Boek recensie JE BREIN VITAAL van Rineke Dijkinga

Door mijn drukke bestaantje ( heb geen medelijden, want ik hou ervan! đŸ„° ) ren ik meer door het leven dan dat ik stilsta. Het is mijn manier van gelukkig leven, ik ben nu eenmaal een vrij actief persoon. Ik heb er dan ook geen last van, maar er zijn soms wel even van die momenten dat ik het mis, om een beetje rust in mijn kont te hebben. En dat zijn momenten waarin ik even graag wil lezen. Het is dan best fijn, als ik “ verplicht” voor mijn werk iets moet gaan lezen. Vak literatuur geniet mijn voorkeur, maar ik kan echt even blij worden van een paar ontspannen uurtjes een boek lezen voor een boek-recensie. Ik ontving onlangs het nieuwe boek JE BREIN VITAAL van mijn collega Rineke Dijkinga. Deze vrouw bewonder ik mateloos. Haar tomeloze inzet om de wereld een beetje mooier te maken is iets om veel respect voor te hebben. Ze houdt van de natuur, en de natuur houdt van haar. Haar boeken zijn dan ook altijd een feestje om te lezen. Niet alleen steek ik er erg veel van op, ook geeft Rineke iedereen veel inspiratie. Rineke heeft dit keer maar liefst TWEE JAAR over haar nieuwe boek gedaan. Als auteur weet ik zelf heel goed, wat voor werk, tijd, energie en bloed/zweet/ en tranen erin gaan zitten. En wat voor gevoel het je dan kan geven als je nieuwste “ kindje” af is en wordt gelanceerd. Je bent gespannen, want
hoe gaat het publiek je kindje ontvangen? Maar Rineke hoeft daar niet over in te zitten. Het is meer dan alleen een prachtig boek geworden. Een recensie.

JE BREIN VITAAL

Zoals de titel van het boek aangeeft, draait dit boek voornamelijk om de gezondheid van ons brein, maar het is zeker niet het enige onderwerp. Rineke heeft in een zeer duidelijke en begrijpelijke taal vele onderwerpen aangesneden, begeleidend met heerlijke en makkelijk te maken recepten. Ze heeft NEGEN PIJLERS rondom breinvitaliteit opgezet in het boek. Iedere pijler wordt uitgebreid per hoofdstuk besproken en worden begeleid met fijne recepten.
Het boek is opgedeeld in twee delen, in het eerste deel geeft Rineke beknopte uitleg over de negen pijlers, plus de recepten, in het tweede deel grijpt ze wat dieper in deze pijlers, en legt ze duidelijk en overzichtelijk uit waarom het goed is om ons brein gezond te houden via ons voedsel. Rineke heeft in haar recepten haar theoretische kennis vertaald naar voedsel. Een burger is een burger, maar maak je deze zelf, met de juiste ingrediënten, dan heeft dit een betere voedingswaarde, met name voor je brein-gezondheid.
Rineke legt o.a uit, dat een gezond brein bijdraagt aan een gezonder, vitaler, en leuker leven. Een gezond en vitaal brein zocht bijvoorbeeld voor een goede nachtrust, iets wat zeker niet onbelangrijk is, en geeft een betere bestendigheid tegen stress en spanningen. Veel mensen onderschatten het brein, er wordt vaak gedacht dat we onze hersens alleen gebruiken om te leren, te onthouden en om goed te kunnen concentreren, maar Rineke legt in dit boek uit, dat het brein zoveel meer doet en meer invloed heeft op vele andere functies van ons lichaam. In het boek lees je bijvoorbeeld, dat een vitaal brein zorgt voor nieuwe hersenverbindingen op hogere leeftijd, en dat de term “ jong van geest” wel degelijk ergens op slaat.
De negen pijlers in het boek richten zich op al deze aspecten op treinvitaliteit. Ik noem ze:
– Vitaal, volwaardig, onbewerkt en divers voedsel
– Ontsteking remmend voedsel
– Een optimale spijsvertering, darmgezondheid, ontgifting-capiciteiten
– Voeding met beschermende stoffen
– Stressregulatie en voeding
– Gezonde glucose en insuline niveaus / gezond gewicht
– Gezond hart en vaat-systeem
– Gezonde kook en bereidingstechnieken
– Aandacht voor milieu, natuur, duurzaamheid en natuurwetten
Al deze pijlers beïnvloeden elkaar. Gezonde voeding voor onze darmen kan bijvoorbeeld meteen van invloed zijn op ons gewicht, onze stemming en stressbestendigheid. In het eerste deel van het boek vinden we voornamelijk interessante wetenswaardigheden over voeding m.b.t brein-gezondheid. Naast iedere “ ..WIST JE DIT?..” weetje vind je een begeleidend recept. Zo kan een weetje over vitamine B12 gaan, en daarbij meteen een lekker recept gegeven zijn waarin deze belangrijke vitamine in voorkomt. Rineke heeft haar teksten erg begrijpelijk gehouden, niet in dokters-taal, om het zo even te formuleren. Dit maakt dit boek juist zo uniek, want het is toegankelijk voor iedereen, zelfs de grootste “ dummies” op gebied van voeding en gezondheid kunnen dit boek begrijpelijk lezen. Maar tegelijkertijd is het ook een boek voor professionals. Als voedingsdeskundige leer ik bijvoorbeeld ook heel wat bij door dit boek. Het is leerzaam, maar op een zeer luchtige en toegankelijke manier. Ik kon het boek bijvoorbeeld niet makkelijk wegleggen, ik bleef erin lezen. Wat voor mij best bijzonder is, want ik haak snel af, als iets mij totaal niet boeit, of langdradig wordt of saaie kost betreft.
In het voorwoord vind je een 12-stappenplan. Dit maakt het voor de lezer erg makkelijk om de stap te maken van ongezonde lege voeding naar gezonde en voedzame voeding. Rineke leert je in 12 gemakkelijke stappen, die ieder een week duren, om o.a gezonde keuzes te maken en hoe je gezond voedsel toepast in je eetpatroon. Het is allemaal geen ingewikkelde kost, de stappen zijn luchtig en makkelijk hanteerbaar gehouden, wat zeker voor velen die het allemaal nog moeten uitvinden, een zeer goede richtlijn kan geven.
Het tweede deel vond ik persoonlijk erg interessant. Hierin is Rineke op haar best, en geeft ze in duidelijke taal veel nuttige informatie. Ze gaat in op de belangrijkste voedingsstoffen als eiwitten, maar legt ook goed uit waarom deze erg belangrijk zijn voor het onderhouden en behouden van een vitaal brein. In fijne overzichtelijke overzichten kun je makkelijk en snel de door jou gewenste informatie in een notendop terugvinden. Het boek bevat bovendien een zeer prettige en duidelijke inhoudsopgave en register. Ook maakt Rineke het extra makkelijk voor je door een volledig overzicht te geven van de producten en merken die zij gebruikt in haar recepten, zodat we niet moeten zoeken naar bepaalde ingrediënten.

VOOR WIE ?

Het is een boek voor iedereen die graag met voeding en gezondheid bezig is, of graag gezonder wil gaan eten en leven. Rineke neemt niet alleen de voedsel-aspecten mee, ook behandelt ze de geestelijke / mentale materie rondom voeding en hoe we daarmee omgaan. Anno 2021 zijn we heus goed bezig, maar is ons leef en eetgedrag nog steeds aardig verstoord door de komst van junkfood , kant en klaar producten en bewerkte / synthetische voeding. Dit boek kan een prachtige leidraad vormen om je slechte eet en leef gewoonten op een simpele, gezonde, maar vooral comfortabele manier om te keren, zonder regeltjes, zonder dit / dat/ zus en zo, zonder diĂ«ten, zonder dood-doeners als “ je moet minder slecht eten en meer gezond”. Want dat weten we allemaal wel. Rineke pakt de wortels en kernen aan. Dit vormt de basis om blijvend een verandering aan te kunnen brengen in je leef en eetpatroon, op de manier wat bij jou past. De vele recepten ( meer dan 100!!!) geven je volop inspiratie om bijvoorbeeld een burger op een gezonde manier te maken, zonder dat het je boven het hoofd stijgt. Dit is precies hoe ik er zelf ook in sta. Mijn recepten zijn niet dit / dat, zus en zo, wel toegankelijk , open en makkelijk om te maken. Dit maakt drempels veel lager. Gezond kan ECHT nĂ©t zo lekker, dan wel nog lekkerder zijn dan wel junk-food ook. Je brein speelt hierin een grote rol, en dat heeft Rineke in dit prachtige naslagwerk goed omschreven. Als je eenmaal begrijpt hoe sommige dingen werken, kun je veel beter relativeren en slechtere gewoonten afzweren. Dit boek is subliem voor al die mensen die nog steeds erg zoeken naar een balans.
Maar ook professionals kunnen erg veel opsteken van de stof in het boek. Het heeft vele “ AHA! “ momenten, en het kan zeker inspireren om zelf betere recepten te ontwikkelen. Ik heb het boek in Ă©Ă©n zucht uitgelezen en ben er erg blij mee. Ik bewaar niet veel boeken, maar de boeken die ik dan wel bewaar zijn waardevol en nuttig in mijn werk. Dit boek is een nieuwe aanwinst in mijn beknopte boekenkast.

OPBRENGST VAN HET BOEK

Naast dat het boek meer dan de moeite waard is om toe te voegen aan je boeken-collectie, is er nog en groter reden waarom je dit boek gewoon MOET kopen .Een groot deel van de verkoopopbrengst gaat namelijk naar het mooie project ‘HEERLIJK WESTERWOLDS LAND’, waar Rineke de drijfveer van is. Het geld van haar eerdere boeken investeerde Rineke in deze paar hectare landbouwgrond. Rineke en haar man maken zich sterk voor dit mooie perceel, waar veel biologisch kan worden verbouwd uit eigen streek / land. Alles wordt zelf bekostigd, er wordt geen subsidie aangenomen. In de buurt van hun perceel liggen nog een paar percelen die ze ook graag duurzaam in plaats van regulier beheerd zouden zien. Bovendien hebben ze, om hun project goed van de grond te krijgen, eigenlijk nog een paar hectare extra grond nodig. Daarom willen Rineke en haar man nog een stuk land kopen. Maar landbouwgrond is duur. PEPERDUUR. Door opbrengsten van de verkoop van haar boeken in het project te steken kunnen ze hopelijk hun plannen realiseren. KLIK HIER voor meer informatie over dit project. Het voornaamste doel is om terugkeer naar een gezonde bodem en optimale biodiversiteit te bewerkstelligen. Dit zou o.a moeten leiden naar hogere voedingswaarden en toegenomen antioxidantenwaardes in voeding. Als jij het boek dus koopt, help je een klein stukje mee om dit te realiseren. En daar zouden we het toch alleen al voor moeten doen? Ik ondersteun dit project 100% en ga mij ook inzetten om hun plannen te realiseren. Want ik vind het meer dan belangrijk dat we meer moeten gaan zorgen voor onze landbouw / landbouwgrond en verbouw. Dus; koop het boek voor jezelf, geef een ander het boek cadeau, SPREAD THE WORD! Met zijn allen kunnen we echt iets doen!

WAAR KAN IK HET BOEK BESTELLEN / KOPEN?

Uiteraard heb ik dit boek binnen gebracht bij Puur & Fit. Rosa is net zo bedreven als ik om dit prachtige project te ondersteunen, en helpt graag mee. We lanceren het boek op zondag 28 Februari 2021, je ontvangt bij je bestelling een leuke verrassing, van Puur & Fit, om jullie te bedanken!
Het boek kost € 29,95.

MIJN VOOR PROEFJE UIT HET BOEK

Uiteraard heb ik een recept uitgeprobeerd uit het boek. Op pagina 87 vind je een verrukkelijk en makkelijk recept voor pompoen-brownies., Ik heb ze gemaakt en ze zijn echt ontzettend lekker! Het recept was bijzonder snel en gemakkelijk te maken, het kost je nog geen uurtje tijd. Fijne, toegankelijke en makkelijk te maken recepten dus!
Naast heerlijke brownies vind je ook andere populaire recepten terug zoals kokos yoghurt, spreads, mousses en taarten, koekjes en jam.

4 Reacties op “Boek recensie JE BREIN VITAAL van Rineke Dijkinga

1. Helemaal met je eens. Ik heb dagen zitten “smullen”van dit boek. OOk die leuke conbinatie van een bladzijde informatie en bijpassend recept.

2. Mooie recensie Monique. Helemaal mee eens. Spread the world!!! Ik heb alle boeken van Rineke en ben helemaal om met eten, het is allemaal super lekker en het smaakt ook veel beter omdat je weet dat je innerlijke ik er ook zo blij van wordt! En als je erin bedreven bent kun je je eigen creatie er ook in kwijt. Ik hou heel erg van koken en met deze recepten kun je snel en makkelijk koken en uren in de keuken staan net hoeveel tijd je hebt. Ik hou ervan! Ik hoop dat er nog veel meer mensen omgaan en dat de vraag naar (H)eerlijk voedsel steeds groter wordt!!

3. De link om het boek te bestellen werkt niet. Hoe kan ik het boek bij je bestellen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *