Dranken…de alternatieven!

Nu dat het warme weer er toch echt aankomt, gaan we meer drinken. Dit is ook ontzettend belangrijk. Zeker als het erg warm is, is vocht essentieel. We kunnen erg veel nare lichamelijke klachten krijgen als we te weinig vocht binnen krijgen. Vocht is van levensbelang. Zonder vocht zouden bijvoorbeeld tal van organen hun werk niet kunnen doen. Ook kan te weinig vocht leiden tot mindere prestaties, vermoeidheid en een slechtere concentratie en geheugen. Vocht ( water) functioneert ook als transportmiddel in ons lichaam om afvalstoffen af te voeren, het zorgt voor het oplossen van voedingsstoffen en het regelt de lichaamstemperatuur.

Als het warm weer is, drinken we graag meer. Vaak zijn dit voor de hand liggende zaken als sap, frisdranken en alcoholische dranken. Gelukkig drinken we ook veel water. Maar toch grijpen we ook naar al deze talloze gemaksproducten uit de supermarkt.
Vrijwel al deze producten bevatten veel tot extreem veel suiker. Pakjes en pakken sap, flessen frisdrank, yoghurtdrinks, siropen, water met “ smaakjes”, melkdrankjes, overal komen we suiker tegen als hoofdingrediënt. Gelukkig kunnen we al deze populaire drankjes zeer eenvoudig namaken, zonder suiker en andere kunstmatige gekkigheden!

SAPPEN

De meeste sappen die we kunnen kopen in de supermarkt zijn gemaakt van vruchten (sap) concentraat. Dit wordt vaak aangelengd met suiker. Een gemiddeld pakje sap kan al snel oplopen naar ongeveer 7/8 suikerklontjes. Naast dat het slecht is voor ons lichaam, heeft het ook schadelijke effecten op ons gebit, en het kindergebit. ( lees hier meer over de suikerklontjes in sappen en andere dranken)
Vruchtensap kun je zeer eenvoudig zelf maken. Je kunt vers biologisch intact gelaten fruit bijvoorbeeld in een grote kan gooien en dit opschenken met water. Druk vlak voor uitschenken met een cocktailstamper het fruit kapot, dit zorgt voor een directe smaak-explosie in het water. Je kunt aan het water eventueel nog andere zaken toevoegen om smaak te versterken zoals wat stevia druppels, wat kaneel of wat vanillemerg uit een verse vanille peul.

Je kunt ook het verse fruit pureren in de keukenmachine, en terwijl de machine draait, water toevoegen tot de gewenste vloeibaarheid is bereikt. Ook hieraan kun je weer andere smaakmakers uit de natuur toevoegen zoals citroen/limoensap, of gooi er een scheutje cool bear limonadesiroop door.

Ben je in het bezit van een slow juicer, kun je zelf “ concentraat “ maken. Dit sap kun je dan ook, net zoals ook in de fabriek gebeurt. aanlengen met water, en wat stevia druppels om te zoeten.

IMG_7956
DIKSAP
Diksap is zeer geconcentreerd vruchtensap-concentraat. Het is dezelfde substantie die als concentraten bij de fabrieken aankomt, om daar verder te worden verwerkt tot sappen. Het verschil tussen concentraat in de fabriek en diksap zit hem in het gebruik: de consument moet het diksap zelf thuis aanlengen met water, hetzelfde wat in de fabrieken gebeurt. Aan sommige diksappen worden toevoegingen gedaan als synthetische vitaminen en in sommige gevallen suiker. Ook biologische diksappen bevatten soms rietsuiker en/of agave. Diksappen in zeer geconcentreerde vorm is niet erg gezond voor het gebit, en bevat even zo goed erg veel suikers. Tandartsen hebben de afgelopen jaren goed gemerkt, dat diksappen in populariteit zijn gestegen: er zijn meer gevallen van de zogeheten “ diksap-gebitten” geconstateerd. Wat inhoudt dat dankzij het drinken van diksappen het gebit is aangetast. Lees meer over diksap door hier te klikken.
Diksap kun je “ met twee vingers in de neus” zelf maken. Je kunt alle fruitsoorten gebruiken die je maar wenst. Door het zelf te persen, bewaar je zoveel mogelijk vitaminen, mineralen en vezels uit het fruit. Je kunt ook van gojibessen diksap maken. Het recept vind je in mijn basiskookboek. Klik hier voor het basisrecept om zelf diksap te maken.

FRISDRANKEN

We vinden het lekker, zeker in de zomermaanden lusten we er pap van. Het frisdrank-schap is inmiddels gegroeid naar twee tot drie gangpaden vol in supermarkten. We kunnen het zo gek niet bedenken, of het bestaat. Het probleem met vrijwel alle frisdranken is dat het bestaat uit suiker en water, met wat kunstmatige/synthetische smaakjes toegevoegd. Ook de zogenaamde “ light” frisdranken worden gezoet meer meer dan twee kunstmatige zoetstoffen, waarvan acesulfaam K en aspartaam meest gebruikt worden. Ook komen zoetstoffen als sucralose en cyclamaat erg vaak voor. Meer over kunstmatige zoetstoffen kun je hier lezen.
Frisdranken staan op een goede tweede plek als het komt op producten waarin de meeste suikers zitten. Omdat het in vloeibare vorm is, merken we ook niet direct hoeveel suiker we in één keer binnen krijgen. Dit kan aardig oplopen. Een gemiddelde glas sinas bevat al snel 10/12 suikerklontjes in het ergste geval. Je kunt zelf ook zeer eenvoudig frisdrank maken. Hier enkele voorbeelden:

sinas glas

SINAS:

– Pers twee biologische sinaasappelen uit, laat eventueel nog wat vruchtvlees achter in het sap, om de drank extra voedingswaarde te geven. Meng een eetlepel erythritol suiker door het sap, dit hoeft uiteraard niet. Schenk uit anderhalve liter mineraalwater een glas. Voeg het sap beetje bij beetje toe in de fles via een trechtertje. Je hebt dan een heerlijke sinas!

CASSIS:

– Schenk een glas mineraalwater uit anderhalve literfles mineraalwater. Voeg enkele druppels stevia toe in de fles en schenk verder voorzichtig op met pure zwarte bessensap. Dit kun je zelf maken door verse zwarte bessen te pureren en uit te persen, maar je kunt ook biologische zwarte bessensap( oersap) kopen in de biowinkel. Je hebt dan binnen nog geen vijf minuten je eigen gezonde cassis limonade!

SAM_1760

SEVEN-UP:

– Pers drie limoenen uit. Schenk een groot glas mineraalwater uit anderhalve literfles. Druppel enkele druppels stevia in de fles en vul op met de limoensap. Je hebt je gezonde Seven Up!

 

SAM_1761

RIVELLA

– Schenk een groot glas mineraalwater uit een anderhalve literfles. Druppel enkele stevia KARAMEL druppels in de fles. Schenk verder op met havermelk. Je hebt dan je eigen gezonde rivella frisdrank!

SAM_1763

GINGER-ALE: 

– Schenk een groot glas mineraalwater uit een anderhalve literfles. Voeg aan de rest in de fles het sap van een citroen, en een eetlepel gemberpoeder. Voeg een snufje kruidnagelpoeder toe en schud zeer kort goed door. Druppel wat stevia druppels in de fles. Gooi het mengsel over in een steelpan en breng al roerend aan de kook. Zodra alles begint te borrelen, de pan van het vuur halen en goed laten afkoelen. Als het mengsel goed koud is geworden, via een trechter langzaam terug de fles gieten. Je hebt dan je eigen gezonde ginger-ale frisdrank gebrouwen!!!!!!!!!

SAM_5725

ICE TEA
Zoiets simpels om te maken, maar toch wordt het massaal verkocht in supermarkten, de ice tea’s bomvol suiker. Zo-niet-nodig! Maak voortaan je eigen icetea. Zet een pot groene thee en laat afkoelen. Je kunt uiteraard ook gewone thee of andere thee naar wens gebruiken. Giet de afgekoelde thee in een kan, en voeg enkele druppels stevia toe op smaak. Gooi er wat ijsklontjes in en zet in de koelkast. Klaar is je eigen gezonde icetea!

 

 

IMG_7937

KOFFIE
Koffie kun je ook gezond maken. Zet een pot cichorei koffie door een liter kokend water op te lossen in drie flinke eetlepels cichorei ( verkrijgbaar in de biowinkel) samen met enkele druppels stevia. Schuim in een melk opschuimer 200 ml havermelk op. Dit gaat niet overweldigend schuimen, maar genoeg om een heerlijk romige schuimkraag op de koffie te krijgen. Schenk wat koffie in een glas en schenk er wat melk op. Eventueel nog op smaak brengen met extra stevia druppels. Strooi er nog wat carobpoeder of magere cacaopoeder op. Deze koffie smaakt dubbel zo lekker gekoeld met ijsklontjes!!!

IMG_7959

 

TOMATENSAP
We kunnen tomatensap zeer eenvoudig zelf maken! Klik hier voor het eenvoudige basisrecept!

 

aardbeien:bessensmoothie

YOGHURTDRANKEN

We kunnen tegenwoordig uit erg veel soorten kiezen, van suikervrij tot romig, van “ vol met fruit” tot koffiesmaakjes. Yoghurt en ook melkdrankjes kunnen we zeer eenvoudig zelf maken. Maak bijvoorbeeld een heerlijke fruitdronk door aan vers gepureerd fruit in de keukenmachine draaiend verse biologische/dynamische yoghurt toe te voegen, met een klein beetje water. Dit kun je eventueel nog wat extra zoeten met stevia druppels. Je doet dan precies hetzelfde wat in fabrieken gebeurt. Daar worden yoghurtdranken ook gemaakt van een mix van suiker, water, wat bewerkt fruit en yoghurt. Voeg net zoveel water toe tot je eigen gewenste dikte is verkregen. Dit is voor iedereen weer anders. Ik hou bijvoorbeeld van romig, en laat mijn yoghurtdronk dan graag wat dikker door minder water toe te voegen.
Melkdrank en/of karnemelkdrank maak je ook simpel zelf. Pureer vers fruit samen met wat druppels stevia in de keukenmachine en schenk hierop biologisch/dynamische ( karne) melk tot de gewenste dikte is bereikt. Het is echt ZO simpel! Gebruik je om welke reden ook geen koemelk? Gebruik dan homemade haver of andere melkvervanging, voor het basisrecept, klik hier

IMG_8219

WATERKAN VOL GEZONDHEID

Water is en blijft naast de allerbeste dorstlesser ook meest gezond. Als je allerlei soorten vers gesneden ( en ook hier weer zo intact mogelijk gelaten) fruit in een grote waterkan gooit en dit opschenkt met koud water, heb je binnen no-time ook een heerlijk frisse drank. Zeker tijdens warme dagen ideaal. Je kunt aan het fruitwater allerlei smaakmakers toevoegen, zoals ster-anijs, vanille bourbon, ( ceylon) kaneelpoeder, verse takjes munt, stevia druppels, verse gemberwortel, en vers citroensap. Gooi het uitgeknepen vruchtvlees van de citroen ok in het water voor extra smaak. Kijk ook hier!

IMG_8129 IMG_8130

SLUSH PUPPY

Een heerlijke verkoeling tijdens warme dagen is een slush puppy. Dit is een populair drankje gemaakt met geschaafde ijsklonten. Dit bevat erg veel suiker, maar gelukkig valt dit ook kinderlijk eenvoudig zelf te maken. Was vers en intact gelaten fruit naar keuze ( bijvoorbeeld een sinaasappel, twee handperen en 8 nectarines, zoals getoond op bovenstaande foto’s) en snij in stukken. Gooi in de keukenmachine samen met een paar grote ijsklontjes en maal alles fijn tot een gruis-achtige massa. Je kunt ook hieraan eventueel weer allerlei extra smaakmakers toevoegen zoals wat druppels stevia, kaneel, vanille bourbon, of verse gemberwortel.

 

SAM_1090

Maak ook deze zeer verfrissende komkommer smash eens! Klik hier voor het recept!

SAM_1118-300x450

COLA

Cola is nog altijd het meest gedronken frisdrank-soort, ter wereld. Er zijn over de jaren aardig wat varianten, soorten en cola-fabrikanten bij gekomen, maar Coca Cola behoudt wereldwijd zijn zorgvuldig opgebouwde status. De formule om cola te maken is nog altijd een best bewaard geheim. Uiteraard zijn er inmiddels talloze E nummers die de smaak chemisch, synthetisch en kunstmatig proberen na te bootsen. Daar worden weer talloze andere ” cola-producten” van geproduceerd, denk aan cola-flesjes ( zachte winegums/snoep) . Om zelf cola te maken is het niet zo eenvoudig. Omdat ik zelf erg graag hierop een meukvrije variant wilde maken, heeft het mij zeker anderhalf jaar experimenteren gekost om uiteindelijk via stom toeval te komen op deze verrukkelijke cola-siroop! De smaak van deze siroop komt zeer sterk in de buurt van de bekende cola-smaak. Het is bovendien niet moeilijk om te maken`! Ga voor het complete recept naar: cola-siroop

SAM_4771

AARDBEIEN-MILKSHAKE:

Wie kent hem niet, de heerlijke strawberry milkshake? Dit kun je nu 100% meukvrij namaken! Ik heb het klaar weten te spelen een recpt te bedenken, wat akelig dichtbij de bekende milkshake-smaak komt! Klik hier, om direct naar het recept te gaan!

SAM_3825

Deze supersnelle ” cool bear milky” is heerlijk dorstlessend! Klik hier om direct naar het recept te gaan.

SAM_4002

Dit recept is erg bijzonder, en toch ook weer niet 😉 Want je maakt het in nog geen 5 minuten met de meest voor de hand liggende ingrediënten. Daarnaast kost het zeer weinig en is deze dorstlessende drank 100% ECHT natuurlijk! Klik hier om direct naar het recept te gaan.

SAM_5449

Als we het dan toch over goedkoop en eenvoudig hebben….deze zeer dorstlessende frisse komkommer smoothie is zeer eenvoudig en spotgoedkoop! Klik hier om direct naar het recept te gaan.

Ijs en ijsjes

Zin in heerlijk ijs? Dit hoeft niet van de supermarkt te komen. Je kunt zeer eenvoudig zelf de lekkerste ijsjes en ijs maken. Met zeer weinig ingrediënten en zonder een zwembad vol  kunstmatige mneuk, suikers en slechte vetten. Hieronder volgen een paar heerlijke recepten om zelf allerlei soorten ijs te maken!

havermout ijs in kom

Maak eens een heerlijk romig haverijs! Het is erg eenvoudig en lekker op een snikhete dag! Klik hier om direct naar het recept te gaan.

 

chocoladeijs-snelle-op-bak-450x337

Smeuïg chocolade ijs? Jazeker, ook dat maak je zeer eenvoudig zelf! Klik hier om direct naar het recept te gaan.

 

SAM_1111

Aardbei ijs maak je ook zeer eenvoudig zelf. Klik hier voor naar het recept te gaan.

SAM_5765

Zelf heerlijk vanille roomijs maken? Zonder koemelk? Ga dan naar het recept! 

 

 KINDER IJSJES

Heerlijk water/fruit ijsjes maak je ontzettend eenvoudig, door vers, intact gelaten fruit te wassen en te drogen. Verwijder alle pitten en harde kernen. Pureer dit in de keukenmachine, voeg eventueel wat magere biologische/dynamische yoghurt toe of wat havermelk. En zoet eventueel nog wat bij met stevia druppels. Doe dit in leuke ijsvormpjes, en vries in. Je kunt ook met cool bear limonadesiroop heerlijke waterijsjes maken!

gepureerd fruitijsjes

Met vers gepureerd fruit maak je zelf in een handomdraai de lekkerste ijsjes! 

SAM_5778

Deze verrukkelijke gesuikerde meloenijsjes maak je zeer snel, klik hier om naar het recept te gaan.

SAM_5837

Mijn kleine vriendinnetje is bezeten op deze bananen ijslollies! Maak ze zelf ook snel, klik hier om naar het recept te gaan.

Ik hoop, dat ik jullie voldoende ideetjes, inspiratie en tips heb kunnen geven! Kies voor ECHT puur en gezond, en onthou, dat frisdranken geen levensbehoefte zijn, en er vooral zijn om fabrikanten en multinationale ondernemingen stinkend rijk te maken. Het levert geen enkele meerwaarde op aan onze gezondheid, sterker, het schaadt de gezondheid, in sommige gevallen zelfs ernstig. Leer jezelf aanwennen om zelf je drankjes te maken. Zo ga je niet alleen een lekkere zomer tegemoet, maar ook een gezonde! 😉

 

Meer lezen over de gevaren van frisdrank? Klik hier.

 

 

7 Reacties op “Dranken…de alternatieven!

  1. wat een SUPER recepten, die ga ik maken en in mijn koelkast zetten. Hartelijk bedankt!!

  2. Ga hier zeker iets van uitproberen, nog een vraag: je spreekt over stevi druppels, ik heb een drietal soorten stevia in huis maar net geen druppels, kan ik hiervoor ery pure gebruiken? Aanbevolen hoeveelheid? Kan ik ery pure ook gebruiken voor siropen? Alvast bedankt.

  3. Heerlijke ideetjes allemaal.
    Maar…… ik heb diabetes, mag dus per dag niet al teveel suikers tot mij nemen, ook de gezonde niet!!
    Omdat diabetes steeds meer voorkomt, misschien eens wat om wat extra aandacht aan te geven?

  4. Is sap met een Slow juicer wordt geperst dan ook concentraat Monique? Als ik daar dan nog wat water bij boeg en stevia druppels ben ik klaar, lees ik het goed?

    • hoe je de sap ook perst, het is de fructose wat er in je glas overblijft. En dus is het helaas suikerwater. Warme groet!

  5. Leuke pagina Monique..Ik maak al een tijd zelf lemonade en ijsthee.. met name om de hoeveelheid suiker die ik tot me neem te kunnen controleren. Het is idd erg lekker en super makkelijk. Ik maak meestal even zelf drinken als ik af aan het wassen ben, omdat je er niet erg bij hoeft op te letten. 😉 en je kunt meteen alles even schoonmaken erna dus het kost erg weinig moeite op die manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *