Maak je eigen groenten en fruit frozzies!

Vorige week plaatste ik een review over de nieuwste trend in ijsjes-land: groenten en fruit ijsjes. Albert Heyn heeft de eerste voorzichtige stappen gezet, hopelijk volgen er meer . Helaas bevatten deze ijsjes nog altijd veel suikers. Het is uiteraard een betere, gezondere keuze tussen de andere ijsjes ( die zijn gemaakt van water en suiker) maar nog altijd worden er concentraten en alias suikers gebruikt.

SAM_1797

Ik bedacht een lekkere variant om thuis zelf te maken. Dit is niet alleen lekkerder, maar dankzij de verhoudingen groenten en fruit ( met lagere fruitsuikers) in plaats van fruit en groente een echt gezond ijsje! Daarnaast zijn er stevia druppels gebruikt in plaats van concentraat en alias suikers. Ze zijn er niet minder zoet door! Probeer ze zelf maar eens! Ik ben al helemaal om! En ze liggen deze zomer standaard in mijn vriezer!  In de ijsjes van AH is gekozen voor veel fruit, maar ook voor ZOET fruit en bewerkt, zodat er eigenlijk vooral fructose overblijft, dat is één van de geheimpjes van de voedselindustrie om suiker te verbloemen. Als je zelf deze ijsjes thuis maakt kun je volop variëren met ECHT FRUIT en ECHTE GROENTE. Maak deze eens:

DIT HEB JE NODIG VOOR ONGEVEER 6-8 IJSJES:

  • 10 aardbeien
  • twee flinke handjes gewassen verse bladspinazie
  • 200 gram gekookte en uitgelekte/afgekoelde pompoen ( zoete aardappelen gekookt in de schil kunnen ook! )
  • 50 gram gekookte venkel, uitgelekt en afgekoeld ( koolrabi kan ook!)
  • een half theelepeltje vanille bourbon
  • 85 ml kokoswater of gewoon water of berkenwater
  • 10 druppels greensweet-stevia aardbei ( andere smaak kan natuurlijk ook!)

Extra nodig:

  • ijsstokjes ( verkrijgbaar bij de betere kook/bakwinkels)
  • een paar vriesvaste kommetjes of een koekjestray wat in je vriezer past
  • EN ZO MAAK JE HET:

Pureer alle ingrediënten in de blender kort, in elk geval tot er geen groente stukjes meer te zien zijn, want daar griezelen de meeste kinderen van 😉 Gebruik vriesvaste kommetjes, of ijs vormpjes en schenk deze vol.  Ik heb een koekjestray gebruikt. Deze trays kun je kopen in de betere bak/kookwinkels. Ze zijn meest handig. Vries de ijsjes gemiddeld 10 uur in. ENJOY!

SAM_1801

Je kunt uiteraard lekker los gaan betreft vers zacht fruit! Kies echter liefst voor fruitsoorten met een zo laag mogelijke fruitsuikergehalte. Kijk hier voor een compleet overzicht.

SAM_1800

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *