kant en klare volwaardige vegan groenteburgers op voorraad maken!

Eerder schreef ik over de vele veganistische / vegetarische vleesvervangers, en hoe ongezond deze kunnen zijn. KLIK HIER. In dit artikel vertel ik dat het helemaal niet zo moeilijk en / of ingewikkeld is, om zelf volwaardige vleesvervangers te maken. Mijn 20 recepten zijn daar een goed voorbeeld van. Voor mij is het heel gewoon om zelf mijn vleesvervangers te maken. Ik maak verschillende vervangers, ik maak ze zowel vers als op voorraad, deze vries ik in, zodat ik altijd wel een paar vleesvervangers in mijn vriezer heb klaarliggen. Alles wat ik nog moet doen is uit de vriezer halen, ontdooien en om-en-om in de koekenpan opbakken.

Veel mensen vragen mij hoe ik dat doe. Het schijnt voor velen toch niet zo vanzelfsprekend te zijn. Daarom ga ik in dit artikel / recept precies vertellen, hoe je kant en klaar burgers maakt, die je kunt invriezen. Ik gebruik hiervoor één van mijn meest favoriete burger-recept, de veganistische, volwaardige groenteburger. Volwaardig wil zeggen, dat de burgers het stukje vlees volledig vervangen, omdat er vervangende vitaminen en eiwitten zijn toegevoegd. De burgers kun je dus 1:1 vervangen voor vlees. Ik heb de extra voedingsstoffen toegevoegd via havermout, en een volledig poeder: GREENS FOR LIFE. Dit poeder bevat vele essentiële vitaminen, mineralen en eiwitten. Ook voeg ik extra eiwitten toe via een portie gekookte kikkererwten. In de groente vinden we veel belangrijke vitaminen en mineralen terug. Wil je meer lezen over GREENS FOR LIFE? Klik DAN HIER. Voor extra vitamine B12 heb ik een capsule van ROYAL GREEN open gemaakt en verwerkt. KLIK HIER voor meer informatie over deze unieke natuurlijke vitamine B12 capsules.

Hoe maak je de burgers kant en klaar?

We gaan beginnen met het maken van het beslag. Daarvoor heb je nodig:

  • 500 gram havermoutmeel  ( havermout in de blender tot meel vermalen )
  • twee eetlepels kerrie madras
  • een eetlepel gerookte paprikapoeder
  • een eetlepel komijnpoeder
  • twee eetlepels gedroogde basilicum
  • twee eetlepels gedroogde bieslook
  • een eetlepel ras el hanout kruiden of andere lekkere kruidenmix
  • een flinke scheut tamarisaus
  • drie eetlepels ketjap Manis ( biologisch)
  • vier eetlepels GREENS FOR LIFE
  • een opengemaakte capsule vitamine B12 liefst van Royal Green
  • een grote rode + een grote gele ui
  • 300 gram sperziebonen
  • 300 gram bloemkool
  • 150 gram gekookte/ uitgelekte kikkererwten
  • een rode punt paprika, in stukjes gesneden

  1. kook de ui, kikkererwten, sperziebonen en bloemkool beetgaar, giet af
  2. doe dit samen met de greens-for-life poeder en vitamin b12, en de helft van de paprikastukjes in een keukenmachine en maal tot een fijne massa.
  3. voeg de kruiden, tamari ,de andere helft van de paprika-stukjes, en ketjap toe aan de havermout, voeg het mengsel toe en roer. Voeg vervolgens kleine beetjes warm water toe tot er een goede kneedbare massa ontstaat. Maak uit de massa platte burgers.
  4. verwarm de oven voor op 185*C, bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg de burgers op de bakplaat en bak in het midden van de oven 10 minuten. Draai de burgers om, en bak opnieuw 10 minuten.
  5. de burgers zijn na afkoelen gereed om in te vriezen. Verpak de burgers liefst per twee/drie in BPA vrije bakjes of diepvrieszakken in.

Zo bak je de burgers op:

  1. haal de burgers uit de vriezer en laat op een bordje ontdooien
  2. doe wat zuivere kokosolie in een koekenpan, en laat smelten
  3. bak de burgers om-en om gaar en goudbruin.

Zo simpel is het! Het is naast goedkoper en gezonder ook veel lekkerder, je kunt tenslotte je eigen smaakmakers toevoegen. Veel werk kost het niet en je hebt altijd een fijne voorraad in je vriezer liggen. Ik maak altijd grotere hoeveelheden in één keer, daar is bovenstaand recept ook op gebaseerd, je haalt er ongeveer acht grote burgers uit. De burgers zijn verrukkelijk bij iedere warme maaltijd, maar ook op de boterham. Smullen maar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *