Hagelslag tappen? Foei AH!

Tot mijn grote ergernis zijn de zogenaamde hagelslag ” tappen” nog altijd in de AH vindbaar ondanks de vele kritieken. AH maakt hiermee een flinke misser. Enerzijds lijken ze van alles te willen ( gaan) doen om:A: het suikergebruik in producten te reduceren en B: het plastic gebruik te reduceren Er worden grote promotiecampagnes georganiseerd om hun goede wil uit te lichten, maar tegelijkertijd zetten ze dit soort onzin dingen neer in hun filialen. Hartstikke leuk voor kinderen uiteraard maar absoluut niet voor hun gezondheid en voor het milieu. We hebben al deze onzin totaal niet nodig. Waarom staat het er dan?Om de simpele reden dat het geld oplevert. Kinderen worden geprikkeld. Ouders zwichten want ach dit is toch best grappig. De producten die uit de tap komen bestaan uit suiker. En een heleboel kleur geur en smaakstoffen. Aan geen enkele soort kleeft er maar IETS van gezonde voordelen. NIETS. Het geeft ons dus niets voedzaams. Alleen veel  HEEL VEEL suiker. En plastic rommel. 

De meeste hagelslag wordt verpakt in karton. Dit is sowieso al een stuk milieuvriendelijker, maar daarnaast is het meeste karton ook gerecycled. Deze plastic meuk eindigt uiteindelijk wel weer in de plastic soep.

WAAROM SUPERMARKTEN ONS OM DE TUIN LEIDEN

Grotere supermarktketens als AH, JUMBO, PLUS en discounters als LIDL en Aldi doen hun best. Zo lijkt het. Er zijn inderdaad wat kleine stapjes gezet om het suikergebruik en plastic te reduceren. Maar deze kleine veranderingen wegen lang niet op tegen de gigantische suikerbakken die voornamelijk worden aangeboden. Supermarkten zeggen graag te willen, maar zijn huiverig voor de reacties van de consument. Zij verwachten veel weerstand als bijvoorbeeld cola niet zo zoet meer smaakt, of dat het brood minder lang vers blijft in een papieren zak. Daar zit zeker een kern van waarheid in, want haal je de kluif weg voor de neus van de hond, zal deze zeker gaan protesteren. We zijn afgelopen jaren enorm “ versuikerd”. Ons dagelijks voedsel is zoeter dan ooit tevoren. Maar door alleen maar de kat op het spek te gaan vinden door met dit soort idiote “ tappen” aan te komen, dat is in mijn ogen 10 stappen achteruit.
De enige supermarkt die in mijn beleving daadwerkelijk veel echt aanpakt is de LIDL. Zij voeren daadwerkelijk hun beloften uit. En strijden voor zoveel mogelijk reduceren van suikers in hun producten. Ook besteden zij enorm veel aandacht aan hun verpakkingen. Lidl zet vaak de toon.
Dit gebeurde bijvoorbeeld met de groente zakjes, waar men alle losse groente en fruit in kon gaan verpakken. En LIDL zette de eerste stap om hun pindakaas suikervrij te gaan produceren.
Ook Lidl zet tappen neer, maar dan wel vol met ongebrande verse noten. En deze kunnen worden verpakt in papieren zakken. Lidl durft grotere stappen te zetten. En dankzij deze grotere stappen komen we uiteindelijk ook veel verder.
Supermarkten doen wel hun best, daar kunnen we niets over zeggen. Maar hoe zinvol is het, als er tegen een reductie van suikers in mayonaise nog 10 soorten tegenover blijven staan die volgestouwd blijven met suiker? Want één ding moeten we niet gaan geloven, en dat is dat supermarktketens lucratieve deals met grotere fabrikanten gaan benadelen. Want dit levert hen uiteindelijk veel geld op. En zie je dus de Calvé mayonaise op ooghoogte staan terwijl de gereduceerde mayo’s ergens onderin worden gezet. Dit motiveert de consument dus niet echt om voor minder suiker te gaan kiezen, als er nog ruim keuze te over blijft.

VEEL OVERBODIG

Nu dat steeds meer mensen stil lijken te gaan staan over hun plastic gebruik, wordt opgemerkt dat de meest onzinnige producten zijn verpakt. Waarom moet verse groente worden verpakt? In een biologische winkel ligt dit ook gewoon onverpakt. Waarom zijn stronken broccoli in plastic verpakt? En kunnen we alle soorten fruit kant en klaar gesneden kopen in plastic bakjes met plastic bestek? Ja, voor ons gemak, voor de hygiëne. Maar linksom of rechtsom moeten we groente en fruit altijd al even wassen.
We kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan Amerika, waar we steeds meer van bovenstaande zien. Deze foto’s zijn gemaakt in Miami Beach. Daar wordt vers fruit zo aangeboden. Het KAN wel. Alleen brengt verpakte groente en fruit meer op in de industrie. En dus lijken we in Europa “ schijt” te hebben aan overbodige verpakkingen.
AH doet dus zijn best, zoals we HIER kunnen lezen. Fijn. En OKAY, al zijn het babystapjes, alle vooruitgang is welkom. Maar ik vind AH wel erg in strijd met zichzelf. Niet alleen vinden we tappen vol suiker, ook wordt er van alles aan complete meuk -onzin weggegeven. In 2018 werden er bijvoorbeeld koek uitstekers weggegeven bij iedere 15 euro aan boodschappen. Deze dingen zijn van plastic., En waar eindigen deze ? Juist. In de plastic soep. Want een kind vind dit eventjes leuk, maar het wordt niet lang daarna ergens in een kast gesmeten.
Ik denk, dat supermarkten echt hun best willen doen. Maar zij zullen dit nooit laten overschreeuwen boven de grote centen ( lees: de grote spelers in de voedselindustrie als een Unilever) En dus zal het altijd wel een spelletje blijven. Zolang het hun inkomsten niet in de weg zit, zijn ze best bereid om zoveel mogelijk te doen . Maar wat heeft het voor zin? Als er wat suiker uit wordt gegooid, en het via de voordeur weer naar binnen wandelt?
Stop met al die onzin. Stop met die maffe tappen. Of gooi er dan op zijn minst ongebrande noten in, en verpak het in papier. Stop met die irritante plastic prulletjes. De kinderen van vandaag kunnen best zonder al die onzin, hun kamertjes staan al overvol met plastic speelgoed. Steek dat geld liever in wat er ECHT toe doet. Want HET KAN WEL. 

8 Reacties op “Hagelslag tappen? Foei AH!

  1. Ik vind dat ook echt irritant! Ik koop expres geen verpakte bananen bijvoorbeeld, die zijn wel duurder (ook gek) maar ja, je moet ergens beginnen! Goed artikel!!

    • Ik ben blij dat je hierover schrijft, ik heb mij hier meteen aan gestoord toen dit bij AH in het schap stond, vooral toen ik die kleuren zag, wat een gift-zooi, en dat om kinderen te triggeren, schandalig. Bovendien was het binnen de kortste keren een rommeltje bij dat schap. Nu hebben ze dit bij AH ook bij de noten gedaan, en ja, ook hier weer plastic bakjes.

    • Een mooi artikel over suiker in voeding.
      Hieruit blijkt nog eens overduidelijk, dat de voedselindustrie, inhoudelijk, helemaal niet van plan is, om gezond te worden. En dat bedoel ik zowel in mentaal als in materieel opzicht.
      In dit suikerartikel, komt dit wel heel erg duidelijk naar voren.
      Er wordt ook een potje pindakaas van de Lidl getoond, in dit artikel. En het is mooi, dat daar helemaal geen suiker in zit. Maar ik ga het toch niet kopen, want er zit GERAFFINEERDE PALMOLIE in. En zolang de voedingsindustrie niet erop zet, hoeveel er van dit gif in zit, ga ik er vanuit, dat er sloten palmolie in zitten. Dit is een prachtig staaltje van misleiding.
      Lidl wil meeliften op de suiker hype. Meer niet.
      Als zelfs het “Bureau voor de Voeding”, palmolie ontraadt, stopt de voedingsindustrie het er toch in.
      Het Bureau voor de Voeding, doet haar voorlichting wel erg halfslachtig.
      Van dit Bureau voor de Voeding behoeven we denk ik evenmin veel te verwachten. Waarom?
      Sinds 2014 zwaait daar Gerda Feunekes de scepter. Deze dame heeft hiervoor 18 jaar bij Unilever gewerkt.

      De overheid, die dit bureau van ons belastinggeld financiert, “weet ook wel”, wie zij op deze positie zetten.

      Ik ken geen voedingsproduct van Unilever, waar geen palmolie in zit.
      Waarom juist dan zo’n vertegenwoordigster van de aantoonbaar foutieve en ongezond makende voedingsindustrie, in zo’n functie terecht komt, laat zich gemakkelijk raden.
      Voor de Bühne moet het er gezond uitzien. Maar het is het niet.
      Het potje biologische pindakaas, van de Lidl, dat in dit artikel getoond wordt, is daar een naadloos voorbeeld van.

      Hoe haalt Lidl het in haar hersens, om op haar pindakaas het woordje “biologisch” te zetten, als er geraffineerde palmolie in zit. Die is absoluut niet biologisch. Ze zullen wel aanvoeren, dat hier alleen de pinda’s bedoeld worden.

      Als argeloze boodschapper, is het het beste, om uw advocaat mee te nemen, als u boodschappen gaat doen. Plus een vergrootglas. Zodat hij alle bedrieglijke teksten aan u kan uitleggen.
      Er is nog een gigantische stap, te maken naar eerlijke klantenvoorlichting. Ik ga dat niet meer meemaken.

  2. Ja, ziet er wel verleidelijk uit met al die kleurtjes, maar in de winkel heb ik hem nog niet gezien ………………….!

  3. Hoi Monique,
    Mijns inziens is het zwaar mis met de gehele instelling van AH . Wanneer je als organisatie de positie hebt om het volk te voeden en je hier zo achteloos mee om gaat, sla je de plank zwaar mis.
    Wees trots op het feit dat je op elke hoek van de straat je winkel gevestigd ziet en gedraag je daar dan ook naar! Schandalig dat de managers en decision makers de schappen met zo ontzettend veel rotzooi vol blijven zetten en daarmee bijdragen aan de hoge ziektekosten. Schandalig dat ze al die plastic rommel de markt in blijven slingeren in de vorm van kinder-speelgoed. Vergeet de complete inhoud van de kinderwinkeltjes niet waarin alle producten, van een stronk broccoli tot een pot pindakaas, was nagemaakt van PLASTIC! Allemaal rommel dat binnen korte tijd beland in het milieu.
    Ik en vele mensen om mij heen meiden AH hiervoor zo veel als mogelijk.
    Helaas is het soms niet anders dan dat je daar voor een noodgreep naar binnen moet maar van mij mogen ze liefst morgen nog hun ondergang beleven. Wat een achterlijk ouderwets bedrijf is dat. Wanneer jij de juiste ingangen weet bij AH mag je dit zeker doorsturen. Inclusief mijn naam en email.

  4. Kijk de AH zpou idd kunnen kiezen voor kartonnen doosjes voor het broodbeleg te tappen maar de rest vind ik erg betuttelend. Ik vind het echt een fantastisch iets om lekker broodbeleg eruit te tappen. Ook handig voor het versieren van taarten en cakejes of voor het versieren van pannekoeken. Als je het niet wilt koop je het toch niet……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *