De grootste misleiders

De meeste mensen ( consumenten) weten bij het dagelijkse boodschappen gebeuren wat er zo’n beetje in producten schuil gaan. Zo weten velen dat snoep nu niet bepaald maagvullend is bedoeld en ook niet bedoeld voor onze gezondheid. Maar dat groente, fruit, aardappelen en vlees dit wel degelijk zijn. Vroeger was dit veel duidelijker, maar vooral ook simpel. Simpel, omdat er niet veel te kiezen viel en ook vooral voedingsmiddelen werden ontwikkeld om ons te voeden. 

Dat is vandaag de dag wel anders. Naast dat we ruime keuzes hebben in tal van voedingsmiddelen in soorten, maten, varianten en doseringen, is het ook een ware jungle geworden betreft de voedingsmiddelen zelf. Fabrikanten doen werkelijk alles om ons zoveel mogelijk te laten inkopen. Ons voedsel is over de jaren dan ook veranderd van voedzaam naar kunstmatig. Alles lijkt maakbaar, of het nu om paarse ketchup gaat of om bacon uit een tube gespoten. Het hindert een fabrikant allemaal niet, zolang het maar verkoopt en zo geld in het laatje brengt. Fabrikanten die werkelijk voedingskundig bezig zijn met hun producten, en daarmee dus ook met ons welzijn, komen nog zeldzaam voor. Deze zeer kleine groep fabrikanten kunnen we ook veelal vinden in de biologische, dynamische hoek. Naast dat ze erg zeldzaam zijn, hebben deze fabrikanten ook de meest grootste moeite het hoofd boven water te houden. De concurrentie van ” de grotere jongens” is simpel gezegd moordend.

Omdat de markt vreselijk vol is gepropt met al deze kunstmatige producten, is deze naast oververzadigd ook totaal stuurloos geraakt. Zeker voor een consument die min of meer afhankelijk is van wat een fabrikant ( in samenwerking met supermarkt) aanbiedt. Waar het vroeger nog zeer overzichtelijk was, is het nu soms echt vreselijk lastig voor een consument om een beetje bewust boodschappen te doen. Vroeger was een brood een brood, een pak koffie een pak koffie en een pak melk een pak melk. De verpakkingen vertelden ons het hoogst nodige en er kwamen verder ook geen prachtige illustraties, glanzende verpakkingen en mooie kletspraatjes aan te pas. Als we nu maar een brood, een pak koffie, en een pak melk nodig hebben zijn we een uur bezig: welk merk? Welk soort? Welke smaak? Welke variant? Met of zonder pitjes/zaden? Met of zonder aardbei-smaak? En hebben we dat eindelijk achter de rug, begint het opnieuw: met minder suiker of het origineel? Met of zonder kleur/geur/smaakstoffen? Kortom: de keuze is oneindig en dat lijkt enerzijds ontzettend zaligmakend, maar dat is het niet. Want het voedsel voedt nog nauwelijks en de keuzestress is soms enorm groot.

We hebben dus overvolle supermarkten, maar er is bijna niets te vinden wat nog echte voedingswaarde oplevert. Natuurlijk is het niet allemaal zo bedroevend en kunnen we goddank verse groente en fruit kopen. Maar ook daaraan wordt steeds meer geknutseld. Het moet allemaal meer en meer worden. Waarom? Meer betekent voor fabrikanten meer opbrengst. En hoe goedkoper zo’n productie van een product kan plaatsvinden, hoe meer het oplevert. Natuurvoeding kost altijd veel meer dan kunstmatig, en dat niet alleen, natuurvoeding is ook grillig en niet overal geschikt voor. Kunstmatig luistert altijd zeer nauw naar alle wensen van de fabrikant bij producties. Dit kun je bij natuurlijk voedsel nooit met zekerheid zeggen. Dit is ook een grote reden waarom er zoveel gebruik wordt gemaakt van kunstmatige additieven. Alles is kunstmatig na te maken, en kunstmatige additieven doen tot in de perfectie wat een fabrikant wenst. En kunnen deze ook producten aanbieden die soms gruwelijk perfect zijn.

De laatste twintig/ vijfentwintig jaren werd het steeds opvallender dat we steeds zieker en zieker werden. Ook uitte zich steeds meer vreemde ziekten/ uitslag/intoleranties/allergieën onder de bevolking, niet alleen in Europa, maar ook daarbuiten. Ook zijn we dikker en dikker geworden en is diabetes inmiddels een welvaart-ziekte geworden. Het is pas sinds enkele jaren, dat we ons zijn gaan afvragen waar dit nu echt aan kan liggen. En bracht het ons ook bij ons voedsel. Over het wel of niet gezonde effect van al die E nummers op onze gezondheid wordt tot vandaag de dag gediscussieerd. Wat wel zeker is, is dat er extreme hoeveelheden suiker in ons huidige voedsel schuil gaat. Ons voedsel is ” versuikerd” en de vet-boycot in de jaren negentig heeft daar erg veel invloed op gehad. Vet was plots ” een vies woord” en fabrikanten verruilden vetten in voor suiker, de andere, grote en meest goedkoopste smaakmaker.Niet alleen vet werd omgewisseld voor suiker, ook toen het extreme zoutgebruik in producten een heet hangijzer werd, werd dit verwisseld naar ” minder zout, meer smaak ( suiker dus) ” . Inmiddels zijn we zo ” versuikerd” geraakt dat we echte pure smaken uit de natuur nauwelijks nog herkennen, en alles zoet smaakt, van groente tot brood, van kaas tot ( ja, echt waar) worst/vlees , van  zuivel tot vis, van soep tot saus. Zelfs in tandpasta komen we suiker tegen. Omdat de meeste consumenten weten dat ook teveel suiker geen gezond idee is, bewegen zowel fabrikanten als supermarkten hemel en aarde om ons om de tuin te leiden. En verkopen ze kletspraatjes op verpakkingen, verhullen ze de naam suiker in ” alias suikers” zodat het lijkt dat het product vrij is van suiker, of verwerken ze suikers in andere additieven om zo de naam suiker niet te melden op de verpakking. Alsof consumenten het al niet lastig genoeg hebben om enigszins voedzame alternatieven te vinden tussen al die meuk.

IMG_4758

 

Ook in vleeswaren komen we suiker tegen.

Alhoewel de groep consumenten die bewuster worden van wat er nu precies in ons voedsel zit langzaam maar zeker groeit, zijn de meeste consumenten zich totaal niet bewust wat er allemaal schuil gaat in een onschuldig plakje ham, of een ” verantwoorde liga koek”. Iedere dag worden we blootgesteld aan talloze verleidingen, waar we eigenlijk helemaal geen echte behoefte aan hebben. Maar deze door fabrikanten voor ons zijn bedacht. Dit gaat vooral om kant en klaar producten. Het wordt ons ongevraagd steeds gemakkelijker gemaakt, en dit maakt ons ook luier: we worden onbewust steeds meer en meer onze eigen keukens uit gedreven. Een pizza in de oven schuiven, een kant en klaar magnetron maaltje in de ( piep piep piep!) in de magnetron schuiven, een pakje/zakje in een pannetje met water roeren en warmen, het kan allemaal niet gekker. We kunnen tegenwoordig alles kant en klaar kopen. Zelfs geroosterd brood. Kant en klaar pannenkoek-mixen, voorverpakte gebakken pannenkoeken en poffertjes, gebakken vlees, voorgesneden en voorgekookte groente, zelfs fruit wordt voor ons kant en klaar geschild.

RTEmagicC_peeled-bananas.jpg

Bananen voor ons geschild en verpakt…

Naast dat we ons kunnen afvragen wat er zo moeilijk is aan een bananenschil afpellen, wat meel, suiker, melk en eieren door elkaar mengen, zelf verse intacte groenten snijden en koken, vlees zelf in de pan bakken en braden, of  zelf fruit snijden, dragen al deze gemaksproducten weinig tot niets bij aan onze goede gezondheid, sterker, het kan in veel gevallen alleen maar schade berokkenen. Om een kant en klaar product kant en klaar aan te kunnen bieden, zijn ontzettend veel additieven nodig, niet alleen veel smaakversterkers ( E 621) maar ook veel kunstmatige E nummers voor houdbaarheid, kleur, en binding. Alles wat we ook prima ZELF kunnen toevoegen aan verse groente en fruit enzovoort. In meest gezondere doseringen en varianten. Dit is niet alleen vaak veel gezonder, ook is het veel goedkoper. We moeten flink in de buidel tasten voor ons gemak.  Onthou:

“Hoe aantrekkelijk het ook is om voor kant en klaar te kiezen in deze drukke tijd, kant en klaar heeft veel additieven nodig. En krijg je deze er dus ook bij” 

De grootste misleidingen

In het artikel ” meest misleidende producten in de supermarkt” kun je lezen welke producten meest worden verkocht als ” gezond en verantwoord” terwijl ze dat totaal niet zijn.Enkele uitzonderingen daar gelaten, bevatten alle producten met zo’n kletspraatje op de verpakking meer suiker dan ooit. Omdat we steeds meer bewuster worden, slapen fabrikanten ook nooit en zullen ze altijd alles blijven ondernemen om ons aan hen gebonden te houden. Een fabrikant wil liever dat wij grijpen naar een zak kant en klaar mishandelde fijn gemalen boerenkool dan een verse krop boerenkool. Ook wil hij graag dat we afhankelijk blijven van hun producten, en zullen we dus die onzin, kwats en kletspraat blijven tegenkomen op de verpakkingen. Waar wij ook overigens flink aan mee betalen. Voor luxe moeten we betalen. Voor afzonderlijk verpakte koeken ( lekker handig om mee te nemen!) moeten we extra betalen. Voor peperdure luxe, glanzende verpakkingen moeten we extra betalen. Zelfs voor de lulkoek op de verpakkingen moeten we ook betalen. Wat zijn nu de allergrootste misleiders in de supermarkt?

IMG_6278

Verantwoorde koeken, het gezonde tussendoortje

Waar er vroeger hooguit twee tot drie varianten vindbaar waren, kunnen we nu kiezen uit een heel gangpad: de zogeheten ” gezonde, verantwoorde” tussendoortjes. Koeken en repen. Knabbels en gedroogde stukjes fruit. Het kan uiteraard allemaal  weer niet doller en dwazer. Meest populaire koeken zijn de LIGA koeken. Het begon in de jaren twintig met simpele koeken met zeer weinig suiker, en het is tot nu toe geëindigd in ware suikerkoeken. Liga werd ” evergreen” en later ” evergo” om weer terug te gaan naar evergreen. Er kwamen ook steeds meer en meer varianten: van liga ” milkbreak” tot ” fruitkick”. En uiteraard ook in meest denkbare smaakjes.

IMG_6281IMG_6280

IMG_6279

 

Ook hier worden op verpakkingen flink gestrooid met gezonde claims. Vitaminen, voedingsvezels, ijzer…We kunnen het kant en klaar allemaal vinden in zo’n koek. We worden wijs gemaakt dat we met zo’n handige koek wel even vooruit kunnen. En dat het gezond is, en zeer verantwoord. Alles wat we zogezegd nodig hebben zit in zo’n koek. Ook gericht op kinderen, worden deze koeken hun kanten op geduwd. En het werkt. Tijdens mijn zelf-onderzoek naar het eet en drink gedrag op scholen/schoolgaande kinderen in de leeftijden van 3 tot 16 jaar kwam ik in vrijwel iedere lunchtrommel wel zo’n pakje met twee koeken tegen. Wat uiteraard nooit groot op verpakkingen wordt vermeld, is dat deze koeken erg veel suiker bevatten. In mijn onderzoek zag ik, dat een gemiddelde scholier zeker twee pakjes van deze koeken mee naar school kreeg, in totaal dus vier koeken. Dan praten we toch al over een gemiddelde 40 gram aan suiker, wat een kind per dag enkel aan tussendoor-koeken binnen krijgt. Dan hebben we het nog niet over wat een gemiddelde scholier verder eet en drinkt op een dag. Dat gaat helaas ook vrijwel altijd over producten extreem rijk aan suiker. Resumerend: hoe leuk fabrikanten deze zogenaamde tussendoortjes ook letterlijk en figuurlijk verpakken, het gaat vrijwel altijd om ” suiker koek”.

Wat dan wel als tussendoortje?

Of we een tussendoortje echt nodig hebben, is sterk afhankelijk per individu. Vergeet in ieder geval niet, dat vooral de voedingsindustrie ( en uhh…centrum) ons graag aan tussendoortjes ziet knabbelen. We kunnen echter prima voldoen met drie hoofdmaaltijden per dag, maar nogmaals wil ik aansnijden dat dit per persoon ontzettend kan verschillen. Ieder lichaam is anders, en heeft andere behoeften. Ieders lichamelijke belasting ( energie verbruik) is anders. Zo zal Jan de bouwvakker veel meer energie ( voeding) nodig hebben met zijn zwaar lichamelijk belastend werk, dan Piet de kantoor-yup, die de hele dag zittend achter zijn computerscherm doorbrengt. Ook verschilt het sterk in behoefte/metabolisme. Luisteren naar je lichaam is dan ook in geval van wel/geen tussendoor-momenten van zeer grote invloed. Daarnaast is het even zo belangrijk de écht juiste tussendoortjes te kiezen. Deze kun je echt zeer gemakkelijk zelf maken. Daar heb je echt geen kant en klaar, in elkaar geknutselde koeken vol zogenaamde vitaminen, vezels en mineralen voor nodig, die overigens ook nog eens peperduur betaald zijn. Haal je échte vezels, échte vitaminen, échte mineralen uit de bronnen zelf: uit écht voedsel uit de natuur. Maak een heerlijke fruit salade door verschillende soorten fruit intact te laten in de schil, en zo min mogelijk door te snijden. Stukjes banaan, een appeltje, mandarijn partjes, framboosjes, blauwe bessen…Een waar feestje! Koop een goed bakje en vul dit dagelijks met vers fruit, en neem dit mee naar je werk, als je zeer veel behoefte hebt aan een tussendoortje. Maak zelf ontbijtkoek, andere lekkere snelle koekjes of koeken, dit kost echt niet veel tijd. Laat je eens inspireren door mijn recepten pagina. Wis ook de heerlijkste groente niet uit: maak bijvoorbeeld eens een waanzinnig lekkere puree van ( in de schil gelaten) gekookte oranje pompoen, met gekookte linzen. Een waar feestje! Of wat dacht je van gekookte ( in de schil gelaten) zoete bataten met gekookte adukibonen? Ga compleet los met varianten! Naast pompoen en zoete bataten kun je ook gekookte knolselderij gebruiken. Verrukkelijk om zowel warm als koud op te smullen!

 

IMG_6294

Biologisch

Het is een ware rage geworden in korte tijd: biologisch eten en drinken. Voor fabrikanten een echt cadeautje zomaar in hun schoten geworpen, want terwijl consumenten denken gezond en verantwoord bezig te zijn met het inkopen van biologisch, kopen ze in supermarkten vaak de welbekende kat-in-de-zak. We willen graag eten en drinken met een goed gevoel. Niet alleen gezond, maar ook met respect voor milieu en dier. Dit laatste is echter een beetje door de draad van ” gezond” gaan lopen, omdat de slimme fabrikanten het hele concept ” biologisch” een totaal andere draai wisten te geven. Biologisch heeft een goed en gezond imago. Dit klopt voor een groot deel. Biologische producten hanteren strengere regels voor de productie, zodat er rekening kan worden gehouden met mens, dier en milieu. Maar biologisch zegt niet dat het ook gezond is. Biologisch of niet: ook in biologische grondstoffen schuilen diezelfde suikers, slechte vetten, en zout. Zeezout heeft totaal geen verschil met gewoon industriëel gebruikt zout in niet-biologische producten. Net zo zout, net zo schadelijk. Ook rietsuiker, agave, ahorn, honing en ” biologische suiker” is keihard suiker. Ons lichaam maakt geen enkel onderscheid in biologisch of niet biologisch als het hierop neerkomt. Ons lichaam is enkel geïnteresseerd in de energie die het krijgt aangeboden.

IMG_6295

 

 

Ook biologische producten zitten bomvol suiker

Limonadesiroop is een zeer populair product en ook hier zie je een goed voorbeeld van een product wat zeer gericht is op kinderen ( en hun ouders) en de term ” biologisch” De fabrikant wil de kopers een zeer goed gevoel geven door te verkondigen dat het gaat om louter biologische grondstoffen. Leuk, maar als zo’n fles evengoed al meteen de deur in komt trappen in de ingrediënten lijst met biologische suiker dan bestaat deze siroop voor het allergrootste deel uit suiker. En dat zien we inderdaad ook terug bij de voedingswaarde: per 100 ml siroop maar liefst 72,5 gram. Goed voor stuiterballetjes te maken van kinderen. Je bent dus geen haartje beter af qua gezondheidsvoordeel betreft deze limonadesiroop, het is dus enkel biologisch in grondstoffen. Lees meer over de misleiding rondom biologische producten in dit artikel. Koop ook liever geen biologische producten uit supermarkten. Deze bevatten ook vaak toch nog gewoonweg niet-biologische ingrediënten. Biowinkels moeten zich verplicht houden aan biologische producten. Je bent daar dan ook het beste uit, wil je echt biologisch eten en drinken.

suikerklontjes witte bonen in tomatensaus

Biologische producten uit de supermarkt bevatten vaak ook veel suiker

Vlees/vleeswaren

Juist omdat we het totaal niet zouden verwachten in vlees en vleeswaren, kunnen fabrikanten lekker strooien met hun ” alias suikers” in tal van hartige producten. Als je denkt dat je dagelijkse stukje vlees gekocht in de supermarkt vrij is van suiker en andere E nummers heb je het mis. Om een stukje vlees er zo aantrekkelijk mogelijk te laten uitzien in hun verpakking ( wat nodig is om een consument tot een aankoop te krijgen) worden naast smaakmakers ook erg veel conserveermiddelen ingezet. De rode kleur, de geur, de smaak: vaak is de smaak van het échte stukje vlees wat verdrinkt onder al deze meuk, totaal verdwenen. En eten we zoet vlees, waar we aan wennen. En uiteindelijk zo gewend zijn dat we niet beter weten.

IMG_4756

Vleeswaren bomvol suiker

Met de gangbare vleesvervangers in de supermarkt ben je ook niet veel beter af, sterker, vaak juist nog slechter dan een gewoon stukje vlees. Lees meer over vleesvervangers hier. Wil je graag een echt stukje vlees, of vleeswaren, zoek dan naar een goede erkende keurslager en laat je informeren. Vraag naar de afkomst van het vlees, vraag wat erin zit. In sommige gevallen verschilt het namelijk nauwelijks met het supermarkt vlees. Zoek je naar goede vleesvervanging, zoek deze dan op in de biowinkel. Deze geeft de beste garantie, bovendien kun je daar echte vleesvervanging kopen als tempeh en seitan, geen ” gehaktballetjes” of ” burgers” uitzonderingen daar gelaten.

 

Het is een lang verhaal geworden, maar het loont de moeite om dit alles even goed in te nemen, om zo de valkuilen in de supermarkt te herkennen en de echte juiste keuzes te maken. Meer informatie vind je bij mijn eerder geschreven blogs en in het meukvrij ABC

 

 

 

 

13 Reacties op “De grootste misleiders

    • In veel gevallen wel. Ook worden deze groenten machinaal gesneden. Wil je toch graag gemak? Kies dan voor biologisch voorgesneden groente in de biowinkel. Deze worden sowieso veel kleinschaliger geproduceerd. Warme groet!

  1. Jammer dat onze regering hier niet zoveel bij stil staat, maar wel onze zorgverzekering en eigen bijdrage verhogen omdat de zorgkosten duurder worden.
    En het belangrijkste, dat wij als consument achter de horde aanlopen en nergens zelf over nadenken

  2. Hoi Monique, ik kijk er vast overheen, maar kan ik me ergens abonneren op je blog?
    Groeten, Marleen

    • Je kunt via FB enz deze pagina liken, dan krijg je vanzelf berichten! Maar neem iedere dag gewoonweg een kijkje hier, ik blog iedere dag 🙂 Leuk je te mogen begroeten en hopelijk heb je veel aan de info! Warme groet!

  3. Hai Monique, ik kom dit zo tege op acebook maar wat verhelderend. Ik ben sowieso al een health-nut, maar dit bevestigd wel weer heel veel voor mij. Ik blijf je volgen, leuk!

    Groetjes

  4. 25,6 gram suiker in de 4 Liga koekjes wordt voor het gemak maar even afgerond naar 40 gram en blijkbaar Is 1 gram suiker op de 100 gram bij de filet, “bomvol”. Zo lust ik er ook nog wel een paar. Eet gewoon normaal, dan Is er niets aan de hand.

  5. Je eet 1 of 2 plakjes kipfilet op je boterham…dat kan weinig kwaad lijkt me.
    Maar het is wel bijzonder dat er suiker aan toegevoegd word. Dat verwacht je niet als je aangeraden word om mager broodbeleg te kopen.

    • Dit is dus de veel gedachte fout: 1 of twee plakjes kunnen geen kwaad…Vergeet niet dat je NAAST deze plakjes ook nog meer suikerhoudende producten consumeert met dezelfde insteek: waarbij je dus ook kunt denken ” ach, dat ene stukje..” Ach, dat ene schepje suiker..” Tel dit iedere dag eens op en je komt aan een vrij groot suikergehalte. En dit is wat veel consumenten niet realiseren, zeker als je verwacht dat er geen suiker in worst/vlees/vleeswaren zit. Warme groet!

  6. Besef kwam bij mij na de diagnose PDS waardoor ik mijn volledige voeding om moest gooien en dus verplicht ingrediënten lees in de winkel. Dextrose, glucose, fructose, lactose, tarwe etc etc.,.. Het wordt overal maar ingepleurd. Lekker goedkoop produceren en duur verkopen.

  7. ik gebruik bewust palmsuiker, een ongeraffineerde natuurlijke suiker, wil je nu zeggen dat het broodje aap is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *