Boekrecensie ” Bouw jouw voedingsplan” Rob van Berkel

Mijn eerste boekrecensie….Ik heb besloten mij ook daaraan eens te gaan wagen. Er wordt mij erg veel gevraagd om ook eens ( kook, bak en informatieve) boeken over voeding te gaan beoordelen, maar vooralsnog heb ik dat een beetje opzij geschoven, iets voor later….Ik heb mij dan nu maar eens gezet op een boek om te recenseren. Mijn eerste boekrecensie is meteen een goede: het handboek “ bouw jouw voedingsplan” van diëtist en onderzoeksjournalist Rob van Berkel. Rob staat bekend om zijn spitsvondige artikelen gebaseerd op evidence based onderzoek. Ik ben al een poosje fan van deze man, hij verricht knappe staaltjes speurwerk, waarin ik mij ook erg kan vinden.

HET BOEK

Het boek “ Bouw jouw voedingsplan” is aanvankelijk bedoeld voor sport/health en fitness professionals. Er zijn steeds meer mensen die een carrière switch maken en zich bijvoorbeeld laten omscholen tot sport/voedingscoach. Er lijkt veel behoefte, en daarom markt, aan/voor  intensieve één op één sportbegeleiding.  Dit boek is een goede aanvulling voor mensen die aan deze richting denken.

Het boek bevat een hardcover, en telt 174 pagina’s vol kleurrijke foto’s en afzonderlijke werkbladen. Het bevat 10 hoofdstukken, vertaald in tien stappen. Het bevat achterin een uitgebreide literatuurlijst en ieder hoofdstuk wordt uitgebreid in onderwerp ingeleid. De hoofdstukken bestaan uit:

1)  Wat heb je nodig?

2) Energie en voedingsstoffen

3) De energiebalans

4) Wat zijn ( on) gezonde voedingsmiddelen?

5) Wat zijn ongezonde voedingspatronen?

6) Gewichtsverlies

7) Gewichtstoename en spieropbouw

8) Etiketten lezen

9) Begrijpen van voeding en gezondheidsclaims

10) Feiten en fabels

De 10 stappen vond ik nogal lastig te volgen. Het boek vind ik dan ook meer neigen in hoofdstukken dan in een stappenplan. Er wordt erg veel aandacht besteed aan details. Zo lees je in hoofdstuk 8 letterlijk alles over allergenen, herkomst en bewaartips voor voedingsmiddelen, maar is dit zeer kort en beknopt gehouden. Details worden wat uitgewerkt. Hierin merk je, als voedingsdeskundige  dat het boek voornamelijk is gericht op sportcoaches. Toch zijn de beknopte teksten juist zeer informatief, wat ik persoonlijk best knap vind., Je leest wel wat je moet lezen.

Alhoewel het boek is bestemd voor sport/health/fitness professionals, vind ik het boek ook enorm informatief, handig en leest het heerlijk weg, omdat er niet urenlang wordt voort geborduurd op een onderwerp. Je leert in korte lesstof de basis, en je kunt het boek gemakkelijk pakken om wat literatuur terug te lezen. Ik vind het boek daarom voor de bewuste consument ook geschikt. Er worden veel basisbeginselen besproken, zoals granen, zuivel, groente en fruit, en wat de voedingswaarden zijn voor de mens. Dit kan zeer zinvolle informatie zijn voor iemand die weinig kennis heeft en dit graag wil leren in beknopte vorm. Als voedingsdeskundige was het voor mij veelal gesneden koek, maar toch vind ik hier en daar nog puntjes waar ook ik nog wat van opstak. Informatief, dat is het goede woord om dit boek te beschrijven. Zeker geen miskoop en een goede aanvulling in je boekenkast!

ROB VAN BERKEL “ Bouw jouw voedingsplan” kost 29,50 ( inclusief BTW) en is afkomstig van uitgeverij BlackBoxPublicers. O.a te bestellen via Bol.com   Meer informatie over Rob van Berkel: www.overvoedingengezondheid.nl

IMG_0330