Iedere dag veel water drinken…….heeft dat nu echt zin?

“…drink veel water! “   “…drink veel water, dat zorgt ervoor dat je afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen! “  “ drink veel water, dat zorgt voor een stralende huid  “ “…drink acht glazen water per dag! “  “…drink tenminste twee liter water per dag! “

Zomaar wat kreten die we al jaren lezen en horen. Met name de gezondheidsgoeroe’s en fitgirls schreeuwen hun socials iedere dag vol met deze kreten. Het zou ons helpen sneller af te vallen, het geeft ons een stralende huid en drink liefst drie liter per dag!!! Met name het feit, dat je sneller afvalstoffen kwijt zou raken als je je dagelijks vol giet met water, is veel genoemd.
Water drinken…..daar kunnen we niets kwaads over zeggen toch? Het is een gezonde gewoonte en absoluut het meest gezondste drankje wat je kunt drinken. Maar moeten we echt zoveel liter per dag naar binnen klotsen om al die claims te kunnen behalen? Ik zocht het uit.

HET WATERMANAGEMENT VAN ONS LICHAAM

Om alles beter te begrijpen, begin ik bij het begin: ons lichaam. We bestaan voor zo’n 60% uit water. We moeten dit water beschouwen als een grondstof, omdat al onze lichaamscellen water bevatten. De standaard ADH ligt volgens het Voedingscentrum op anderhalf tot twee liter water per dag te drinken. Hoe denkt een deskundige hierover? De vraag werd voorgelegd aan nierarts Brigit van Jaarsveld, werkzaam in het UMC. Zij beaamt de anderhalve tot twee liter, maar MEER dan dat is niet nodig. Want, zo redeneert zij, we halen uit ons voedsel per dag ook al zo’n halve liter vocht.
Het watermanagement van ons lichaam is een ingenieus zelfregulerend systeem. Vocht is nodig voor het vervoeren van ons voedsel en afvalstoffen en om ons lichaam op de juiste lichaamstemperatuur te houden. We verliezen iedere dag via onze urine, ontlasting, transpiratie en ademen zo’n twee en halve liter en is het warmer, of doen we zware inspanning, dan verliezen we nog veel meer. Volgrens van Jaarsveld wordt teveel de focus gelegd op water drinken en minder op zout inname wat juist een vrij belangrijke rol speelt in dit verhaal. Het is veel minder bekend dat zout een zeer belangrijke schakel is in onze vochthuishouding. Dit komt voornamelijk omdat ( een teveel aan ) zout een slecht en ongezond imago heeft. Water heeft een zeer gezond imago. Maar de HOEVEELHEDEN  aan vocht  in ons lichaam worden zelfs BEPAALD door zout. De water-zoutbalans moet in orde zijn. Daarvoor wordt gezorgd dankzij een geoliede samenwerking tussen onze hersenen en onze nieren. Van Jaarsveld legt dit uit: “ ..Als je bijvoorbeeld erg intensief sport, verlies je veel vocht. De zoutconcentratie in in het bloed wordt te hoog. De nieren willen vocht opsparen en roepen “ MINDER PLASSEN” als ware naar onze hersenen. Tegelijkertijd regelen de hersenen een dorst-prikkel  ( GA WAT DRINKEN! ) Als we zout eten, werkt dit anders, en andersom. Bij een te lage zoutconcentratie gaan de nieren aan de slag waardoor we het overtollige water uitscheiden. Van Jaarsveld benadrukt, dat dit systeem bij mensen boven de 75 jaar minder goed functioneert, en op hen moet worden gelet dat deze voldoende drinken.

HOE ZIT HET DAN MET DIE AFVALSTOFFEN?

Wat ons nog het meest wordt toegeschreeuwd, is dat we veel water zouden moeten drinken omdat dit de afvalstoffen uit ons lichaam zou wegspoelen. Het zou helpen sneller te “ ontgiften” en ons lichaam “ te zuiveren”. Dat geeft ons vast een erg lekker gevoel, maar wat klopt daar nu van? Het werd nefroloog / professor Ewout Hoorn, werkzaam in het Erasmus MC in Rotterdam, voorgelegd. Hij is tevens een water en zout expert. Volgens hem zijn er tot dusver GEEN ENKELE BEWIJZEN dat dit daadwerkelijk zo werkt. Hij zegt: “ ..dat vele water drinken lijkt tegenwoordig meer op een soort massahysterie”. Ons lichaam weet ZELF OF EN WANNEER het aan de slag moet om urine ( water met afvalstoffen ) uit te scheiden, of als het beter is om wat minder uit te scheiden. Alles is in een juiste balans, INCLUSIEF de afvoer van afbraak-producten in het lichaam. Het maakt in dit geval heemaal NIETS uit of je nu veel of weinig water drinkt.
In het tv-programma BROODJE GEZOND deed Ewout in een aflevering wat in het teken stond van water ( klik hier voor de uitzending te bekijken ) een test met één van de presentatoren van het programma. Deze dronk normaliter enkele kopjes thee en koffie per dag, wat in totaliteit ongeveer neerkwam op een liter. Hij kreeg de opdracht twee dagen lang DRIE LITER per dag te drinken, wat drie x zoveel is. Wat bleek? De hoeveelheden aan afvalstoffen die hij had uitgescheiden na al die liters water was EXACT HETZELFDE als gewoonlijk. Ook werden de afvalstoffen niet sneller afgevoerd. Ewout zegt: “ het maakt dus echt helemaal niets uit HOEVEEL je drinkt. Het wordt as echt zorgelijk als je zou STOPPEN met drinken. Dan hopen afvalstoffen zich wel op. Volgens Hoorn weten we ook lang nog niet alles. Vreemd genoeg is er nooit explosief onderzoek verricht naar de zin en onzin van meer of minder water drinken, en of dit nu echt zoveel gunstige effecten heeft voor de gezondheid. Er is tevens maar weinig bekend over het oplopen van een watervergiftiging. Volgens Ewout is dit juist iets waar we meer aandacht aan zouden moeten besteden omdat we het helemaal niet verwachten. Zo’n 10 procent van de marathonlopers ontwikkelt een water-vergiftiging. Tijdens het lopen besluit het lichaam zelf al om water vast te houden door meer antidiuretisch hormoon aan te maken. Gecombineerd met heel veel water drinken kan dit leiden tot een watervergiftiging.  Er hoopt zich water op in de cellen, ook in de hersencellen, waardoor de druk in het hoofd gigantisch kan toenemen. Levensgevaarlijk. Ook hele grote hoeveelheden water tegelijk naar binnen klokken kunnen levensbedreigende gevolgen hebben. De nieren kunnen al dat water niet meteen verwerken.

VEEL WATER DRINKEN VOOR EEN STRALENDE HUID?

Een ander veel gehoorde kreet is dat we veel water moeten drinken om onze huid te zuiveren en te laten stralen. Maar….drink je daarom liters water weg per dag, kom je helaas bedrogen uit. Ook deze effecten zijn nooit wetenschappelijk aangetoond. Wat wel zeer helder is, zijn de gevolgen van badderen / wassen / douchen voor onze huid. Maar of het onze huid laat stralen als we liters water drinken? 😕 In feite niet. Water passeert het lichaam te snel om effect te hebben op de huid en de huidconditie. Maar kijken we naar het algehele plaatje, dan is VOLDOENDE water drinken een meest gezonde gewoonte, wat ook ten gunste komt voor de huid/ conditie van de huid.

HOEVEEL WATER MOETEN WE DAN DRINKEN?

Okay, veel meer dan de ADH van anderhalf tot twee liter zou dus voldoende zijn. Deze hoeveelheden zijn berekend voor een gemiddelde volwassene. Er zijn kanttekeningen te zetten. We kunnen concluderen dat een gezond volwassen persoon het prima af kan met anderhalf tot twee liter per dag. Maar diverse omstandigheden kunnen meer water vragen. Ik noem er een paar:

* Warmte en hitte. Ons lichaam heeft dan meer behoefte aan vocht. Het lichaam geeft meer dorst-signalen af. 

* Overmatige transpiratie. 

* Intensieve sportbeoefeningen 

* Ziekte / diaree

* Weinig tot geen vocht opname via voedsel

Bij deze omstandigheden is het belangrijk het vocht aan te vullen. Veel mensen hebben geen flauw benul van de hoeveelheden vocht die ze dagelijks binnen krijgen. Zoals je eerder las, bevat ons dagelijks voedsel gemiddeld al zo’n halve liter water. Je krijgt dus waarschijnlijk meer water binnen dan je denkt. Water zit bijvoorbeeld in groente en fruit. Door deze veel op je menu te zetten krijg je ook aardig wat water extra per dag binnen. Het is dus echt niet nodig om de hele dag rond te zeulen met hippe water-bottels / flessen, zolang je luistert naar je dorst-signalen zal je eigen lichaam ervoor zorgen dat de boel goed geolied blijft lopen.

WATER, HET ECHT GEZONDE DRANKJE

Goed.
Het is dus niet nodig om ons dagelijks vol te gieten met water, maar het is wel een meest gezonde gewoonte om water te drinken in plaats van andere drankjes. Wat dat betreft is water inderdaad het meest gezondste een meest goedkoopste drankjes wat er bestaat. De voedsel en levensmiddelenindustrie heeft inmiddels een heel imperium aan ( fris) dranken ontwikkeld waardoor het lijkt alsof deze drankjes van levensbelang zijn geworden of tenminste in ons levensonderhoud te voorzien. Dat is niet zo, we kunnen met het grootste gemak zonder al deze frisdrankjes en sappen. Sterker: …het zou de volksgezondheid zeker ten goede komen, als we deze dranken niet meer zouden kunnen kopen. De duizelingwekkende hoeveelheden suikers zijn de grootste boosdoeners in al deze dranken. Omdat we het drinken ( vloeibaar) merken we niets van de ENORME hoeveelheden suiker die we in één keer opdrinken. Dit kan de gezondheid enorm schaden. Niet alleen ligt overgewicht op de loer, ook ziekten als diabetes zijn voor een zeer groot deel te danken aan al deze frisdranken. Cola is bijvoorbeeld nog altijd de meest gedronken en meest populaire drank in Nederland. Een glas cola is echter al goed voor zo’n acht suikerklontjes. Er zijn veel mensen die gerust aan een liter cola per dag komen, reken maar uit hoeveel suikers je binnen krijgt. Als je 1 x per twee weken een fles cola leegdrinkt is dit nog niet zo’n ramp, doe je dit structureel, dan kunnen er al snel gezondheidsklachten ontstaan, nog niet te spreken over de gebitsproblemen. Eigenlijk zouden we al deze hippe drankjes met zijn allen snel voorbij moeten lopen, want linksom of rechtsom blijft het gewoon slecht nieuws.
Er zijn gelukkig hele fijne alternatieven, op basis van simpel water. Zo kun je ( liefst groene) thee drinken naar hartelust, of je water wat op-pimpen met verse schijfjes biologische citroen. Let wel, citrus heeft wel weer een nadelig effect op het gebit. Je kunt je water ook op-leuken met allerlei lekkere kruidenplantjes. Of voeg een ceylon-kaneelpijp aan je water toe. Of een opengesneden vanille peul. Allemaal heerlijke smaken die saai water een stuk lekkerder maken.
Ik drink zelf alleen water met zuivere stevia druppels, en thee. Ik eet ontzettend veel verse groente waar ik ook meer dat voldoende water uit pomp. Ook vind ik in de zomermaanden licht bruisend mineraalwater met wat zuivere stevia druppels erg lekker, of een goed smaak-watertje ( KLIK HIER voor meer info) Maar frisdrankjes, hippe drankjes, sappen en alcohol drink ik niet. Mijn nummer één drank is de chocolade stevia druppels in water. Dit geeft een verrukkelijke chocolade water! Er zijn erg veel smaken verkrijgbaar. Let er wel op dat je ZUIVERE druppels kiest. Meer informatie kun je IN DIT ARTIKEL lezen.
BOTTOM LINE:
Drink water, maar overdrijf niet. Het is niet bewezen beter of ontgiftend, als je veel water drinkt. Ook krijg je er geen stralende huid van, dat kost wat meer dan alleen maar water drinken. Kies water boven andere ( fris ) dranken, dat is pas echt gezond. 

5 Reacties op “Iedere dag veel water drinken…….heeft dat nu echt zin?

  1. Goed artikel, maar toch even een vraag bij het advies in bovenstaande alinea over het naar hartelust drinken van groene thee: er wordt beweerd dat je daarvan maar 1 of 2 kopjes per dag mag drinken ivm een stofje (?) wat niet helemaal gezond is.
    Leuk om daar wat meer over te weten te komen…

    • Ik weet dat in groene thee van nature veel fluoride zit dat op natuurlijke wijze door de thee plant wordt opgenomen. Maar door bewerkingsprocessen kan dit gehalte uiteindelijk dan ook weer verschillen per theesoort en fabrikant.

  2. De mens is de enige soort die hele sloten water, sommigen wel 4 (!) liter, wegwerkt zonder dorst en tegen zijn zin. Je geeft je hersenen dus de foute signalen en je zit voortdurend op de wc doordat je nieren overbelast raken.
    Geen enkele diersoort doet dit, maar drinkt als ze dorst hebben.
    En dat zgn. “afvalstoffen afvoeren”: men staat er kennelijk niet bij stil dat men door al dat gehijs ook vele voedingsstoffen wegspoelt. Bovendien is er bij zoveel water inname geen ruimte meer voor een lekker kopje koffie, thee, voedsel, etc. Het is een jarenlange domme hype waar velen (nog steeds) intrappen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *