Zwart sesamzaad….gezond onbekend sesamzaadje!

IMG_0101

Ik at vroeger als kind erg graag sesamzaad brood. We hadden in ons straatje een warm bakkertje die iedere morgen de meest heerlijkste geuren verspreidde. Hij verkocht het lekkerste bruin sesambrood ter wereld, vond ik als kind. We hadden het vroeger niet zo breed, waardoor we niet dagelijks deze warme bakker een bezoekje konden brengen, maar in het weekend was er altijd vers gebakken sesambrood, meestal nog warm. Ik heb daar warme herinneringen aan. Sesamzaad is altijd mijn grote favoriet gebleven en ik bak er nu zelf dagelijks mijn brood mee. Niet veel mensen weten, dat er wel 10.000 varianten sesamzaadjes bestaan. Waaronder zwart sesamzaad. In de ayurvedische wereld is zwart sesamzaad een begrip. In deze geneeskunde werd het al in de oudheid gebruikt voor een goede ontwikkeling van kraakbeen en botten. Het is jammer, dat zwart sesamzaad geen bekendheid geniet zoals zijn goudbruine broertje. Want zwart sesamzaad heeft zo ontzettend veel méér in huis dan de bekende sesamzaadjes. Niet alleen smaak, maar ook veel meer gezonde voordelen voor ons! Lees hier alles over zwart sesamzaad en je zult voortaan voor zwart sesamzaad kiezen!

IMG_0098

WAT IS ZWART SESAMZAAD?

Zoals eerder gezegd bestaan er meer dan 10,000 soorten sesam, zwart sesamzaad is hier eentje van. Er wordt nogal eens gedacht en beweerd op internet dan zwart sesamzaad zijn zwarte kleur heeft verkregen door verbranding, maar dat is complete onzin. Bovendien: de kleur van een sesamzaadje heeft totaal niets te maken met een verbrandingsproces.  Wit sesamzaad  blijft  wit als het wordt verbrand of geroosterd. Als een natuurlijk sesamzaadje verbrandt, wordt het donkerbruin.. Het suiker in het zaadje geeft bij verbranding die bruine kleur. Voor de bekende broodjes voor hamburgerketens  wordt de suiker uit de zaadjes gehaald,, zodat de zaadjes mooi wit blijven als het broodjes uit de oven komen. Zwarte sesam wordt omschreven als de oervorm van de sesam. Het is veelal afkomstig uit Azië, maar tegenwoordig komen ze voornamelijk uit China, Vietnam en India. Zwart sesam groeit voornamelijk in de gebieden van de Himalaya en in veel gebieden in Nepal. Zwart sesam is ongepeld en hebben hun vliesjes behouden. Hierdoor heeft zwart sesam een veel hogere voedingswaarde dan wit sesamzaad. De vliesjes bevatten hoogwaarde voedingswaarden als vitaminen en mineralen, calcium, oxalaten, en zwavelbevattende aminozuren. ( cysteïne) Deze laatste bevordert de vorming van collageen, het eiwit dat de organische grondstof van het bot vorm. In de Chinese geneeskunde wordt zwart sesamzaad ingezet om veroudering tegen te gaan,dankzij de effectieve werking op de nieren. 

Zwart sesamzaad is niet alleen weldadig voor onze nieren en lever, en hun functies, ook onze darmen varen er wel bij. Het draagt bij aan een vlotte en goede stoelgang, een optimale spijsvertering, Zwart sesamzaad werkt ook gunstig op onze spieren. 

Zwart sesamzaad heeft een rijke, volle smaak en geeft een verrassend aroma van noten. De smaak is meer uitgesproken dan bij wit sesamzaad.  Als je de zaadjes even roostert in een koekenpan gaan ze heerlijk nootachtig geuren en zijn ze heel lekker over bijvoorbeeld een salade en noodles, het geeft een milde textuur aan gerechten.  Zwart sesamzaad is ook ideaal bij het maken van brood, banket en sushi, vanwege het decoratieve effect. Pas wel op met het roosteren. Verbrand sesamzaad kán wel gevaarlijk zijn. Alleen bij hele hoge temperaturen ontstaan er zogenoemde PAK’s in de zaadjes. Deze kankerverwekkende stoffen zitten bijvoorbeeld ook in aangebrand vlees. Het is de truc om het sesamzaad niet op een te hoge temperatuur te roosteren„ Rooster ze ongeveer op 230 graden. Zo branden ze niet aan. In brood worden zowel geroosterde als ongeroosterde sesamzaden gebruikt. Er wordt hier en daar gecontroleerd op PAK’s, maar dat gebeurt lang niet overal. Het opletten waard dus. Of maak lekker zelf je sesambrood met rauwe ongebrande ( zwarte) sesam. 

IMG_0099

HOE ZIT HET MET FYTINE?

Zwart sesamzaad bevat, net als andere zaden fytinezuur Dit bindt zich aan belangrijke mineralen als magnesium en calcium, net als oxaalzuur. Dit zorgt ervoor dat de mineralen niet goed of volledig kan worden opgenomen door het lichaam. Dit kun je simpel voorkomen, door de zaadjes een nachtje te laten weken, of nog beter, te laten kiemen. Door kieming wordt de voedingswaarde alleen maar hoger. Bovendien veranderen de aanwezige omega zes vetzuren , deze zuren kunnen bij een teveel in ons lichaam voor ontstekingshaarden zorgen. 

IMG_0100

HOE VERWERK JE ZE?

De zaden zijn ontzettend klein. Het is daarom het beste om de zaden fijn te vermalen in een blender. Dit zorgt voor een betere opname en een betere verteerbaarheid. Een zeer bekend recept met sesamzaad is TAHIN, dit wordt ook gemaakt van gemalen sesamzaden. Je kunt dit met zwart sesamzaad ook maken. Voeg voor meer smeuïgheid een beetje zuivere kokosolie toe. Heerlijk op brood. 

Het is belangrijk, dat je gaat voor biologische ingeroosterde zwarte sesamzaden. Deze kun je vinden in de meeste biologische winkels. Zwart sesamzaad wordt vanwege het grote gebruik in veel Aziatische en Japanse keukens veel aangeboden in toko’s maar daar zijn ze niet vrij van bestrijdingsmiddelen en is het vaak een vaag vlak waar ze vandaan komen. Je kunt het verwerken door alles waar je maar wat meer smaak en voedingswaarde aan wilt toevoegen. Smoothies, over gestoomde groente, door toetjes en desserts…..het geeft alles een heerlijke, nootachtige smaak. Door deze smaaknoot kan zwart sesamzaad ook voor mensen met een noten-allergie een fijne vervanging zijn. Je kunt er ook een heerlijke sesammelk van maken.

IMG_0103

Voeg twee flinke eetlepels geweekte en uitgelekte zwarte sesamzaden in de ( liefst HS) blender, voeg hieraan een liter water en eventueel nog enkele druppels greensweet-stevia amandel toe en blend ongeveer 4/5 minuten stevig door. Knijp de massa uit in een doek en vang de melk op in een kom. Bewaar de melk in de koelkast. 

IMG_0104

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *