Kokosmeel, wat is dat en hoe gebruik je het?

Kokosmeel blijft een beetje “ de vreemde eend in de bijt” betreft meel-soorten. We zien het vrij vaak in de winkels liggen, kopen het uit nieuwsgierigheid om vervolgens zeer teleurstellende bak-resultaten te behalen. Kokosmeel is eigenlijk geen meel, maar meer een VEZEL soort. Het bakt daarom niet zoals gewoon meel, en heeft een andere gebruiksaanwijzing. In dit artikel vertel ik alles over kokosmeel, en wat je er wel mee kunt doen.

WAT IS KOKOSMEEL ?

Nuchter omschreven is kokosmeel niets meer of minder dan gedroogde kokosrasp, wat wordt vermalen tot meel. Het gaat om het “ vlees” uit de kokosnoot wat overblijft als er olie uit wordt geperst. Dit vlees wordt gedroogd , daarna óf geraspt ( kokosrasp ) óf fijn vermalen tot meel. Kokosmeel heeft een licht zoete smaak, maar is niet overheersend. Het heeft bijvoorbeeld géen echte kokossmaak, al verwacht je dit wel. De kokossmaak is vrij nihil.

VEEL VOEDINGSWAARDE

Kokosmeel is gezonder dan andere meel-soorten. Het blinkt vooral uit in vezels. Met een mega-hoog percentage van gemiddeld 50% kunnen we dit zelfs uitzonderlijk veel noemen.  Wel weten allemaal onderhand wel, hoe belangrijk vezels zijn. KLIK HIER om er alles over te lezen. Het heeft nog veel méér streepjes voor andere meel-soorten. Zo is het vrij van gluten, en bevat het belangrijke essentiële eiwitten. Het is arm aan koolhydraten en bevat gezonde vetzuren. Net als zuivere kokosolie bevat kokosmeel aardig wat laurinezuur. Dit wordt in het lichaam omgezet in mono-laurine. Dit zuur heeft vele gezonde effecten als antibacteriële en antivirale eigenschappen. De vele vezels hebben een groot effect op onze  darmpassage / stoelgang, wat kokosmeel ook een fijn middel maakt tegen verstopping * ( gebruiken onder begeleiding van arts / deskundige ) Je kunt bijvoorbeeld een theelepeltje kokosmeel door je smoothie verwerken om zo meer vezels binnen te krijgen per dag.

GEEN GEWOON MEEL

Naast de uitzonderlijke voedingswaarden, heeft kokosmeel ook een uitzonderlijk gebruik. Door de vele vezels zal het meel zich anders gedragen. Het werkt zo’n beetje als een soort spons. Het valt dan ook niet 1:1 te vervangen voor meel / bloem. Het zal een zeer klonterige massa geven. Het is daarom belangrijk, dat je kokosmeel op de juiste manier gebruikt. Er zijn vele verschillende gebruiksadviezen vindbaar op internet, allen zo’n beetje gerelateerd aan een merk. Er zijn vele soorten, zo kun je in een toko erg goedkope ( spierwitte ) kokosmeel kopen wat nog het meest lijkt op fijne poedersuiker. 😕 Het kost bijna niets, wat je al genoeg zou moeten zeggen…. Deze goedkope soorten worden gemaakt van “ afval” kokosnoten, en restproducten. Het wordt bewerkt. En er blijft dan ook vrij weinig over van de gezonde eigenschappen. Dit soort kokosmeel wordt meest gebruikt als bindmiddel in veel buitenlandse keukens, een soort maizena dus. Het wordt niet gebruikt om mee te bakken. Vergis je dan ook niet, als je goedkoop denkt te scoren, want het bakt van geen kanten.
Belangrijk detail dus, om te kiezen voor 100% zuivere kokosmeel. Deze is nooit wit van kleur, maar heeft een lichtgeel, créme achtige kleur. Het heeft zeker geen poedersuiker-structuur, maar een meel-structuur.
Ieder merk hanteert zo zijn eigen gebruiksaanwijzing op de verpakking, maar neutraal gezien kun je uitgaan van circa 15-20% van het gewone meel door kokosmeel te vervangen. Stel: een recept vraagt om 250 gram meel. Dit moet je dan met ongeveer 50 gram kokosmeel vervangen. Dat scheelt dus zo’n 200 gram ! Maar….dan ben je er nog niet, want het vraagt nog meer aanpassing. En dat is vocht en binding.
Te beginnen bij de binding. Overal valt te lezen dat er moet worden gewerkt met eieren. Dit geeft het kokosmeel de beste binding. Maar wat nu als je veganist bent? Dan kun je het beste voor gepureerde banaan kiezen. Een halve middelgrote banaan per ei. Wel zeg ik er nadrukkelijk bij, dat de binding minder goed zal zijn dan eieren. Neutraal bekeken wordt geadviseerd, om per 100 gram kokosmeel ZES eieren toe te voegen, dit zou neerkomen op drie gepureerde bananen. Heb je dus 250 meel vervangen met 50 gram kokosmeel, dan vraagt het 3-4 eieren, of in geval van veganisten, twee gepureerde bananen. LET OP: …het gaat om GEMIDDELDEN en richtlijnen. Je moet zelf een beetje kijken hoe het valt. Kokosmeel kan verschillend zijn per merk.
En dan het vocht. Kokosmeel bestaat voor ruim de helft uit vezels, je begrijpt dan ook vast wel, dat het vocht opslurpt als een spons. Hoeveel extra vocht je moet toevoegen is dan ook niet echt aan één duidend advies vast te knopen. Je zal dus een beetje op je gevoel moeten afgaan. Is je beslag / deeg te dun/ te vloeibaar? Wacht dan heel eventjes tot het meel al het vocht echt goed heeft geabsorbeerd, en kijk dan of er bijvoorbeeld nog een eetlepel kokosmeel nodig is om een juiste gewenste textuur te verkrijgen. Je kunt warm water gebruiken, maar ook plantaardige melk-achtige dranken. Een erg fijne vloeistof om te verwerken in kokosmeel is homemade havermelk. KLIK HIER om te lezen hoe snel je dit zelf maakt. Deze havermelk geeft extra binding,

WAT KUN JE ER ALLEMAAL MEE?

Kokosmeel is niet alleen geschikt om mee te bakken, ook is het een perfecte binder in soepen een sauzen. Het is dankzij de enorme hoeveelheden vezels ook een fijn alternatief om op de meest natuurlijke manier je vezel-inname te vergroten. Zoals eerder geschreven kun je bijvoorbeeld je dagelijkse  smoothies verrijken met een theelepeltje kokosmeel. Of verwerk een theelepel per dag door je voeding ( door gerechten bijvoorbeeld ) Let wel altijd goed op, dat je er voldoende bij drinkt.
Dankzij de neutrale smaak werkt kokosmeel prima als bindmiddel, ter vervanging voor maizena of arrowroot, aardappelzetmeel en andere zetmeelhoudende binders. Het is arm aan koolhydraten waardoor kokosmeel de perfecte vervanging is voor dit soort zetmeelhoudende bindmiddelen. Ook wordt het vaak gebruikt in koolhydraat-arme diëten ter vervanging voor het duurdere amandelmeel. Ook voor mensen met een noten-allergie is kokosmeel een uitkomst.
Het bindt zowel in koude als warme vloeistof, maar het beste in hete vloeistof. Als je bijvoorbeeld een sausje wilt verdikken, voeg de kokosmeel dan in kokende saus toe en roer goed door. Gebruik ook hier NOOIT TEVEEL. Begin met een eetlepel op 500 ml saus of soep.

WAAR KAN JE KOKOSMEEL ( HET BESTE ) KOPEN?

Kokosmeel is niet duur. Dit zorgt voor een wildgroei, waardoor je als consument al snel zicht verliest op welke nu wel of niet “ goed” is. Zoals je eerder hebt kunnen lezen zijn er vele soorten die worden gemaakt met afval/ rest producten van de kokosnoot. In veel gevallen is het meeste van de voedingsstoffen eruit getrokken, bijvoorbeeld voor de farmaceutische industrie. Je herkent deze soorten door de spierwitte kleur en de poedersuiker-achtige structuur. Deze moet je dan ook keihard voorbij lopen, hoe aantrekkelijk de verkoopprijzen soms zijn. Het is ongeschikt om mee te bakken, en het is zeker niet zo gezond als de 100% zuivere soorten. Kies liefst een BIOLOGISCHE variant die uit 100% kokosmeel bestaat, zonder onnodige toevoegingen en / of bewerkingen. Deze kun je vinden in de betere biologische / gezondheidswinkels en on line in de betere webwinkels. De kleur moet in elk geval NIET WIT zijn en de structuur niet poedersuiker-achtig.
Bij Puur & Fit hebben we lang gezocht naar een zuivere/ biologische variant om onder ons eigen label uit te brengen. Deze kokosmeel wordt op biologische wijze in Sri Lanka gemaakt. Omdat we het onder ons eigen label uitbrengen is de prijs ook heerlijk laag! Je betaalt voor 500 gram maar € 3,50!  KLIK HIER om te bestellen.

LEKKERE, SNELLE KOKOS MOPPIES!

Ben je enthousiast geworden en wil je het ook graag eens uitproberen? Dan heb ik, om je alvast te inspireren, een heerlijk en simpel recept ! Deze kokos moppies bestaan uit maar vier ingrediënten en smaken verrukkelijk!
WAT HEB JE NODIG?
  • 50 GRAM KOKOSMEEL
  • DRIE EETLEPELS ERYTHRITOL SUIKER
  • TWEE GEPUREERDE BANANEN
  • 100-125 ML WARM WATER
Om te garneren:
  • CEYLON KANEELPOEDER
  • ERYTHRITOL SUIKER
ZO MAAK JE HET:
Verwarm de oven voor op 180 *C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Kneed alle ingrediënten in een kom goed door elkaar tot er een stevig deeg ontstaat. Draai balletjes uit het deeg en druk deze steeds licht plat tot een mop. Meng wat erythritol suiker door wat kaneel en rol de moppen door dit mengsel. Bak de moppen in het midden van de oven gaar in ongeveer 30-35 minuten, blijf tussentijds controleren.
Laat goed afkoelen.

4 Reacties op “Kokosmeel, wat is dat en hoe gebruik je het?

  1. Gemaakt met ei. Geen banaan. Zonder water. Begin met 2 eieren, anders wordt het meer een cakedeeg en kun je er geen balletjes van draaien. Is het te droog, dan nog 1 ei toevoegen.

  2. Nou ontbreekt er nog zo’n uitleg over amandelmeel.

    Voornamelijk zou ik ze beide misschien willen gebruiken in de toekomst om pannenkoeken mee tebakken. Als dat kan er mee tenminste.

  3. Ga ik proberen, Monique dit was weer heel veel werk wat je hier verricht hebt. Word door mij heel erg gewaardeerd. Ik blijf je volgen en heb wat dingen op mijn lijstje die ik na mijn verhuizing zeker bij je ga kopen.
    Dankjewel en lekker doorgaan.
    H.gr.Lida

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *