Mag het een klontje of 74 minder?

Kennis D.heeft een schattig zoontje van vijf. Het knaapje is zeer beweeglijk en actief, vanaf het moment dat hij iedere morgen zijn oogjes opent rent en holt hij door zijn leven. Als hij bij mij op bezoek is rent hij ook als een stuiterbal door mijn kleine kippenhok, en dan merk je hoe druk hij best is. Ik bak ook graag met hem, want dat vind hij echt he-le-maal geweldig. Zijn eigen koekjes bakken. Het is jammer dat zijn lieve moeder daar niet veel tijd voor lijkt over te houden. Ze koopt daarom veel koek-ellende uit supermarkten. Ze doet haar best, door meest gezonde keuzes te maken, maar in een gemiddelde supermarkt zijn die gezonde keuzes schaars om te maken.

Onlangs kwamen moeder en zoon weer langs, en vertelde D. dat ze net terug waren van de tandarts-controle. Het joch bleek hier en daar in zijn melkgebit gaatjes te hebben. Daar schrok mijn kennis toch best van. Ze kreeg nog net geen standje van haar tandarts, tenminste, zo vervaarde ze het bezoek. Ze kreeg vragen als “ Drinkt hij veel sapjes, limonade, limonadesiropen?” en “ Snoept hij overdag veel?” en kreeg het advies mee om beter op zijn eet en drinkgedrag te letten betreft suikers.
“…En daarom ben ik meteen naar jou toe gekomen” zuchtte ze een beetje verdrietig.

Nu weet ik, dat het ventje thuis inderdaad pakjes Wicky mee naar school krijgt, thuis Roosvicé en Karvan Cevitam drinkt en tja, best veel koekjes en snoepjes eet. Het is niet zo dat hij het aan de lopende band in zijn handjes gedrukt krijgt zodra hij erom vraagt, maar toch heeft hij per dag zo’n drie tot vier snoep-momentjes. Mijn lieve kennis denkt gezonder af te zijn met “ gezonde/ suikervrije” koeken en snoepjes, en ze gebruikt in plaats van gewone suiker agavesiroop en honing. Ze wil dus echt erg graag haar best doen, maar hoe doe je dit eigenlijk als supermarkten vol misleidende meuk ligt? Voor de onbewuste consument die het erg graag goed en gezond wil doen, is het een ware jungle, die supermarkten van tegenwoordig. Om een klein voorbeeld te geven: D. kocht sinds kort de 0% suikervariant van Karvan Cevitam, omdat ze dacht dat dit zoveel malen gezonder was. Maar ook in deze siropen vinden we keihard suiker ondanks “ geen suiker toegevoegd”. Per 200 ml tik je evengoed twee gram suiker weg, wat neerkomt op een klein suikerklontje. Een glas bevat gemiddeld 300/400 ml, dus op zijn uiterst krijg je met 0% suiker-siroop een suikerklontje mee.
En dat niet alleen: het kan het kindergebit net zo hard aantasten als gewone aanmaak-limonadesiropen en sapjes.

Als mijn kleine vriendje bij mij op visite is, drinkt hij graag Cool bear, en wist ik dus, dat hij dit lust. Ik besloot D. een voorstel te doen. Als zij nu eens een week lang haar ventje Cool bear te drinken geeft, ook in een beker mee naar school, en verder NIETS anders dan water en thee. Vooraf gaan we eerst starten om een week lang te noteren wat hij normaal drinkt. Op hand van deze informatie kan ik na de “ Cool bear-week” een schatting maken van hoeveel suikerklontjes dit scheelt. We gingen ervoor, D. vond het een erg goed idee. Niet alleen voor het ventje, maar ook voor haarzelf. Misschien dat ze straks zo zou schrikken van wat haar mannetje per week aan suikers binnen krijgt, dat er een knop om gaat in haar hoofd. Want dit is, ondanks mijn verhalen, nooit eerder gelukt.

Na een week kreeg ik de lijst met het weekoverzicht. Ik schrok best, ondanks dat ik wist dat het ventje aardig wat dronk. Niet alleen sapjes en siropen, maar ook melk met een smaakje en yoghurt drankjes, zag ik nu. Ik besloot daarom ook om D. een paar simpele tips mee te geven op papier om zelf yoghurtdrankjes te maken, en het advies om gewoon te beginnen met het geven van halfvolle biologische melk. Deze zijn in supermarkten vindbaar, al heeft het op gebied van biologische melk niet de beste papieren. Melk met smaakjes vind ik pure onzin. Het is niet nodig als je het kind al vroeg leert om naturel-smaken aan te wennen. In de melk die D. haar zoontje gaf, de fruitmelk van Campina, zit in één glas maar liefst 18 gram suiker. Echt? Ja, echt. Het heeft ook bijna geen enkele voedingswaarde omdat het bestaat uit suiker aangelengd met magere melk.
Met een lijstje en wat flessen Cool bear ging D. vastberaden haar “ Cool bear-week” in.

Ik kwam tellend in suikerklontjes van vier gram, uit op 87 klontjes, betreft het weekoverzicht van D. Dit is niet zomaar veel, dit is schrikbarend veel. En dan heb ik het hier enkel over de drankjes. Niet over het voedsel, waar ook nog bergen suikers in verborgen zit. Ik durf dit er niet eens bij te tellen, want ik vrees dat de teller flink op rood zal uitslaan. Voordat D. begon aan haar “ CB-week” had ik haar nog niets verteld over de vele suikerklontjes in de drankjes van haar kind. Ik wilde graag deze confrontatie uitstellen tot ik vergelijkingsmateriaal ernaast kon leggen.

Na de CB-week kwamen D. en zoontje bij mij op bezoek. Eerst wilde ik graag een verslag horen hoe alles was verlopen. D. vertelde dat het betreft de sapjes en siropen eigenlijk zonder problemen ging. Alleen de “ nieuwe” yoghurtdrankjes en melk had wat tijd nodig. Zeker op dag één vroeg het mannetje waar zijn melk was gebleven. Gelukkig dronk hij op de laatste dag min of meer zonder mokken een heel glas biologische melk op, met OK, een paar druppeltjes stevia karamelsmaak. Dit werkte overigens prima met de yoghurtdrankjes. Een paar verse aardbeien pureren en daaraan wat druppels stevia toevoegen, en dit in de blender met een liter biologische yoghurt mixen. Het mannetje vind het net zo lekker als Fristi! Dat hebben we weer mooi gewonnen!
Ik ben de CB-week in suikerklontjes gaan optellen. Een spannend moment, ook voor mij, want ook ik was best nieuwsgierig geworden. Ik kwam uit op…..13 suikerklontjes!
En dit kwam vooral uit de natuurlijke vruchtensuikers van het gebruikte verse fruit, en de melksuikers. Een verschil van maar liefst 74 suikerklontjes!

D. was om. Ze heeft meteen een flinke voorraad Cool Bear ingekocht bij de gezondheidswinkel, en gebruikt nu iedere dag haar blender, die daarvoor vooral stof stond te happen. We gaan deze uitdaging binnenkort ook doen met de voeding van het ventje. Ik heb D. vast wat tips en adviezen mee gegeven, en ze leest veel op mijn website. Ik vond deze test echt een eye-opener, niet alleen voor D. maar ook voor mezelf. Natuurlijk weet ik het, maar om het zwart/wit op papier te zien was toch even shocking. 74 suikerklontjes per week! MIJN HEMEL! Tel dat eens op, op jaarbasis!
Mijn kleine vriendje gaat iedere dag met een drinkbeker Cool bear naar school. En in plaats van koeken en reepjes gewoon een appel, of een banaan. Werkt prima, kinderen zijn wat dat betreft echt veel flexibeler dan we denken. Dit is vanzelfsprekend voor ieder kind weer verschillend, maar nooit onmogelijk. De aanhouder wint. En misschien doet het ene kind er langer over dan het andere: met volhouden bereik je de finish.
Realiseer je, dat een kind al vanaf zijn/haar geboorte wordt blootgesteld aan de versuikerde wereld. In babyvoeding komen we het tegen, in peuter en kleutervoeding, enzovoort. Kinderen groeien ook op met kunstmatig nagemaakte smaken. Wennen aan nieuwe smaken valt een volwassene soms al vrij moeilijk, laat staan een kind. Zeker natuurlijke smaken uit de natuur kunnen heftig zijn, omdat zuivere smaken sterker zijn als kunstmatig afgestelde smaken. Geef het tijd. Geef het geduld. Maar geef vooral nooit op.

Om iedereen wat op weg te helpen, geef ik hier wat alternatieven op drankjes:

SAPJES/PAKJES SAP/ YOGHURTDRINK

Pureer vers intact fruit in een blender of keukenmachine tot pulp. Laat zoveel mogelijk intact en heel, schil bijvoorbeeld geen fruit als dit niet noodzakelijk is/ de schil eetbaar is. Druk de puree door een zeef en vang het sap op. Bewaar het sap in een goed afgesloten glazen fles in de koelkast en drink het liefst binnen één dag op. Je kunt ieder gewenst fruit kiezen, van appels tot banaan, van zacht fruit tot exotisch fruit. Was het fruit zorgvuldig en kies liefst voor biologisch, zeker als je schil erom laat.

Gebruik het pulp om zelf yoghurtdrink te maken. Pureer het samen met een liter biologische ( liefst biologisch/ dynamisch, dit is verkrijgbaar in de biowinkel) yoghurt, en eventueel om wat extra te zoeten enkele druppels stevia. Er zijn diverse stevia druppels met een smaakje. Zorg wel dat je zuivere druppels kiest met een 100% zuiverheid. Dit moet tenminste uit 98% steviolglycosiden bestaan, en uit een 100% zuivere natuurlijke aroma. Voor meer info over zuivere druppels: klik hier
Je kunt ook een eetlepel stevia kristal sweet of twee eetlepels erythritol suiker gebruiken.
COOL BEAR

Cool bear is een 100% natuurlijke limonadesiroop gezoet met zuivere steviolglycosiden. Lees meer over Cool bear door hier te klikken.
Je kunt CB overal voor inzetten, je kunt er zelfs mee bakken! Cool bear maakt tal van baksels heerlijk zoet. De smaak is voor velen wellicht even wennen. Dit komt omdat stevia GEEN SUIKER is. En een andere zoete smaak heeft. We zijn ( biet) suiker gewoon, en realiseer je dan ook dat het wat tijd nodig heeft om aan een andere suikersmaak te wennen. Ook kinderen. Ook hier geldt: de aanhouder wint.
MELKDRANKJES

Meest onzinnig, maar toch: wil je melk een smaakje geven, druppel dan wat druppels stevia in een liter biologische melk. Schud goed. Wil je er fruit bij, pureer dan wat vers fruit en voeg een liter melk toe. Ik persoonlijk adviseer om je kind( eren) niet te leren dat melk smaakjes moeten bezitten. Wen hen de natuurlijke smaken zoveel mogelijk aan. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Gebruik je geen melk? Kies dan voor melkvervanging. Zelf maak je dit ook ontzettend simpel: havermelk ( klik aan voor het recept)

WATER EN THEE

Het hoeft uiteraard niet iedere dag, maar varieer met water en thee. Zo wordt drinken ook nooit saai en/of vervelend voor een kind. Als je zorgt voor een mooie balans in variatie drankjes voor je kind ( eren) krijgt het niet teveel suikers binnen maar genieten ze er net zoveel van!

5 Reacties op “Mag het een klontje of 74 minder?

  1. Van velen ben ik zeker op de hoogte maar toch bedankt voor deze samenvatting.

    Kun je mij vertellen hoe het zit met biologisch diksap?

  2. Ik ben zo ontzettend blij dat mijn zoon zo goed als alleen maar water drinkt. Thuis krijgt hij al die meuk niet maar ik kan helaas mijn ouders niet onder controle houden als hij daar op bezoek is op woensdagmiddag.

  3. Ik hoop dat het niet alleen voor kinderen is, maar ook voor volwassenen! Mijn vriend drinkt heel graag coca-cola zero (al wel al heel veel minder dan voorheen) en sinaasappelsap.. Heb meteen de Cool Bear Aardbei besteld bij Puur Mieke. Hopen dat hij dit ook lekker vind!
    (Al mijn suikervrije baksels vind hij niets… Misschien toch maar is jouw steviasuikers toevoegen)

  4. Is die cool bear drank alleen Online te bestellen en niet in de supermarkt te krijgen ???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *