Cassave-meel: het meel van de toekomst?

Afgelopen periode viel mij iets op. Ik zag steeds meer producten voorbij komen die gemaakt zijn van cassave, of voor het grootste deel bestaan uit cassave. Het wordt zo’n beetje gepredikt als HET gezonde en glutenvrije alternatief voor meel. Enerzijds begrijp ik deze associatie wel met gewoon meel, want cassavemeel lijkt gigantisch op patent bloem. Het gedraagt zich ook zo’n beetje hetzelfde als bloem, waardoor het zeer aantrekkelijk is voor de gluten-haters / mijders. Die missen toch vaak de elasticiteit in hun baksels. En ook al zijn er alternatieven die het gluten kunnen vervangen in glutenvrije meel-soorten ( fiberfin, psyllium)  Maar of deze echt elastisch werken zoals bloem……🤔 nee. Cassavemeel is daarom best interessant.

Er worden tevens vrij veel claims gemaakt. Zo zou het bakken vol gezonde voordelen geven, en alles wat bloem bevat , kunnen vervangen. Omdat ik vragen ontving, heb ik een zak cassavemeel opgezocht en ben ermee op avontuur gegaan in mijn keuken. Klopt het allemaal wat ze beweren?

WAT IS CASSAVE?

Om te beginnen: wat is cassave? KLIK HIER om mijn uitgebreide artikel over cassave te lezen.

CASSAVEMEEL / BLOEM

Er zijn verschillende soorten cassave-meel verkrijgbaar. Zo kun je heel goedkoop cassavemeel scoren in toko’s, en je kunt ze wat duurder inkopen biologisch. Het komt echter zo’n beetje op hetzelfde neer. Cassave wordt gemaakt van de gehele wortel. Daarin maakt het onderscheid met tapiocameel, waarmee cassave-meel vaak mee wordt verward. Tapiocameel wordt echter gemaakt van het zetmeel van de wortel. Hierdoor neemt het veel meer vocht op, waardoor het zeer geschikt is als binder / bindmiddel. Het wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in zuivel-vervangers.
Cassave-meel kan grof of mild worden bewerkt. Industrieel ( toko’s ) wordt het vaak gebleekt en bewerkt met bestrijdingsmiddelen. Het is goedkoper, maar veel minder goed van kwaliteit dan biologische cassave-meel.

GEZOND?

Als we naar de gemiddelde voedingswaarden kijken van cassave-meel, zien we, dat er eigenlijk maar weinig voedingswaarde is achtergebleven, zoals ik ook in mijn artikel over cassave vertel. Het bevat vrij veel calorieën per 100 gram ( 360 kcal) en behoorlijk veel snelle koolhydraten ( 85 gram per 100 gram) Het is daarom niet geschikt voor mensen die op hun koolhydraten letten. Het bevat nog maar weinig eiwitten ( 1 gram per 100 gram ) en vezels ( gemiddeld 3 gram per 100 gram ) Het bevat verder geen vitaminen, maar wel een beetje natrium. Een heel verschil dus m.b.t verse cassave-wortel.
Waarom dan al die tam-tam over gezonde voordelen ?
Wel, ik denk dat dit vooral wordt berust op het feit dat cassave-meel vrij is van gluten / granen. Veel mensen hebben daar, dankzij de boycot op gluten, een weerstand tegen ontwikkeld en mijden dit zoveel mogelijk uit hun voeding. Door cassave-meel in dat daglicht te zetten krijgt het vanzelf een gezond imago.
Is het dan nét zo ongezond als gewoon bloem? Nou, ik heb nog slechter nieuws wat dat betreft: tarwebloem is gezonder dan cassave-meel. Zo bevat het per 100 gram ook aardig wat calorieën ( ook 360 kcal) maar bevat het beduidend minder koolhydraten ( per 100 gram gemiddeld 65 gram ) en vrij veel eiwitten ( gemiddeld 10 gram per 100 gram) Tarwemeel bevat wel wat aan vet ( 1 gram per 100 gram) en verder net als cassave-meel amper vitaminen en vezels. ( 3 gram per 100 gram )
Tarwebloem gaat qua voedingswaarden zo’n beetje gelijk op met cassave-meel, alleen heeft het meer voedingswaarde in eiwitten en minder koolhydraten. Kortom: cassave-meel is alleen gunstig als het komt op gluten. Het bevat geen granen.

FIJN BAKMEEL

Linksom of rechtsom: cassave-meel is wel erg fijn om mee te werken. Het is enorm elastisch. En maakt in een handomdraai lekkere koekjes. Je kunt het ook gebruiken ter vervanging voor bindmiddelen, die meestal bestaan uit 100% zetmeel en erg rijk zijn aan koolhydraten. Alhoewel cassave-meel ook vrij rijk is aan koolhydraten, scheelt dit aanzienlijk i.v.m bijvoorbeeld maïzena , tapiocameel en aardappelzetmeel. De smaak is neutraal, en daarom zeer goed overal in te verwerken, zonder aan de smaak te knabbelen. Het laat zich tevens erg fijn verwerken in tal van baksels.

WELKE?

Als je graag cassave-meel wilt gaan gebruiken, kies dan voor biologische varianten. Deze zijn verzekerd 100% vrij te zijn van bestrijdingsmiddelen. Een goed en betrouwbaar merk is TIANA. Zij hebben een mooie cassave-meel die ook fair-trade wordt geproduceerd. Niet zo goedkoop als bij de toko ( 500 gram € 7,95 ) maar zeker beter in kwaliteit.

SNELLE CASSAVE KOEKJES

DIT HEB JE NODIG:

ZO MAAK JE HET:

Verwarm de oven voor op 185 •C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Roer alles in een kom door elkaar terwijl je steeds kleine beetjes warm water toevoegt. Maak een elastische bal. Draai er ronde moppen van en leg op de bakplaat. Bak de koekjes in het midden van de oven gaar in ongeveer 25-35 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *