6 miljoen snack tomaatjes, 60.000 kilo pruimen….inperfect en dus weggooien? Wat is er mis met ons?

Deze week ( Augustus 2018) stuitte ik weer op het zoveelste artikel over een mislukte oogst, waardoor telers met onverkoopbaar waar kwamen te zitten. Was de oogst dan echt zo verloren? Nee. Maar door de extreme droogte deze zomer zijn heel veel oogsten uiterlijk gezien niet zoals het moet zijn. Lees: PERFECT  van kleur en vorm. Met de waar zelf is niets mis. Gewoon goed, lekker en in principe geschikt voor verkoop. 

Ik kan alleen maar telkens denken als ik zo’n bericht voorbij zie komen “ waar is het mis gegaan met ons? Wanneer zijn we zo van het pad af geraakt?
Het is toch van-de-zotte dat we zoveel bruikbaar, goed, volwaardig en goed voedsel verspillen omdat het geen perfecte vorm heeft? Ik ben er eens in gedoken. Waarom zijn we zo diep gezonken?
Schermafbeelding 2018-08-04 om 02.23.05

NIET PERFECT? WEG ERMEE!

Laten we beginnen bij het begin. En dat is de voedselindustrie. Via deze industrie kunnen wij ons voedsel kopen. De voedselindustrie heeft daarom een zeer grote invloed op ons. Maar wij ook op de industrie omdat wij het geld in het laatje brengen. Het heeft een wisselwerking. De voedselindustrie zorgt ervoor, dat wij tevreden blijven, kunnen kopen wat wij willen en hoe wij dit willen. Dat bepaalt de consument uiteindelijk altijd. Dit lijkt luxe, maar de industrie zet hiervoor erg veel brute middelen in. Die :
A: vooral winstgevend moeten zijn
B: zo goedkoop mogelijk maakbaar
C: zeer snel zijn te produceren voor meer winst
Als een consument tevreden is, zal het een product kopen. En de voedselindustrie zorgt er dan ook voor, dat we in de verleiding worden gebracht. Koopjes, aanbiedingen, aantrekkelijk gemaakte verpakkingen, alles op ooghoogte en op een juiste plek in een supermarkt….over alles is goed nagedacht. Consumenten willen dat alles wat zij kopen aantrekkelijk oogt, er goed en fris uitziet en niet ongewoon. Een “ krom-kommer” zal altijd als laatste overblijven in een schap, hopend dat IEMAND die niet zo op perfectie gebrand is, hem komt redden. We willen rechte komkommers. Een bakje met gerimpelde snack-tomaatjes? BBBRRRRBB. Dat is vast oud en niet lekker meer. Supermarkten weigeren deze dan ook in te kopen.
Pruimen die door de droogte niet heel erg mooi uit de Hollandse pruimenbomen vallen worden bruut afgeserveerd en worden de perfecte pruimen gewoon uit het buitenland gehaald. Alles moet perfect zijn. Anders kopen consumenten niets.
Daar kun je de voedselindustrie voor een groot deel aansprakelijk stellen, en ook supermarkten. Maar de kern ligt bij de consument. Want WIJ willen perfectie. Wij willen geen stronk broccoli die een rare vorm heeft. Wij willen geen pompoenen met spikkels. Wij willen geen wortels met de meest raarste vormen. We willen geen aardappelen die niet rond en ovaal zijn. We doen iedere dag aan “ cherry picking’ . Nu is er niets mis met een beetje opletten wat je koopt. Want betreft groente en fruit moet alles vers en fris zijn. Maar we kijken ook naar vorm, en perfectie. We kiezen altijd de mooiste krop uit, de meest rechte komkommers, paprika’s in perfecte vorm, aardappelen zonder rare bochten, ik kan zo de hele groente en fruit afdeling wel aflopen.
De voedselindustrie doet ALLES om winst te behalen. En doet daarom ook alles wat wij wensen. Een supermarkt weet, dat het geen iets verrimpelde snack-tomaatjes zal gaan verkopen, de consument zal deze voorbij lopen. En dus worden in-perfecte snack-tomaatjes niet afgenomen. Een teler / boer blijft met zijn waar zitten en lijdt soms miljoenen euro’s schade door verworven inkomsten. En wat moet er nu met al die lekkere, gezonde, rijpe, maar imperfecte tomaatjes gebeuren? Nou, in het ergste geval gewoon weg kieperen dus. We hebben het hier niet over een stuk of 100 maar over ruim 6 miljoen.
IMG_4760
KROM-KOMMERS….niet perfect…NOU EN..? 

WAT IS ER MIS MET ONS?

Ik vraag mij vooral af, wat er mis is met ons ( de consument) Dat we dit gewoon toestaan, accepteren, en laten gebeuren waar we bij staan. Sterker nog, we halen onze neuzen op bij een krom-kommer en een uit de kluiten gewassen wortel. Waarom worden deze “ kinderen van moeder natuur” niet geaccepteerd? En moet alles maar mooi en perfect zijn? Ben jij dat? Ben ik dat? NEE. We laten miljoenen aan bruikbaar en gezond voedsel vernietigen terwijl er in Nederland ook mensen zijn die honger lijden. Wat is er mis met ons? Waar is het mis gegaan? Hoe zijn we zo diep gezonken en kunnen we niet eens meer over een spikkel op een pompoen heen komen?
IMG_4432

OPSTAND

Gelukkig staren niet alle consumenten zich blind op perfectie en zijn er inmiddels een aantal organisaties opgericht die deze “ kneusjes” opvangen en proberen te verkopen. Ook supermarkten als AH steken hun nek steeds vaker uit, en verkopen “ buiten beentjes” die goedkoper worden aangeboden. Zo kun je een zal vol met KROMkommers ( 6 stuks) kopen voor € 1.79 terwijl je voor een rechte perfecte komkommer al snel € 89 eurocent moet neerleggen. Langzaam maar zeker lijkt er een opstand te komen. Anti-verspillings organisatie INSTOCK zet zich op heel veel fronten in om voedselverspilling tegen te gaan. Ook KROM-KOMMER doet zijn best om de consument te overtuigen dat deze missertjes uit de natuur soms zelfs lekkerder zijn dan de perfecte exemplaren. Alhoewel we steeds warmer lijken te lopen voor dit soort acties, blijft het toch een gevecht tegen de bierkaai omdat we TOCH weer grijpen naar de perfecte plaatjes.
IMG_1438

VERANDER JE KIJK

Het is natuurlijk super, dat er mensen zijn die hun nek uitsteken omdat ze net als ik niet langer knarsentandend toe willen blijven kijken. Maar dit zou toch niet moeten zijn. Hoe kan het zijn, dat er organisaties moeten komen om ons eigen voedsel van onszelf te redden? Als je er wat nuchter over nadenkt besef je vast hoe ontzettend krom dit pas is en niet de komkommer. Onthoud dat WIJ de consumenten zijn en dit voor zo’n 98% bepalen. Wij wensen perfectie, en dus zal de voedselindustrie daar altijd naar handelen.  Als wij inperfectie wensen, zal de voedselindustrie ook DAAR naar gaan handelen.  Het wordt daarom de hoogste tijd, dat we onze kijk op perfectie om gaan draaien. En voedsel weer gaan zien zoals we er vroeger naar keken. Een geschenk. Een voorrecht. Omarm de kromme kneusjes, koop de achterblijvers, of koop in de biowinkel, waar niet wordt gekeken naar perfecte plaatjes. Koop koolrabi met zijn groene steel er nog gewoon aan. Koop bospeen, in plaats van afgepaste worteltjes. Koop rode bieten met zijn groen er nog aan. Gebruik ALLES wat meekomt . Koop niets afgepast, of voorgesneden. Bloemkool die uit zijn krop is getrokken, omdat wij dat handiger vinden…..gewassen en geschrapte worteltjes….kom op mensen, waar zijn we mee bezig? LOOK AT YOURSELF!
Draai alles om. Kies voor inperfectie. Zodat de voedselindustrie hierin ook wordt afgedwongen mee te gaan. Laten we het met zijn allen omkeren. Gebruik ALLES wat eetbaar is. Schil niets weg, eet de pitten en zaadjes als deze eetbaar zijn, gebruik groen blad ( rode biet, bospeen, bloemkool, koolrabi, romanesco) als spinazie. Koop de missertjes. Een pompoen met spikkeltjes smaakt er niet minder lekker om. Een raar kronkeltje in een wortel maakt het nog geen vies worteltje. THINK ABOUT IT. Het begint bij ons.

Wat kan jij direct doen?

  • Koop voortaan missers, buitenbeentjes of alles bij de biowinkel in. Hoe meer vraag hiervoor komt, hoe meer de voedselindustrie ernaar gaat handelen.
  • Hou de vele organisaties in de gaten. Check bijvoorbeeld de facebook pagina van KROMKOMMER.  Op deze pagina vind je o.a actuele informatie over ludieke acties en de laatste producten.
  • Kijk rond in je nabije omgeving. Veel boeren bieden bijvoorbeeld hun missers gratis aan.
  • Stimuleer anderen om inperfecte groente en fruit te kopen. Leer je kind ( eren ) al vroeg dat dit gewoon is.

 

MEER LEZEN OVER DIT ONDERWERP?
38502299_10216462944076435_8226077611361566720_n

15 Reacties op “6 miljoen snack tomaatjes, 60.000 kilo pruimen….inperfect en dus weggooien? Wat is er mis met ons?

  1. Toch krijg ik de indruk,dat het zinnetje “de consument wil dit”regelmatig gebruikt wordt voor zaken die de voedselindustrie wil en vervolgens de consument door de strot duwt.

    • Die indruk heb ik dus ook. Lekker makkelijk toch?! Wij, consumenten, schijnen ‘perfecte’ groenten en fruit en een hoop meuk in ons eten te willen. Maar er is ons nooit iets gevraagd. Het wordt tijd dat de voedselindustrie zijn verantwoordelijkheid neemt en de verantwoordelijkheid eens NIET afschuift op de consument.

  2. Ik heb het idee dat dit niet bekend is bij de consument. Als er een mislukte oogst te zien is op t.v, dan gaat het om mais die niet is gaan groeien. Zou je aan de consument vragen of het er toe doet hoe de groente eruit ziet, maar even goed in smaak en nog 25ct goedkoper, dan weet ik zeker dat ie voor de misgroeiers gaat. Zoals hier boven geschreven…….het is het perfecte plaatje wat we voorgeschoteld krijgen van de media, regering en alles en iedereen wat met geld te maken heeft.

    • er liggen ander verrekt lekker suikermais in mijn bio winkel, uit nederland. ik weet het niet hoor, verder wil ik best kromme komkommers, appels met een plekje en sla met een bruin blaadje dat ik eraf pluk.

  3. Klinkt leuk en idealistisch. Je hebt gelijk mensen lopen de imperfectie voorbij. Jij ook. Afgaand op die mooie foto’s die je post. Perfecte plaatjes van je gerechten.

    Ook de afsluitende foto met de broccoli perfect voor zover ik het kan zien.

  4. Wil best een kromme komkommer of een deuk in een appel .Gooi thuis heel weinig weg .Wat ik wel zie dat er steeds meer artikelen zijn zonder E nummers.
    Want al doe troep in het eten is slecht .Dat er iets inziet om het langer houdbaar te houden prima .Maar de e nummers en de vele toevoegingen zijn niet meer te tellen.
    Maar goed wil best voedsel met een plekje of een andere vorm .

  5. Het probleem ligt duidelijk bij de Voedselindustrie.
    Die bepaalt wat ze inkopen, voor welk bedrag, wat ze de klanten aanbieden en wat die er dan voor moeten betalen. Als de Voedselindustrie daar een stuk minder voor betaalt dan zou ik dat als consument ook graag willen terugzien. Ik woon tussen 2 dorpen in met in beide dorpen 1 supermarkt (Spar – Jumbo), waar ik nog geen buitenbeentjes heb gezien.
    Een biowinkel is hier niet in de buurt.

  6. Probleem bij de voedselindustrie.? Dat lijkt me maar gedeeltelijk waar. De voedselindustrie verkoopt (om winst te maken, inderdaad) waar WIJ, consumenten, om vragen. De diepere oorzaak van het probleem ligt bij ons, wij “consumensen”, wij met z’n allen. Omdat generaties na de onze (ik ben van ’61) “onthecht” zijn van de oorsprong van hun voedsel, erkent men er ook de waarde niet meer van. Wie weet nog dat karnemelk gekarnde melk is (was)? Welk kind van vandaag leert nog over seizoensgroenten en -fruit? En wie realiseert zich dat voor dat “strakke foliepakje” half-om-half gehakt twee dieren; een koe en een varken, de gang naar het slachthuis hebben moeten maken.?
    De kennis over voedsel is heden ten dage schrikbarend en bedroevend laag. Wanneer huidige en komende generaties van jongs af aan weer kennis aangeleerd krijgen over (1) oorsprong, teelt, bereiding, conservering, consumptie van voedsel en (2) alle andere voedsel-gerelateerde zaken, zoals invloed op fysieke en psychische gezondheid, dan kan op den duur het gevolg daarvan zijn dat dit soort excessen (zowel deze decadente kapitaalvernietiging als het ethisch faillissement in gedachtengoed dat eraan ten grondslag ligt) worden gereduceerd en hopelijk op een dag worden geëlimineerd .
    Het zal nog wel een paar generaties kosten, weer op de goede weg te komen..

    • Het klopt dat het gedeeltelijk afhangt van de vraag, maar dat zie ik vooral terug in het lokale aanbod. Ik koop hier bepaalde dingen online bij Jumbo, omdat het aanbod van Jumbo groter is dan wat de lokale vestiging verkoopt.
      Sinds diverse soorten fruit en groenten tegenwoordig veelal in kassen verbouwd worden en/of ingevlogen uit Verweggistan is er minder sprake van seizoensgroenten en -fruit.
      En als je hoort dat kinderen het hebben over bruine koeien voor chocolademelk en paarse koeien voor Milka chocolade dan is het inderdaad droevig gesteld met de huidige kennis van (vooral stadse) kinderen.

      • ik koop zoveel mogelijk alleen nl producten, wil geen ingevlogen voedsel terwijl er bij ons aanbod genoeg is. heb je weleens blauwe bessen gegeten van ah, er zit geen smaak aan!!! de bessen uit mijn bio winkel zijn heerlijk, wat een verschil in smaak!!!!

  7. Ik koop relematig groenten en fruit bij de Turkse supermarkt in de buurt. Inmiddels weet ik, dat de produkten rijp zijn, dus dat je ze snel moet eten. Dat geeft niets, gewoon een kwestie van inplannen. Ook verkoopt hij B-keus voor een lage prijs. Bobbelige paprika’s voor 1 euro per kg. Waar dus niks mis mee is! Ik gen er blij mee, dat er zulke ondernemers zijn.

  8. het is en blijft van de zotte dat producten niet verkocht zouden worden omdat de consument dat niet wil, wie bepaald dat? Wat ik mis (en ik kan het niet goed gelezen hebben hoor) de actie die via fb op touw werd gezet, waardoor de consument direct bij de teler kon kopen, dat vind ik positief insteken, op een positieve manier omgaan met een situatie, je er niet bij neer leggen, maar zorgen dat de producten wèl worden verkocht/gebruikt. Zo wordt er niet onnodig weggegooid en waarschijnlijk hebben de mensen genoten van deze producten.

  9. Wat ook erg jammer is en bovendien ook voedselverspilling: De meeste restaurants serveren veel te grote porties die je gewoon niet op kunt. Als de ober na de maaltijd je bord ophaalt, voor de helft nog gevuld, is de standaard reactie altijd: “Beter te veel dan te weinig”.
    Hoezo? Een restaurant zou ook kleinere porties kunnen serveren. Dat heeft voordelen:
    Er wordt minder voedsel verspild; de prijs kan naar beneden; en met een betaalbaar menu zal de omzet stijgen omdat er meer buiten de deur wordt gegeten. Dat zie je bijvoorbeeld al in Duitsland, waar een eenvoudige en goede maaltijd meestal de helft kost van wat het hier kost. En denk maar niet dat het ten koste gaat van de omzet: Een eetcafe daar wordt druk gefrequenteerd door mensen die niet uitgaan, maar gewoon komen voor de gezelligheid en een goede betaalbare maaltijd. Wat heb ik aan een maaltijd die, met drank erbij, gemiddeld 45 Euro kost, waarvan de helft wordt weggegooid en die vaak ook nog eens matig is van kwaliteit? In de horeca wordt helaas ook wat geknoeid en gerommeld met eten. Duur is echt niet altijd goed. Ik woon in een stad met veel restaurants. Meestal te duur en matig eten. Soep vooraf voor 8 euro, je proeft de Unox er bovenuit: Zout, veel kruiden en nikserig. Hoofdgerecht meestal erg voorspelbaar: Veel te veel vlees en weinig groenten; nagerecht een overdosis aan suiker.
    Dan maar naar een Turks restaurant waar je voor een paar Euro al een goed gerecht koopt met frisse salade, goed vlees, rijst, goed klaargemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *