Met deze 10 tips kom jij de zomermaanden prettiger door!

heat-834468_960_720

Vrijwel iedereen kijkt er ieder jaar weer reikhalzend naar uit…..de zomermaanden. Lekker veel zonlicht, fijne temperaturen, en natuurlijk lekker veel vakantie vieren. Maar de zomermaanden heeft ook zo zijn vervelende kanten. Voor mensen met hooikoorts, zonne-allergiên  en migraine zijn deze maanden minder leuk. En ook de vele insecten zijn niet erg gezellig bij een picknick. Ook eten en drinken we anders en kunnen er zeer warme dagen voorkomen waardoor we ook een beetje uit ons doen vallen. Deze 10 tips geven jou hopelijk deze zomermaanden wat verlichting! 

Mosquito

1) @!%&*….GRRRRR DIE MUGGEN!!!!!!!!!!!

Ik woon in een bosrijke, groene omgeving en daar ben ik heel gelukkig mee. Waar ik minder blij mee ben is iedere zomer weer die rot-muggen, en andere insecten. Dit begint bij mij al erg vroeg in het zomerseizoen,. Als het weer omslaat, heb ik last van gezoem om mijn oren als ik op bed lig. En ben ik een prooi. Iedere morgen zit ik onder de bulten, en met wat extra pech houden die monsters mij ook uit mijn slaap. Mijn enige oplossing om mij te wapenen tegen muggen is een klamboe-tent. Deze zet ik ieder jaar weer zuchtend op ( want dat is echt een werk) en moet ik komende maanden weer soort-van-kamperen in mijn eigen bed. Het is bij mij dus de enige oplossing. Gelukkig is het niet overal zo erg, en zijn de huis-tuin-keukenmideltjes een uitkomst. KLIK HIER om naar al deze tips te gaan.
Je kunt ook zeer eenvoudig zelf gezonde muggenspray maken. Deze maak je met zuivere essentiële oliën. KLIK HIER om naar het eenvoudige recept te gaan.
IMG_3323

2) HELP!!!!!  FRUITVLIEGJES EVERYWERE!!!!!!

Iedereen kent het fruitvliegjes probleem in de zomermaanden. Je heerlijke fruit is niet veilig. Vooral het zomerfruit is een ware delicatesse voor fruitvliegjes. Slimme marketing-mannetjes hebben onlangs een “ ninja” fruitvlieg-vanger op de markt gezet. Een flesje, wat hooguit drie weken meegaat, met een zeer mysterieuze samenstelling. Het is 100% natuurlijk, dat wel. Maar voor een consument nogal lastig, om nu te weten wat erin zit. En dan de prijs…..€ 8,95 voor een klein flesje waar je drie weken mee doet. De fabrikant wil dan ook, dat jij steeds navullingen koopt. Mijn vermoeden is dat het wordt gemaakt met azijn, en diverse aroma’s wat stinkend, rottend fruit symboliseert. Navraag bij de fabrikant levert tot nu toe geen enkele reactie op. De navullingen worden nu ook niet bepaald gratis weggegeven. Een doos  van 12 navullingen kost je € 50 euro. Beetje bizar toch, voor fruitvliegjes?
Ik kan, omdat ik geen enkele informatie kan vinden en ook niet lijk te ontvangen van de fabrikant, geen oordeel geven over de ingrediënten, maar als ik naar de vele andere fruitvlieg-vangers kijk die er op de markt zijn, bestaan deze uit azijn ( azijnzuur) en sodium  ( = zout) , vermengd met water.Water wordt het meest gebruikt, zo’n product bestaat vaak zo’n 90% uit water. Ja, erg duur betaald dus. Ik ben niet blij gestemd, want ik zie in mijn netwerk, dat heel veel mensen erin trappen. De marketing is dan ook supergoed bedacht. Super-schattige flesjes in super-schattige doosjes, die “ goed, groen en gezond” uitstralen. Verzin er een prikkelende naam bij en een leuk logo en je hebt goud in handen, blijkbaar. Ook door ze heel slim aan te bieden in gezonde winkels en supermarkten als Marqt zetten de fabrikanten slimme passen. Dit publiek heeft over het algemeen vaak iets meer te besteden dan de gemiddelde supermarkt-consument en zeg nu zelf: wie heeft er GEEN last van fruitvliegjes? Dan ligt zo’n kek-doosje al snel in een winkelwagen of mandje.
IMG_3324
Natuurlijk is dit pure marketing en booming business. Als het zo rond de € 2 euro had gekost, had ik hier minder moeite mee maar de consument wordt een poot uitgedraaid waar ze bij staan. Ik gebruik zelf al jaren een overrijpe banaan. Daar hoeft niet eens azijn bij, maar dat kun je doen. Het is echt onwijs simpel: de de overrijpe banaan in een kommetje, span een stukje plastic huishoudfolie over het kommetje en prik met een vork of cocktailprikker minuscule gaatjes in het plastic. De fruitvliegjes vinden wel hun weg naar binnen, maar niet naar buiten. Klaar is jouw val, wat je bijna niets kost. En hoe rotter de banaan, hoe meer het zijn werk doet. Il laat dit dan ook meestal twee maanden gewoon staan. Geen vieze luchtjes, geen fruitvliegjes. Appelschillen werken overigens ook supergoed. Zeker van appels die al een maandje liggen te rijpen.
Andere formules die zeer goed werken:
* Vul een schaaltje met appel-cider azijn , vroeg enkele druppels afwasmiddel toe. Span een stukje huishoudfolie over het kommetje en prik gaatjes. 
* Vul een kommetje met twee eetlepels baking soda en roer los met wat water. Voeg een flinke scheut azijn toe en ook hier weer afdekken met plastic huishoudfolie
* Doe wat overrijp fruit in een glas. Neem een filterzakje en knip aan de onderkant een stukje af. Zet het filter in het glas met het afgeknipte stukje naar beneden. 
* Een glas wijn vullen met een laagje witte wijn, stukje plastic huishoudfolie er overheen spannen en gaatjes prikken.
* Vul een kommetje met bakkersgist en leng aan met water. Stukje plastic huishoudfolie er overheen spannen en gaatjes prikken
* Kook water en laat afkoelen tot 60 graden. Vul een kommetje met een flinke scheut afwasmiddel vijf eetlepels suiker,  en een zakje instant gist, roeren. 
* Gebruik fruitschillen ( bijvoorbeeld appelschillen) en doe deze in een kommetje met appel-cider azijn.
* Verse basilicum rondom de fruitschaal leggen schijnt ook effectief te wezen
Zoals je ziet, zijn er inmiddels honderden goedkope en gezonde, natuurlijke manieren om van je fruitvliegjes af te komen. Trap niet in pure marketing. Dat is gewoonweg zonde van je geld.
images

3) BESCHERM JE TEGEN DE FELLE ZON

Ik heb er al veel over geschreven en ik kan dan ook nooit echt uitgeschreven raken over zonnebrandmiddelen en hoe belangrijk het is om je goed in te smeren. Ik zie nog altijd reacties in mijn netwerk voorbij komen van mensen die geloven dat goede bescherming niet nodig is, of dat zij zich te onbeschermd insmeren met een olie ( bijvoorbeeld kokosolie) omdat zij vinden dat dit meest puur en gezond is. Helaas zijn oliën geen enkele garantie voor optimale bescherming. Gelukkig zijn er meer dan voldoende zonnebrandmiddelen op de markt die bestaan uit natuurlijke/ biologische ingrediënten en die vrij zijn van de beruchte nano-deeltjes. KLIK HIER om naar mijn zonnebrand test te gaan. KLIK HIER om naar mijn uitgebreide artikel over zonnebrandmiddelen te gaan. Wat kun je nog meer doen, om je zo goed mogelijk te beschermen tegen de zon?
* Staar je niet blind op een SPF. Heel veel mensen denken nog altijd, hoe hoger een factor, hoe beter een bescherming maar dit is slechts een schijn-veiligheid. Het belangrijkste is, dat je REGELMATIG blijft smeren/sprayen. Zeker als je overmatig transpireert en hebt gezwommen, moet je zeker denken aan om het uur even opnieuw goed insmeren. Vergeet daarbij ook de delen niet die je snel overslaat, zoals oorschelpen, neuzen, hals,  mond en voorhoofd. Ben je kaal, draag sowieso altijd een hoedje. 
* Begin vroeg in het jaar met zonnen. Je bouwt zo een pigmentlaag op wat je beter op een natuurlijke manier beschermt tegen de zon.
 
* We kunnen onszelf ook beschermen van binnenuit, door verstandig te eten. Eet in de zomermaanden veel voedsel wat rijk is aan vitamine C, vitamine E, antioxidanten ( bijvoorbeeld astaxanthine),  chlorolylrijke voeding ( bladgroente), en zorg voor voldoende vocht. 
 
* Draag met erg warme dagen waarbij de zon zeer fel is, een petje of hoedje. Draag liefst geen zonneklep, want deze beschermen enkel de ogen. Draag liefst een grote hoed, dit staat niet alleen zomers, maar beschermt vooral ook je gezicht en delen van de hals. 
 
* Zoek zoveel mogelijk de schaduw op, en ga onder een parasol zitten.
 
* Er wordt tegenwoordig gewaarschuwd voor de zonkracht. Is deze erg sterk, blijf dan tussen 10.00 en 16.00 uit de felle zon. 
 
* Draag goede, beschermende, luchtige kleding. 
 
* Luister naar signalen van je lichaam. Het geeft zelf aan, wanneer het genoeg is. Ga dan direct uit de zon. 
Meer informatie ? KLIK HIER
eat-2330850_960_720

4) GEEN TREK!

Veel mensen zien de zomermaanden als de ultieme periode om lekker wat kilo’s kwijt te raken. We hebben tijdens warme dagen minder trek in voedsel, en drinken meer. Dat is prima zolang je luistert naar de natuurlijke signalen van je lichaam. Maar juist erg ongezond als je opzettelijk minder gaat eten. Zoals je eerder bij mijn tips over zonbescherming hebt kunnen lezen, is gezond eten juist erg belangrijk voor een goede bescherming en algemene bestandheid tegen de hitte. Dit betekent echter niet, dat je lekker aan de junkfood en alcohol kunt gaan, want dit werkt averecht. Ik heb het over verstandig eten en drinken. Dit voorkomt, dat je een zonnesteek oploopt of erg naar en akelig wordt in de zon. Eet en drink voldoende, maar vooral gezond. Enkele tips:
*  Eet veel groene bladgroenten als sla, spinazie, andijvie, boerenkool en andere kool
* Eet veel vers zacht zomerfruit, met name blauwe bessen, Deze zijn erg rijk aan antioxidanten.
* Drink voldoende, op een zeer warme dag waarbij de temperatuur boven de 25 graden komt moet je meer drinken dan normaal. Span je je in ( sport of andere activiteit) drink dan ook altijd meer dan je gewend bent. 
* Drink ook weer niet TEVEEL, zeker niet op warme dagen. Als het warm is, drinken we graag verkoelende drankjes. Tijdens hogere buitentemperaturen is de behoefte aan vocht vele malen hoger. Tijdens warme dagen zijn we meer geneigd te drinken, wat logisch is. We zijn dorstiger, omdat ons lichaam veel meer vocht verliest dan normaal. Het is echter erg belangrijk om naar dorst-signalen te luisteren. Liters water drinken op een warme dag lijkt erg nuttig en zinvol, maat TEVEEL kan ook averecht werken. Daarnaast kan een klotsende buik vreselijk onprettig zijn. Drink liever steeds kleine beetjes water, ook al heb je niet indirect dorst. Als de buitentemperaturen extreem hoog zijn ( 30/35 graden) zweet je in rust al, en is het erg belangrijk goed te blijven drinken, drink echter niet liters tegelijk. Je herkent aan je dagelijkse stoelgang/loop of je te weinig drinkt. Plas je veel minder dan gewoonlijk, en is de urine donker van kleur, dan drink je te weinig en is het belangrijk meer te drinken. Drink ruim voldoende, afhankelijk van de buitentemperaturen waarin jij je bevindt, en je activiteiten. Zweet je veel? Zorg er dan voor, dat je elektrolyten ( zouten) goed blijven aangevuld. Drink bijvoorbeeld een glas sole, dit is een zoutwater, gemaakt van zuiver keltisch zeezout. Dit maak je echt ontzettend simpel: Vul een goe afsluitbare pot ( liefst weckpot) voor 1/3 met zuiver keltisch zeezout. Vul de rest aan met water.Roer alles goed door elkaar. Zet in de koelkast. Voor een perfecte zout-aanvulling roer je iedere morgen een theelepel sole door je drank. Zweet je echt peentjes, gebruik dan anderhalf theelepeltje per dag.
Meer over zout lezen? Klik hier.
* Drink ook liever tijdens extreme hitte geen alcohol. Alcohol ontrekt vocht aan het lichaam. Dit komt, omdat alchohol in onze nieren de hormonen beïnvloeden die vocht vasthouden. Hoe verleidelijk een koud biertje of procesco ook is, laat alcohol tijdens de hitte even staan.
* Drink ook geen frisdranken, sapjes en andere suikerrijke dranken. Zoete drankjes maken vaak nog dorstiger dan dat ze de dorst stillen. Drink liefst koud water. Maak bijvoorbeeld iedere morgen een verse water-jar klaar en zet deze koel, in de schaduw. Drink water met vers fruit, cool bear limonadesiroop of water met wat druppels stevia om een lekkere smaak te verkrijgen. Meer drank-ideetjes vind je hier. 
verduras-de-inverno
* Eet verfrissende dingen als verse salades, en reduceer gebakken en gefrituurd voedsel. Deze liggen tijdens snikhete dagen enorm belastend op de maag waardoor je zelfs ziek kunt worden. Hou je voedsel vooral licht verteerbaar, zoals veel verse ( gestoomde of rauwe) groente en groentepuree’s. 

Saison : été - Lieu : Fort-Mahon, Somme, Picardie, France

5) WAT IS HET WARM!!!!!!!!!

Ik val maar met de deur in huis: ik haat hitte. Ik kan er niet tegen, en raak compleet van het padje zodra de temperatuur gaat stijgen boven normale waarden. Ik word letterlijk ziek. Diaree, zware hoofdpijn en migraine-aanvallen, misselijkheid, kortom, mijn lichaam is in alle staten behalve de goede. Ik kan tijdens hittegolven dan ook niets anders doen dan mij overgeven en uitzitten bij de airco, er komt dan echt niets meer uit mijn handen. Dit maakt de zomermaanden voor mij minder prettig, want ieder jaar hebben we wel een hittegolf ( …of twee/drie) te pakken. Ik functioneer het beste in de herfst, dat is mijn favoriete seizoen. Ik weet, dat ik niet de enige ben. Steeds meer mensen lijken de hitte niet meer te verdragen, dit komt door de klimaatveranderingen waardoor hitte snel benauwd wordt. Wat kun je het beste doen om zo koel mogelijk te blijven tijdens de hitte?
* Schaf ventilators en liefst een verrijdbare airconditioning aan. Dit zijn voor mij onmisbare attributen geworden in de zomermaanden. 
* Maak je huis ( of de ruimte waarin je je bevindt) zo hitteproof mogelijk. Sluit de gordijnen/ jaloezieën / luxaflex/ rolgordijnen zodra de zon opkomt en begint te schijnen. Zet zodra de zon onder gaat alles weer open en lucht je huis. 
* Schijnt de zon fel in je huis? Span lakens voor de ramen. Witte lakens weerkaatsen de zon nog het meest. 
*Je bent geneigd om overdag alles open te zetten, maar juist door ramen en deuren gesloten te houden hou je de hitte buiten de deur. Als de zon zakt, zet dan alles open. 
* Als je het kan permitteren, schaf dan screens aan of zonweringen. Dit scheelt echt flink wat graden binnenshuis.
* Een inkoper, maar toch: ga niet explosief sporten, of fikse activiteiten verrichten die veel inspanning vragen. Hou je op warme dagen zo rustig mogelijk en vraag niet teveel van je lichaam, die al erg hard werkt om jou op de juiste lichaamstemperatuur te houden. Werk met je lichaam mee, niet tegen. 
* Kwel jezelf niet, door knellende of te warme kleding te dragen. Katoen draagt het prettigst. En als je toch binnen bent met alles gesloten, huppel dan lekker in je lingerie of bikini door het huis. 😉
* Leg tijdens de hitte koude, vochtige handdoeken in je nek. Dit verkoelt enorm. 
* Neem verkoelde voetbadjes. 
31353833_1717350668326122_8587923331829727232_o
* Ga je naar buiten, draag een hoed/ petje. Dit houdt erg veel hitte tegen. Gebruik geen zonneklep, deze geeft enkel bescherming aan de ogen. Daarvoor kun je je zonnebril opzetten.
woman_bed_female_attractive_bedroom_girl_people_lifestyle-778445

6) IK KAN NIET SLAPEN!!!!!!

We vinden het allemaal denk ik een van de minder leuke kanten van de zomermaanden: de warme, kleffe nachten. Sommigen zwemmen s’nachts in het zweet, en zien eruit alsof ze een half uurtje in een braadpan hebben gelegen. Nee, die zomerse nachten zijn vaak geen pretje. De beste remedie is om een verrijdbare airconditioning aan te schaffen. Deze geven verkoeling en hierdoor slaap je beter in. Helaas kosten ze een godsvermogen, slurpen stroom, en maken een kolere-herrie. Daarnaast moeten ze een uitgang naar buiten hebben om de lucht af te kunnen voeren, wat ook meestal problemen geeft. Niet ideaal, maar wel vaak de enige oplossing om tenminste nog enkele uurtjes slaap te pakken. Gelukkig zijn er nog meer tips:
* Wat mij erg helpt is dat ik aan het uiteinde van mijn bed in de hoek een kleine ventilator zet, die je kunt stellen op een regulering. Zo komt er steeds een heerlijk briesje over mij heen en hou ik het op een lekkere temperatuur. Werkt ieder jaar uitstekend. Nadeel is dat het ook herrie maakt, maar daar wen je aan.  Zet de ventilator niet te dicht op je lichaam, dit is slecht voor je spieren. 
* Doe ijsklonten in een bak, en zet deze onder een ventilator. Dit werkt als een airco. 
* Neem koude kruiken mee naar bed. Werkt verkoelend.Leg de kruiken in de vriezer. 
* Ga niet douchen voordat je naar bed gaat. Je lichaamstemperatuur gaat dan schommelen en dit geeft extra warmte. Een lauwe/ koude douche kan wel helpen, maar zorg ervoor dat je niet te koud doucht. Je lichaam moet zich dan weer opwarmen. 
* Wikkel een paar ijsblokken in een handdoek en leg deze aan je voeteneinde. Dit verkoelt je lichaam. 
* Slaap je op een eerste of tweede etage? Verplaats je bed tijdens hitte naar beneden. Hoe hoger je stijgt in een huis, hoe warmer. Heb je tegels? Ga daar lekker op liggen om af te koelen. Heb je er gelegenheid voor, bijvoorbeeld een tuin of groot balkon, ga dan lekker buiten slapen. 
* De meeste warmte verlies je via je hoofd. Maak daarom een washandje nat en leg het op je voorhoofd. Je kunt ook een natte handdoek in je nek leggen. Zo zorg je op een simpele manier voor wat verkoeling.
* Zet alle apparaten uit in je slaapkamer. Apparaten en verlichting geven warmte af en dat wil je juist nu kwijt. Zet daarom alle apparatuur in je kamer uit, zoals je computer en televisie. 
dandelion-328514_960_720

7) HATSJOE!  HOOIKOORTS!!!!!!

Ik ben gezegend met een lichaam die vrij goed bestand is tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Alhoewel ik kamp met een lichte zonne-allergie en een huid die zeer gevoelig reageert, knijp ik mijn handen samen en tel mijn zegeningen want ik weet dat het 100 x erger kan. Een van die ergere dingen is hooikoorts. Ik heb daar een uitgebreid artikel over geschreven. KLIK HIER om naar het artikel te gaan.
30705757_1707473205980535_7270795671194566656_o

8) KLEED JE LUCHTIG!

Ik kan mij blijven verbazen, als ik bij temperaturen van 30 graden en meer mensen zie lopen met jassen, schoenen en sokken, trainingspakken, hoodies met de muts op ( want ook bij 30 graden moeten we “ cool” blijven) en warme spijkerbroeken . Ook zie ik veel mensen hun uiterste best hebben gedaan om er zo mooi en aantrekkelijk mogelijk uit te zien, en dragen zij minuscule strakke, zeer onprettig-zittende, knellende kleding ( topjes) en hakken ( met naalden zo hoog als de eifeltoren). Met daarbij dikke lagen make-up die glinsteren in de felle zon. Natuurlijk hoef je er niet bij te lopen als een slons, maar het kwellen van jezelf geeft meer warmte en daardoor kun je het een stuk warmer hebben dan nodig is. Katoenen kleding wat niet knelt, luchtige jurkjes, het zijn de ideale kledingstukken in een zinderende hitte.  Hein Daanen, een thermofysioloog bij TNO zegt “ “Boven de 37 graden maakt het niet zoveel uit wat je draagt . Bij temperaturen van 30 graden is het advies om zo min mogelijk te dragen, maar dat is afhankelijk van je huid. Het belangrijkste is het materiaal wat je draagt: de kleding moet lucht doorlaten, soepel vallen, licht zijn en wapperen. Mensen vragen me wel eens hoe het kan dat bedoeïenen lange, zwarte kleding dragen. Maar het effect van de kleur verdwijnt als het genoeg wappert.” Dat was voor mij ook een eye-opener, want ook ik vroeg mij vaak af hoe Turkse en Marokkaanse mensen gehuld in burka’s en hoofddoeken op temperatuur bleven. Goed, zijn boodschap is dus luchtig en wapperend 😉 Dat is aan mij gelukkig wel besteed want ik ben dol op jurkjes.
sweat-1576382_960_720

9)  ZWETEN MAG!!!!!!

We vinden het akelig, dat zweten. En meestal kan het ook stinken. Geen wonder, dat we al het mogelijke doen, om deze geurtjes te voorkomen en het zweten te reduceren. Zweten is iets natuurlijks, een natuurlijke reactie van het lichaam om op de juiste lichaamstemperatuur te blijven. De zweet-productie kan van mens tot mens verschillen. Hoe kan het bijvoorbeeld  dat negroïde mensen tijdens  hitte in een lange broek en trui rondlopen alsof het 10 graden is? Negroïde mensen kunnen vaak ietsje beter tegen de warmte, omdat ze langere, dunnere vingers hebben en dus meer oppervlakte dan inhoud, dan heb je het over het algemeen koeler. Chinese mensen zijn precies andersom, zij kunnen daardoor relatief minder goed tegen de warmte.
 Hoe meer je zweet, hoe makkelijker je het hebt. Je huid koelt door het vocht van het zweet namelijk af.Dit kan ik beamen. Door mijn intensieve sport/levensstijl zweet ik meer dan de gemiddelde mens. Ik heb daardoor als ik niet sport, vrijwel geen last van zweten. Wel heb ik net als waarschijnlijk iedereen last van nachtzweren als we in een hittegolf zinderen. Maar verzet je dus niet tegen een beetje zweten. Het brengt juist verkoeling. Wil je geen nare luchtjes? KLIK HIER om naar mijn grote deodoranttest te gaan. 
frank-2420802_960_720

10) KLAAG EN MOPPER NIET!

“Tsjonge wat is het warm, ik smelt weg!” In Nederland kunnen we ons behoorlijk opwinden over warm weer. Hierdoor komt strees vrij, verhoogt je hartslag met als gevolg dat je het nog warmer hebt. Blijf je kalm, dan blijf je koel.. Simpel!

ENJOY THE SUMMER! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *