AH suikervrije ” crunchy” muesli met stevia…..wat is het en is het wat?

Stevia lijkt steeds meer door te druppelen in alledaagse producten. Nog steeds heeft het een zeer gezond imago wart ervoor zorgt dat producten met het woord STEVIA op de verpakkingen alleen al veel beter verkopen en meer opleveren. Stevia ( extracten) zijn als grondstof in de levensmiddelenindustrie een vrij prijzig ingrediënt. Er wordt daarom nog niet explosief veel gekozen voor stevia, maar gekozen voor andere ( kunstmatige) zoetstoffen omdat deze veel goedkoper zijn, bijna nét zo goedkoop als sucrose en glucose en fructose. Toch lijken steeds meer  fabrikanten te kiezen voor stevia. Het levert meer verkoop op wat de weegschaal qua winst in balans brengt. Daarnaast kan er meer voor worden gevraagd ( verkoopprijs) 

Vaak worden er maar “ vleugjes” steviolglycosiden gebruikt, in combinatie met bijvoorbeeld gewone suiker of ( kunstmatige) zoetstoffen.  Dit is niet alleen omdat stevia een enorme zoetkracht heeft, maar om zo ook de kosten te dekken. Stevia heeft het risico, dat een product snel bitter kan nasmaken. Dit wordt ook vermeden als er een andere zoetstof de steviolglycosiden “ draagt”.
De naam stevia wordt echter zeer vaak “ uitgemolken” Het wordt groots vermeld, terwijl het dus vaak om een spoor of vleugje gaat. Op etiketten staat meestal “ met de zoetstof” of “ uit de zoetstof” vermeld. Dit is wettelijk verplicht gesteld. Stevia mag overigens niet gepresenteerd worden als “ natuurlijk” terwijl het in veel gevallen wel gaat om een natuurlijke variant. Dit komt omdat het complexe zuiveringsproces ervoor zorgt dat het wettelijk gezien ( regeltjes, regeltjes…) niet natuurlijk genoemd mag worden. Wat erg krom is als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met het bewerkingsproces van bietsuiker, wat gewoon “ 100% natuurlijk” bestempeld mag worden.  Stevia mag wel  als “ van natuurlijke oorsprong” worden vermeld.
Vrijwel alle producten gezoet met stevia bevatten een andere suikersoort of zoetstof. Dit werkt zeer verwarrend en misleidend voor de consument, zij lezen immers vaak groot op de verpakking “ met zoetsof uit stevia”. Daarbij wordt nooit vermeld, dat het bijvoorbeeld ook Maltitol, aspartaam, acesulfaam-K en Sucralose bevat. De consument neemt aan, dat het product enkel uit stevia bestaat. Niet iedereen leest etiketten zorgvuldig of kan deze ontcijferen.

OP WELKE PLEK IN DE INGREDIËNTENLIJST?

De hoeveelheden steviolglycosiden in een product kun je als consument het beste bepalen via de ingrediëntenlijst. Hoe lager deze voorkomt in een lijst, hoe minimaal het aanwezig is. Als “ steviolglycosiden” dus als laatste in een lijst wordt vermeld, kun je ervan uitgaan dat het een spoor betreft. Vaak worden de steviolglycosiden ook vermeld in combinatie met een andere dragende zoetstof. Ook dan kun je uitgaan van een spoor.

AH CRUNCHY MUESLI ZONDER TOEGEVOEFDE SUIKERS, EN ZOETSTOF UIT STEVIA

Onlangs heeft supermarkt AH een nieuwe muesli uitgebracht onder hun eigen huismerk. Deze muesli is gezoet met stevia, dit lezen we groot op de verpakking. Hier zien we een goed voorbeeld van de misleiding van het woord stevia. Wat denk jij, als jij dit pak in handen krijgt? Vast iets van “ hey…met stevia…suikervrij….top!” Wat er wordt weggelaten is dat het ook Maltitol bevat., maar ook natuurlijke suikers uit o.a dadels en rozijnen. Dit lees je alleen als je goede ogen hebt en inventiever bent dan de gemiddelde consument om ook achterzijden van verpakkingen te lezen. Het product vertelt op de verpakking tevens dat het rijk is aan vezels. Er wordt echter niet groots vermeld dat het om toegevoegde vezels gaat en niet uit de gezond verklaarde graansoorten in de muesli. Laten we het ingrediëntenlijstje van de chocolade en hazelnoten variant even uitlichten:
VOLKOREN HAVERVLOKKEN 47% : Dat is een goed begin. Ten eerste omdat er is gekozen voor volkoren havervlokken, ten tweede omdat het voor bijna de helft uit deze vlokken bestaat.
POLYDEXTROSE: dit is al meteen de eerste toegevoegde voedingsvezel. Het is een synthetisch polymeer op basis van glucose ( dextrose, druivensuiker)
RESISTENTE DEXTRINE: tevens een toegevoegd voedingsvezel. Deze wordt in voedingsmiddelen heel erg veel toegepast ter vervanging voor natuurlijke vezels.
INULINE: klik HIER om alles over inline te lezen.
ZEMELENCRISP 8% : een crisp, wat is gemaakt van tarwezemelen, tarwebloem en rijstebloem.
CHOCOLADE 6% : deze is suikervrij, maar bevat wel de zoetstof Maltitol. De samenstelling van deze chocolade is Maltitol, cacaomassa, inuline, cacaoboter, sojalecithine.
ZEMELENSTICKS 5% : watteh? Ja, ook ik kom wel eens iets tegen waar ik mijn grote vraagtekens bij zet. Deze “ sticks” zijn gemaakt van tarwezemelen, dadels en rozijnen. Ik vermoed zelf dat dit iets industrieel is, een stick wat de productie vergemakkelijkt. Ik heb in elk geval nog nooit zemelensticks in de supermarkt zien liggen.
ZONNEBLOEMOLIE: klik HIER om alles over zonnebloemolie te lezen
HAZELNOTEN 4% : erg weinig aandeel dus in deze muesli, terwijl ze wel groot op de achterzijde verkondigen dat het om een muesli “ met noten” gaat.
ZOETSTOFFEN ISOMALT EN STEVIOLGLYCOSIDEN: zie hier het perfecte voorbeeld van een combinatie wat onder het kleed wordt gehouden. Daarnaast komt het in deze lijst pas op de 10 e plek.
HAVERZEMELEN: er wordt in dit product flink met de zemelen-pot gestrooid.
HAVERBLOEM: geen enkele voedingswaarde, wordt waarschijnlijk toegepast voor textuur
GERASPTE KOKOS: zit zeer weinig van in, in deze muesli
NATUURLIJKE AROMA’S : klik HIER om alles over aroma’s te lezen.
ZOUT: smaakmaker, conserveermiddel
TOCOFENOLRIJK EXTRACT : anti oxidant.
Om te beginnen is het een aardig lang lijstje. Als we het gaan vergelijken met homemade muesli dan ziet dat lijstje er een stukje korter uit en bevat het bovendien geen rare additieven. Ook de granola variant ( want eigenlijk komt deze crunchy muesli daar het meest in de buurt) bevat aanzienlijk minder meuk dan deze muesli. Daarnaast is het behoorlijk opvallend hoeveel zemelen er worden gebruikt. Zemelen zijn een deel van de granen die we kennen. Inhoudelijk zijn het met de zaadhuiden vergroeide vruchtwanden en kiemen, die vrijkomen bij het tot meel vermalen van granen. Zemelen zijn ontzettend rijk aan voedingsvezels en worden daarom ook erg veel toegepast als een verrijker aan vezels in producten of ter vervanging. 100 gram zemelen bevatten ongeveer 14% verteerbare koolhydraten en zo’n 54% voedingsvezels. Het aandeel aan eiwitten ligt ook vrij hoog, zo’n 12%. Zemelen hebben een vrij hoog olie-gehalte. Er wordt o.a rijstvlies olie van gemaakt. Omdat de zemel door het hoge oliegehalte snel ranzig worden, wordt het voor industrieel gebruik verhit.
De vezel-claim komt in dit product voornamelijk uit de toegevoegde vezels in de vorm van dextrine en de vele zemelen.
Deze muesli wordt betiteld als “ chocolade en hazelnoten” In het product vinden we echter maar 4% hazelnoten. Je moet de hazelnoten dus behoorlijk zoeken. Wettelijk gezien mag dit gewoon groot worden vermeld op de verpakking, omdat er wordt voldaan aan de norm .

POLYOLEN

Als we naar de voedingswaarden gaan kijken, zien we dat de muesli inderdaad betrekkelijk weinig suikers bevat t.o.v andere conventionele muesli’s. De suikers worden ook aangegeven in polyolen. Dit zien we steeds vaker. Wat zijn eigenlijk polyolen? . Polyolen zijn niet-intensieve zoetstoffen. Ze zijn half zoet/bijna nét zo zoet als gewone tafelsuiker. Anders dan de intensieve zoetstoffen hebben niet-intensieve zoetstoffen geen andere (bij) smaak dan gewone suiker en is de smaak bijna gelijk te noemen. De polyolen xylitol, maltitol, isomalt en lactitol leveren wel calorieën, maar zeker meer als de helft minder dan gewone suiker.Vrijwel alle polyolen zijn natuur-identieke stoffen. Alleen het polyol lactitol komt in de natuur niet voor. Omdat erythritol wordt gewonnen via natuurlijke fermentatie van glucose door een gist maakt het erythritol tot enige echte natuurlijke polyol.Polyolen worden ook wel suikeralcoholen genoemd. Laat je niet misleiden door het woord alcohol, want in geval van polyolen wordt bedoeld een bepaalde scheikundige samenstelling die polyolen met elkaar gemeen hebben.
Wordt er een zoetstof gebruikt, dan wordt dit zelden in polyolen vermeld. Dit gebeurt het meest bij producten die speciaal voor diabeten op die markt zijn gebracht. Polyolen zijn bij normaal gebruik niet schadelijk voor de gezondheid. Integendeel, het levert vele voordelen op t.o.v gewone suiker. Ze bevatten minder calorieën en zijn tandvriendelijk. Maar polyolen kunnen bij overmatig gebruik ook een laxerende werking geven, rommelende darmen, een opgeblazen gevoel en pijn in de maagstreek. Daarnaast kunnen ze behoorlijk wat darmgassen ontwikkelen, waardoor je behoorlijk winderig kan worden. Mensen kunnen ook overgevoelig reageren, waardoor deze klachten al na een kleine hoeveelheid op kan treden. De klachten kunnen ontstaan, omdat polyolen in de dikke darm worden omgezet door bacteriën. Deze vormen met name de gasvorming.
Polyolen vallen onder de koolhydraten, net zoals tafelsuiker. Polyolen worden maar moeilijk opgenomen door de dunne darm. Ze verlaten het lichaam via onze ontlasting. Hierdoor leveren ze veel minder energie dan gewone suiker. Ze hebben ook veel minder tot geen enkel effect op de bloedsuikerspiegel dan andere soorten koolhydraten.
VERWARREND
De Nederlandse levensmiddelen etiketteringen vermelden koolhydraten en vezels los van elkaar in voedingswaarden. Het aantal gram aan koolhydraten is daarom gelijk aan de zogeheten NETTO KOOLHYDRATEN. Dit zijn verteerbare koolhydraten die een invloed uitoefenen op de bloedsuikerspiegel en de koolhydraten die worden mee geteld bij de talloze koolhydraat-arme diëten. Polyolen hebben zoals je eerder hebt kunnen lezen een zeer geringe invloed op de bloedsuikerspiegel In Nederland wordt het aantal koolhydraten en vezels los van elkaar gemeten, mits er geen suikeralcohol in het product zit. Op steeds meer etiketten worden onder het kopje koolhydraten naast  (  waarvan suikers) suikers ook polyolen worden vermeld. Omdat geen van deze polyolen  amper de bloedsuikerspiegel beïnvloeden, in de zin van merkbaarheid, kan men de hoeveelheden koolhydraten aftrekken van de totale hoeveelheden aan koolhydraten. Zo vind je de netto koolhydraten.Om achter de juiste hoeveelheden netto koolhydraten te komen is het belangrijk, om niet alleen naar de totale hoeveelheden van koolhydraten te kijken, maar ook naar polyolen. Deze hoeven immers niet te worden mee geteld.  Als we de AH muesli uit dit artikel ter voorbeeld nemen:
We zien hier dat de muesli per 100 gram uit een totale 38,5 gram koolhydraten bestaat, waarvan suikers 4,3  gram ( van nature aanwezige suikers) en aan polyolen 5,4 gram. Als je een koolhydraat arm dieet volgt kun je 38,5 gram behoorlijk veel vinden voor 100 gram muesli. Maar je kunt de polyolen eraf trekken: in dit geval komt de totale koolhydraten op 33,1 gram uit. Op veel suikervrije producten ( ook zuivere stevia en erythritol) zien we een duizelingwekkend hoog aantal koolhydraten staan. Vaak bijna het totale product ( 99,8 gram bijvoorbeeld) Je schrik=t je kapot, omdat je denkt dat dit gigantisch veel koolhydraten bevat, nog meer dan witmeel en suiker bij elkaar. Maar het gaat hier om polyolen.
Kijken we naar deze voedingswaarden op de bekende zak Greensweet-stevia sweet Xtra, dan zien we dat het bestaat uit erythitol en steviolglycosiden. Erythritol is in deze suiker de drager. Maar is een natuurlijk polyol. En mag daarom niet als koolhydraat worden beschouwd. Er zitten nauwelijks tot geen koolhydraten in deze zak stevia suikervervanger.

WAT VIND IK VAN DE AH MUESLI?

Terug naar de AH muesli. Als ik naar de voedingswaarden kijk, dan zie ik inderdaad een behoorlijke reducering  van suiker. Zeker ten opzichte van conventionele muesli’s die twee keer zoveel suiker per portie bevatten. In dat daglicht gezet kan je spreken van een beter alternatief. Maar suikervrij is het niet. Per 100 gram tik je toch nog zo’n 4,3 gram aan suikers weg. Deze zijn waarschijnlijk afkomstig uit de dadels en rozijnen. Daarnaast vind ik het vetgehalte behoorlijk pittig. Aan verzadigd vet krijg je per portie al meteen 1,3 gram binnen. Dat is best pittig. Dit vet is afkomstig van het industrieel gebruikte zonnebloemolie. Het vezel-gehalte is uiteraard aanzienlijk te noemen, maar dat kan ook niet anders als je zoveel zemelen gebruikt, plus ook nog eens wat vervangers voor natuurlijke vezels. Ze komen in ieder geval niet uit gezonde graantjes.
Het bevat best wat aan eiwitten.
Als ik het bij elkaar optel, denk ik wel dat het een beter alternatief is op conventionele muesli’s, maar er zit een heleboel misleiding in dit pak. De Stevia, die in minimale hoeveelheid aanwezig is en gecombineerd met Maltitol, de toch aanwezige suiker, de vele toegevoegde vezels, de vier of vijf hazelnootjes die je echt moet opzoeken……Ik vind de verpakking daarin ook erg misleidend. Op de verpakking zien we groot hazelnoten en stukjes chocolade afgebeeld. Die chocolade is inderdaad in de muesli aanwezig, maar die hazelnoten moet je echt zoeken.
Nog iets opmerkelijks is de vermelding, om 1,5 liter water per dag te drinken. Dit wordt vermeld als een algemeen advies. Omwille van een evenwichtige voeding. En een optimale werking van de vele aanwezige vezels. Dat is een dekmantel. Want we worden sowieso geadviseerd 1,5 liter water per dag te drinken. Het is meer een verdekte waarschuwing om zeker veel vocht te drinken / in te nemen als je deze muesli consumeert. Om immers “ drink ruim 1,5 liter water per dag als U deze muesli consumeert” op de verpakking te zetten leest niet prettig en kan zeer veel onrust opwekken bij de consument.
Wat ik mij voornamelijk afvraag is waarom er zo vreselijk veel zemelen aan deze muesli is toegevoegd. We mogen gerust met zijn allen wat vezelrijker eten, maar dit is ook weer wat overdreven. Daarnaast is het beter om de vezels uit natuurlijke bronnen te halen, zoals groente en fruit en “ echte” graansoorten die erg veel vezels bevatten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kokosmeel. En aan verse groenten en fruit. Voor een betere vezel-consumptie heb je deze in elkaar geknutselde stukjes niet nodig.

HOE SMAAKT HET?

Uiteraard heb ik het ook geproefd. En eerlijk = eerlijk, de smaak is prima in orde. Ik vind het zelfs lekker. Maar het is voor mij een no-go-area omdat er Maltitol in zit, een zoetstof waar ik niet erg achter sta. Daarnaast vind ik de zonnebloem olie in dit product niet erg fijn.
De crunchy muesli’s zonder toegevoegde suikers zijn er in drie smaken, en kosten gemiddeld € 2,49 voor 300 gram. Alleen verkrijgbaar bij de AH onder het eigen huismerk.

MAAK HET ZELF!

Muesli kun je zelf zo gek maken als je wilt. Je kunt een aantal soorten granen , pitten, noten en zaden bij elkaar voegen, en mengen. KLIK HIER voor mijn zeer eenvoudige glutenvrije recept. Wil je graag een crunchy variant ( een cruesli of granola) kun je dit ook erg gemakkelijk zelf maken. Ik geef hieronder directe linkjes om naar mijn recepten te gaan:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *