Brandend maagzuur…..wat is het en wat kun je zelf doen?

Vorige week kreeg ik het weer…….zuurbranden, een vervelend gevoel, waardoor ik mij wat akelig en onbestemd voelde. Goddank overkomt het mij bijna nooit, maar ik kan er opeens weer eens last van krijgen……BRANDEND MAAGZUUR. Ik sta niet alleen:…zo’n één op de vijf Nederlanders kampen met brandend maagzuur.  Gelukkig is het verder vrij onschuldig, als het je net als bij mij zo nu en dan eens overkomt. Sterker nog, veel mensen hebben hier zo nu en dan wel eens last van. Als het sporadisch gebeurt is het vrij onschuldig, maar gebeurt het vaker en zelfs regelmatig, dan kan het wel schadelijk zijn.

WAT IS BRANDEND MAAGZUUR?

Soms weet je wat de oorzaak is, bijvoorbeeld als je zwaar hebt getafeld. Maar meestal komt het nogal “ out of the blue” opzetten. Het wordt ook wel REFLUX of ZUURBRANDEN genoemd. Het komt allemaal neer op het terugvloeien van de maaginhoud met de maagzuren. Het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag staat vaker open waardoor de zure maaginhoud terugstroomt in de slokdarm.
Dat maagzuur, dat heeft een zeer belangrijke taak in ons lichaam. Het heeft verschillende taken, waarvan de belangrijkste de splitsing van de eiwitmoleculen bij het verteren van ons voedsel. Door deze splitsing kunnen de voedingsstoffen worden opgenomen in het bloed. De tweede meest belangrijkste taak is het zorgen dat alle vreemde schimmels en bacteriën in ons voedsel onschadelijk worden gemaakt. De derde meest belangrijkste taak van maagzuur is dat het bijdraagt aan een meest optimale opname van vitaminen en mineralen.
Maagzuur is noodzakelijk voor de absorptie van ontzettend veel belangrijke bouwstoffen zoals aminozuren, mineralen, en vetzuren. Met name vitamine B12 en ijzer hebben de hulp hard nodig voor de aanmaak van bloed. B12 kan alleen worden opgenomen als het is gebonden aan de INTRINSIEKE FACTOR ( klik HIER om daar meer over te lezen ) Deze stof is onderdeel van het maagzuur en wordt aangemaakt door het slijmvlies van de maagwand.
Als dit maagzuur terugvloeit naar de slokdarm, kunnen we daar erg veel last van hebben. Dit komt, omdat de slokdarm niet is beschermd tegen maagzuur. Het kan een zeer vervelend en branderig gevoel geven vlak achter het borstbeen.
Als dit ééns gebeurt, dan is het hooguit even wat akelig, maar verder onschuldig. Het gaat wel een probleem worden, als het vaker voorkomt. Dan is het zeer verstandig om een afspraak te gaan maken met de huisarts.

OORZAAK

Alles wat we eten wordt in de maag tot een voedselbrij gekneed en verlaat de maag pas, als het een bepaalde zuurgraad heeft bereikt. Als er te weinig maagzuur in de maag aanwezig is, zal deze brij te lang in de maag blijven waardoor het gaat gisten. Hierdoor ontstaan gassen, waar we last van kunnen krijgen in de vorm van winderigheid, oprispingen en een opgeblazen gevoel. Omdat de maag andere uitwegen gaat zoeken om de brij af te kunnen voeren kan de onderste slokdarm-spier zich openen waardoor een deel van de voedselbrij weer terug stroomt in de slokdarm. Gebeurt dit, dan is het een teken, dat er te weinig maagzuur aanwezig is in de maag.
Een tekort aan maagzuur kan door verschillende oorzaken voorkomen. Naarmate we ouder worden neemt de maagzuur-productie af. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 30% van de mensen boven de zestig minder maagzuur aanmaken. Daarbij spelen andere factoren als eet en leefstijl mee.
Stress is ook een behoorlijke stoorzender, als we onder langdurige stress staan, zal het lichaam voorrang gaan geven aan diverse systemen die belangrijk zijn om te overleven, wat nog weinig overlaat voor de energie die onze spijsvertering nodig heeft.
Naast deze oorzaken zijn er nog talloze andere, zoals medicijngebruik, chronische ontstekingen, en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. De meest voorkomende symptomen bij een tekort aan maagzuur zijn:
– opgeblazen gevoel / opgeblazen buikstreek
– oprispingen en boeren
– winderigheid
– zwaar gevoel op de maag na een maaltijd
– vermoeidheid
– slechte adem
– vervelende lichaamsgeur, weinig transpireren
– moeilijk wakker worden
– brandend gevoel achter het borstbeen
– algehele malaise
– misselijkheid
– de maag raakt zeer snel en makkelijk van streek
– braken
– verstoorde spijsvertering
De klachten bij brandend maagzuur kunnen enorm uiteenlopen. Sommige mensen hebben er minimaal last van en hebben bijvoorbeeld alleen zure oprispingen, terwijl de ander echt krom kan liggen van de pijn. Veel mensen hebben s’nachts last, als zij in een liggende positie liggen. Of krijgen last als zij voorover buigen. Bij velen ontstaan er pas klachten na het nuttigen van een maaltijd. Dit komt omdat de maag dan onder spanning komt te staan en het sluitspiertje zich kan openen. Wat zijn de meest gehoorde klachten bij brandend maagzuur?
een pijnlijke, branderig gevoel achter het borstbeen
– een drukkende, knijpende pijn vlak boven de maag, de pijn kan uitstralen naar de hals, rug en tussen de schouderbladen.
– oprispingen waarbij wat terugvloeit in de mond
– boeren en opboeren
– slikklachten
– een slecht gebit, heesheid
– een geïrriteerde keel
– veel hoesten
– het gevoel alsof er voortdurend een brok in de keel zit
– veel misselijkheid
– braken

BARRETT SLOKDARM

Als je zo nu en dan last hebt van brandend maagzuur, dan is dit verder vrij onschuldig. Het wordt gevaarlijker, als het meer frequent voorkomt, bijvoorbeeld eens per week of zelfs vaker in een week. De kans is dan groter, om het zogenoemde BARRETT slokdarm te ontwikkelen. Dit vergroot de kans op slokdarmkanker. Ongeveer 3 op de 100 mensen met een Barrett slokdarm ontwikkelen slokdarmkanker ( 0,3-0,5% per jaar )
Bij een Barrett slokdarm is het slijmvlies in het onderste deel van de slokdarm veranderd. Een gezonde slokdarm heeft een bleke kleur, een Barrett slokdarm kleurt roze, wat vrijwel gelijk is aan de kleur van het maagslijmvlies. Het lijkt op een vergroeiing met elkaar.
Je ontwikkelt een Barrett slokdarm, als er sprake is van een jarenlange irritatie aan de slokdarm ( brandend maagzuur ) Als dit veelvuldig voorkomt, kan de binnenwand van de slokdarm beschadigd raken. Omdat het gaat om een chronische aandoening, kunnen de klachten jarenlang uitblijven of niet worden herkend. Sommige mensen wandelen al jaren met een Barrett slokdarm rond, maar hebben nooit klachten. De meest gehoorde klachten zijn zeer verwant aan de klachten van brandend maagzuur, echter kunnen sommigen slik-klachten ervaren of dat het voedsel niet goed meer zakt. Middels een kijkonderzoek kan worden vastgesteld of het gaat om een Barrett slokdarm of niet.

WAT JE ZELF KUNT DOEN TEGEN BRANDEND MAAGZUUR

Omdat wat je in je mond stopt directe invloed heeft op de maag, is het logisch, dat je ook wat betreft brandend maagzuur goed op je voeding en leefstijl moet letten. Het tot stand houden van een optimaal werkende spijsvertering is niet alleen voor talloze functies in ons lichaam zeer belangrijk, maar ook voor het maagzuur. Ja, gaap maar weer, want ook hier is rust en regelmaat een sleutelwoord. Een aantal nuttige tips:
* Zorg voor normale porties voedsel per maaltijd, en eet niet de hele dag door. Probeer vet en suikerrijk voedsel te mijden, en eet daarvan minimale hoeveelheden. 
* Eet op vaste tijdstippen. 
* Zorg ervoor dat je DE TIJD neemt om te eten. Eet rustig, en niet haastig en gestrest
* Inkopper, maar toch: eet zoveel mogelijk vers en intact. Met name enzymrijk voedsel als verse groente.
* Eet gevarieerd en uitgebalanceerd…vezeltjes…..vietamientjes……mineraaltjes..🥱
* Velen gaan “ uitbuiken” op de bank of gaan zelfs even liggen. NIET DOEN. Dit kan de klachten aanzienlijk verergeren. Ga liefst even een blokje om. Wandelen in de buitenlucht is veel beter. 
* Moet je windjes laten of heb je aandrang, hou het niet op. Zoek in gezelschap een rustig plekje op om daar de gassen vrij te laten, en ga op tijd naar het toilet. 
* Rook je nog? Nog een goede reden om daar meteen mee te stoppen, want roken VERSLAPT het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag 
* Wees matig met alcohol, of nog beter, drink alleen tijdens speciale gelegenheden een glaasje mee. 
* Draag geen knellende kleding ten hoogte van je buik en maagstreek
* Probeer een gezond lichaamsgewicht te bereiken en te behouden. Mensen met overgewicht hebben minder ruimte in de buikholte waardoor de druk in de buik groter is dan gewoonlijk. 
* Buig niet voorover, maar zak door de knietjes ( meteen “ skwatten” 😁 ) Bukken en voorover buigen zorgt ervoor dat het maagsap makkelijker de slokdarm in stroomt.
* Sommige voedingsmiddelen kunnen klachten aanzienlijk uitlokken / verergeren. Let daarom op de volgende voedingsmiddelen:
– alcohol
– pepermunt
– chocolade
– scherp/ pittig gekruid voedsel
– scherpe kruiden en specerijen 
broccoli
– citrusfruit en het sap van citrusfruit
– koolzuurhoudende dranken / bruisend mineraalwater
– sommige koolsoorten
– koek, snoep, taart, gebak
– vetrijk voedsel
– cafeïne ( koffie, thee, cola )
– uien
– koemelk / zuivelproducten 
Zet veel van de volgende voedingsmiddelen op het menu. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan betaine, een stofje wat zorgt voor meer aanmaak van maagzuur:
– rode bieten
– broccoli
– bladspinazie
– vis
– peulvruchten
– gefermenteerd voedsel als zuurkool en kefir
* Drink liever geen water tijdens of net na een maaltijd. Water verdunt het maagzuur. 
* Beweeg dagelijks voldoende. Sporten is natuurlijk super, maar ook even wandelen na een maaltijd kan wonderen doen. Sport je, eet dan niet voordat je een intensieve sportbeoefening doet, zeker niet als daarbij veel wordt geschud zoals bij hardlopen. 
* Eet liefst drie uur voordat je gaat slapen niets meer. 
* Hou tenminste tussen-pauzes van drie uur tussen ieder maaltijd. 
* Hoe moeilijk ook: probeer stress te mijden en zoek zoveel mogelijk ontspanning-momenten op.
* Tweede inkopper: HOU MATE. Hoe graag je ogen ook willen dat je ALLES opeet wat het ziet, hou maat. Ga jezelf niet vol stouwen of over-eten. Dit vraagt om problemen.
LET OP:
Houden de klachten aan? Val je om onverklaarbare reden plotseling veel af? Voel je je zwaar uitgeput, en heb je weinig eetlust?  Ben je regelmatig misselijk? Maak dan een afspraak met de huisarts. 

EEN RENNIE ERIN?

Er zijn veel mensen, die uit voorzorg een doosje RENNIES in huis hebben voor als het maagzuur gaat opspelen. Dit lijkt een snelle fix, maar je onderdrukt het hele probleem. Een Rennie zorgt ervoor, dat we minder maagzuur produceren, wat mogelijk  heel even wat verlichting kan geven. Maar hoe minder maagzuur er aanwezig is, hoe slechter de vertering van het voedsel in de maag en de darmen. Zo’n quik-fix is dus geen goed idee. Daarnaast zitten er behoorlijk wat nasty-stoffen in zo’n pilletje. Vloeibare paraffine, gepregefatiniseerd zetmeel, sorbitol, en talk. 😧. Ik zou dit niet in mijn lichaam willen. Er zijn betere oplossingen om de boel te verlichten. Al geven ze niet de garantie dat ze echt helpen, het lijkt mij persoonlijk een veel betere optie om te proberen. Een aantal tips:
1) EET EEN LEPEL RAUWE HAVERMOUT / VLOKKEN.
Deze tip wordt zelfs door artsen en deskundigen gegeven. Havervlokken binden het zuur en kunnen zo voor verlichting zorgen. Neem de havermout of vlokken droog.
2) EEN GLAS WARME MAGERE MELK
Heb je niets tegen zuivel/ koemelk, dan zou je een beker warme MAGERE biologische melk kunnen proberen. Het is wel belangrijk, dat je MAGERE melk kiest, want vetten werken juist belastend in plaats van verlichtend. Echter heeft calcium wel een verlichtende werking.
3) EET EEN STUKJE SUIKERVRIJE KAUWGUM
Speeksel schijnt een verlichtende werking te hebben. Door te kauwen maak je speeksel aan.
4) EET EEN STUKJE VERSE LAOSWORTEL
Verse laos stimuleert de aanmaak van maag en galsappen. En klein stukje verse laos-wortels kan daarom wat verlichting geven.
5) MAAK EEN DRANKJE VAN KAMILLE, VERSE GEMBERWORTEL EN GROENE THEE
Laat een eetlepel kamille, een eetlepel groene losse thee en een stukje verse gemberwortel in ruim water koken. Laat kort even trekken en zeef de massa. Drink de drank met kleine slokjes tegelijk op.

 

14 Reacties op “Brandend maagzuur…..wat is het en wat kun je zelf doen?

  1. En als je uiteindelijk naar bed gaat ‘s avonds en je hebt er nog steeds last van, dan kun je het beste op je linkerzij gaan liggen. Zo ligt je maag namelijk in de goede/beste positie en kan het zuur niet teruglopen naar de slokdarm. Uiteraard kun je ook even op de bank gaan liggen, maar doe dit vooral niet met een volle buik (vandaar dat ik schreef als je naar bed gaat 😉 dan is je eten meestal wel gezakt)
    Ik heb sinds ik chemotherapie heb ondergaan, 5 jaar geleden, heel erg last van zuurbranden en dit helpt (mij) echt! Succes!

  2. Een half theelepeltje natriumbicarbonaat opgelost in een half glas lauwwarm water werkt bij mij altijd.

  3. Goedemorgen, het valt mij op dat broccoli zowel bij te vermijden voeding als bij ‘veel eten van…’ wat moet het zijn?

    Groet,
    Karin

  4. Wat vaak ook erg goed helpt: een stuk geschilde rauwe aardappel goed fijnkauwen en opeten. Een kwart grote, eenderde middelmaat of een halve kleine is meestal genoeg.

  5. Ik kon niet van de Nexium afkomen omdat stoppen betekende dat ik een slokdarm ontsteking kon verwachten. Uiteindelijk is het gelukt met hulp van een cayennepeper tinctuur die ik had gemaakt. Ik had tips daarover gevonden bij natuurartsen op internet.
    Genees brand met brand?

    • Kool kan ook goed werken om een maagprobleem te verminderen. Vitamine U noemden ze dat wel. Koolsap van verse kool, bijvoorbeeld witte of rode. Begin met een beetje. Smaakt niet lekker, appeltje erdoor als je fruit eet.

  6. Bij mij helpt een beker melk. Gewone goedkope melk van de supermarkt. Ik gebruik het al jaren en heb nooit iets anders nodig. Werkt perfect.

  7. Bij mij helpt een gewoon creamcrackertje naturel (formaat toastje) goed fijn kauwen en langzaam opeten. Denk beetje te vergelijken met 1 lepel havermout (vlokken).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *