boodschappenbriefjes

Ik heb iets met boodschappenbriefjes/lijstjes. Je kent ze wel, al die rondvliegende papiertjes in winkelwagens, winkelmandjes en rondom supermarkten. Het fascineert me, zodanig, dat ik er jaren geleden ooit eens een boekje over heb volgeschreven, die ik in de kast heb laten liggen. Ik vond het toen al zo onwijs leuk om al die briefjes te lezen en te analyseren. Soms is het echt geniaal, hoe mensen varianten bedenken op namen van bestaande producten waar ze waarschijnlijk op dat moment niet op kunnen komen. Ik glimlach dan ook altijd van de meeste boodschappenlijstjes. Ze maken me altijd weer even wat vrolijker, op de één of andere manier.  Lees verder

hamster volkje

Wij Nederlanders houden van hamsteren. Waar dat nu precies vandaan komt, mag Joost weten ( of misschien dat Piet het weet) maar zodra we maar iets zien van ” bonus! ”  ”  één plus één gratis!”  ” Tweede halve prijs! ”  ”  Van 1.99 voor 1.90! ” dan krijgen we een soort waas voor de ogen en dumpen we onze winkelwagens vol. Tot grote vreugde van fabrikanten en supermarkt ketens. Hun leuke trucjes werken in ieder geval wel.

Lees verder

foods for kids….food for thought

Van de week liep ik voor mijn onderzoek naar kinderen en hun eet/drinkgedrag tijdens een ochtendpauze mee buiten op een school/speelpleintje waar kinderen tussen 2/6 jaar even lekker mochten ravotten. En ook mochten ze wat eten en drinken. Dat was vroeger ook zo, ik herinner mij dit ook nog goed uit mijn eigen schoolgaande jaren. Dan mochten we ons eigen meegebrachte boterhammetje opeten, die we uit kleffe lunchboxen trokken. Je mocht kiezen om binnen te blijven om daar in alle rust je pakje schoolmelk en boterham op te peuzelen, maar in de zomermaanden mocht dat ook buiten op het schoolplein. Daarin is niet echt veel veranderd. Wat wel enorm is veranderd is het voedsel en de drankjes, die worden genuttigd.

Lees verder

superfoods uit de biowinkel versus action

Sinds de opmars van de superfoods zijn zelfs drogisten en discount winkels diverse superfoods gaan verkopen. En dit tegen soms lach-opwekkende prijzen. Een poosje geleden heb ik in mijn groep eens een aantal gojibessen aan een test onderworpen: ik lag op een bordje twee verschillende varianten : een variant die ik in de biowinkel had gekocht en een variant gekocht bij discounter Action. Ik vroeg mijn leden of zij mij konden vertellen welke gojibessen uit de biowinkel kwamen. Velen zaten er gewoonweg naast, sterker, het grootste deel dacht dat de action variant uit de biowinkel afkomstig waren. Het gaf maar weer eens goed aan hoe minimaal de verschillen zijn te ontdekken. Velen denken niet dat er verschillen zijn en kopen daarom gestaag al die goedkopere producten in. Zitten er nu verschillen in? Lees verder

Wel goed/niet goed… nooit goed!

Serieus: ik heb zo te doen met consumenten. Als ik in het dagelijks leven om mij heen zie/ hoor hoe erg er geworsteld wordt met de vraag “ is dit goed?” dan maakt me dat nét zo triestig als de vele producten zelf in de supermarkt.

Lees verder