Je hebt appelmoes…en je hebt appelmoes, waarom je het beter zelf kunt maken!

Ik herinner mij nog goed, dat mijn oudste broer ( nu inmiddels 53 jaar oud ) in onze kinderjaren geen warme maaltijd naar binnen kon werken zonder een paar eetlepels appelmoes. Mijn ouders zagen het maar als een noodzakelijk kwaad, en dus stond er iedere avond standaard een pot appelmoes op tafel. Ik at het ook wel eens mee, maar voor mij hoefde het niet iedere dag en overal op / in/ tussen. Ik heb het wel altijd erg lekker gevonden tot de dag van vandaag. Met een groot significant verschil: ik maak het sinds ik het mij kan heugen, zelf. Ik kan mij niet herinneren, dat ik ooit een pot kant en klare appelmoes kocht. Waarom zou je, als niets meer eenvoudiger is om zelf te maken?

Appelmoes zwaar onderschatte suikerbom

Net als alle andere voedingsmiddelen die iets van fruit en fruitsappen bevatten, heeft appelmoes een erg gezond imago. We zien dit vooral in kinder-hapjes en tussendoortjes door sijpelen. Het zogenoemde ” knijpfruit” is erg populair. KLIK HIER om daar meer over te lezen.  Veel ouders denken hun kind hiermee iets gezonders mee te geven naar school, maar in werkelijkheid zijn het ware suiker-bommetjes. Appels bevatten van nature al aardig wat fructose ( = natuurlijke vruchtensuiker )  Fructose wordt in ons lichaam gewoon herkend als suiker, en verwerkt als een suiker. Ook heeft fructose in de meeste gevallen een nog nadeliger effect op het gebit vanwege de aanwezige zuren. Hoe gezond en onschuldig al deze producten dus lijken, ze zijn niet bepaald gezond te noemen, afhankelijk van de toevoegingen en bewerkingen. Ook dat is van grote invloed op de uiteindelijke suikerpercentages. Vrijwel alle appels die voor moes worden gebruikt, worden eerst geschild en daarna ontdaan van klokhuizen en pitten. Daarmee gaat al ontzettend veel goede vitaminen, mineralen een vezels verloren. Al deze bewerkingen worden gedaan om de volledige voedselveiligheid te kunnen garanderen, en omdat de consument liever geen stukjes en toestanden in de appelmoes willen. Na alle bewerkingen worden er nog tal van toevoegingen gedaan om de appelmoes kleur / geur / smaak en conservering te geven. Denk daarbij aan E nummers ( conserveermiddelen ) en suiker.

Bar weinig vitaminen / mineralen en vezels over in de pot

Als we een appel eten, krijgen we een juiste balans binnen aan vitaminen, mineralen, vezels en vruchtensuikers. Je hapt met een vers intact appeltje zo’n 2 gram vezels mee, circa 5 mg vitamine C en zo’n 5 mg magnesium. Heb jij je ooit afgevraagd, waarom je nooit op een potje appelmoes deze voedingswaarden vermeld ziet staan, op zo hier en daar het vezelgehalte na? Juist, goed geraden: er komen nog maar nauwelijks vitaminen ren mineralen voor in bewerkte appelmoes. Als we naar het meest simpelste potje appelmoes gaan kijken, komen we erg veel suiker tegen. Een potje appel-kaneelmoes bevat per 100 gram 18 (!!!!) gram suiker. Per potje van 360 gram tik je gemiddeld 65 gram suiker weg. Enorm veel dus.

IMG_7746 IMG_7747

Er zijn tegenwoordig vele varianten vindbaar, maar ook in de gewone, gangbare appelmoes vinden we soms extreme hoeveelheden suikers. Alhoewel de toegevoegde suikers in appelmoes sterk zijn gereduceerd, blijft het nog altijd goed voor gemiddeld zo’n 15 gram suiker per 100 gram. Een schaaltje van gemiddeld 200 gram kan dus flink in suikers oplopen.

IMG_7749 IMG_7748

Een, in mijn ogen, erg eigenaardig product vind ik de ” appelmoes light”. Veel mensen zwichten nog altijd voor de term ” light” en denken zo ook te besparen op calorieën en suikers, koolhydraten en vetten. Wat we vaak tegenkomen in light-producten zijn kunstmatige zoetstoffen. Ook in light-appelmoes komen we dit tegen. Ook wordt het product niet gevrijwaard van suiker. Per 100 gram tik je alsnog een goede 11 gram suiker naar binnen. Het heeft dus niet erg veel zin om te kiezen voor light appelmoes.

IMG_7750 IMG_7751

Wat we tegenwoordig ook tegenkomen zijn biologische varianten op appelmoes. Ook hierbij wordt vaak de suggestie gewekt, dat het gezonder en dus beter is. Maar negen van de tien gevallen zeggen anders. Sterker: soms kan een biologisch product nog meer suikers bevatten dan niet-biologisch. Zoals in dit geval: zoals je kunt lezen wordt de biologische appelmoes hier op foto gezoet met rietsuiker, en bevat het per 100 gram 19 gram suiker, dat is zelfs een gram meer suiker dan gewone appelmoes.

Moraal van het verhaal is dus, dat je beter niet tot zeer weinig kant en klare appelmoes kunt consumeren. En dat je, als je dan toch echt voor een kant en klaar potje wilt gaan, goed moet opletten wat er in zit. Ook biologisch! Want dat zegt verder niets meer dan dat de appels van biologische afkomst zijn, de producties blijven verder hetzelfde. Maar…waarom ZOU je die kant en klare meuk kopen als je het zelf eenvoudig, snel en simpel kunt maken?

Zelf appelmoes maken is gezonder, beter en kinderlijk eenvoudig!

Veel mensen denken dat zelf appelmoes maken zeeën van tijd kost, ingewikkeld is om te maken, en ingewikkelde ingrediënten nodig heeft.  Dat is allemaal onzin. Want niets is kinderlijk eenvoudiger dan appelmoes maken. En meer dan appels heb je niet nodig. Bovendien heeft het onwijs veel voordelen:

  • door de appels niet te schillen, en enkel in stukken te snijden behoud je zoveel mogelijk vitaminen en mineralen een vezels
  • het is goedkoop
  • het is milieuvriendelijker en duurzamer
  • het is lekkerder
  • het is leuk om te maken
  • het zorgt ervoor dat je nooit appels overhoudt op de fruitschaal
  • je kunt alle appelsoorten gebruiken
  • je skipt aardig wat toegevoegde suikers en conserveermiddelen

Het maken is kinderlijk eenvoudig. Je kunt zoveel appels in één keer gebruiken als je wenst. Gebruik schone, droge glazen potten die je goed kunt afsluiten, zoals weck-potten. Was de appels en snij ze in stukjes. Laat de schil en de klokhuizen er dus om en in. Verwijder wel de pitten. Gebruik liefst een gietijzeren pan met dikke bodem. Doe de stukjes in de pan en besprenkel er eventueel nog wat vers geperst limoensap ( uit een limoen ) overheen, dit is overigens niet noodzakelijk, maar geeft wel een lekkere extra smaak. Zet de pan op het vuur  met de deksel op de pan en blijf zeer regelmatig even door roeren zodat de stukjes niet aan de bodem vast branden. Zodra de stukjes zacht zijn gekookt, zet je het vuur laag en zet je een staafmixer in de pan, en pureer je de massa tot een gladde moes. Als je dat wenst, kun je er eventueel nog 2/3 druppels zuivere stevia aan toevoegen, ik doe dat meestal wel, en dan de vanille smaak. Dat maakt de appelmoes nét even een vleugje smakelijker.  Giet de appelmores over in de pot ( ten) en laat afkoelen. Bewaar daarna in de koelkast. In de koelkast blijft de appelmoes ongeveer twee weken houdbaar.

Makkie-toch? Deze appelmoes is in elk geval een stukje gezonder en meer voedzamer dan al die meuk in de winkels. Maak het gewoon eens een keertje. Je zult verbaasd zijn over de smaak!

 

 

 

8 Reacties op “Je hebt appelmoes…en je hebt appelmoes, waarom je het beter zelf kunt maken!

  1. Hoi monique
    Ik heb je boek gekregen voor moederdag en wilde de appelmoes maken.
    In je recept lees ik dat de appels zo in de pan gaan.
    Moet daar dan geen water bij?
    Groetjes marieke

    • Ow hahaha ik lees hier op je site
      Zonder water!
      Dus we gaan het proberen!

      • Als je appelmoes zelf maakt, smaakt het lekker als je appels en peren combineert.
        De peer maakt de smaak wat zoeter, je mist de suiker niet eens.

  2. Weet jij mss hoeveel suiker er van nature al in zit?
    Want dat is iets dat je nu nergens kunt terugvinden maar waar ik best nieuwsgierig naar ben.
    Neem tenminste aan de vermelde hoeveelheid een combi is van de fruitsuikers EN de toegevoegde suiker.

    • Dat vertelt een fabrikant idd nooit. Well kept secret, wordt er gezegd als je ernaar vraagt. Het is moeilijk in te schatten wat de natuurlijke suikerwaardes zijn terwijl er ook geraffineerde suikers zijn toegevoegd. Dit kan veel meer zijn dan de appels. Warme groet!

  3. Jammer dat ik dit niet eerder wist!
    Ik pureerde wel eens appels maar dat werd gelijk bruin en onsmakelijk. Koken dus!
    Welke appels kun je het beste gebruiken?

  4. Ik laat de schil er ook wel eens om zitten maar daar word de smaak wel bitter van. Ik vind het geen succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *