Keep it cool!

Ik zal meteen met de deur in huis vallen: ik HAAT hitte. Nee, ik HAAAAAAAAT hitte! Ik kan er niet tegen, ik raak totaal van mijn pad af en het belemmert mij in mijn dagelijkse werkzaamheden., Ook krijg ik last van hoofdpijn, en ben ik dagen aan de “ dunne kant” van onderen. Mijn arme darmpjes kunnen er zeer waarschijnlijk ook totaal niet tegen, en verzetten zich hevig. Als er dus weer een hittegolf op komst is, krijg ik al buikpijn. En begin ik direct met alle voorbereidingen om mijn huisje “ hittegolf-proof” te maken.
Inmiddels heb ik over de jaren al aardig wat ventilators, en zelfs een verrijdbare airco verzameld, alles in de strijd om de hitte buiten te houden. Daarnaast dubbel glas aan laten zetten, en ik span zonwerend zeil voor mijn ramen om de hitte buiten te houden. Ja, ik weet het: het klinkt als een obsessieve bedoening, maar geloof mij, als je zo ziek wordt als ik, doe je alles om de hitte tegen te gaan. En wordt het voor mij een “ uitzit-tijd” en maak ik regendansjes vurig hopend op afkoeling.
Ik eet en drink tijdens een hittegolf ook geheel anders. Mijn dagelijkse groente pureetjes trek ik niet meer om warm te eten. Dit laat ik koud worden om koel te eten. En ik drink liters water weg. Wat ik ook heerlijk vind tijdens hitte, is biologisch/dynamische ijskoude karnemelk.
Ik eet echter een stuk lichter dan normaal, omdat mijn darmen compleet van de leg raken, en ik echt moet oppassen met wat ik in mijn mond stop. Zodra de afkoeling zich inzet zijn mijn darmen goddank ook weer helemaal heppie, en herstel ik direct. Maar het is erg belangrijk, wat ik die dagen eet en drink. Als iets maar even verkeerd valt zit ik al een halve dag op de WC. En daar is het ook warm en benauwd.

Tijdens hitte eten we automatisch een stuk lichter dan gewoonlijk. Dit is een normale reactie van het lichaam, mijn reactie is danwel erg heftig, maar niet ongewoon. We hebben veel minder behoefte aan zware kost, of vetrijk voedsel. Ons lijf is vooral bezig ons op een juiste lichaamstemperatuur te houden. Om niet overhit te raken, beginnen de zweetklieren in onze huid meer zweet te produceren. Dit heeft als functie de huid via verdamping van het zweet te verkoelen. Dit is erg onprettig, maar ontzettend belangrijk. Omdat we zweten, blijft ons lichaam op een constante 37 graden. Tijdens het transpireren verliezen we naast vocht ook elektrolyten ( zouten) en die moeten worden aangevuld om de vochthuishouding in ons lichaam op peil te houden. Wat kun je nu het beste eten en drinken tijdens een hittegolf? En hoe houden we het koel? Hier wat “ koele tips” om je door de hittegolf heen te trekken!

SAM_7069

DRINK VEEL, MAAR WEL NAAR BEHOEFTE

Tijdens warme dagen zijn we meer geneigd te drinken, wat logisch is. We zijn dorstiger, omdat ons lichaam veel meer vocht verliest dan normaal. Het is echter erg belangrijk om naar dorst-signalen te luisteren. Liters water drinken op een warme dag lijkt erg nuttig en zinvol, maat TEVEEL kan ook averecht werken. Daarnaast kan een klotsende buik vreselijk onprettig zijn. Drink liever steeds kleine beetjes water, ook al heb je niet indirect dorst. Als de buitentemperaturen extreem hoog zijn ( 30/35 graden) zweet je in rust al, en is het erg belangrijk goed te blijven drinken, drink echter niet liters tegelijk. Je herkent aan je dagelijkse stoelgang/loop of je te weinig drinkt. Plas je veel minder dan gewoonlijk, en is de urine donker van kleur, dan drink je te weinig en is het belangrijk meer te drinken. Drink ruim voldoende, afhankelijk van de buitentemperaturen waarin jij je bevindt, en je activiteiten. Zweet je veel? Zorg er dan voor, dat je elektrolyten ( zouten) goed blijven aangevuld. Drink bijvoorbeeld een glas sole, dit is een zoutwater, gemaakt van zuiver keltisch zeezout. Dit maak je echt ontzettend simpel: Vul een goe afsluitbare pot ( liefst weckpot) voor 1/3 met zuiver keltisch zeezout. Vul de rest aan met water.Roer alles goed door elkaar. Zet in de koelkast. Voor een perfecte zout-aanvulling roer je iedere morgen een theelepel sole door je drank. Zweet je echt peentjes, gebruik dan anderhalf theelepeltje per dag.
Meer over zout lezen? Klik hier.
Drink ook liever tijdens extreme hitte geen alcohol. Alcohol ontdekt vocht aan het lichaam. Dit komt, omdat alchohol in onze nieren de hormonen beïnvloeden die vocht vasthouden. Hoe verleidelijk een koud biertje of procesco ook is, laat alcohol tijdens de hitte even staan.

Drink ook geen frisdranken, sapjes en andere suikerrijke dranken. Zoete drankjes maken vaak nog dorstiger dan dat ze de dorst stillen. Drink liefst koud water. Maak bijvoorbeeld iedere morgen een verse water-jar klaar en zet deze koel, in de schaduw. Drink water met vers fruit, cool bear limonadesiroop of water met wat druppels stevia om een lekkere smaak te verkrijgen. Meer drank-ideetjes vind je hier.

Maak lekkere ijsjes, door vers gepureerd fruit in te vriezen. In mijn artikel kun je diverse recepten vinden.

SAM_5362
EET LICHT, MAAR EET WAT!

Als het erg warm is, heb je eigenlijk helemaal niet zo’n honger. Logisch, want we zijn vooral dorstig, en drinken veel meer, wat de maag ook continu vult. Maag en darmen kunnen al snel van slag raken, zoals bij mij het geval is. Dit heeft met erg veel factoren te maken. Het lichaam moet zich aanpassen aan buitentemperaturen, en moet harder werken om ons op een juiste temperatuur te houden. Om ons bloed goed door te laten stromen, zetten bloedvaten zich uit. Dit betekent ook, dat ons hart harder moet werken. En daarmee automatisch ook andere organen harder aan het werk zet.
Als je warme dranken drinkt, of warm eet, moet het lichaam nog harder werken om het voedsel te verteren. Het is daarom juist verstandig om tijdens extreem warme dagen niet warm te eten en te drinken. Kook voedsel alleen als dit noodzakelijk is. En laat dit afkoelen. Bewaar afgekoeld voedsel goed afgesloten/afgedekt in de koelkast. Je kunt bijvoorbeeld van tevoren porties groente koken en pureren, en dit bewaren in de koelkast.
Wat wel ontzettend belangrijk is, is om WAT te eten. Veel mensen zijn geneigd bij extreme warmte om niet te eten omdat er geen honger is en voedsel zelfs kan tegenstaan. Toch heeft je lichaam de essentiële voedingsstoffen hard nodig, iedere dag weer, hittegolf of niet. Eet je wat minder dan gewoonlijk, is dit geen ramp, dit wordt het wel, als je enkel drinkt en/of op vers fruit gaat leven. Zeker als het lichaam harder moet werken om ons op temperatuur te houden, heeft het wat extra’s nodig.
Een frisse, knapperige salade is uiteraard ook een geweldige oplossing. Varieer volop met alle lekkere knapperige groente van het seizoen. Maak salades altijd zelf. Koop liever geen kant en klaar meuk, daarin kunnen tal van E nummers extra in rondzwemmen.
Maak lekkere soepjes en laat dit koud worden. Dit kun je al maken met een stronk gepureerde broccoli met wat lekkere kruiden en specerijen.
Omdat voedsel tijdens warmte ook zeer onderhevig is aan bederf, is het aan te raden tijdens een hittegolf zo min mogelijk snel bederfelijke levensmiddelen in te kopen. Pas op met vlees/vleeswaren, zuivelproducten, kant en klaar-meuk, kaas en vis. Koop je deze toch graag in, zorg dat de vervoerstijd van winkel naar huis zo kort mogelijk blijft en vervoer alles in koeltassen waarin je ijsblokken hebt gedaan. Bewaar zo min mogelijk buiten de koelkast. Sla zo min mogelijk vers in, want ook vers fruit en verse groente kunnen sneller gaan rotten en bederven. Ga zo vroeg mogelijk boodschappen doen.
Hou de temperatuur in de keuken ( en de voorraadkasten waarin alles wordt bewaard) zo laag en koel mogelijk. Sluit ramen en deuren, sluit gordijnen en luxaflex en hou alles zo donker mogelijk. Zodra het buiten enigszins afkoelt, alles weer open gooien.
Consumeer voedsel direct, zodra je iets uit de vriezer en/of koelkast haalt.

Inkopper, maar toch: wees matig met vetrijk voedsel Als daar al reeds behoefte naar is. Vetrijk voedsel kan zeer zwaar vallen, en het kost ons lichaam ook veel meer moeite om alles te verteren. Deze energie kan het lichaam tijdens hitte juist ergens anders goed voor gebruiken. Maak het je eigen lijf dus niet moeilijker dan het al heeft. Mijd vetrijke happen uit de snackbar. Pas ook op met BBQ voedsel. En de daarbij geserveerde vette sausjes.

Eet rustig, en niet met grote happen tegelijk. Kauw je voedsel goed. Dit houdt maag en darmen ook wat rustiger. Eet niet in volle zon. Zoek een koel plaatsje op waar je enigszins koel je maaltijd kunt nuttigen.
Eet voldoende vitaminen en mineralen. Daar heeft je lichaam bij extreme hitte extra veel behoefte aan. Eet ook eiwitrijk. Voorkom voedsel tekorten, omdat deze diaree kunnen veroorzaken en je zo nog meer vocht verliest.
Tja, voor de rest is het een kwestie van uitzitten. Tenminste, wel voor mij 🙁

 
Nog een erg belangrijk punt: let een beetje op de omgeving om je heen. Heb je een bejaarde buurman of buurvrouw? Weet je dat iemand een geïsoleerd bestaan leidt? Klop daar dagelijks even aan om te controleren of zij het goed maken. Breng wat drankjes, of breng dagelijks een ijsje. Bel dagelijks even op om te controleren of zij het goed maken. Kwetsbare mensen zijn tijdens hitte extra in gevaar. Kwetsbaren zijn o.a ouderen/bejaarden, kinderen, zieken en chronisch zieken, en mensen die geestelijk niet in orde zijn, en daardoor niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Hou deze groep mensen tijdens hitte erg scherp in de gaten!

14 Reacties op “Keep it cool!

  1. Dag Monique, je drinkt ijskoude karnemelk, Nu heb ik gelezen dat als je koud eet,drinkt of een koude douche neemt, het lichaam aan het werk moet om alles weer op de lichaams temperatuur te brengen, wat weer energie kost, waardoor je het nog warmer krijgt.

    • Dit klopt inderdaad, vanuit de Traditionele Chinese Geneeskunde gezien moet je zeker met dit weer niet te koud drinken of eten, het voelt misschien wel even goed maar in je lichaam gaat je milt flink aan de slag om het voedsel of het drinken op lichaamstemperatuur te brengen en dat kost je enorm veel energie. Beter is dus om op kamertemperatuur te drinken of te eten als je echt warm eten niet weg krijgt. Soepjes zijn prima, en rijst of quinoa verkoelt.

  2. Dag Monique, je drinkt ijskoude karnemelk, Nu heb ik gelezen dat als je koud eet,drinkt of een koude douche neemt, het lichaam aan het werk moet om alles weer op de lichaam temperatuur te brengen, wat weer energie kost, waardoor je het nog warmer krijgt.

    • Dat klopt gedeeltelijk. Als je geen liters meteen drinkt valt dit erg mee 🙂 Bedankt voor je suggestie! Warme groet!

  3. Kalium werkt afkoelend, zorg dat je voldoende kalium binnenkrijgt, dit helpt echt om hitte te weerstaan. Tropisch fruit bevat veel kalium, dit is de reden waarom tropisch fruit eten zo fijn is met warm weer.

  4. Wat we in Spanje veel drinken op hete dagen is water met verse citroensap. Hiermee houdt je vocht beter vast. En tussen 12-15uur uit de zon blijven, zoveel mogelijk. Heb je vrij dan een klein dutje doen.

    • En heel veel succes Monique, fijn dat je zoveel probeert te helpen. Het is echt voor velen niet zo makkelijk als voor mij, maar helaas is de info hoe ermee om te gaan slecht te vinden. Het is zo belangrijk, grote warmte is echt pittig voor een niet gewend lijf. Toitoi allemaal en ook genietse

  5. hoi Monique,

    Vervelend dat je zoveel last hebt van de hitte, ik geniet als het warm weer is!

    Wat misschien slim is als ik je klachten hoor, is je eens te verdiepen in eten volgens de 5 elementen, ik denk dat dat veel verlichting kan geven, zodat je misschien ook weer wat meer van de zomer kan genieten 😉

  6. Eenvoudig, simpel en lekker. De gemakkelijke keuken. De meeste tips zijn n heel bruikbaar. Hitte beperking. En het hoofs koel houden. Zelf werk ik bij ouderen.

  7. Zeer herkenbaar. Ik kan zelf ook niet tegen de hitte. Zodra ik in de zon kom voel ik me ellendig en wil ik slapen. Denk dat het mijn hormonen te maken heeft 🙁

  8. Hier het zelfde. Ik verafschuw warmte.
    Darmen onmiddellijk van slag bloeddruk lager dan ooit.
    Vreselijk vind ik het.

  9. Fijn te lezen dat niet iedereen in Hallelujah stemming komt met deze temperaturen…..
    Zoals afgelopen week: prachtige luchten,fris windje,’s nachts niet zo warm: dat is mij ideale zomer!
    Fijn artikel, zitten echt goeie bruikbare tips bij!

  10. IJskoud drinken kan een leaky gut veroorzaken….helemaal niet goed voor je darmen dus!!!

  11. Hoi Monique, war vervelend voor je dat je er zoveel last van hebt. Zelf was ik een paar dagen geleden ook erg misselijk van de hitte, nu gelezen dat op mn zouten moet letten. Iedere dag een kopje lauwe bouillon doet mij wonderen en ook inderdaad wel eten ipv niet!

    Helaas verteer ik sla niet, terwijl het zo lekker is met de hitte. En helaas krijg ik buikpijn van de koude smoothies. Dus vindt het wel lastig af en toe wat ik moet eten met die hitte…
    Iemand herkenbare klachten en tips?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *