Do the puree!

Ik ben er dol op, en eet het dagelijks:GROENTE PUREE. Ik maak dit van diverse gestoomde en rauwe groenten en peulvruchten. Soms met drie soorten, maar ook met vijf of zes. Ik vind het een fantastische manier om volop aan onze ADH groente per dag te voldoen. Want volgens de laatste statistieken eten we in Nederland met zijn allen nog steeds te weinig groenten. Het voedingscentrum werkt ook niet bepaald mee om onze inname te verhogen. Zij adviseren nog steeds 250 gram groente per dag. Terwijl dit inmiddels allang is achterhaald, en we duidelijk meer groenten per dag kunnen hebben. Ook adviseren ze daarbij dat het niets uitmaakt, of het uit blik komt, of vers.

 

WAAROM MEER GROENTEN PER DAG?

De bekende “ schijf van vijf” werd jaren geleden opgesteld door de Gezondheidsraad. Daarin werden we geadviseerd 200 gram groente te eten, en twee stuks fruit. Daarnaast voldoende brood en zuivel en vlees. Er wordt geadviseerd 30-40 gram voedingsvezel per dag te eten, afkomstig uit deze schijf van vijf.
Deze schijf van vijf was jaren geleden best nuttig. Ons voedsel was minder “ geknutseld” dan nu, en ook waren de tijden anders. We werken inmiddels 24/7 en we vragen ook steeds meer van ons lichaam. We zijn ook vooral kant en klaar producten gaan consumeren, die vol zitten met allerlei additieven die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben, althans niet in de grote hoeveelheden wat we aantreffen in al deze producten. Ons voedsel is veranderd, onze levensstijl veranderd, maar de schijf van vijf niet. Een boterham is geen boterham meer zoals we deze jaren geleden aten. Een stukje vlees is geen stukje vlees meer zoals we dat vroeger aten. Zelfs de verse groenten van Hollandse bodem zijn niet meer zo rijk aan vitaminen en mineralen als jaren geleden dankzij vervuilde grond en voeding-arme bodems.

We zijn afgelopen jaren gemakkelijker gaan eten en drinken, omdat dit ook gemakkelijk voor ons is gemaakt. Fabrikanten, supermarkten en multinationale ondernemingen doen hun uiterste best om ons afhankelijk te maken aan hun producten, zodat we blijven kopen en kopen. Dit levert erg veel geld op. Meer dan je wellicht denkt. We laten ons dit gemak graag aanleunen omdat we tegenwoordig altijd tijd te kort lijken te komen. Groente kant en klaar uit pot en blik is dan sneller gepakt dan een verse bloemkool die wat bereiding nodig heeft voordat het op tafel komt.
We voelen ons ook beter als we tenminste wat groente en fruit eten, ook al komt het uit een blik, en hoeft het zelfs niet eens opgewarmd te worden.

We vragen veel meer van onszelf, lichaam en geest. Computers, social media, smartphones…24 uur per dag zijn we blootgesteld aan piepjes, meldingen en seintjes, beeldschermen, berichten, enzovoort. We worden continu geprikkeld. We vragen lichamelijk en geestelijk erg veel van onszelf, maar zorgen niet of nauwelijks dat ons lichaam en geest voldoende brandstof en ontspanning krijgt om dit allemaal ook vol te houden. Even een kant en klaar maaltijd oppiepen in de magnetron, een pizza in de oven schuiven, eten laten bezorgen waarvan je geen flauw idee hebt hoe dit is bereid en wat erin zit, kant en klaar producten inkopen om alles zo snel mogelijk naar binnen te werken. Het is meer regel geworden dan uitzondering, terwijl dit jaren terug andersom was.
We vragen meer van onszelf en hebben daarom meer brandstof nodig, dat is één. Twee is dat ons voedsel sterk is veranderd en niet ten goede. We krijgen teveel binnen aan suikers, zout en verkeerde vetten, en te weinig vitaminen, mineralen en vezels. Alleen daarom al zou de hoeveelheid verse groente moeten worden opgekrikt van 200 gram per dag naar 400 gram of meer.

000132222_002_849_200 000225388_004_840_200
UIT BLIK?

Volgens het Voedingscentrum maakt het geen fluit uit, of je nu die 200 gram groente uit vers, of uit blik/ pot/ diepvries haalt. Dit vind ik nogal een gewaagde bewering. Als we naar een gemiddeld blikje groente kijken, zie ik op het etiket toch erg vreemde dingen staan in de ingrediënten tabel.
Bruine bonen in een blik met zout, suiker en verstevigingsmiddelen. Per 100 gram krijg je gratis en voor niets een gram suiker mee. Terwijl dit zo niet-nodig is. Per 100 gram krijg je ook nog eens 0,5 gram zout binnen.
Potten zijn geen haar beter. In een potje bruine bonen krijg je er zout en suikerstroop bijgeleverd. Goed voor 1,5 gram suiker per 100 gram.
Veel diepvriesgroente bevatten ook toevoegingen. Suiker en zout. Allemaal zaken die we gewoonweg helemaal niet nodig hebben.
Om te beweren dat het geen fluit uitmaakt of we ons dagelijks portie groente halen uit blik of pot of vers, dat vind ik daarom nogal gewaagd. Natuurlijk: we krijgen groente binnen, maar het maakt wel degelijk een verschil wat eraan is toegevoegd. Aan verse groenten kunnen we zelf toevoegen wat we willen. En houden we ook de complete regie over wat er met onze groente gebeurt, en niet een fabrikant die groenten in massale hoeveelheden verwerkt in een fabriek.

VEEL GROENTE ETEN MAKKELIJKER DAN JE DENKT

Een veel gehoord argument is wel dat vers alles veel meer tijd kost, teveel gedoe, en waarom moeilijk doen als het makkelijke voor het grijpen ligt? We zouden deze gedachten met zijn allen eens sterk moeten bijstellen. Want we vragen erg veel van onszelf, maar proppen onze lijven vol met meuk. We zetten ons lichaam daarmee alleen nog maar meer aan het werk. Onze organen draaien tegenwoordig overuren om al die vreemde stoffen uit ons lichaam te werken. Onlangs kwam nog aan het licht, dat de meeste leverziekten ( levercirrose) niet wordt veroorzaakt door overmatig drank/alcoholgebruik, maar door ons huidige welvaartsvoedsel. De lever krijgt dagelijks aardig wat voor zijn kiezen. Maar ook ons hart heeft het zwaarder dan voorheen. Bloedvaten slippen dicht. Het kost ons lijf de grootste moeite om ons te laten functioneren naar behoren.

 

Het is echt niet moeilijk, om dagelijks aan zeker 400 gram verse groente te komen. Veel werk is het niet. In de tijd dat je de oven aanzet om die pizza te warmen, kun je een verse bloemkool in roosjes snijden en kort stomen/koken. Zet iedere dag een paar pannen op het vuur. Zie het als een goede investering in je lijf. Zie het als benzine voor je lijf, wat je dagelijks moet bijtanken.
Koop liefst alles vers en nog beter: biologisch. Gelukkig kunnen we tegenwoordig meer biologische verse groente kopen gewoon in de supermarkt voor een redelijke prijs. Kies iedere dag voor tenminste drie verse groenten. En wees royaal: 400 gram of meer.
Koop enkel biologische gedroogde peulvruchten. Ja: dit vraagt om een weektijd vooraf van tenminste 24 uur, maar we hoeven er niet bij te blijven. Zet gewoonweg een dag tevoren peulvruchten in ruim water te weken en de volgende dag zijn ze gereed om te koken.

pompoen:linzen puree

DO THE PUREE!

Een ontzettend gemakkelijke manier om veel groente binnen te krijgen is om de vele groente te pureren. Je kunt, als je wenst, ook nog stukjes heel laten in de puree. Je kunt zowel rauwe groente ( spinazie, de bladeren van een bloemkool) als gestoomde/gekookte groenten gebruiken voor de puree. Alles wat het nodig heeft is:

– de groente wassen en snijden
– alles tegelijk op het vuur zetten en kort koken ( lang hoeft niet)
– alles in de keukenmachine tot een gladde puree pureren, of je pureert het gedeeltelijk, zodat er nog stukken heel blijven

Door het te pureren wordt het volume kleiner en kost dit ook minder tijd om te eten.
Daarnaast zullen kinderen een puree ook meer waarderen. Kinderen geven vaak weerstand tegen stukken groenten, met een puree krijgen ze veel groenten in één keer binnen.
Het beste is, om nog wat stukken heel te laten, zodat je ook nog moet kauwen.


Je kunt puree ook in grotere porties tegelijk maken, het is perfect twee dagen te bewaren in de koelkast.
Omdat je zelf de complete regie houdt over je voeding, kun je ook eventuele toevoegingen zelf bepalen. Ik eet mijn puree naturel, d.w.z zonder keltisch zeezout en andere kruiden. Dit vooral omdat ik het té zonde vind om de heerlijke natuurlijke smaken van groente te maskeren. Dit is voor iedereen weer anders. Voeg er zelf bijvoorbeeld lekkere kruiden en specerijen aan toe, een snufje keltisch zeezout aan de peulvruchten na het koken, of gebruik tamari saus.


Door rauwe groente met gekookte samen te pureren, behoud je de meeste voedingsstoffen. De meeste groenten hebben echt geen lange kook/stoomtijd nodig. Zeker als je groente pureert, mag het gerust wat harder blijven dan gewoonlijk. Zoete aardappelen hebben bijvoorbeeld maar 10 minuten kooktijd nodig om voldoende gegaard te zijn voor de puree. De kooktijden zijn dus ook veel korter, zodat je ook hier tijdwinst hebt.
Peulvruchten zijn in gedroogde vorm stukken goedkoper dan uit pot/blik. Dat is één groot voordeel, tweede voordeel is dat je ook hier zelf kunt bepalen wat je toevoegt, Ik kies ook bij peulvruchten voor naturel, om zo de bijzondere smaken te genieten. Veel mensen denken dat gedroogde peulvruchten teveel werk is, maar dat is echt een fabel. Als je zoals eerder gezegd de peulvruchten een dag van tevoren in weekwater zet, kun je de volgende dag, net als dat je bijvoorbeeld een blikje bonen zou opwarmen, ermee aan de slag. Kooktijden zijn nooit zo extreem lang, gemiddeld rond 45/60 minuten. Terwijl de peulvruchten op het vuur staan te garen kun jij andere dingen doen en belemmert de kooktijd je niet. Vrijwel alle linzen hoef je zelfs niet eens te weken, en kun je binnen 15/20 minuten koken.
Lees meer over peulvruchten, door hier te klikken.

Puree kun je al van één groentesoort maken, maar het is zoveel lekkerder en voedzamer om meer dan één groente te gebruiken. Drie soorten zijn een mooie basis. Je kunt iedere dag weer variëren met groente, want er is zoveel !!! Van venkel tot koolrabi, van broccoli tot bloemkool. Alles kan in de puree!
Puree is ook zeer kleurrijk. Je kunt er ook erg veel mee opvrolijken, zoals “ saaie” piepers, of zelfs rijst en spaghetti. Hoe meer soorten groente je gebruikt, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt. Een erg fijn basis recept voor een puree is:

 

 

GROENE PUREE

DIT HEB JE NODIG: ( voor twee personen)

* een stronk broccoli, gewassen en in stukken gesneden
* 400 gram gewassen bladspinazie
* een pompoen, gewassen en in de schil gelaten, in stukken

ZO MAAK JE HET:

Zet de groente op middelhoog vuur met de deksels op de pannen, dit zorgt voor een snellere garing. Giet de groente af en laat uitlekken.
Pureer de groente in de keukenmachine tot een gladde puree, of laat wat stukken heel.

Voeg zoveel groente toe als je wenst. Je kunt aan bovenstaand recept bijvoorbeeld een venkel en een bloemkool toevoegen. Er is geen limiet!

Enige tijd geleden heb ik een “ puree week” gehouden, wat erg goed in de smaak viel. Je kunt deze week ook eens gaan uitproberen!
Klik hier voor alle informatie: de puree week!

 

 

Maak een “ mindset” en geniet van alle heerlijke verse pure groenten! De natuur heeft ons wat dat betreft zoveel te bieden, het zou idioot zijn, als we hiervan niet meer gebruik gaan maken en we ons tegoed blijven doen aan kant en klaar meuk! Probeer het eens!

8 Reacties op “Do the puree!

  1. monique, wat ben ik je weer dankbaar, alweer heb je een probleem voor me opgelost, dat ik daar niet zelf ben opgekomen van die puree haha

  2. Hoi Monique,
    Bedankt voor je mooie en nut,tige stuk, ik ga er zeker mee aan de slag.
    Ik week tegenwoordig mijn bonen niet meer ze zijn dan Veel lekkerder. De kooktijd is wel iets langer, daarom zet ik ze na 10 minuten koken een paar uur in bed in een handdoek. Ze garen dan gewoon verder het is trouwens beter om het zout voor het koken toe te voegen, je hebt dan minder nodig voor hetzelfde smaakeffect. Er zijn hierover YouTube filmpjes, als je even Googled vind je het vast wel.

  3. Supertip dank je wel, hoe ga ik mee aan de slag. Een vraag; ik week en kook gedroogde peulvruchten per heel pak. Wat ik niet nodig heb vries ik in zodat ik altijd snel wat beschikbaar heb. Is dat nadelig voor de voedingswaarde?

  4. klinkt goed, alleen een vraag,,, de vitaminen enz,,,, je moet het wel in 1 dag nuttigen toch volgens mij?

    • dat is wel raadzaam. Ik ben sowieso van het vers maken en direct nuttigen of binnen 24 uur. Succes!

  5. Heerlijk artikel , ben ook zo dol op groenten en stoom ook alles,veel lekkerder❣❣

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *