Boekrecensie ” Hoe overleef je?” van Michael Greger

Boeken recenseren doe ik zelden. Niet omdat ik daar geen zin in heb, maar het kost mij gewoonweg teveel tijd die er niet in overvloed is. Als ik iets doe, wil ik dit goed doen, en niet vluchtig of halfbakken. En een boek recenseren is nu eenmaal iets waar je echt de tijd en rust voor moet nemen. Soms komt er een boek voorbij die ik simpelweg niet kan weigeren, omdat het mijn nieuwsgierigheid enorm heeft getrokken. Zo’n boek kreeg ik onlangs in handen. “ Hoe overleef je?” van de Amerikaanse arts Michael Greger, in het Nederlands vertaald. Zijn boek “ How not to die” was een gigantische bestseller in Amerika en ook in Europa bleef het boek niet onopgemerkt. Ik ben erin gedoken. Een recensie.

IMG_1279

WIE IS MICHAEL GREGER?

Michael Greger is een internationaal bekende arts. Hij is voedingsdeskundige en oprichter van de inmiddels wereldwijd bekende website Nutritionfacts.org, een website die ik zelf regelmatig bezoek voor mijn research. Hij is auteur van de wereldwijde succesvolle bestseller “ How not to die”. Er is inmiddels ook een kookboek, die binnenkort ook in een Nederlandse versie uitkomt.

IMG_1278

HET BOEK

Michael Greger schreef het boek in samenwerking met Gene Stone, Gene Stone is schrijver en journalist gespecialiseerd in gezondheid. Hij is auteur of co-auteur van ruim 30 boeken. Zijn vorige boek ‘The Engine 2 Diet’ werd een New York Times bestseller. Het boek is opgedeeld in twee delen: het WAAROM, en het HOE. In beide delen wordt zeer inhoudelijk ingegaan op WAAROM je gezond zou moeten eten. Dit keer niet met een wijzend vingertje naar de lezer toe, maar op een duidelijke, begrijpelijke manier. Er wordt uitgelegd waarom het beter is om gezonder te eten in plaats van te vertellen waarom je MOET. Door alles te motiveren met goed onderbouwde alinea’s wordt het een lezer duidelijk dat er veel meer zit achter ons voedsel dan waarschijnlijk wordt gedacht. Net als ik vind DR.Greger het belangrijk om de achtergronden uit te lichten van ons voedsel. Alleen dan kun je eigenlijk pas goed begrijpen WAAROM je gezonder zou moeten eten.

IMG_1280

Deel twee gaat vooral over het HOE. Dus HOE we gezonder zouden kunnen eten. Ook hier ligt de focus niet op het MOETEN, maar hoe je het beste alles zou kunnen aanpakken. Het boek leest daarom zeer ongedwongen en “ niet verplicht”.

Ik was in het begin vooral sceptisch over het boek. Ik was bang, dat dit weer het zoveelste sensatie boek uit Amerika was, die in Nederland is vertaald en gelanceerd. Maar gelukkig was dit valse sceptici. Het boek gaat in op  de 15 meest voorkomende ziekten en aandoeningen die leiden tot de dood, zoals hart en vaatziekten, diabetes, alzheimer en kanker. Dit gebeurt op een zeer ongedwongen manier, en DR. Greger baseert alles op ( recent) wetenschappelijk onderzoek.

IMG_1282

Er is een vrij lange inleiding bij deel één. De meeste inleidingen zijn zo langdradig, dat een lezer ( ik tenminste wel) al snel afhaakt en doorbladert. Maar de inleiding in dit boek houdt je van de eerste tot de laatste letter geboeid.. Hoofdstuk 1 begint met hart en vaatziekten. De volgende hoofdstukken zijn:

2) longziekten

3) hersenziekten

4) spijsverterings-kankers

5) infecties

6) diabetes

7) hoge bloeddruk

8) leverziektes

9) bloedkanker

10) nierziekten

11) borstkanker

12) depressie

13) prostaatkanker

14) ziekte van Parkinson

15) iatrogene ziekten

Deel twee heeft een wat kortere inleiding, maar daarom niet minder boeiend. Deel twee begint met Dr. Gregers “ dagelijkse dozijn”. In een soort schema vertelt hij wat we het beste kunnen eten om gezond te blijven. Hierin snijdt hij aan, om veel peulvruchten te eten, veel groente, in het bijzonder groene bladgroente, veel fruit, veel vocht, veel volkoren granen en noten Hij gaat ook in op het belang van lichaamsbeweging. Iedere categorie van zijn dagelijkse dozijn wordt in deel twee uitgebreid besproken. Zo kunnen we alles lezen over bonen, en waarom ze zo gezond zijn. Ook wordt het onderwerp “ soja” niet overgeslagen.

In het boek wordt kort ook nog ingegaan op supplementen. Het boek heeft tot slot een handige index.

IMG_1281

WAT VOND IK ERVAN?

Ik heb het boek in één weekend uitgelezen, wat voor mij behoorlijk uitzonderlijk is te noemen. Ik ben niet zo snel geboeid door een boek. Maar dit boek kon ik niet wegleggen. Alhoewel er voor mij aardig wat gesneden koek in stond, waren er ook punten van nieuwe ontdekkingen. Als deskundige kun je dit boek absoluut in je boekenkast aanvullen als naslagwerk. Ik vond het vooral prettig dat veel onderwerpen niet zijn uitgekauwd, en daardoor erg langdradig werden. De uitleg is helder, duidelijk en zorgvuldig .Het is een prachtige “ bijbel” om zelf erg veel aan je gezondheid te doen. We beginnen gelukkig steeds meer in te zien, dat voedsel ontzettend belangrijk is. We leven, omdat we eten. En HOE we eten, dat wil DR. Greger in dit boek vooral verduidelijken, dat dit één van de aller-belangrijkste dingen in ons leven is. Ik ben daar zelf ook al jaren een voorstander van. Ik probeer in mijn werk naar voren te brengen dat WAT je eet nog veel belangrijker is dan liefde, geluk, en rijkdom en macht. Want eet je ongezond, zullen al deze zaken vanzelf helemaal niet zo belangrijk meer zijn, ze “ drijven” op de basis, en de basis is goed voor jezelf zorgen en GOED eten.

HOE OVERLEEF JE van Michael Greger en Gene Stone, Nederlands vertaald door uitgeverij PASSIE

Het boek kost 29.95 en is via deze link te bestellen.

Notificatie: dit boek heb ik gratis ontvangen. Er zijn geen verdere commerciële doeleinden mee gemoeid, noch inkomsten. Deze recensie is onafhankelijk geschreven.

10 Reacties op “Boekrecensie ” Hoe overleef je?” van Michael Greger

1. Ben je naar aanleiding van wat in dit boek staat jouw eigen eetgewoonten gaan aanpassen? Heb je er zelf nog nieuwe inzichten uit gehaald?

• nee hoor, ik ben zelf vrij vaststaand in mijn voedingspatroon. Ik heb er wel wat puntjes uit gehaald wat ik zeer interessant vond.

2. Wat ik me afvraag: wat ik hier zo van lees gaat dit in tegen alle koolhydraatarme “dieten” die vele inmiddels volgen (ikzelf ook overigens). Maar daarin wordt juist regelmatig gebruik gemaakt van zuivelproducten en vlees/vis/eieren. Nu begint het me ook steeds meer tegen te staan om vlees te eten en vis hoeft van mij ook niet zo. Zuivel en eieren vind ik lastiger. Wordt er in dit boek ook aandacht besteed aan bestaande “dieten” en onderbouwd wat hier goed/slecht aan is?

• Aan dieten wordt niet specifiek ingegaan. Ik ben zelf ook niet zo van de diëten. Ik zelf eet bv wel bio-dynamische zuivel en verse eieren van de boer maar eet verder veganistisch. Het is denk ik maar net wat je wenst en wat voor jou werkt. Dit boek geeft licht op het WAAROM van voeding en waarom het belangrijk is en een zeer belangrijke schakel voor ons welzijn en gezondheid. Warme groet!

• Hij gaat wel op koolhydraatarme dieten en op vlees en zuivel eten in op zijn website nutritionfacts.org De zoekfuctie op de website werkt niet erg goed maar je kan zoeken via de onderwerpenlijst of via google.

3. Beste Monique,
    Veel noten, pitten en zaden.
    Dan het liefst de biologische en ongebrand.
    Maar in deze zit een stofje fytinezuur ter bescherming van buitenaf. Maar nu heb ik gelezen dat dit schadelijk is voor de mens en er voor zorgt dat je vitamines en mineralen langzaam aan minder goed opneemt door dit zuur. Weet jij hier toevallig meer over te vertellen? Alvast bedankt en groetjes van Marcel