu “ ERYTRITHOL” op een verpakking te zetten, dat zal mensen eerder afweren ( de naam klinkt nogal chemisch) dan aantrekken. Daarom wordt de goede naam Stevia gebruikt om een product gemaakt van erytrithol te verkopen.
Nu dat erytrithol ook steeds meer bekendheid werft komen er steeds meer producten op de markt. Net als bij stevia zal er helaas wel weer een complete wildgroei ontstaan en is het voor een ondeskundige consument een ware zoektocht om de juist en ECHTE stevia en erythritol te vinden.
Je kunt uitgaan van een stelregel: hoe duurder, hoe puurder. Kies ook voor goed aangeschreven ( web) winkels.
Pure stevia bestaat voor tenminste 95% uit steviolglycosiden. Dit is het pure extract van de steviaplant. Kijk goed op de verpakking: staat er bijvoorbeeld dat er maar 21% of minder steviolglycosiden inzit, dan koop je vooral een flesje water aangemaakt met enkele druppels steviolglycosiden. En zal het ook een stuk goedkoper zijn. Tevens zitten deze producten ook vaak vol met chemische hulpstoffen . Kijk dus erg goed op de verpakking en koop geen al te goedkoop merk.
ERY-PURE is,zoals eerder gezegd, een verzamelnaam voor een reeks producten met 100% natuurlijke erytrithol. In Nederland wordt het product op de markt gebracht door steviaproducts.  Het product zelf is afkomstig uit Scandinavië. In Scandinaviê zijn deze producten erg populair en ook zijn er vele soorten verkrijgbaar.
Alle producten van dit merk ( steviaproducts)  zijn volkomen veilig en 100% natuurlijk.
Het bevat geen toegevoegde stoffen en het bevat ook geen fructose. Er-pure bevat geen kunstmatige compomenten.
Meer lezen? klik hier. Grote voordeel met deze zuivere pure suikervervangers: je hebt er ontzettend weinig van nodig. Dit maakt een aanschaf in beginsel ( een zak kost bijna 13 euro…..slik) wel een investering, maar uiteindelijk eentje die je er dubbel en dwars uithaalt. Het gebruik is namelijk ontzettend zuinig te noemen.

 

 

 

GLYCEMISCHE INDEX
Een glycemische index, ook wel afgekort GI, is een maat, om aan te kunnen geven hoe snel er in onze darmen koolhydraten die wij consumeren worden verteerd naar glucose, om in ons bloed te worden opgenomen.
Het geeft een inschatting van de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt zodra we een voedingsmiddel eten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens het spijsverteringsproces en snel in ons bloed worden opgenomen noemen we in de volksmond de SNELLE koolhydraten. Onder dit kopje kunnen we witbrood en pasta, en snoep en andere suikerhoudende voeding noteren. Koolhydraten die langzaam worden afgebroken tijdens het spijsverteringsproces noemen we de LANGZAME koolhydraten.Vezelrijke voeding geeft bijvoorbeeld de glucose geleidelijk af aan de bloedbanen, waardoor we langer energie hebben en ons fit en vitaal blijven voelen.
De bepalingen voor de GI liggen tussen de 1-100. Koolhydraten met een GI onder de 55 noemen we langzame, en dus de beste/betere koolhydraten, alles daarboven ( rond de 70 of hoger) noemen we de snellere koolhydraten die je beter kunt mijden.
Van vrijwel ieder product kan de GI worden bepaald, maar het hangt zeer nauw door een aantal factoren:

 

• Hoe iets wordt bereid. Zo heeft een portie frieten of gebakken aardappelen een GI van ongeveer 90, maar hebben gekookte aardappelen een GI van ongeveer 65. Ook spelen factoren als hoe lang iets wordt gekookt, en op welke temperatuur, een rol.
• Bij fruit kan een GI erg schelen door rijpheid. Een onrijpe ( groene) banaan heeft bijvoorbeeld een GI van 30, maar heeft een rijpere banaan ( geel) een GI van 70.
• De snelheid van de spijsvertering. Iemand kan een snellere verbranding hebben als een ander.
• Ook onze darmwerking speelt een cruciale rol. Werken darmen te traag ( door een ziekte, irritatie of aandoening bijvoorbeeld) heeft dit ook grote invloed op een bepalingswaarde.

 
In een GI waardebepaling wordt uit gegaan vanaf 50 gram van een bepaald voedingsmiddel. Het is dus nogal lastig om precies voor een persoon een juiste maat toe te passen. Hiervoor is de zogeheten GLYCEMISCHE LAST ( GL) in het leven geroepen. Bij de GL wordt rekening gehouden met zowel de hoeveelheid koolhydraten als hoeveel iemand van een product eet.
Het kan worden ingezet als schatting voor bijvoorbeeld een maaltijd/recept, maar ook voor een streng dieet waaraan bijvoorbeeld iemand met een aandoening zich aan moet houden. De gezondheidsraad vind echter nog niet dat een GI kan worden gebruikt en toegepast in/aan een voedingsadvies.
Gelukkig staan koolhydraten tegenwoordig goed aangegeven op etiketten zodat je een gemiddelde schatting kunt maken van de GI en hoeveel die dag nog goed voor je is.
Op internet zijn talloze tabellen en rijtjes vindbaar waarin je kunt aflezen welke voeding een hoge en een lage GI heeft. Globaal gezien kun je het ook zeer makkelijk houden door vooral veel groente en vezels te eten en fruitsoorten met een lage GI. Dit zijn o.a appels, aardbeien, sinaasappels, peer, bosbessen, blauwe bessen enz. Ook zijn peulvruchten een goed idee om de GI laag te houden, met uitzondering van tuinbonen.
Mijd ook betreft GI witmeelproducten, zetmeelrijke producten, snoep,  koek, zoutjes, witbrood enz.

 

Suiker.
We raken er waarschijnlijk nooit echt over uitgepraat. Als consument is het tegenwoordig ontzettend moeilijk om een ECHT GOED GEZONDE suiker te vinden. Ik hoop dat dit artikel je een beetje op weg kunt helpen om de juiste keuze te maken. Welke keuze je ook kiest: wees matig met suiker, pas DAN kun je echt genieten!!!!

4 Reacties op “Suiker…

  1. Vraagje: Hoe kan het dat die stevia poeder zo wit is? Hoe bewerken ze die planten om er poeder van te maken?

  2. Waar kan ik de verhouding vinden tussen “gewone basterdsuiker en basterdsuiker gemaakt van stevia?

    • Die is vele malen zoeter dan gewone., Zoet dus op smaak! Warme groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *