Maak zelf je gezonde zoute veganistische feest-mix!

Ik ben niet erg van de hartige kant. Ik hou meer van zoet en romig. Hartig en pittig vind ik zo af en toe best lekker, maar mijn voorkeur ligt wel bij zoet. Aan mij zijn de vele zoutjes dan ook niet echt besteed. Als kind vond ik zo nu en dan een bakje chips best lekker, maar ik at liever een peer.

Zoutjes bekleden een steeds grotere markt. We kunnen steeds meer verschillende soorten kopen, van minder vet , op basis van peulvruchten en groenten tot de meest bizarre smaakjes. Wij Nederlanders houden wel van chips en zoutjes. Het is ook onderdeel op de feesttafels, en jongeren eten zich misselijk aan hele zakken tijdens hun pauzes. Wie heeft er nu niet eens op de bank voor de televisie gehangen met een zak chips ?
Zoutjes zijn er dus in allerlei vormen en varianten. Maar….ze heten niet voor niets “ zoutjes”. Vrijwel alle zoutjes bevatten flinke ladingen zout, maar ook veel transvetten. En dat zijn toch twee gevaarlijke spelers voor onze gezondheid. De meeste zoutjes bevatten tevens erg veel smaakversterkers ( MSG ) waardoor we zo graag door blijven eten. Je kent het vast: eenmaal één chipje genomen…en de zak is in no-time leeg.

WAT ZIJN ZOUTJES PRECIES?

Zoutjes zijn hartige snacks. Ze zijn dus eigenlijk nooit gezond, ook al wil de voedsel en levensmiddelen industrie ons op een ander spoor zetten door met vele “ light “ varianten te stunten. Zoutjes zijn doorgaans vettig en vreselijk zout. Dit kan soms echt extreme vormen hebben. En kan een zak chips bestaan uit een halve zoutpot. Ze worden soms ook als “ gezond en verantwoord” aangeschreven omdat ze uit aardappelen zijn gemaakt, of uit groente en peulvruchten. Allen hebben een gezond imago, maar het zegt natuurlijk helemaal niets over het uiteindelijke eindproduct. Net als een kilo suiker blijft er van die natuurlijkheid van een suikerbiet niets over. Er zijn uitzonderingen op de regel, maar linksom of rechtsom blijft het wat het is: een bewerkt product.
Waarom zijn zoutjes zo lekker en kun je, eenmaal aan beginnen, maar moeilijk stoppen met door-eten? Dat heeft veel te maken met de vele smaakversterkers, die worden gebruikt. KLIK HIER om alles te lezen over MSG, de smaakversterker die meest wordt gebruikt om zoutjes als chips de “ door-eet-factor” te geven. Maar niet alleen de smaakversterkers dragen hun steentje bij, ook de combinatie van vet, zout en suiker zorgen ervoor dat chips en vele andere junk-foods vaak moeilijk zijn te weerstaan. Zout zorgt voor de eerste aangename sensatie zodra het in contact komt met de papillen op de tong. Het vet van de olie waarin chips worden gefrituurd geven een reactie in het brein wat ons dat fijne ( belonende) gevoel geeft. De suiker zorgt tot slot voor het door-eet-effect, wat bijna verslavend lijkt. Wetenschappers hebben ontdekt, dat het brein van een chips-eter vrijwel gelijk reageert als het brein van een drugs verslaafde. Als we chips eten, activeren we het beloningssysteem in het brein waardoor we snel geneigd zijn om er keer op keer opnieuw van te willen eten. Echter is de ene persoon hier veel gevoeliger voor dan de ander, wat verklaart dat ik bijvoorbeeld veel makkelijker van chips af kan blijven dan vriendlief, die echt dol is op chips.
En dan is er nog die heerlijke KRAAK. Chips moet lekker in de mond kraken. Ook dit gevoel zorgt ervoor dat we meer in de chipszakken grijpen dan we zouden willen. Wist je, dat fabrikanten fortuinen spenderen aan het onderzoeken van de juiste en perfecte “ kraak” in hun chips? Als je zoutjes consumeert waar kraak in zit, en het meer lijkt te versmelten op de tong, krijgen de hersenen minder snel  een signaal van verzadiging. Als iets snel smelt op de tong denkt het brein weinig calorieën ( energie) te ontvangen waardoor we meer gaan eten.
Een studie aan HARVARD MEDICAL SCHOOL liet zien, dat de bewerkte koolhydraten in zoutjes als chips zorgt voor een verstoorde bloedsuikerspiegel. Hierdoor kunnen we ons veel minder snel vol gaan voelen waardoor we honger blijven houden en door eten.

BESTAAN ER GEZONDE ZOUTJES?

Mij wordt vaak de vraag gesteld, of er überhaupt gezonde zoutjes bestaan. Mijn antwoord is NEE. Al wil de voedselindustrie ons anders doen laten geloven, waar het uiteindelijk op neerkomt is dat alle zoutjes zijn bewerkt en, light of niet, even goed veel vet, suiker en vooral zout bevatten. Trap ook niet in de tegenwoordige groente en peulvruchten chips-varianten. Dit klinkt aannemelijk, maar vrijwel alle varianten worden gewoon op dezelfde manier geproduceerd als conventionele chips op basis van aardappelen. Dus: flink gezouten, gefrituurd in olie en verrijkt met o.a suiker en smaakversterkers. Soms komen we varianten tegen die in de oven zijn gebakken. Alhoewel dit zeker scheelt t.o.v zoutjes gebakken in olie, moet je je daar niet blind op staren. Kijk ook hier goed naar de ingrediënten en de voedingswaarden.

MAAR…..HET IS ZO LEKKER! 😫

Slecht nieuws hé? Ja sorry, maar veel beter en mooier kan ik het niet maken. Moeten we al die zoutjes dan echt afzweren? Als het even kan, zeker wel. Maar je hoeft niets te missen. Want zoutjes zeen super eenvoudig ZELF TE MAKEN op een meest gezonde manier, waardoor je wel echt gezond van zoutjes kunt genieten. Dan heb ik het uiteraard niet over de frituurpan, maar de OVEN. Of een airfryer, dat is al helemaal de perfecte machine om gezonde zoute snacks te maken. Een airfryer blaast de hete lucht namelijk direct op het te bereiden product waardoor niet alleen het bereidingsproces wordt versneld ( en het je energie bespaart ) maar het eindproduct ook heerlijk knapperig is. Heb je dus een airfryer ( en dan het liefst de gifvrije MontAna ) dan kun je oneindig veel heerlijke gezonde zoutjes maken.
De grootste voordelen van het ZELF MAKEN VAN ZOUTJES op een rij:
– Je houdt de complete regie, dus bepaal jij wat erin / erop/ er overheen gaat
– Je bepaalt zelf de basis. Dus kun je zelf bepalen welk aardappelras, of welke groente
– Door enkel pure en natuurlijke smaakmakers toe te voegen ontloop je de vele slechte kleur / geur en smaakstoffen in de zoutjes in de winkel
– Het scheelt je uiteindelijk heel veel euro’s. Zoutjes zijn duur. 
– Het smaakt zoveel beter
– Het is onwijs leuk om te doen

VEGAN FEEST MIX!

Veel chips-merken gebruiken een dierlijk vet om in te frituren. Dit maakt het ongeschikt voor veganisten. Ook in de vele toevoegingen kunnen dierlijke ingrediënten voorkomen, zonder dat de fabrikant verplicht is dit te vermelden. Dit geldt overigens voor veel andere zoutjes, niet alleen chips.
Om je een beetje te inspireren , bedacht ik een onwijs lekkere “ feest-mix” om feestelijk op tafel te zetten of lekker tussendoor gezond van te snacken. Deze feest mix is 100% meukvrij en dis geschikt voor veganisten. De mix bestaat uit drie onderdelen. Ik neem ze stap voor stap met je door.
De eerste zijn knapperige zoete aardappel sliertjes. Ik heb er een leuke video van gemaakt, die kun je hieronder bekijken. Of KLIK HIER om naar het recept te gaan.
De tweede zijn kikkererwten, die knapperig worden gebakken in de airfryer zodat ze de beroemde borrelnootjes kunnen vervangen. Je maakt ze zeer eenvoudig. Week / kook ongeveer 300 gram kikkererwten en laat dit goed uitlekken. Dompel ze vervolgens in een scheut tamarisaus ( of sojasaus, of  Aminos ) en bestrooi ze royaal met ras el hanout kruiden. Bak ze in de airfryer knapperig en goudbruin. De temperatuur zet je op 180 *C en de tijd ligt tussen de 10-12 minuten ( blijf tussentijds controleren) In de oven kun je ze uiteraard ook bakken.
Het laatste onderdeel zijn de knapperige havermout stukjes. Dit maak je door de oven voor te verwarmen op 185*C. Bekleed een grote plaat met bakpapier. Roer door 400 gram havermout een scheutje tamarisaus, twee eetlepels ras el hanout, en ongeveer 400 ml water ( indien nodig, meer toevoegen ) Stort de massa op de plaat en smeer zo dun mogelijk uit. Hoe dunner je het uitsmeert, hoe knapperiger de stukjes worden. Bak de plak in het midden van de oven gaar in ongeveer 35 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen, en breek tot slot in kleine brokjes.
Meng alle onderdelen tenslotte door elkaar en klaar is je gezonde feest-mix!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *