100 % natuurlijk…knap staaltje clean labeling

We kunnen tegenwoordig geen product uit het schap in de supermarkt pakken zonder dat we daarop “ 100% natuurlijk!” aflezen. Alles lijkt wel 100% natuurlijk, zelfs een pak suiker is gewoon 100% natuurlijk. In wezen klopt dit. Suiker is afkomstig uit suikerbiet. Suikerbiet is een natuurlijk voedingsmiddel. Voor de wet mag een pak suiker daarom 100% natuurlijk worden verklaard. ( suikerbiet = natuurlijk) Alhoewel de suikerbiet totaal wordt geraffineerd d.m.v chemische processen, en er niets meer overblijft van dat “ natuurlijke” mag het toch wettelijk nog 100% natuurlijk worden geclaimd. 

SUIKER IS GEZOND?

Afgelopen jaren is suiker ( en het gebruik in ons voedsel) onder vuur komen te liggen. Consumenten worden zich bewuster van de soms grote hoeveelheden suikers in al het voedsel wat ons wordt aangeboden. Het imago van suiker kelderde daardoor tot een nulpunt. Afgelopen jaren is er actie ondernomen door de voedselindustrie om dit weer op te krikken. Verpakkingen van suiker ( tafelsuiker, suikerklontjes, poedersuiker enz) werden gerestyled. Blauwe, saaie kleuren werden ingeruild voor fris groen,groene blaadjes, mooie illustraties van suikerbieten, en claims….HEEL VEEL claims. Plotseling was suiker 100% natuurlijk, en heeft een doosje suikerklontjes ruimte te kort om alle woorden kwijt te kunnen. 

suikerklontjes-160x160-1 natuurlijk_biet_klontjes

Oude verpakking versus nieuwe verpakking + aanpak

Er valt waarschijnlijk plotseling erg veel uit te leggen. We kunnen plotseling lezen hoe suikerklontjes worden gemaakt ( kristalsuiker bevochtigen, in klontjes persen, drogen) en dat suiker afkomstig is van gezond blozende suikerbieten, die op eigen bodem worden geteeld. De boeren zijn uiteraard allemaal netjes gecertificeerd en het verbouwen van de suikerbieten vindt plaats met heel veel zorg voor omgeving, landschap en milieu. Wat er op de bieten aan bestrijdingsmiddelen wordt gespoten wordt voor het gemak achterwege gelaten. En HOE alles chemisch wordt bewerkt waardoor er van die gezonde blozende suikerbiet niets meer overblijft, dat wordt ook maar even geskipt. En oh ja: volgens de SuikerUnie ( sponsorend by) past suiker en suikerproducten in een gezond en gevarieerde voeding en actieve leefstijl. Natuurlijk. Eigen bodem. Gecertificeerd. Zorg. Milieu. Omgeving. Landschap. Zorgvuldig. Natuurlijk. Gezond. Actief. Een copywriter die zo hard zijn best moet doen om vertrouwen te wekken, oogst maar één ding: achterdocht. Want kristalsuiker, die komt toch helemaal niet rechtstreeks uit de suikerbiet? Er was toch iets met raffineren en dat daarmee juist de gezonde stoffen zouden verdwijnen? Consumenten worden blijkbaar nog steeds gezien als “ dom volk” die gemakkelijk is te manipuleren. 

100% NATUURLIJK?

Onder het kopje 100% natuurlijk kan en mag dus veel worden geclaimd. Je kunt je in alle nuchterheid afvragen hoe natuurlijk een product is, als het bijvoorbeeld met een aroma of “ natuurlijk aroma” op smaak wordt gebracht. Het is net zoiets als je bij de groenteboer om een kilo appels vraagt en je krijgt een flesje appel aroma bij je appels. Daarbij komt ook nog dat de fabrikant onder een natuurlijk aroma iets anders verstaat dan de consument. Voor de wet bestaat 1 mg natuurlijk aroma uit 0.095 mg natuurlijke bestanddelen (uitgaande dat de aroma uit 90% oplosmiddelen bestaat) en de rest oftewel 0.905 mg is onnatuurlijk! Anders gezegd, de wet heeft een andere definitie voor natuurlijk aroma dan de consument. Het product voldoet echter wel netjes aan wet en regelgeving, maar wij moeten dat 100% natuurlijk niet al te letterlijk nemen. 

100% NATUURLIJK VOOR DE WET

Goed, 100% natuurlijk is dus een breed begrip. Maar hoe zit dat nu wettelijk? In 2014 heeft Advertising + IP advocatenkantoor Hoogenraad & Haak hierover een helder ( en onafhankelijk!) artikel verzorgd, wat zeer duidelijk maakt hoe het wettelijk in elkaar steekt. Klik hier om naar dit artikel te gaan. 

Zoals je in dit artikel kunt lezen, is 100% voor de wet zeer breed genomen. Hierdoor heeft de voedselindustrie alle speelruimte om “ in het wilde weg” te claimen. En dat gebeurt dan ook op grote schaal. Als consument sta je zeer zwak, als het komt op recht halen. Ik heb meerdere keren geprobeerd om diverse fabrikanten aan te klagen voor misleiding ( zoals Campina) maar zolang er netjes of nét binnen de regeltjes wordt gewerkt, heeft een consument geen poot om op te staan. Ook al klopt het, dat er vaak geen spoortje natuurlijkheid is te bespeuren in een 100% natuurlijk geclaimd product. Het mag schijnbaar. 

CLEAN LABELING

100% natuurlijk is anders gezegd een knap staaltje clean labeling. We willen nu gezond, groen, duurzaam, natuurlijk, milieuvriendelijk, biologisch, suikervrij, gecertificeerd, geen kunstmatigheden, onbewerkt, onbespoten, vrij van chemicaliën, niet genetisch gemanipuleerd en zo vers mogelijk. Daar wordt goed op ingespeeld, en kunnen fabrikanten dankzij deze zeer slappe wet en regelgevingen het zeer bont maken. Een pak suiker is plotseling 100% natuurlijk, als wij dat graag willen ( lezen), snoep bevat plotseling geen vervelende kleur/geur en smaakstoffen, maar enkel natuurlijke hulpstoffen, zuiveldrankjes zijn plots alleen gezoet met vruchtensapjes, muesli reepjes bevatten plotseling “ natuurlijke suikers” en we kunnen calorie/koolhydraatarm/glutenvrij/lactosevrij eten als we dat willen. De consument vraagt ( of vaak ook niet) en de voedselindustrie draait. Instant poeder mag ook gewoon 100% natuurlijk worden geclaimd. Verse soep in een zak mag 100%natuurlijk worden genoemd. Dankzij een gemodificeerde tomaat mag een blik tomatensoep 100% natuurlijk genoemd worden. Dankzij één aanwezige aardbei in een literpak drinkyoghurt, mag de yoghurt 100% natuurlijk genoemd worden. De lijst is oneindig. 

GEBRUIK JE GEZONDE VERSTAND

We weten het stiekempjes ergens in een hoekje in ons achterhoofd wel, dat het helemaal niet klopt. Hoe krijgt een pak vanillevla bijvoorbeeld een vanillesmaak als er geen spoor vanille is te bekennen?

Hoe krijgt een “ 100% natuurlijk verklaard” gezond alternatief op honing een honingsmaakje, terwijl er geen spoortje honing aanwezig is? Hoe krijgt een aardbeikoekje zonder aardbeien een aardbeismaakje en kleur? Als we wat kritischer kijken naar WAT we in onze winkelwagen zetten, dan zal er waarschijnlijk nog erg weinig overblijven als we uiteindelijk gaan afrekenen. En laat DAT nu de crux wezen. De voedselindustrie wil niet dat wij steeds minder op de loopband bij de kassa leggen. Daarom is ALLES tegenwoordig 100% natuurlijk. Denk daar eens goed over na, voordat je weer je winkelwagen gaat vullen…..

2 Reacties op “100 % natuurlijk…knap staaltje clean labeling

  1. Oei, ik vroeg me dus laatst af of die Steviala honingsiroop iets voor mij was…. maar jij vindt die ook meuk, begrijp ik?

  2. Wat is precies het chemische proces zoals je onderstaand beschrijft?
    Alhoewel de suikerbiet totaal wordt geraffineerd d.m.v chemische processen, en er niets meer overblijft van dat “ natuurlijke” mag het toch wettelijk nog 100% natuurlijk worden geclaimd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *