Bikini en / of badpak proof voor de zomer? Zo doe je dat niet en zo doe je dat wel!

HOERA!

De vakantietijd is in zicht! Of nou ja……hoera?
Voor ontzettend veel vrouwen betekent het weer onrust in het lijf. Hoe krijgen we ons lichaam weer “ bikini-waardig”? De winterkilo’s zijn blijven plakken, en je hebt eerlijk gezegd niet erg veel aan je conditie gedaan afgelopen maanden.
Het is ieder jaar weer de klok gelijk zetten . De periode voorafgaand aan de vakantieperiode, waarin we worden dood geknuppeld met advertenties van “ voor en na” foto’s, strakke bikini-lijven, de prachtigste aanbiedingen om binnen een maand van al je overtollige kilo’s af te wezen, en honderden diëten die jou binnen nog geen vier weken ( scheel van de honger, dat wel ) 10 kilo af laten slanken, zodat jij weer als een fit-girl in een bikini vertoond kan worden.
Jaren geleden werd dit voornamelijk via magazines verspreid, maar social media zijn de nieuwe magazines geworden. Ik kan mijn tijdlijn niet openen of er popt al een waanzinnige aanbieding op van een poedertje, drankje, shake, reepje , of capsule, die je honderden euro’s kosten.
Vrijwel de meesten zijn zogenoemde “ Quik fix” manieren. Dit wil zeggen, dat ze heus wat zullen doen, maar het bijna nooit blijvend resultaat geeft, tenzij je voortaan wilt leven op al die meuk ( wat de fabrikant uiteraard geweldig zou vinden, zo’n vaste afnemer ) In dit artikel wil ik verduidelijken waarom je beter je geld aan iets anders kunt uitbesteden.

HET DOET WEL WAT….

Je kunt je afvragen, waarom er zoveel afslank-geweld rouleert. Als het niets uithaalde, waarom zijn er dan wel veel recensies vindbaar van mensen die kilo’s zijn afgevallen? Waarom mag het wettelijk dan wel worden aangeboden? Kloppen al die wetenschappelijk onderbouwde studies dan niet?  Laat mij het je uitleggen.
Vrijwel alle aanbiedingen ( diëten, kuren, poeders, shakes, reepjes, pillen, capsules ) zijn ergens op gebaseerd. Laten we een voorbeeld nemen.
Dit is een typische advertentie uit een tijdschrift.  Wat we hier zien, is een verhaal dat we binnen een maand niet alleen kilo’s kunnen verliezen, maar ook heel veel gifstoffen. Dat is allemaal te danken aan chilli pepers.  Peper heeft vele wetenschappelijke onderbouwingen. Door deze “ trekker” te vermengen met andere additieven in een tablet, kunnen de claims worden gemaakt. Claims als ‘ “ metabolisme op het hoogste toerental “   “ automatisch verbranden van vet , 24 uur per dag “ en “ zuiveren van afzettingen en toxines “
Deze tabletten vallen onder de zogenaamde vet-verbranders. Deze liggen al een poosje onder vuur, op de illegale markt zijn ze in pure vorm verkrijgbaar. Je kunt je nu vast afvragen, waarom deze capsules gewoon mogen. Wel, detox ( waar het hier op neerkomt) is niet beschermd. Iedereen kan het dus claimen. Net als “ extra vierge” op potten kokosolie. Als er  bijvoorbeeld zou worden beweerd, dat het de lever beter en sneller laat werken, zou dit onder een geheel andere wetgeving moeten vallen. Het zou namelijk mogelijke risico’s kunnen geven voor de gezondheid. Denk aan medicijnen slikken naast deze capsules.
Wetenschappelijke studies? Je zou kunnen vragen HOE dit is bepaald. We weten dat veel studies worden verricht  op dieren ( ratten en muizen ) Plantenstoffen worden bijvoorbeeld zeer positief benadrukt, maar de vraag is wat het bij de mens doet. Zolang de studies niet op mensen zijn verricht kan de werking nooit worden gegarandeerd.
En dan hebben we nog het overhalen. Mooie recensies ( ze zijn nooit negatief ) illustraties van de ingrediënten in hun meest pure vorm, mooie gestroomlijnde lichamen, vrolijke gezichten, mensen in doktersjassen…..alles wordt uit de kast getrokken. Dit zijn modellen. Geen dokter die zijn vingers aan dit soort onzin willen branden, tenzij hij of zij er uiteraard rijkelijk voor wordt betaald. Gelukkig komt het zeer zelden voor dat een gediplomeerd arts zich hiervoor laat strikken, ook is het wettelijk gezien niet altijd toegestaan. Een model een witte doktersjas aantrekken en haar op haar voordeligst laten “ shinen” is dan de oplossing. Er zijn duizenden stock-foto’s bereikbaar die je kunt opkopen.
Al deze onzin berust meestal op kwats. Maar hoe kan het dan, dat het wel lijkt te werken?
Dat is simpel te verklaren. Al deze middelen gaan samen met een voorgeschreven dieet. Er wordt gevraagd minder te eten, en meer te gaan bewegen. Ook val je, als je opeens stopt met het eten hoe je dagelijks eet, altijd af. Zowel uit darminhoud als vocht. Dit heeft echter zeer zelden te maken met het feit dat je tabletten slikt of maaltijdvervangers. Je eet minder. Veel van deze middelen vragen je bijvoorbeeld de pillen in de morgen in te nemen en niet te ontbijten. Je slaat dan een belangrijke maaltijd over. Als je dit 7 dagen achter elkaar doet, zul je in kilo’s verminderen op de weegschaal;. Ga je daarnaast ook anders eten dan je gewend bent en meer bewegen, dan zul je zeker de 100% garantie kunnen ervaren dat je kilo’s verliest. Maar dan….
Stel: je slikt een maand trouw deze chilipeper-tabletten, en je houdt je braaf aan de voorgeschreven instructies. HOERA! Je bent gewoon in een maand tijd 5 kilo afgevallen! Maar dan? Ga je voortaan de rest van je leven op deze voet verder en zul je levenslang deze tabletten moeten blijven aanschaffen en slikken? En nooit meer afwijken van de voorgeschreven diëten?
Dit zit er in deze voorbeeld tabletten.. Per 120 tabletten ben je zo’n € 45 euro kwijt. Zoals je ziet bevatten ze inhoudelijk heel veel hulpstoffen. De basis ligt in een groene thee extract, dit wordt echter negens uitgelicht, niet op verpakkingen en niet in advertenties. Daar wordt vooral de chilli peper gebruikt.
Zoals je hier kunt zien, gaat het per twee tabletten om een luttele 24 mg chillipeper-extract. De rest is opvulling, zoals vitaminen. Die we ook gewoon dagelijks uit onze voeding kunnen halen. We zien hier nog iets opmerkelijks. We zien, dat twee tabletten ook 2,1 mg vitamine B6 levert. De ADH van vitamine B6 staat echter op 1,5 mg per dag. Deze tabletten kleuren nog nét netjes binnen de wettelijk vastgestelde lijntjes ( 21 mg in supplementen per dag toegestaan sinds Oktober 2018 ) maar het is wel de druppel die de emmer bijna doet overlopen. Je kunt je afvragen wat deze maximale dosering iedere dag op langere termijn zal doen. Zeker, als je ook vitamine B6 binnen krijgt uit je voeding en mogelijk via andere supplementen.
Maar…al die mooie verhalen dan? Met al die prachtige resultaten? Die mensen zijn toch niet allemaal gefotoshopt? HOE DAN? En bij mijn vriendin hielp het ook inderdaad! Heb jij ooit eens een slechte recensie gelezen op al die officieel websites? Vast niet. En durft iemand een slechte recensie te plaatsen, wordt deze zorgvuldig verwijderd. Je kunt de ECHTE ervaringen dan ook het beste vinden via een rondje google op het product. Dit zijn de reacties die buiten een officiele website om gaan. Deze worden niet gefilterd, en we kunnen daar dan ook de ECHTE reacties lezen. Daarnaast wordt steeds meer bekend, dat heel veel fabrikanten mensen inhuren om positieve recensies te schrijven. Dit maakt het lastiger om het kaf van het koren te scheiden.

KORTOM

Als we alles samenvatten kunnen we het volgende concluderen:
– het is zeer kostbaar, en de werking is betwistbaar. 
– de wetenschappelijke onderbouwingen zijn vaak nergens op gebaseerd, tenminste niet op de mens
– het gaat meestal om het placebo-effect: je valt af en dat wekt de illusie dat het werkt
– je valt af omdat je tijdelijk geheel anders gaat eten, meer gaat bewegen, en soms maaltijden overslaat.
– het is niet altijd onschuldig
– het blijft de vraag of de werkzaamheid is te danken aan het product of de daaraan-vast-gekoppelde dieetvoorschriften

Hoe krijg je dan wel in korte tijd een bikini/ badpak-waardig lijf?

Tja….we willen toch wel erg graag een beetje toonbaar over het strand flaneren in onze bikini en / of badpak. Als al die quik-fixen niet het antwoord zijn, wat dan wel? Allereerst is het belangrijk, om naar je eet en leefgedrag te kijken. En of het werkelijk gaat om overgewicht, of misschien een wit en bleke huid wat een vertekenend beeld kan geven in de spiegel. Daarnaast is het belangrijk om de plekken te herkenen waar het overgewicht zich in vetopslag heeft verzameld. Door deze probleemzones te herkennen kun je deze gericht aanpakken.

Uiteraard is wat je in je mond stopt en hoeveel lichamelijke beweging je hebt per dag belangrijk. Daar moet dan ook eerst naar worden gekeken. Je kunt dit het beste doen, door alles 5 dagen op te gaan schrijven. Hiermee confronteer je jezelf en kun je sneller de problemen vinden. Schrijf op wat je eet en drinkt, op welke tijdstippen dit gebeurt en hoeveel beweging je hebt gehad per dag.

 

Bekijk, wat er kan worden verbeterd. Eet je bijvoorbeeld s’morgens twee boterhammen met kaas? Vervang deze dan eens met een kommetje magere kwark, twee eetlepels havermout en wat verse aardbeien of blauwe bessen. Je zult merken dat dit veel meer vult door de eiwitten. En dit geeft je zeker voldoende energie voor de morgen tot aan de lunch. Snack niet tussendoor. Tussendoortjes zijn bedacht door de voedselindustrie, we hebben het niet nodig, als we drie volwaardige hoofdmaaltijden eten. Heb je toch echt meer behoefte aan meer voedsel tussen de maaltijden door, kies dan voor gekookte groente. Dit kun je in de morgen koken of stomen en in bakjes verdelen en in de koelkast zetten. Zodra je de behoefte voelt, kun je een bakje groente opeten. Pas op met fruit. Fruit bevat vrij veel fructose ( fruitsuikers) die ook als suiker worden verwerkt in het lichaam. Kies fruitsoorten met lagere fructose-gehalten, zoals zure bessen, aardbeien en frambozen.

Er wordt wel eens gekscherend ” op wortels knagen” gezegd als we een dieet volgen. Maar wist je, dat op wortels knagen helemaal niet zo gek is? Want het is namelijk ontzettend goed voor je gebit.
Wanneer je rauwe wortels eet, maak je daarmee je mond en je tanden schoon. Rauwe wortels stimuleren namelijk de speekselproductie in je mond, waardoor de zuurgraad in je mond wordt behouden, je tandglazuur sterk blijft en tanderosie kan worden voorkomen. Ook zorgt het eten van rauwe wortels ervoor dat etensresten en tandplak van je tanden worden geschraapt.
Eet dus iedere dag eens een paar wortels. Ze zijn ook nog eens zeer rijk aan vezels en bétacaroteen. Alleen maar gezonde voordelen! ????????

Hoe ziet je lunch eruit? Wat kan eraan worden verbeterd? Wat valt er te vervangen voor gezonder en voedzamer? Verrijk je lunch bijvoorbeeld met heel veel groente. Groente is zeer gezond, voedzaam, vullend en lekker. Denk eens aan pompoen in de schil, zoete aardappelen in de schil, zoete paprika…..allemaal heerlijke ingrediënten om een heerlijke lunch te kunnen genieten. Maak bijvoorbeeld eens een ” soort|” salade van een groot stuk gekookte pompoen in de schil ( fles of hokiado) een middelgrote zoete gekookte aardappel in de schil, een rode punt-paprika in stukjes gesneden en een ” bedje” van verse bladspinazie. Pureer de pompoen en zoete aardappel en roer daar de stukjes paprika doorheen. Hierbij kun je bijvoorbeeld twee maïswafels . of spelt wafels eten. Een lekkere maar vooral voedzame lunch waar je even op vooruit kunt tot het diner.

Wat eet je als diner? Veel sausjes? Veel jus? Of eet je vrij vaak buiten de deur? Dit zijn allemaal factoren die je diner een stuk calorie-rijker maken. Eet je veel pasta, macaroni, spaghetti? Ook zetmeelhoudende producten kunnen, als je dit dagelijks consumeert, veel extra energie opleveren, en als we deze niet allemaal verbruiken, kunnen we daar ook stiekempjes va aankomen, met name rondom de buik ( de bekende muffinrol ) Ook hier is de boodschap: kijk waar je dingen kunt weglaten, vervangen, en verbeteren. Eet je veel pasta / macaroni / spaghetti, kies dan tenminste voor volkoren varianten en beperk het tot 2 x per week. Hou het de rest van de week ook op veel verse gestoomde groente, vul daar het grootste deel van je bord mee. Eet gezonde vleesvervangers of magere biologische vleessoorten als kip en kalkoen. Kies een gezond dessert / toetje, bijvoorbeeld magere naturel ( liefst bio-dynamisch) zuivel als kwark en yoghurt met een paar druppeltjes stevia, net zo lekker als de suikerbommen ( kant en klaar toetjes, vla ) in het koelschap. Of eet een stukje fruit na.

Uiteraard gaan beweging en voeding hand in hand. Je hoeft echt niet uren te ” beulen” in een sportschool. Als je iedere dag tenminste een flink uur beweegt in de vorm van een fikse wandeling, een stukje fietsen, swingend je huishouden doen op je favoriete muziek…..dat is meer dan genoeg. Probeer zo weinig mogelijk te zitten, ene doe je zittend werk, sta dan ieder uur heel even op en schud je spieren wat los, en indien mogelijk, loop even een rondje. Ik heb dit ooit eens aangeraden bij een dame die op een administratiekantoor werkte met nog zes andere dames. Ik heb haar gevraagd of zij haar collega’s zover kreeg om met haar mee te doen. Ze wandelen met zijn allen nog steeds iedere twee uur even door de afdeling, het is nog gezellig ook! Ook zittend kun je in beweging blijven of probeer ( net als ik overigens) een ” sta-bureau” te creëren. Ik heb naast mijn PC een soort torentje gebouwd waar ik achter sta te werken. Dit hoeft dus niets te kosten als je een beetje inventief bent. Bespreek ook eens met je werkgever hoe hij denkt over sta-bureau’s die gelukkig tegenwoordig steeds hipper worden.

Wat ook zeer gunstig van invloed is op het afvalproces: vaste tijdstippen. Ga op een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Eet op vaste tijden. Een lichaam houdt van ” duidelijkheid” en regelmaat. Energie toevoer op vaste tijden geeft een stabiele verwerking, en houdt de bloedsuikerspiegel constant en stabieler.

Zet de deur maar wagenwijd open, want ik heb weer zo’n inkoper voor je: DRINK IEDERE DAG VOLDOENDE. En dan heb ik het uiteraard niet over frisdranken en alcohol, maar drink liefst gewoon water. Of druppel daar voor wat smaak enkele druppels zuivere stevia door. Drink groene thee of thee-infusies Dit is een mengsel van verschillende soorten kruiden, specerijen, planten en bloemen. Ik heb verschillende heerlijke gezonde drankjes ( kijk bij recepten) bedacht die je de hele dag kunt drinken zonder dat het saai wordt. Door frisdrank en alcohol te laten staan win je vaak al ontzettend veel. KLIK HIER om meer over de gevolgen van alcohol te lezen.  BE A NAD! 😉

 

SIMPEL EN ONTSPANNEN

Zoals je ziet kan het echt een stuk goedkoper, meer simpel en meest belangrijk: je VERANDERT iets. Je kijkt namelijk gericht op pijnpunten in je eet en leefpatroon, in plaats dat je ze met quik-fixen gaat verleggen. Daar wordt je metabolisme ook niet blijer van. Investeer je goede geld liever in echt gezonde producten. Gooi ze niet weg. Zet de knop in je hoofd om, draai hem naar gezond verstand. Uiteraard ben je vrij om een quik-fix te gebruiken, om zo voor de vakantie wat kilo’s kwijt te raken. Maar onthoud dat dit geen gezonde manieren zijn, en al helemaal niet blijvend. In mijn loopbaan heb ik bovendien ontzettend veel patiënten behandeld die een fikse eetstoornis opliepen door het gebruik van al die poeders, pillen, shakes, repen, enzovoort. Bovendien waren de meesten tijdens hun vakantie / op hun vakantiebestemming 24 uur per dag bezig met hun voeding. Echt relaxed is dit nu ook weer niet te noemen, en daar is vakantie nu juist wel voor bedoeld. Waar je ook heen gaat, neem voorafgaand even de tijd om je goed voor te bereiden. Want: stress is ook een zeer negatieve factor om af te vallen.

TOT SLOT:
Staar je niet blind op al die fitte en strakke lijven, die je dagelijks voorbij ziet komen op social media. Kijk eerder eens om je heen als je buiten loopt. Zie jij alleen maar strakke lijven? Nee. Het is het vertekende beeld wat social media geeft. KLIK HIER om daar meer over te lezen. Vergeet niet dat iedere vrouw haar onzekerheden heeft. De meest mooiste vrouw kan zeer ontevreden zijn met haar tanden, terwijl ze een prachtige tandpasta-smile heeft in jouw beleving. Jij kunt je zorgen maken over lelijke knieën terwijl ik tegen jou zou zeggen waarover jij je in hemelsnaam druk maakt. Iedereen kijkt anders naar zichzelf. Onthoud dat het perfecte lijf niet bestaat. Het is maakbaar, maar daar betaal je een hoge prijs voor. ( 24 uur sporten, strak eetpatroon, plastische ingrepen , beter bekend als GEEN LEVEN )
Vind je dat je wat kilo’s kunt afvallen? Kijk dan eerst of het wel reëel is. In je hoofd kun je voor de spiegel jezelf als een drie-tonner zien terwijl je prima in verhouding bent en perfect in je bikini rond kunt wandelen. Blijf realistisch en nuchter.

Een reactie op “Bikini en / of badpak proof voor de zomer? Zo doe je dat niet en zo doe je dat wel!

  1. De 2,1 mg vitamine b6 in de pepercapsules is een tiende van 21 mg , volgens mij heb je de komma over het hoofd gezien, het is dus niet net oo het randje, maar heel nethes????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *