Hoeveel geld verspil jij aan onzin-producten?

Ik kan vaak smakelijk lachen om veel , zoals ik deze zelf benoem, “ onzin-producten” die met grote regelmaat op de markt verschijnen. Met onzin-producten doel ik op producten die we A: helemaal niet nodig hebben, B: volslagen overbodig zijn, en C: waar al heel veel andere varianten op zijn bedacht. 9/10 x gaat het ook nog eens om regelrechte MEUK. Wat we vaak zien is dat al deze onzin-producten vooral worden geproduceerd voor ons gemak, en dus kant-en-klaar zijn, voorgekauwd of zodanig voor bewerkt dat wij alleen de verpakking alleen nog moeten openen.

Al dat gemak en luxe lijkt leuk, en lief en aardig van fabrikanten. Maar het gaat voornamelijk om winst, want onthoud dat we voor gemak FLINK IN DE BUIDEL MOETEN TASTEN. Ik ontving onlangs via de mail nog een vraag van iemand, die zich afvroeg waarom producten tegenwoordig schrikbarend veel duurder lijken te worden. Het antwoord is de luxe, het gemak. De inhoud zelf kost de fabrikant meestal bijna niets. Het voorwerk doen, de steeds luxere verpakkingen ( en veelvuldige) en dat deze verpakkingen tegenwoordig steeds milieuvriendelijker moeten, daar zitten al die kosten voornamelijk in verscholen. Hoe meer gemak en luxe wij wensen, hoe duurder de dagelijkse boodschappen worden.
Onlangs kwam ik iets opmerkelijks onder ogen. Een “ COLD INFUSION” thee, van het bekende theemerk LIPTON. Ze komen met nieuwe theezakjes die geschikt zijn om “ saai” koud kraanwater op smaak te brengen, Alles wat je moet dien, is een zakje in 500 ml water 5 minuten laten trekken. En liefst het zakje gewoon in het water laat zwemmen. Waarom dit volstrekte geldklopperij is, vertel ik in dit artikel.

LIPTON COLD INFUSION

Ik moet zeggen, dat het slim is bedacht om uitgerekend nu met zoiets op de markt te verschijnen. We zijn steeds bewuster bezig met wat we eten en drinken, en deze theezakjes passen perfect in dat plaatje. Er zijn verschillende smaakjes. Ik nam de CITROEN EN KAMILLE smaak onder de loep, omdat ik daar een gratis zakje van had gekregen in mijn weekblad verstopt. Een perfecte manier om de consument kennis te laten maken met deze onzin.
Het gaat om gewone , dood-normale theezakjes, dezelfde die je ook gewoon in iedere supermarkt onder dit merk kunt kopen. Een doosje van 35 gram kost je € 3.99. 😮 HOEVEEL? Ja, zoveel.
Het wordt leuk gebracht. Uiteraard zien we de claims als “ GEEN CALORIEËN  en GEEN SUIKER voorbij komen. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op het zakje zelf.. Deze pyramide zakjes zijn plasticvrij en biologisch afbreekbaar. Dat willen we natuurlijk! En dat is alleen maar erg fijn, ik kan daar niets kwaads over zeggen.
Maar hier zie je een goed voorbeeld, hoe veel duurder het een product meteen maakt. Als we bijvoorbeeld naar de “ gewone” citroenthee van hetzelfde merk kijken, dan kosten 20 zakjes € 1.88.
Als je denkt “ ja, maar Monique, dat zit hem in de INGREDIËNTEN” ….laat mij je de ingrediënten voorschotelen van de COLD INFUSION:
CITROENGRAS 29% , KAMILLE 22%, SINAASAPPELBLAADJES, NATUURLIJK AROMA , CITROENVERBENA ( een kruid met een zeer sterke citroengeur, wordt hier toegevoegd als geurstof 13,6 % ) CITROENSCHILLETJES
In “ gewone citroenthee van Lipton vinden we zwarte thee, aroma en citroenschilletjes ( 2,6% ) Het grootste verschil zit hem in de thee en de infuusion. Inhoudelijk kost het de fabrikant nauwelijks méér om de infuusion te produceren, de grondstof-kosten liggen bijna gelijk. Zwarte thee kost in de meeste gevallen nét zoveel, of is duurder dan kruiden, planten en specerijen. ( infuusion ) Qua prijs in grondstoffen blijft die balans dus vrijwel gelijk. Maar betalen we 2 x zoveel meer voor een hip trucje.
Want inhoudelijk stelt het niets méér voor dan een gewoon theezakje. Zelfs de meest goedkoopste theezakjes kun je ook gewoon gebruiken om koude drank te maken. Dit hoef je ook niet eens te laten trekken in kokend water en af te laten koelen, de meeste infusie-thee (  dus thee zonder thee ) kun je gewoon laten trekken in koud water, op EXACT DEZELFDE MANIER als Lipton ons instrueert.
Sterker: ik maak al jarenlang op deze manier mijn drankjes “ minder saai”. Ik gebruik tegenwoordig de infusies van ROYAL GREEN, deze zakjes zijn er in heel veel smaken, zijn nog milieuvriendelijker dan de nylon zakjes van Lipton en werken meer dan geweldig in koud water. Voor een doosje van 16 zakjes betaal je gemiddeld € 2,89.
Al deze theetjes, goedkoop of minder goedkoop, bevatten ook geen calorieën en geen suiker. En geven koud water ook een krachtige smaak en een natuurlijke kleur. De meerwaarde van de LIPTON COLD INFUSION is dus totaal achterhaald. Ik zie tenminste geen enkele meerwaarde t.o.v gewone infuusion en gewone theezakjes, sterker, deze hebben in mijn beleving alleen meer VOORDEEL. Ze zijn goedkoper en meestal nog milieuvriendelijker verpakt.
Om het goede voorbeeld te geven, heb ik zowel een zakje cold-infusion als een zakje Royal Green infuusion ( smaak citroen / gember ) in een zelfde hoeveelheid water ( flesje, ieder 250 ml ) in koud water een uurtje laten trekken. Qua smaak zijn ze beiden net zo sterk, ruiken ze net zo sterk en is de kleur van het water net zo veranderd. Het één wat Licher dan het andere, maar dit heeft verder geen enkele invloed op de smaak.
Dus dat.🙁
Een typisch voorbeeld van een onzin product waar we flink voor betalen in al onze onschuld. Money makes the food industrie go round. Het smaakt echt niet beter omdat er LIPTON op staat. Het is niet beter of gezonder dan andere theetjes / infusies. Het is in de meeste gevallen niet eens zoveel milieuvriendelijker dan andere soorten theetjes / infusies. Er zitten geen bijzondere of magische ingrediënten in wat deze infusie wel erg uniek maakt. Maar omdat het gemak uitademt en dat er een bekend merk opstaat, kopen we het op blind vertrouwen. Stel je eens voor, als we al het geld wat we blind uitgeven aan deze onzin-producten in een groot spaarvarken zouden stoppen….Het varken zou uit elkaar knappen.
Natuurlijk moet je niet in deze onzin trappen, wil je een smaakje aan je water? Gebruik dan biologische citroenschillen / schijfjes, verse takjes munt en andere heerlijke verse kruiden en specerijen, of gebruik simpelweg een theezakje naar keuze, Doet het nét zo goed, is net zo gezond en een stuk goedkoper. Denk ook eens an vers fruit en zuivere stevia druppels om je water op te leuken. Maar….ik persoonlijk vind naturel water ook erg lekker. KLIK HIER voor meer inspiratie

HOE ONZINNIG ZIJN ONZIN-PRODUCTEN?

Soms ligt het, zoals in mijn voorbeeld hierboven, er dik bovenop, en kun je stiekempjes zelf wel bedenken dat dit onzin van de hoogste richel is. Een ander goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld de vele “ air fryer-producten” die zogezegd “ speciaal” voor de airfryer geschikt zijn. Dat ook dit volstrekte onzin is, vertel ik in een artikel, KLIK HIER.
De airfryer is nog altijd ontzettend populair. En daar springt een hongerige voedselindustrie maar wat graag op in.
De meeste onzin-producten berusten dan ook op de laatste hippe trends en populariteit van bepaalde voedingsmiddelen. En goed voorbeeld zijn SUPERFOODS. Je struikelt tegenwoordig over de producten waaraan tenminste twee “ superfoods” zijn toegevoegd. En ook deze producten mogen wat opbrengen. Stik en stikduur. Superfoods heeft een goed imago, zorgvuldig opgebouwd door de voedsel en levensmiddelenindustrie met een beetje hulp van de vele positieve berichten op internet.
Zo kan een zakje chiazaad van 250 gram je bijna € 5 euro kosten in een supermarkt. Terwijl je al jaren chiazaad in een dierenspeciaalzaak kunt kopen, 500 gram voor nog geen € 2 euro……of dit net zo is bewerkt als chiazaad voor menselijke consumptie blijft de vraag, maar ik ken heel veel mensen die hun chiazaad in een dierenwinkel kopen..Het wordt een beetje onder-de-pet gehouden. Er zijn veel verhalen de wereld in geslingerd, dat chiazaad bedoeld voor dieren bijvoorbeeld besmet kunnen raken met het rattengif wat in de opslagplekken wordt gestrooid. Dit is natuurlijk volstrekte onzin, omdat Pietje de gele kanarie dan ook binnen de kortste keren met zijn pootjes in de lucht op de bodem van de kooi ligt. Chiazaad wordt ook nauwelijks bespoten met bestrijdingsmiddelen omdat de vettige textuur voldoende gespuis van buitenaf weert. Tja…het idee wellicht? Dat je echt vogelvoer eet? De meningen zullen daarom altijd wel verdeeld blijven. Ondertussen blijven we de soms 3 x zoveel duurdere zakken chiazaad kopen.
Wist je, dat je bij iedere dierenspeciaalzaak gewoon een certificering kunt opvragen? Volgens vele bronnen zijn dierenspeciaalzaken nét zo hard verplicht om chiazaad streng te controleren. Zo komen de zakken in de meeste gevallen dubbel gezakt binnen en bevatten ze een nummer voor controle.  Ook vertellen heel veel bronnen dat het gewoon om dezelfde invoer gaat als wat naar diverse levensmiddelen fabrikanten wordt gestuurd. Tja…
Ook kunnen claims vreselijk uit zijn verband worden gerukt. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de consument hier zeer gevoelig voor lijkt te zijn, zodanig, dat het in de meeste gevallen bepaalt of een product wordt gekocht of niet. Claims moeten wettelijk gezien natuurlijk wel kloppen. Maar het gebeurt regelmatig, dat een fabrikant door de Reclame Code Commissie op de vingers wordt getikt omdat een gemaakte claim of niet klopt of te sterk uit zijn verband is gerukt. Dat laatste gebeurt eigenlijk altijd. Een pot chocopasta verkoopt nu eenmaal beter als er groot op staat te lezen dat het echte hazelnoten bevat, en dat deze hazelnoten supergezond zijn. Wat voor het gemak even wordt weg gelaten is dat de rest van zo’n pot chocopasta uit meuk ( suiker, palmvetten ) bestaat. De consument leest alleen de goede punten die dan vreselijk uit zijn verband zijn gerukt, terug op de etiketten, waardoor zelfs snoep een gezond imago krijgt.
Een goed voorbeeld zijn de vele gemaakte claims op potten kokosolie. Als je mij volgt, weet je dat ik al jaren zelf-onderzoek verricht op kokosolie en dat er, globaal bekeken, eigenlijk nauwelijks tot geen echte zuivere kokosolie verkrijgbaar is. We lezen echter op vrijwel iedere pot dat de kokosolie 100% puur is, biologisch en “ extra vierge “
Dit maakt indruk. En voordat je het weet verkies jij een veel duurdere pot waar je dit allemaal op leest boven een goedkopere. Kokosolie is om te beginnen altijd 10% puur en biologisch. Puur, omdat de olie alleen wordt bewerkt om in productie te kunnen brengen, zoals filtering en verhitting. Alle potten zijn dus gewoon 100% kokosolie. Het kan wel sterk verschillen in deze bewerkingen, en in zeldzame gevallen worden er wel degelijk toevoegingen gedaan, zoals andere olie, of een kleur en smaakstof om de kleur spierwit te verkrijgen, en de olie naar kokos te laten ruiken. Dit geeft een consument ook he vertrouwen dat het om een echte kokosolie gaat, het ruikt tenslotte naar kokos en het ziet er net zo spierwit uit als het vruchtvlees van de kokosnoot.
Wel, ECHTE zuivere kokosolie is nooit wit van kleur, maar meer licht grijs. Echte zuivere olie stolt ook nooit glad en spierwit terug. Gebeurt dit wel, dan is de olie te hoog verhit. En kan het belangrijke voedingsstoffen gaan missen als laurinezuur. De claim EXTRA VIERGE of VIERGE stelt op potten kokosolie ook totaal niets voor. Er zit namelijk geen wet en regelgeving op, zoals dit wel het geval is bij olijfoliën. Anders gezegd hoeft de fabrikant zich hieraan niet te houden maar mag hij het wel gewoon als claim gebruiken op zijn potten. Een juiste verhitting  ( zo’n 40 – 45•C ) is een lastige klus, en vraagt om speciale aandacht, en…speciale pers-machines die ook onder ISO normen moet worden goedgekeurd. Allemaal erg dure grappen, waar de armere landen waar de kokosnoten-plantages huishouden, niet aan kunnen voldoen. En het gebeurt daarom zelden. Vrijwel alle fabrikanten kunnen zich ook niet hard maken met rapporten en certificaten waarin dit streng wordt gecontroleerd. En dan biologisch.
Dat verkoopt altijd goed. Zet het woord BIOLOGISCH op je voorhoofd in grote letters en je trekt volle zalen. Kokosnoten worden nauwelijks tot nooit bespoten met bestrijdingsmiddelen. Dit is namelijk helemaal niet nodig. Kraak maar eens een kokosnoot……je weet dan goed hoe dicht en hard deze zijn. Soms worden plantages wel door middel van vliegtuigjes besproeid met pesticiden, maar ook dan dringt het niet door naar het vruchtvlees. De noot ligt zo goed beschermd dat het eigenlijk onmogelijk is. Moraal van dit verhaal is dus dat kokosolie ALTIJD afkomstig zijn van biologische noten. Ook de copra. Mocht er bestrijdingsmiddelen doordringen, dan is dit minimaal, en wordt het meeste er gewoon uit gefilterd tijdens het filteren.

HOE VOORKOM IK, DAT IK TEVEEL GELD VERSPIL AAN ONZIN PRODUCTEN?

Wees niet te hard voor jezelf, als jouw kasten stiekempjes vol staan met dit soort onzin producten. Het is voor de consument moeilijk genoeg om een beetje gezonde dingen te scoren in de wereld van ons voedsel. Claims kunnen erg scherp en kwistig zijn, een zeer nuchtere consument die daar niet in trapt. Ook zijn we verwend geworden door al dat gemaksvoedsel. Dit maakt het alleen maar lastiger om de verleidingen te kunnen weerstaan. Er zijn wel een aantal punten, waar je op kunt letten:
– SKIP CLAIMS. 
Negen van de tien claims die je schreeuwend tegemoet komen op etiketten toeteren inderdaad vooral….inhoudelijk zijn ze meestal compleet uit hun verband gerukt. Echte hazelnoten in een potje chocopasta maakt het nog geen gezonde chocopasta,. Waar je eigenlijk alleen aandacht aan moet schenken op etiketten is de VOEDINGSWAARDEN en de INGREDIËNTEN. Alleen daar vind je informatie die nuttig is bij het maken van de juiste keuzes. Staar je nooit blind op schreeuwende claims, koeienletters, en prachtige illustraties die jou op een compleet verkeerd pad zet.
– KOOP ALLEEN GERICHT
Ik weet het…verleidingen zijn groot. Ook al was je het niet van plan, toch kom je vaker dan je wilt thuis met een bonus aanbieding of een nieuw product wat jou wel erg lekker lijkt….Het helpt, om GERICHT boodschappen te doen. Zet denkbeeldige oogkleppen op, als je een supermarkt in wandelt en hou je strikt aan je boodschappenlijstje.
– WIN VOORAF INFORMATIE IN
Wil je bepaalde producten in gaan kopen? Lees je dan eerst in. Op internet vind je tegenwoordig diverse sites waar producten worden beoordeeld door mensen zoals jij en ik, dus geen ingehuurde mensen die betaald krijgen voor een leuk en aardig review. Onthoud ook dat bloggers de nieuwe “ Loekie-de Leeuwtjes “ zijn. Verzeker jezelf dat je informatie put uit BETROUWBARE BRONNEN. Je kunt zeker ook informatie inwinnen op officiële websites van fabrikanten maar vergeet ook hier je denkbeeldige oogkleppen niet op te zetten om je te beschermen tegen alle rondvliegende claims en sprookjes die rooskleuriger worden verteld dan doornroosje zelf. Ga op je doel af: wat zit erin en welke voedingswaarde heeft het?
– MELD JE AAN IN FACEBOOK GROEPEN
Er zijn op Facebook geweldige groepen te vinden die met elkaar ervaringen uitwisselen over producten. Dit is meer betrouwbaar dan de info van een fabrikant. Meld je aan bij zo’n groep, je kunt dan mee lezen en zelf ervaringen uitwisselen, zodat we elkaar ook nog eens helpen.  Mijn facebookgroep is zo’n actieve groep, klik HIER
TOT SLOT:
Wat zeggen ze ook alweer ?

“ ALS IETS TE MOOI IS OM WAAR TE ZIJN…………..( ! ) 

….net zo makkelijk, hip en lekker, maar veel goedkoper! Herken jij onzin-producten? Vertel er eens over hieronder in de opmerkingen! Laten we elkaar inspireren!

2 Reacties op “Hoeveel geld verspil jij aan onzin-producten?

  1. Als ik dit zo lees, zie ik weer ‘ns bevestigd dat we allemaal zo enorm bedonderd tot zelfs opgelicht worden.

    Bij (supermarkt)producten lijkt mij dat alles zo langzamerhand geoorloofd is en dat er bewust mag worden overdreven, of erger: gelogen.

    En dan mag de verkoopprijs ook nog eens onnodig hoog. Als voorbeeld zie ik dat onze webshop (@Monique: reclame zal wel niet mogen?) een eenvoudig bidet verkoopt die bij conculega’s bijna 2x zo duur is. Tientjes duurder. Óók dat is oplichting.

    Wij, kopers, moeten steeds meer onderzoeken, steeds meer weten en steeds meer onthouden om de steeds geniepigere trucjes en claims, en soms zelfs pure geldklopperij, van de verkopers te herkennen dan we in principe eigenlijk zou hoeven te doen.

    En dat gaat niet lukken voor alle kopers. Genoeg mensen die dit niet kunnen om welke reden ook.

    Hoog tijd voor een nieuwe Don Quichotte.
    Ik wou dat er iets of iemand was, met genoeg geld, genoeg tijd, genoeg principes en genoeg mensenliefde, die het voor ons op gaat nemen en tot in rechtszaken aan toe het voor elkaar krijgt bij de rechter dat dit niet mag en dat deze commerciële vormen van kennelijk geoorloofde oplichting letterlijk eindelijk allemaal verboden wordt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *