Aspartaam anno 2020….hoe staat het ervoor?

Zoetstoffen…..

We raken er nooit over uitgepraat of uit gediscussieerd. Het is al jarenlang een vrij heet hangijzer in de wereld van voeding en gezondheid. Ook ik heb er afgelopen jaren meerdere keren aandacht aan besteed. In 2017 schreef ik o.a DIT ARTIKEL waarin ik dieper in ga op de meest omstreden zoetstof aspartaam. Anno 2020 is er feitelijk niets veranderd, ook niet aan de heksenjacht op internet op deze zoetstof. Het blijft voor velen een kankerverwekkende , giftige stof. Ondanks dat dit nooit bewezen is of is onderstreept. Sterker nog, aspartaam is de enige zoetstof die duizelingwekkend veel is onderzocht en bestudeerd. Al deze wetenschappers en onderzoekers zijn het eens: .. aspartaam is 100% veilig. En wordt daarom wereldwijd nergens verboden.
Zijn al die indianen verhalen op internet dan allemaal kwats? Waarom geloven mensen juist in al deze verhalen? En hoe staat aspartaam er anno 2020 voor? Een update.

ASPARTAAM

Om dit artikel beter te begrijpen is het handig om te weten wat aspartaam is en wat er tot nu toe allemaal over is gezegd en geschreven. Ik adviseer je om eerst DIT ARTIKEL te lezen.
Gelezen? Goed, dan gaan we door.
Als ik zo mijn rondje research maak op internet kan, als ik niet beter wist, mij de schrik om het hart slaan. Er komen regelmatig doodshoofden en grote kruizen door vlammende afbeeldingen voorbij als ik het woord “ aspartaam” intik in de zoekbalk. Het is absoluut niet vreemd dat de consument vreselijk angstig is geworden en deze zoetstof is gaan mijden. Ondanks alle tegenspraak uit de wetenschap, blijft aspartaam het gebeten kind wat niet meer welkom is.
Hierop is de voedsel en levensmiddelen industrie afgelopen jaren gaan anticiperen. Heel veel fabrikanten halen aspartaam uit hun producten en verruilen het voor een andere zoetstof of een formule. Dit is niets meer of minder dan een grote circus vertoning want de ene zoetstof na de andere die uit de kast wordt getrokken zijn mogelijk nog meer omstreden dan aspartaam. Maar omdat aspartaam een ontzettend slechte reputatie heeft lopen andere zoetstoffen tussen de vlammen door. Zoetstoffen als acesulfaan-K en Sucralose. Acesulfaam-K  ( KALIUM ACESULFAAM)  ( E950)
is een synthetische zoetstof waar best nog vrij weinig over bekend is. Het is 200 maal sterker dan gewone suiker en wordt niet opgenomen door het lichaam. De letter ” K” achter de naam staat voor kalium. Het wordt ook wel omschreven als een organisch zout. Eigenlijk kun je het dus ook een zoete vorm van kaliumzout noemen. Acesulfaam-K levert al snel een bittere smaak op als er teveel van wordt gebruikt. Op internet kom je erg veel zeer negatieve geluiden tegen over deze vrij onbekende kunstmatige zoeter. Het wordt vaak in één adem genoemd met aspartaam. De ADH is vastgesteld op 9 mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Het is bijzonder opmerkelijk te noemen dat deze zoetstof wel is toegestaan en dus als ” veilig” wordt gezien, maar er zeer weinig echt onderzoek aan vooraf is gegaan. Hierdoor blijft deze kunstmatige zoetstof vrij vaag. KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE
 Sucralose wordt ook wel gezien als ” het onbekende broertje van aspartaam”. Vele bronnen beweren zelfs dat deze zoetstof zelfs nog schadelijker is dan aspartaam. Sucralose wordt gemaakt door drie OH-groepen aan een suikermolecuul ( sacharose) te vervangen door drie chlooratomen .Hierdoor is sucralose de enige laag calorische zoetstof die van suiker wordt gemaakt. Het heeft ook precies dezelfde smaak als suiker. In tegenstelling tot gewone suiker wordt sucralose niet afgebroken door ons lichaam . Sucralose komt meest voor in snoep en bijvoorbeeld ook ” gezonde” producten als muesli en zuivel. Sucalose wordt ook erg vaak vermengd met andere zoetstoffen om een smaak te versterken. De aanvaardbare dagelijkse inname is vastgesteld op 15 mg per kilo lichaamsgewicht per dag.
Sucralose wordt afgeraden om te verhitten . Dit geldt ook voor zoetjes, die in warme / hete dranken wordt gebruikt.
Op heel veel verpakkingen die aspartaam bevatten, zien we meestal “ BEVAT EEN BRON VAN FENYLALANINE” staan. Dit komt op de consument zeer angstaanjagend en gezondheid-bedreigend over, maar het is meer een allergie-alert. Deze waarschuwing is dan ook alleen bedoeld voor de mensen die de erfelijke stofwisselingsziekte fenylketonurie hebben. De gezonde consument hoeft zich wat betreft deze informatie dan ook niets aan te trekken, het is niets alarmerends. Maar natuurlijk wordt deze allergie-waarschuwing in heel veel artikelen meteen gekoppeld aan de “ schadelijkheid en giftigheid” van aspartaam. Het versterkt immers de geloofwaardigheid.

DE WETENSCHAP ANNO 2020 OVER ASPARTAAM

Ik ben op zoek gegaan naar meest recente wetenschappelijke studies en onderzoeken sinds 2017, toen ik mijn artikel schreef. De Consumentenbond publiceerde in 2018 een artikel waarin zij verwezen naar recente onderzoeken die nog altijd hetzelfde uitwezen: aspartaam is 100% veilig. Ook het informatieplatform KENNISLINK plaatste in 2018 een artikel waar soortgelijke teksten in te lezen zijn. Er zijn naar mijn weten verder geen nieuwe studies bekend. Anders gezegd blijven de standpunten rondom aspartaam anno 2020 ongewijzigd. Er zijn geen opmerkelijke zaken aan het licht gekomen en alhoewel een studie uit 2018 ontdekte dat zoetstoffen mogelijk invloed hebben op de darmflora, is dit verder nooit onderstreept. Bovendien zijn de studies voornamelijk uitgevoerd op dieren.

MAAR IS HET NU GEZOND OF ONGEZOND?

De hamvraag blijft echter rond zingen, want is aspartaam nu wel of niet gezond? In elk geval is het bij normaal gebruik NIET GIFTIG en niet schadelijk. Dit hebben heel veel wetenschappelijke onderzoeken uitgewezen. Maar…….het ligt niet zo knip en klaar in de pocket als het doet lijken.
Het probleem zit hem in het VELE gebruik van aspartaam en andere ( kunstmatige ) zoetstoffen in producten die we dagelijks consumeren. Ook is ons consumeergedrag afgelopen jaren sterk veranderd. We eten veel meer, hebben veel meer eetmomenten op een dag. Dit bij elkaar genomen kan wel zorgen voor een teveel aan zoetstoffen. Stel: je begint je dag met een kom Optimel yoghurt of kwark, in de middag drink je een glas Optimel , tussendoor frisdranken met zoetstoffen, en via je voeding ook nog eens een flink aantal aan zoetstoffen. Als je dit iedere dag doet, dan kan zoetstof wel nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid, nét zoals het ongezonde effecten kan geven als we teveel alcohol drinken. We weten, dat alcohol niet erg goed is en ons enige toegevoegde waarde in voedingstoffen levert. Zo is dat ook met zoetstoffen. Toch genieten we zo nu en dan een glaasje port of bier, of drinken een paar wijntjes.. Maken we het te dol, dan worden we dronken of aangeschoten, een reactie van het lichaam dat we over-doseren in iets wat geen toegevoegde waarde geeft. The bottom line in dit verhaal is MAAT HOUDEN. Ook betreft zoetstoffen moeten we het niet te dol maken. Als je rekening houdt met je dagelijkse inname van zoetstoffen, bekeken over je gehele voeding, dan is aspartaam 100% veilig. Gezond? Nee. Maar wel VEILIG bij normaal gebruik. Net als het glaasje port. . Gezond? Nee, maar wel compleet veilig bij normaal gebruik.
Is aspartaam dan echt niet giftig? Er zijn toch heel veel artikelen die wetenschappelijk bewijzen dat het wel degelijk giftig is? 🥺 Dat klopt. Maar laat ik je eerst eens een goed voorbeeld geven. Op internet vinden we ontzettend veel artikelen die honing de hemel in prijzen. Honing is gezond, heilzaam, bevat veel goede voedingsstoffen en is de perfecte suikervervanger. Liegen al deze artikelen? NEE. Maar ze zijn NIET OBJECTIEF. Ze schrijven over honing in pure, natuurlijke vorm. En daar is inderdaad in de literatuur heel veel goeds over vindbaar. De realiteit is anders want we hebben niet allemaal een honingraat met bijen in onze tuin waar we deze pure honing van de raat kunnen halen en slingeren. De realiteit is dat honing industrieel wordt verhit waardoor het heel veel van die in-de-hemel-geprezen-voedingsstoffen verliest en er uiteindelijk suikers overblijven in de meeste potjes die wij kunnen kopen. En, als we hiervan teveel eten, kunnen we ook talloze gezondheidsklachten krijgen. Anders gezegd kloppen al die artikelen inhoudelijk, maar realistisch gezien niet. Dit geldt ook voor ( kunstmatige ) zoetstoffen. Ja, aspartaam is giftig, als we er zo puur van drinken. Als we teveel water drinken, kunnen we onszelf ook vergiftigen. Om dit te voorkomen heeft de wet de ADH in het leven geroepen, zodat we nooit vergiftigd kunnen worden bij normaal gebruik van levensmiddelen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden worden ruim gemeten, waardoor er altijd zelfs een speling zit tussen de limiet.
Voor iedere zoetstof die op de markt is verschenen geldt zo’n ADH. Overschrijden we deze op dagelijkse basis, dan kan er mogelijk een risico ontstaan voor schadelijkheid aan de gezondheid. Maar dan moeten we het echt bont maken en iedere dag liters zoetstoffen weg klokken en eten.
Bottom line: aspartaam is 100% veilig te gebruiken , als je je netjes aan de ADH houdt. Bij normaal gebruik kom je zelfs niet of nauwelijks aan deze ADH. Wat in acht moet worden gehouden is dat we gewoonweg niet TEVEEL moeten consumeren. Ik zeg niet dat aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen gezond zijn of ” goed” of ” beter” dan gewone suiker. Wel ben ik stellig van mening dat we behoorlijk bang worden gemaakt en we de vele doodshoofden en gif-kruizen moeten negeren, dit is allemaal zeer uit zijn verband gerukt. We drinken ook geen halve liter olijfolie weg, als we dit wel zouden doen, zou een vergiftiging-waarschuwing op zijn plaats zijn op het etiket, als we 10 liter cola ligt zouden drinken geldt dit ook zo, maar wie doet dit?

ASPARTAAM DAN MAAR?😟

Voordat ik weer wordt overspoeld met reacties, ik zeg nergens in dit of andere artikelen, dat ik aspartaam een goede vervanger vind voor suiker. Ik gebruik het zelf nauwelijks tot nooit, maar soms dus ook wel. Ik vind het namelijk niet giftig of kankerverwekkend, ik vind het synthetisch en chemisch en consumeer het daarom niet of nauwelijks. Ik weiger het dus niet, omdat het giftig of kankerverwekkend zou zijn. Het gaat hier om de MATE waarin je zoetstoffen als aspartaam nuttigt, en hoe je deze goed in balans houdt met andere zoetstoffen in je voeding. Ik persoonlijk kies liever voor steviolglycosiden in pure en zuivere vorm, groene stevia, en vers fruit. Maar ook voor al deze zoete alternatieven geldt precies hetzelfde als kunstmatige zoetstoffen: hou het matig, teveel is niet gezond.
Bedenk ook, dat een gezond en fit lichaam in staat is heel veel op te ruimen en af te voeren. Bewaak daarom je goede gezondheid, zodat je ook  producten die eigenlijk helemaal niets toevoegen aan je gezondheid zo nu en dan met mate kunt nuttigen. Ga met gezond verstand met je voeding m, dit geldt absoluut ook voor aspartaam.

Zoetstoffen in zuivelproducten

Er wordt mij veel gevraagd wat al die zoetstoffen in zuivelproducten ” voor kwaad” kunnen. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, moeten fabrikanten zich aan een wettelijk vastgestelde dosis aan zoetstoffen houden. Als we een hele beker zouden opeten, wat overigens vaak het geval is, krijgen we geen overdosis binnen. Maar ook hier geldt, dat je verder moet kijken naar de rest van je voeding, en in welke hoeveelheden daarin nog zoetstoffen voorkomen. Je moet het flink te dol maken, wil je aan een echte gevaarlijke grens komen, maar zeker betreft vloeibare producten als zuivel en dranken moet je het niet onderschatten. Ik ken erg veel mensen die een liter Optimel drink mee naar school / werk nemen en thuis ook nog eens veel zoetstoffen weg klokken, en eten. Doe je dit op dagelijkse basis, kan het mogelijk wel voor gezondheidsklachten zorgen. Maar ook hier moet je het dan wel heel erg bont maken. Eigenlijk komt een over-dosering aan zoetstoffen niet tot nauwelijks voor. Ook voor zuivelproducten met zoetstoffen geldt dat je deze met mate moet consumeren, wissel bijvoorbeeld af met naturel zuivel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *