Aman Prana kokosolie….rijden ze een scheve schaats?

In mijn onderzoek naar de wanpraktijken in de wereld van kokosolie blijf ik me verbazen. Ik ben onlangs opgeschrikt door een klacht van een fan/volger, die mij verontrustende foto’s toestuurde van twee potten AMAN PRANA ( vierge) kokosolie. In mijn onderzoek heb ik enkel positieve punten kunnen vinden betreft AP. Zo is de plantage in Sri Lanka te traceren, zijn er foto’s aanwezig van de plantage en zijn er keurmerken aanwezig. Ook vond ik de kokosolie zelf van redelijke kwaliteit, in die zin, dat het de beste kwaliteit betrof wat verkrijgbaar is in de winkels. Voordat ik DE WITTE PAREL ontdekte ( en daarmee meteen de wanpraktijken in de wereld van kokosolie) gebruikte ik meestal zelf de kokosolie van AP. Omdat ik mij totaal niet verdiepte in kokosolie, heb ik ook nooit gecontroleerd of de kokosolie van goede kwaliteit was. Wel heb ik twee keren gemerkt dat de kokosolie wat geel verkleurde, en iets ranzig werd. Maar ik heb hiervan ( als bakproduct) nooit echt iets van gemerkt in smaak. 

SCHRIKKEN

Tot ik de foto’s onder ogen kwam van mijn volger. Zij stuurde mij de volgende foto:

15934090_1160999580681799_194801719_o

Onder de pot is een fikse verkleuring te zien. Dit heeft een zeer onaangename donkergroene/bijna zwarte kleur.

15943317_1160996467348777_1448994768_o   15935266_1160996507348773_1446611738_o

De kokosolie zelf was na opening erg brokkelig, rook zuur en was ranzig. Hoe kan dit?

Dit komt door de aanwezigheid van ( achtergebleven) vezels. Als de kokosnoten worden geperst, komen er ook veel vezels vrij. Deze moeten uit de olie worden gefilterd. Gebeurt dit niet, of niet correct, dan kunnen de vezels achterblijven in het eindproduct. De vezels kunnen worden “ aangevallen” door de vele zuren in kokosolie ( waaronder het bekende laurinezuur) waardoor deze verzuren, en o.a een donkergroene/zwarte kleur af kunnen geven onderin de pot. De kokosolie wordt tevens ranzig, zuur en brokkelig en droog. 

Sporadisch kan dit uiteraard altijd voorkomen. Veel fabrikanten besluiten om deze reden dan ook de kokosolie twee x ( of zelfs meerdere malen)  te filteren. Dit kost wel extra veel tijd en geld, en ook kunnen extra bewerkingsprocessen de kokosolie sterk in kwaliteit doen achteruitgaan. In alle reguliere potten kom je dit dan ook zelden tegen. Deze zijn vaak erg bewerkt waardoor dit soort ranzigheden nauwelijks tot niet kunnen voorkomen. Bij ontgeurde kokosoliën komt dit bijvoorbeeld helemaal niet voor omdat deze zodanig is bewerkt dat eventuele achtergebleven vezels verdwijnen. Enerzijds valt er dus wat voor te zeggen, als het toch voorkomt bij een kokosolie. Het geeft aan, dat de kokosolie inderdaad minimaal is bewerkt en onder de 40/45 graden is gebleven tijdens het persen. Maar in geval van AP ( een zeer hoog aangeschreven kwaliteitsmerk op de markt ) zou dit soort praktijken in mijn beleving niet voor mogen komen. Omdat de kokosolie erg vies/zuur en ranzig van smaak wordt, is de kokosolie vaak niet meer geschikt om te consumeren. Ook kan er verkleuringen onderin de pot ontstaan, als er gebruik is gemaakt van beschimmelde/verrotte kokosnoten. In de gangbare potten kokosolie ( zeker ontgeurd) worden deze niet gefilterd en gewoon mee verwerkt. Dit kan, nadat de kokosolie is gesmolten en weer terugstoot, ook ranzige verkleuringen geven en een geel verkleurde kokosolie. AP heeft mij overigens bevestigd dat zij absoluut niet met beschimmelde noten werken. Ik ga ook uit dat het probleem inderdaad bij de achtergebleven vezels ligt. 

SAM_9783

KLACHT INGEDIEND

Ik heb meteen actie ondernomen en heb contact gezocht met AP. De klaagster heb ik geadviseerd dit ook te doen. Zij ontving als eerste een reactie terug. Deze reactie was verre van professioneel  en klantvriendelijk. Er werd gespeculeerd dat het “ opmerkelijke probleem” kwam omdat er schilletjes van de kokosnoten zijn achtergebleven in de olie. Hiermee worden de flinterdunne bruine velletjes op het vruchtvlees van de kokosnoot bedoeld, als je deze uit zijn kappen breekt. Deze zijn echter niet van invloed op de olie na drogen en persing. Daarnaast werd niet gevraagd, maar gewoon opgedragen de twee potten te retourneren op eigen kosten, voor de verzendkosten zou de klaagster een extra pot kokosolie vergoed krijgen. Er werd dus niet overlegd met de klant, niet gevraagd of hier een mogelijkheid toe was, het werd gewoon opgedragen zonder enige inzet van de klant. Dit is uiteraard onzin. Mijn volger wilde ook geen nieuwe potten meer, ze wilde gewoon haar geld terug. Het gesteggel begon. Heen en weer mailtjes met steeds eenzelfde koppige uitkomst: de potten konden enkel op hun manier geretourneerd worden. Ik kreeg twee dagen later ook een reactie, van een andere medewerker. Hij zou de kwestie gaan onderzoeken. Ik hoorde vervolgens anderhalve week lang niets. Ook mijn volger bleef nul-op-rekest houden betreft haar gevecht om de potten te retourneren. Na verschillende herinner-mailtjes te hebben verzonden ontving ik een reactie. Er werd eindelijk op mijn vragen ingegaan. Ik had naast de klacht van mijn volger uiteraard ook nog meerdere vragen gesteld. Ik had o.a gevraagd wat hun verklaring is voor de klacht van mijn volger. Daarnaast werden er een aantal zaken uit mijn artikelen aangesneden, waar men het oneens was. Dit ging o.a over de transportatie van Sri Lanka naar België (waar de fabriek van AP zit gevestigd) Dit gebeurt volgens mijn bron * in plastic vaten. Dit zorgt voor een sterke afname in kwaliteit van de olie. De medewerker, T., vroeg mij of hij bij mij langs kon komen, om het e.e.a uit te leggen. Dit zou op een door-de-weekse dag gebeuren. Het toeval wilde echter, dat zowel T. als ik op zondag op hetzelfde event ( Fit and Foodmarket in Kookpunt te Rotterdam) stonden zonder dat we dit van elkaar wisten. We hebben zondag meteen het gesprek kunnen houden. 

15942848_1160996297348794_976203799_o

Ik begon met de klacht op te lossen voor mijn volger. T. gaf toe, dat de klantenservice te wensen overliet. En dat hieraan zeker wat verbeterpunten te behalen waren. Er werd mij beloofd, dat er contact zou worden opgenomen met mijn volger om alles netjes op te lossen. 

Als verklaring op de klacht vertelde T. dat het inderdaad een te slechte filtering en controle betrof. Hij vertelde, dat AP zijn olie twee x filtert. Des te verwonderlijker vond ik het dat dit nog steeds voorkwam. Hij heeft melding gemaakt van het probleem, en er zou intern over gesproken gaan worden. Er is ook opnieuw onderzoek gestart. Dit gaat drie weken duren. 

Hij vertelde verder dat AP de geperste olie niet in plastic vaten vervoerde, maar….in kunststof vaten…..Ik zie daarin echter geen verschil. Dit ga ik dan ook niet aanpassen in mijn artikel ( zoals mij werd gevraagd) Als reden waarom gaf T. als antwoord, dat het vanwege praktische overwegingen was. Anders gezegd: het is goedkoper dan de olie direct in glas te verwerken. Dit wordt bijvoorbeeld wel gedaan bij DE WITTE PAREL. 

Ik heb verder gevraagd naar:

– de persing. Op welke temperatuur blijft deze? En zijn daar tastbare bewijzen van?

– Zijn er foto’s aanwezig van plantage, productie? Deze zou ik graag willen ontvangen.

Het gesprek eindigde met de belofte dat ik deze toegestuurd zou krijgen. Dit gebeurde echter pas vier dagen later. Er moest blijkbaar nog erg veel worden opgezocht. Het was verder een prettig gesprek. Ik heb mijn kritische vragen gesteld en T. heeft hierop netjes geantwoord. En alhoewel veel later, zijn belofte kwam hij ook na. Mijn volger is gebeld door T. en de potten worden bij haar thuis omgeruild. Er komen dus geen verzendkosten aan te pas. Ook zou mijn volger voor alle geleden “ schade” een attentie ontvangen. Gelukkig uiteindelijk wel opgelost, maar dit heeft bijna drie weken geduurd, plus veel gesteggel. 

Ik sneed hun claim “ extra virgin” ook aan tijdens het gesprek. Dit is een marketing truc. Extra vierge wordt namelijk helemaal niet gebruikt bij kokosolie. Dit wordt gebruikt bij olijfolie. AP zegt echter “ wij gebruiken dezelfde criteria”. Wij van WC eend adviseren WC eend. Dat verhaal dus. Het is en blijft geen beschermende naam bij kokosolie en berust dus op een marketingtruc. 

Schermafbeelding 2017-01-28 om 03.18.34

Productie volgens de ISO NORM

Verder heb ik fotomateriaal toegestuurd gekregen van plantage en productie. Daarin is te zien hoe de persing gebeurt, en ook hoe de kokos wordt gedroogd. Dit gebeurt binnen ( niet in de zon, zoals bij DE WITTE PAREL wel gebeurt) De productie bij AP gebeurt netjes onder de ISO NORM. Dit is een certificering wat je nog het meest kunt vergelijken met het SKAL keurmerk. Er zijn zeer strenge eisen. Zo moet alles van RVS zijn, en mag de kokos bijvoorbeeld ( vanwege hygiëne) niet buiten in de zon worden gedroogd. Ook de hygiëne omstandigheden in het algemeen moeten tip-top in orde zijn. Er moet worden gewerkt met beschermende kleding, haarnetjes en mondkapjes. Er moet van schoenen verwisseld worden om de werkruimte te betreden, en de handen moeten zorgvuldig worden gewassen. 

5. desinfection hands and shoes

Grondige hygiëne

4. washing

Op dit moment van schrijven ( Januari 2017) zijn bij DE WITTE PAREL ook erg veel werkzaamheden aan de gang om aan de gecertificeerde ISO NORM te voldoen. Er zijn al diverse inspecties geweest en de uitkomsten waren zeer goed. De verwachting is dat DE WITTE PAREL in Februari ook aan de strenge ISO NORMEN voldoet.

AP werkt al volgens deze strenge normen. 

Resumerend:

– AP werkt netjes volgens de ISO NORM

– AP verscheept echter de geperste olie in kunststof vaten wat de kwaliteit doet afnemen

– De claim “ extra virgin” is een door hun zelf aangestelde claim. Het is geen beschermd naam

– de persing blijft onder de 40/45 graden. Dit wordt goed gecontroleerd. 

– de klantenservice is ver beneden peil, en je moet een lange adem hebben om iets te bereiken

WAT VIND IK ERVAN?

Ik denk, dat de kwaliteit van AP nog steeds goed is. In de jungle van kokosolie is AP in de winkels zeker de beste keuze. Echter laten zij ook steekjes vallen en lossen dit niet al te keurig op. Ik vind een reden “ verzinnen” voor een klacht te onderbouwen een kwalijke zaak. Een onwetende klant pikt dit, omdat wij niet de kundigen zijn. Ik vermoed da ook dat dit veel vaker gebeurt, waardoor veel klachten in de doofpot worden gestopt. Ik wist de mogelijke oorzaak, maar een gemiddelde consument weet dit niet, en vraagt niet verder. De klantenservice moet 10 x beter worden geregeld. Zeker voor zo’n “ grote naam” in de wereld van kokosolie. 

Aan de klacht van mijn volger wordt gewerkt. T. was het gelukkig met mij eens dat dit niet zou mogen voorkomen. Het geeft een ranzige en onbruikbare kokosolie. Ik zou nog de uitslag ontvangen van hun hernieuwde onderzoek. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Ik blijf er bovenop zitten. 

(* bron: Bert Droog van BEMI de witte parel kokosolie, gevestigd in Sri Lanka)

2 Reacties op “Aman Prana kokosolie….rijden ze een scheve schaats?

  1. Waar.kan ik dan het beste mijn kokosolie.kopen?
    De witte Parel, of Aman Pragna?
    (En wat voor kokosolie kan ik eigenlijk het beste kopen? (extra vierge, koudgeperst, ontgeurd, geraffineerd, biologisch, etc.)
    Ik heb nl ook diabetes en een trage vetverbranding.
    (Of moet ik het dan helemaal niet gebruiken?)

    Alvast bedankt

  2. Ik vind het heel netjes van zo’n grote organisatie dat een klacht binnen 3 weken opgelost en THUIS is omgeruild + attentie. Jammer dat er niet bij staat wat dat nou is.

    Normaal gesproken moet je zelf zorgen voor een verpakking (= een doos kopen), de spullen goed verpakken, inleveren bij een verzendpunt, verzendkosten voorschieten en weer terug zien te krijgen. Ik zou willen dat ieder bedrijf op deze manier klachten op zou lossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *