….% minder suiker, het nieuwe light

Gisteren fietste ik in mijn buurt even rond voor wat boodschappen, en in elk bus en tramhokje die ik passeerde hing er weer eentje: zo’n schreeuwende poster met daarop een merk wat keihard roept “30% minder suiker!” of “40% minder suiker! ” of “MINDER SUIKER DUS WEL ZO LEKKER!” Waar we enkele jaren terug  plat werden gewalst met reclameteksten als “lekker light!” en “light dus lekker licht!” lijken fabrikanten het nu over een andere boeg te gooien. Light is immers aardig “uit” aan het raken nu er steeds meer en meer negatieve (terechte!) geluiden te horen zijn over de effecten van het consumeren van al die light producten. Al hebben ze een gezond imago, vrijwel alle light-producten zijn dat niet.  Sterker: light producten zijn zo kunstmatig in elkaar geknutseld dat ze ongezonder zijn dan het origineel. Fabrikanten zijn niet op hun achterhoofd gevallen en houden ons gedrag sterk in de gaten. Het steeds in negatiever daglicht gezette woord “light” is hun dan ook niet ontgaan en moest er wat anders worden bedacht. Dat is ” …% minder suiker!” geworden. Het komt vrijwel op hetzelfde neer. Alleen geeft deze term de consument een beter gevoel. Light is steeds meer een “no go area” aan het worden en “…% minder suiker” klinkt een stuk leuker.

Lees verder

De mierzoete wereld van vandaag

” . . . . WHAAAAT? Zoveel? Joh, maak het even !!!!!!!!! Echt niet! Wel????? .. Zo dan zeg! ”

Een welbekende, bijna standaard reactie als ik iemand in suikerklontjes laat zien wat er in een product zit aan suiker. Vooral producten waarin je het helemaal niet in zou verwachten, zoals worst, levert erg veel hoge wenkbrauwen op. Maar ook in producten waarin we wel een klein beetje verwachten, daar zie ik ook geschrokken / verbaasde gezichten. Vijf suikerklontjes in een plakje ontbijtkoek? Gemiddeld 15/20 suikerklontjes in een pot pindakaas? Drie suikerklontjes in het dagelijkse knijpzakje Danoontje van je spruit? Vijf suikerklontjes in een potje biologische witte bonen in tomatensaus?

Ja, het IS zo triest.

Lees verder

Carob

Ik kan mij soms blijven verbazen over het feit, dat sommige knetter-gezonde producten maar geen voet aan de grond krijgen op de oververzadigde markt. Carob is zo’n voorbeeld. Ik heb warme herinneringen aan carob. In mijn studietijd at ik hele potten carob-pasta leeg ( van het merk Molen-Aartje) waar ik voor spaarde, want deze potten waren erg prijzig in de biowinkel. Maar ik was er dol op, en dat is nog altijd onveranderd gebleven. Omdat ik het onterecht vind, dat het nog in het verdom-hoekje staat, heb ik dit artikel geschreven en gezorgd voor fantastisch lekkere recepten. Hopelijk kan ik jullie ook overhalen om carob eens te gaan uitproberen!  Lees verder

Sappen versus concentraat

Als we langs de drankenschappen lopen in supermarkten, kunnen we kiezen uit talloze soorten (fris) dranken, sappen en limonadesiropen. Het één claimt nog gezonder te zijn dan de ander en inmiddels puilen de schappen dan ook uit. Vooral frisdranken en sapjes uit pak/pakjes zijn enorm populair. Veel mensen denken ook dat al deze sapjes erg gezond zijn. Dit is immers ook wat al die fabrikanten maar ook supermarkten tenslotte ons graag vertellen. Maar is dat wel zo? En wat is nu het verschil tussen een sap en een sap uit concentraat? Lees verder

Wat kreten en claims echt betekenen

In voorgaande blogs heb ik verteld over de misleidingen in de supermarkt en hoe deze te herkennen. Hoe erg we ook opletten, we ontkomen vaak niet aan de grote koeienletters op verpakkingen die ons van alles toeschreeuwen, zodat je het product bijna hoort roepen “ koop mij!” Dat ontzettend veel mensen hier nog dagelijks ” slachtoffer” van worden ondervond ik onlangs toen ik in de supermarkt een tafereeltje tegenkwam van een ouder echtpaar die ogenschijnlijk hun weekboodschappen inkochten. De man zocht in het schap van ontbijtkoeken naarstig naar iets wat hij waarschijnlijk niet indirect kon vinden. Zijn vrouw werd ongeduldig en ging polshoogte nemen. Lees verder