ik heb gehoord dat………

IMG_5134

Deskundigen en andere ” voedings-goeroe’s” hebben het er vandaag de dag maar erg druk mee: de ” ik heb gehoord dat…!” vragen ontzenuwen. Ook deskundigen zelf zien soms door de bomen het bos niet meer liggen. Gisteren werkt koffie tegen Alzheimer, morgen is het mogelijk kankerverwekkend. Ook ik wordt vrijwel structureel dagelijks benaderd met tal van vragen. En dat is logisch, want veel mensen willen duidelijkheid. Wat je als deskundige kunt doen is het zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Middels artikelen met verduidelijking, maar ook ” losse” vragen die veel mensen stellen. Sommige vragen worden veelvuldig gesteld. Ik heb ze in dit artikel op een rijtje gezet.

 

IMG_5134

 

Bananen zijn dikmakers!

Waar?  Ja en nee. Vanwege het hoge zetmeelgehalte in bananen worden zij gezien als regelrechte calorie-bommen. Dit ligt een stuk genuanceerder. Het zetmeel in een banaan is van bijzondere aard. Als een banaan nog half rijp is ( groen/geel van kleur) kan het in de maag en dunne darm maar moeilijk worden afgebroken, en komt vervolgens vrijwel onaangetast in de dikke darm terecht. Dit wordt ook wel beschouwd als ” resistent zetmeel”. Dit resistent zetmeel wordt in de dikke darm verder afgebroken door de aanwezige bacteriën en geeft aanzet tot korteketenvetzuren. Dit heeft een antikanker effect, met name op de darmen. De verzuring van de dikke darm heeft ook het effect dat de mineralen ( zoals calcium) en sporenelementen veel beter kunnen worden opgenomen. Ook wordt eiwitafbraak afgeremd. Met een rijpe banaan ligt het wat anders. Even ter voorbeeld: ook rauwe aardappelen bezitten dit nauwelijks af te breken zetmeel. Gaan we aardappelen koken wordt dit zelfde zetmeel afgebroken in de maag en in de dunne darm. Bij bananen werkt dit via het rijpingsproces. Hoe langer een banaan rijpt ( en geel van kleur wordt, tot bruin) hoe meer het suikergehalte toeneemt en het resistent zetmeel afneemt. Dit suikergehalte kan daarbij zelfs stijgen van 1 tot maar liefst 20%. Het overgrote gedeelte hiervan is sucrose ( 65%) gevolgd door glucose ( 20%) en fructose ( 15%). Hierdoor zijn rijpe bananen wel calorie-rijker. Maar zelfs dan nog zijn bananen geen dikmakers. Afhankelijk van de rest van je voedingspatroon kun je gerust twee rijpe gele zoete banaantjes eten. Bananen zijn namelijk knetter gezond en bevatten nog veel meer dan alleen maar die suikers. Hou echter verder de dag rekening met inname van suikers in je voeding. En wil je dus echt gezond een banaan eten, eet deze dan half rijp. Deze bezitten niet zoveel suikers. Meer over bananen lees je hier

 

IMG_5085

Pure chocolade is gezond!

Waar?  Gedeeltelijk. Omdat er nu erg veel verhalen ten ronde gaan over de wel heel erg gezonde effecten van pure chocolade, zijn mensen massaal afgestapt van melk en witte chocolade en snoepen ze van pure chocolade, zelfs als ze dit wat te bitter vinden. De enige echte reden waarom pure chocolade zo gezond is, is te danken aan de cacaoboon. Deze pure bonen zijn zeer rijk aan antioxidanten ( flavanoïden) en mineralen als trypofaan en magnesium. Het addertje zit hem echter in het bewerkingsproces. Chocolade wordt gemaakt uit een mengsel van cacaoboter, melk en melkpoeder, cacaomassa , suiker, geur en smaakstoffen en andere hulpstoffen. Bij pure chocolade wordt enkel geen melkpoeder toegevoegd en bij witte chocolade zelfs geen cacao ( massa).Dit alles maakt chocolade dus echt stukken minder, danwel ronduit ongezond. Om deze chocolade te maken wordt de cacao verhit. Hierbij gaan direct alle antioxidanten verloren en alles wat cacao zo bijzonder en gezond maakt. Die goede gezonde eigenschappen bevinden zich echter nog wel in rauwe chocolade. Koop je dus rauwe chocolade, rauwe cacaopoeder en rauwe cacaobonen, en je verhit dit thuis verder ook vervolgens niet, bewaar je wel al die gezonde eigenschappen en is chocolade inderdaad gezond. De pure varianten in de supermarkt zijn sowieso repen om te mijden. Deze bevatten vaak nog niet eens 50% cacao. Wil je toch een bewerkte reep, kies dan voor het hoogst haalbare cacaopercentage. Er zijn repen op de markt die zelfs gaan tot 95% cacao. Dat is uiteraard best veel. Wil je inderdaad dus echt gezonde chocolade, ben je aangewezen op rauwe chocolade. Meer over cacao lees je hier .   Maak ook eens zelf je rauwe chocolade: klik hier voor het recept.

IMG_5116

Citroensap helpt bij het ontgiften!

Waar? Nee. Citroenen worden op dit moment gestaag ingekocht om de dag mee te starten. Velen starten met een glas citroensap vermengd met water om zo het lichaam te detoxen/ ontgiften. Helaas kunnen we ons lichaam helemaal niet ontgiften met speciale sapjes en watertjes. Het lichaam is namelijk prima zelf in staat om zichzelf iedere minuut van de dag te ontgiften. Dit hebben we te danken aan de nieren en de lever. Het is dus veel belangrijker om deze zeer belangrijke organen zeer gezond te houden. Eet je verstandig, gezond en gevarieerd, kunnen we op ons eigen prachtige detox systeem in ons lichaam aanwezig, rekenen. Citroensap kan uiteraard gunstig bijdragen aan een gezond voedingspatroon. Citroenen bezitten vitamine C, maar dat doen ook vele andere groente en fruitsoorten en behoeven we ons niet vol te gieten met citroensap. Is het ook waar dat een glas citroensap in de morgen de spijsvertering goed op gang brengt en de aanwezige pectinevezels ervoor zorgen dat we afvallen? Nee, helaas is dit ook genuanceerder. Die pectinevezels huizen zich namelijk vooral in de schil en vruchtvlees en in de pitten van een citroen. En laat dit nu net hetgeen zijn wat we weg knikkeren in de prullenbak. Beginnen met een vezelrijk ontbijt is net zo effectief, danwel niet beter, en bovendien ook veel beter voor het gebit.

 

Zo zijn er uiteraard nog veel meer vragen. In latere blogs zal ik weer eens wat van deze vraagstellingen onder de loep nemen! Wil je meer informatie vinden over  waar je mogelijk naar op zoek bent? Neem dan ook eens een kijkje hier op de website in het ” Meukvrij ABC! ”

 

 

 

4 Reacties op “ik heb gehoord dat………

  1. Fijn weer wat kennis rijker.
    Ik heb wel ladt van diaree als ik een overrijpe banaan eet, en dat is soms erg hevig van gele bananen met nog wat groen heb ik minder last, maar ik had ergens in een groep gelezen dat overrijpe banenen beter voor je was, en soms neem ik dat gelijk zo letterlijk dat ik daar gelijk aan begin, dat kan ik beter niet doen he. Citroen op de nuchtere maag heb ik natuurlijk ook gedaan, maar daar kreeg ik alleen maagpijn van.

    rauwe cacoa bonen zou ik best willen kopen, maar iemand vertelde mij dat je eerst de schil moet verwijderen en dat is een moeilijk werkje, is dat ook zo?

  2. Leuk stukje Monique, niet te lang en duidelijk.
    Alleen zou ik niet zeggen dat de citroenschil in de prullenbak gaat maar in de groenbak

  3. ja, Monigue, de maand November was is Buurthuis de Eenhoorn in Alkmaar, groene maand, wat betekend….een workshop eten als medicijn, een lezing van Suzanne Poot, die alleen raw eet, groentesappen en zo, en gisteren een lezing van Julia Kang, die alleen fruit eet….. ik moest lachen, en dacht, ze hadden dit samen tegelijk moeten doen…. maar het was bij beide dames erg leerzaam, en ik heb er veel van opgestoken, en als je van alles wat mee pakt, en naar je lichaam luistert, ben je toch goed op weg, zolang er geen meuk meer aan te pas komt?!! ik vond het erg fijn in ieder geval om deze lezingen mee te maken.. weer ervaringen rijker… en kom tot de conclusie dat ik in ieder geval goed bezig ben….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *