Fiberfin, de vervanging voor gluten!

Zoals bekend werk ik geheel glutenvrij. Dit doe ik om diverse redenen: 

– ik wil zelf zo vrij mogelijk van gluten eten en drinken

– ik wil graag de groep mensen tegemoet komen, die vanwege ernstige allergieën en intoleranties geen gluten mogen consumeren

– ik wil graag de grote groep mensen tegemoet komen die ervoor kiezen geen gluten te consumeren in hun voeding

Meer over gluten lezen? Klik hier.

Ik ben gezegend met een gluten-bestendig lijf. Maar toch eet ik al jarenlang geen gluten. Ik ben niet anti-gluten, maar ik ben wel van mening, dat het gluten van vandaag ( lees: bewerkt en zwaar genetisch gemanipuleerd) het gluten van vroeger niet meer is. Vroeger waren granen juist volksvoedsel nummer één. Het was zeer voedzaam en bruikbaar. Over de jaren zijn granen zodanig genetisch gemanipuleerd dat de echt gezonde voordelen van granen zijn verbleekt en het gluten in granen een grotere rol speelt. Gluten kun je vergelijken met lijm. Het houdt iets stevig, elastisch en het geeft volume. Het fungeert als ware als een lijm in broodproducten, en tal van andere levensmiddelen. 

Er bestaan erg veel soorten granen. Er zijn graansoorten, die geen gluten bevatten, er zijn graansoorten die we pseudo-granen noemen. Dit zijn eigenlijk geen graansoorten, maar worden wel als zodanig beschouwd, en gebruikt. De meest bekende graansoorten die industrieel worden gebruikt en gluten bevat zijn o.a spelt, tarwe, rogge, en gerst, granen die eigenlijk geen granen zijn, maar wel zo worden beschouwd, zijn amarant, Quinoa, teff en boekweit. Daarnaast maken we melen van haver, gierst en rijst. 

Ik werk met glutenvrije melen. Meer over melen kun je lezen, door hier te klikken. Het is smakelijk, goed te verwerken, en perfect toe te passen in een gezond voedingspatroon. Er zijn wel wat kanttekeningen:

zorg ervoor, dat je eventuele tekorten aan vitaminen, mineralen en vezels goed vervangt. Veel mensen schrappen lukraak gluten uit hun voeding, wat mogelijk tekorten kan opleveren. Om van ieder glutenvrij meel optimaal gebruik te maken van hun specifieke gezondheidsvoordelen, kun je een melenmix maken. Hoe je dit maakt, lees je hier.

GLUTEN VERVANGEN

Iedereen die voor het eerst probeert om met glutenvrij meel te bakken, heeft het vast ondervonden. Het wordt nooit zo mooi, elastisch en mals als een baksel waarin gewoon ( tarwe) bloem/meel wordt verwerkt. Het is logisch. Als het gluten ( dus de lijm) wegvalt, valt het snel uit elkaar, wordt het gortdroog, of zit er totaal geen smaak aan. Er moet dus een vervanging doorheen. Er valt een boel op te vangen met tal van andere toevoegingen, zoals water, melk, eieren en andere bindmiddelen. Toch zal het resultaat anders zijn dan met gluten gebakken baksels. Een erg goede vervanging voor gluten, is psyllium. Dit gebruikte ik tot voor kort altijd in mijn baksels. Psyllium wordt ook wel vlozaad genoemd, en is een vezel wat zeer veel vocht kan opnemen. Vermengd met vocht wordt het elastisch. Psyllium is dus een prima vervanging voor gluten, maar onlangs ontdekte ik, dat er nog wat beters op de markt is: FIBERFIN.

SAM_5421

WAT IS FIBERFIN?

Enige tijd geleden heb ik een review geschreven over de producten van het merk Sukrin. Dit review kun je lezen, door hier te klikken. Ik kreeg een pakket thuisgestuurd, waaronder een pot Fiberfin. Dit is een vezel, gemaakt van 100% Gmo vrij resistent maïszetmeel. Meer over Fiberfin en de grote gezonde voordelen, kun je lezen, door hier te klikken.

Ik ontdekte dat Fiberfin niet alleen een goede aanvulling is voor meer vezels in een voedingspatroon ( waar het min of meer een beetje voor is bedoeld) maar dat het meer dan perfect gluten vervangt! Al direct bij mijn eerste experiment merkte ik, hoe super-elastisch mijn deeg werd door een theelepeltje Fiberfin. Daar wilde ik meer van weten, en ben doorgegaan met experimenteren. Ik verving psyllium voor Fiberfin in al mijn baksels. Het resultaat was keer op keer verbluffend. De baksels worden enorm vast, stevig, elastisch en mals. Ik heb er zelfs glutenvrij pizzadeeg van gemaakt, wat perfect lukte. Sinds ik Fiberfin heb ontdekt, ben ik het gaan gebruiken ter vervanging van gluten. 

DUUR

Laten we er niet omheen draaien: een pot Fiberfin is in aanschaf even slikken: 11.95 per pot van 400 gram. Maar daar staat tegenover, dat je weinig nodig hebt ( gemiddeld een theelepel op een baksel) en dus zuinig in gebruik is. Bovendien kost een potje psyllium ook rond de 7/8 euro. `In verhouding is het niet echt zo vreselijk duur te noemen. 

SAM_4845

GLUTEN VERVANGEN

In erg veel glutenvrije producten, die we tegenwoordig in grote getale kunnen inkopen, worden zetmelen gebruikt ter vervanging voor gluten. Meestal in combinatie met vezels. Helaas gaat dit altijd om GMO soorten, plus dat dit geen resistente zetmelen zijn. Gewone zetmelen worden in ons lichaam gewoon afgebroken en gebruikt als energie. Resistent zetmeel wordt niet op deze manier afgebroken, maar gedraagt zich als een dieetvezel. Wat is dit precies? Een kort beknopt overzicht:

Dieetvezels

Het gezondheidsbevorderend effect van dieetvezels (voor een definitie zie EU Commisson Directive 2008/100/EC) is afhankelijk van het type vezel.

Onoplosbare dieetvezels staan bekend om hun waterhoudend vermogen en geven daardoor meer volume aan de ontlasting, wat de stoelgang ten goede komt.  Ze verkorten tevens de transit tijd in het darmstelsel, wat leidt tot verminderde blootstelling aan cytotoxische stoffen.

Oplosbare dieetvezels worden gedeeltelijk gefermenteerd door de darmflora. Dit resulteert in een aantal gezondheidsbevorderende effecten:

  • Productie van korte keten vetzuren
  • Verlaging van de pH
  • Verhoogde biobeschikbaarheid van calcium en magnesium
  • Inhibitie van potentieel schadelijke bacteriën
  • Verhoogde viscositeit van de maag- en darminhoud en dus verbeterde eetlust regulatie
  • Verlaagde kans op hart- en vaatziekten, type 2 diabetes
  • Verminderde glucose en sterolen absorptie

( bron: Flanders’food)

Dit maakt Fiberfin niet alleen tot een perfecte vervanger voor gluten, maar draagt het ook zeer veel bij aan de gezondheid. In Nederland eten we met zijn allen veel te weinig vezels. De ADH staat per dag op zo’n 30 gram. Uit onderzoeken kwam naar voren, dat de meeste mensen de 15 gram niet eens haalden. Een eetlepel Fiberfin bevat al meteen 6 gram. Als je brood gaat bakken, levert dit meteen extra vezels op. 

Fiberfin is eigenlijk op de markt gezet, om mensen die te weinig vezels binnen krijgen, een goede en gemakkelijke aanvulling te bieden. Door smoothies, baksels, gerechten…het kan overal door worden vermengd omdat er geen smaak aan zit. Het beïnvloedt de smaak, structuur en kleur niet. 

sukrin pizza di monica 2

Al mijn baksels die ik met Fiberfin heb gemaakt, komen mals, goed gerezen, stevig en massief uit de oven. Mijn grootste verrassing was toch wel de pizzabodem. Die moet stevig zijn, en elastisch. Daar wordt dan ook steevast tarwebloem voor gebruikt. Ik heb al vele recepten ontwikkeld zonder gluten, de bodem is dan meer een soort koekachtige bodem, dan een stevige pizzabodem. Ook met psyllium komt het niet erg goed tot zijn recht. Met Fiberfin is het mij dit keer wél gelukt om een stevige massieve bodem te maken.

sukrin pizza di monica 5

Het recept voor deze verrukkelijke pizza vind je in het Sukrin receptenboek ( verwacht zomer 2016) Ik ben heel erg blij dat ik Fiberfin heb ontdekt! Het werkt heel erg prettig, en mijn baksels lukken zeer goed, bijna perfect! Kun je niet wachten? Maak dan eens deze onweerstaanbare pizza met Fiberfin! Ga direct naar het recept door hier te klikken.

Fiberfin kun je kopen in diverse gezondheidswinkels, maar is vooral goed bestelbaar via internet. 

Je kunt direct bestellen, door naar de bestelpagina te gaan. 

Heb jij Fiberfin al geprobeerd? Wat zijn jullie ervaringen? Laat ze hieronder achter! 

Een reactie op “Fiberfin, de vervanging voor gluten!

  1. mooi dat fiberfin, en lijkt me “fijn omdat het minder smaak heeft”.
    De prijs vindt ik idd erg kostbaar. Heb onlangs nog n kg psyllium
    gekocht. Ik gebruik dit dagelijks in/ bij mijn ontbijt. Sinds ik deze
    vezels gebruik,een betere stoelgang.deze F ” Een weetje om te onthouden”
    Zweer bij psyllium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *