hamster volkje

fruit op tafel

Wij Nederlanders houden van hamsteren. Waar dat nu precies vandaan komt, mag Joost weten ( of misschien dat Piet het weet) maar zodra we maar iets zien van ” bonus! ”  ”  één plus één gratis!”  ” Tweede halve prijs! ”  ”  Van 1.99 voor 1.90! ” dan krijgen we een soort waas voor de ogen en dumpen we onze winkelwagens vol. Tot grote vreugde van fabrikanten en supermarkt ketens. Hun leuke trucjes werken in ieder geval wel.

Nu ben ik zelf ook geen heilig boontje, als het op aanbiedingen aankomt. Ook ik stink er zo nu en dan nog wel eens in. Wie niet? Het is soms ook erg aanlokkelijk. Maar vaak gaat het toch vooral om een wassen neus. Niet alles, want sommige aanbiedingen zijn absoluut wel de moeite waard, maar het grootste gros van ( week) aanbiedingen gaan eigenlijk nergens over en zijn soms zelfs misleidend. Gisteren had ik het zelf nog voor de hand. Ik ging met een kennis even mee wat boodschappen doen bij de AH. Daar lazen we dat deze week de ” iets kruimige” aardappelen in de bonus-aanbieding waren. Mijn kennis wilde dus meteen gaan ” hamsteren” want dit was inderdaad best een leuke aanbieding: tweede zak gratis. We vroegen nog aan het rondlopende personeel daar na, welke soorten er onder deze aanbieding vielen, en er werd ook gewezen naar de zakken aardappelen die mijn kennis normaliter gebruikt. Zij helemaal blij meteen vier zakken in haar wagen zetten. Bij de kassa kwamen we echter bedrogen uit: het ging namelijk niet om ” kruimige” aardappelen ( dit terwijl we het hadden nagevraagd en daarop bevestigend antwoord kregen) maar enkel echt en alleen om de ” iets kruimige” aardappelen waar er schijnbaar ook tachtig soorten van zijn. Het was, dat ik het scannen van de prijzen in de gaten hield, en zag dat er niets af werd getrokken aan het uiteindelijke bedrag. En koos mijn kennis maar voor de ” iets kruimige” variant. Dit is een klein typisch voorbeeld van hoe er ook op stiekeme manieren met ons wordt gespeeld. Veel mensen kijken goddank hun kassabon na, maar geloof mij, nog veel meer doen dit niet. Zij merken dan ook totaal niet of iets ECHT in een bonus aanbieding is, of dat er een fikse korting af gaat. Wat je ook vaak ziet, zijn de afgeprijsde artikelen die dichtbij de kassa’s staan in manden. Daar zit vaak een felle sticker op geplakt met bijvoorbeeld ” 50%!”  of 35%! ” Meestal gaat dit om producten die uit het assortiment gaan, of zijn beschadigd. Vaak staat dit niet in een kassa geregistreerd. En betaal je gewoon de volle mep voor , zeg even een ingedeukt blikje soep. Of voor een seizoensproduct ( Sint en kerst snoeperij bijvoorbeeld) dat nadat het feest voorbij is voor de helft weg mag. Om nog bijna vier euro te betalen voor een chocoladeletter terwijl Sinterklaas allang weer gevlogen is, is wat overdreven. En als je het opmerkt, wil je je geld terug. Terugeisen waar je recht op hebt. Maar dan ben je zo weer een half uur en twee kassa’s en een servicebalie verder. Veel mensen vinden dat de moeite ook niet en laten het voor wat het is. Supermarkt blij, hun doel is bereikt.Want hebben zij per dag ongeveer 10 van zulke ” laat maar” klantjes, strijken ze toch al snel gratis en voor niets rond de 10 euro op. Of meer.  Zij zijn ook op de hoogte van ons drukke bestaantje en weten dat we een ongeduldig volkje zijn geworden.

En dan heb je ook nog het ” kaartjes spel”. We lezen de prijzen vooral af van het kaartje wat in een schap onder een product staat af te lezen. Deze kaartjes komen vaak niet overeen met de prijs die de kassa aangeeft. Dit kan soms gaan om kleine bedragen als twee eurocent, maar ook om bedragen van soms wel een euro. En omdat dit echt vaak zeer onbewust gaat, heb je er als klant geen weet van. Als je dus je kassabon niet nakijkt, dan kun je op op deze manier erg veel extra betalen voor je dagelijkse boodschappen. En dan zijn er nog de ” verstoppertje spelen” kaartjes. Dit zijn kaartjes die worden verstopt onder een groter, opvallender kaartje van bijvoorbeeld een aanbieding. In sommige gevallen betaal je in een aanbieding zelfs méér dan het origineel. Of scheelt het echt hooguit één of twee eurocent. Maar 1.99 klinkt altijd leuker en vriendelijker, dan 2.00. Sommige aanbiedingen gaan dus nergens over. Grote posters boven een product hangen, producten in een looproute zetten en dan zodanig dat je er gewoonweg niet omheen kunt rijden met je kar, zelfs vloeren worden tegenwoordig niet meer gespaard. Daarop vinden we ook reclame. Of kaartjes springen zowat je behaatje in omdat ze vreselijk uitsteken en aan een stukje plastic bengelen om op te vallen. Het zijn allemaal bedachte trucjes om ons inkoopgedrag te beïnvloeden. Het doet ons niet alleen aanzetten tot meer inkopen, ook raken we oververzadigd. Kom je weer thuis met drie pakken toiletpapier omdat het deze week in de bonus was. En tja, toiletpapier kun je nooit genoeg hebben, nietwaar? En gaan er weer drie pakken op de enorme voorraad toiletpapier in de voorraadkast. Dat is flink door poepen :-)  We raken oververzadigd en willen alleen maar meer en meer en meer hamsteren. Koopjes laten we niet graag aan onze neus voorbij gaan.

Ook de inhoud van erg veel producten kloppen niet met wat er staat aangegeven op de verpakking. Om nu alles af te gaan wegen, lijkt wat overdreven, maar doe het eens voor de grap, en je zult verteld staan van hoeveel inhoud er niet klopt met de inhoudsvermelding op de verpakking. We hebben het al zwaar genoeg met onze loep en E nummer boekje in de hand om dagelijks boodschappen te doen, en een weegschaaltje erbij is dan ook niet te doen, maar daar profiteren fabrikanten dus wel van. Soms scheelt het slechts enkele grammetjes, maar soms ook grofweg 50 gram of meer. Ook hier plukken fabrikanten en supermarkten zo hun vruchten van.

Tja…..gewoon boodschappen doen is vandaag de dag zo gemakkelijk nog niet. Je moet een tasje aan munitie meezeulen ( loep, E nummer boekje, weegschaal) wil je een beetje bewust en gezond  kunnen inkopen. Gelukkig is een beetje gezond verstand ook ruim voldoende. Om te beginnen: controleer al-tijd de kassabonnen, zeker als er aanbiedingen zijn, en al helemaal als je ( sterk) afgeprijsde artikelen koopt. En als het mis is gegaan, even de moeite nemen om je geld terug te eisen, ook al gaat het maar om 30 eurocent of nog minder. Op jaarbasis kunnen die kleine bedragen behoorlijk aantikken, wat je dan weggooit. Let goed op de kaartjes, en hangt er iets voor, controleer de actuele prijs. En natuurlijk een inkopper: controleer je voorraadkast. Liggen er nog stapels aan rollen toiletpapier dan kun je gerust die week aanbieding eens laten schieten. Koop niet te massaal in. Profiteer ook enkel van aanbiedingen die ook daadwerkelijk wat verschil maken in prijs.

 

 

 

3 Reacties op “hamster volkje

  1. Klopt hoor Monique, ik neem altijd mijn bon en kijk het na. en laatst hing een groot bord op bij AH 2 komkommers in de aanbieding en die prijs was hoger dan in het gewone vak, dus ik heb er iemand bij geroepen, en toen ik zei zo belazeren jullie de boel was hij zwaar beledigd. Ik let wel goed op en kijk zoveel mogelijk mee wat ze aanslaan, en wijs er gelijkmop als het fout is, maar vaak vinden de mensen die staan te wachten dat heel vervelend, dan zie je ze kijken mens maak je niet druk om 10 cent. En als het helemaal fout gaat moet je naar de service balie waar je ook weer in de rij staat, dat vind ik helamaal ergelijk.

    We moeten ons verstand gebruiken en lezen en nog eens lezen, en niet omdat ik gierig ben want ik geef genoeg aan andere die het minder hebben dan ik zelf maar ik wil niet in de boot worden genomen, kan daar erg kwaad om worden.

  2. Je hebt helemaal gelijk, ik moest gelijk terugdenken aan een van mijn eerste baantjes. Caissière in een 4=6 de eigenaar zorgde er altijd voor dat de producten die de week erna in de folder gingen, de week ervoor iets duurder waren. Zo leek de korting nog groter. De prijs was vaak 1,99 omdat 2,- nu eenmaal veel duurder leek. Je wordt echt belazerd waar je bij staat. Maar ondanks dat ik alle truckjes ken, ga ik er met boter en suiker in :-) feit is namelijk dat die truckjes werken. De geur van versgebakken brood, twee voor de prijs van een, nu 10% goedkoper! we worden er hebberig van :-)

  3. Ben het helemaal met de strekking van je artikel eens Monique, maar als oud-caissière moet ik 1 dingetje even rechtzetten: die 35%-stickers van beschadigde producten of artikelen die uit het assortiment gaan moeten door de caissière worden aangeslagen tijdens het bliepen. Doet ze dat niet, dan is het dus niet de schuld van de supermarkt maar van de caissière dat de klant niet meteen de juiste korting krijgt. Met dat soort artikelen moet je dus altijd zelf ook even goed kijken of de korting eraf is want in de snelheid van het scannen zag ik ze ook wel eens niet maar bij de balie krijg je de korting alsnog, zonder problemen :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *