meukvrij eten……aankomen of afvallen?

…..” Monique, begrijp jij dit nu? Ik eet nu al zeker bijna een half jaar meukvrij, iedere morgen trouw een smoothie met chiazaad, hennepzaad en, hoe heet dat ook weer….oh ja, moerbei bessen of zoiets. Lekker hoor! Maar ik stond dus vanmorgen op de weegschaal en ik ben pot jan dorie gewoon twee kilo aangekomen!!!!!!!  TWEE KILO! Naaaaaah! Hoe kan dat nou?”   Aldus een zwaar gefrustreerde kennis. En het klopt: ze is de afgelopen maanden méér dan geweldig goed bezig geweest. Ze besloot maanden geleden echt eens wat te gaan doen aan haar slechte eetgewoonten. Ze was continu moe en voelde zich vaak een opgeblazen skippybal zodra ze weer eens flink wat zuivel en brood achter haar kiezen had zitten. Sinds ze adviezen van mij aannam ( nadat ik haar er vele malen op had gewezen wat de oorzaak kon zijn van haar algehele malaise) springt, dartelt en huppelt ze vrolijker door het leven, en zit veel beter in haar vel. Wel riep ze vanaf het begin vaak ” Joepie, nu ga ik ook eindelijk die vetrol op mijn buik kwijtraken!” Ik attendeerde haar er direct op dat dit niet zo werkte, maar als ze geluk had, dat dit wel mogelijk was. Helaas blijkt nu na bijna een half jaar, lijkt het bij haar niet te werken en lijkt het juist averecht te gaan. Gelukkig biechtte ze later wel op dat ze zo nu en dan ” de scheve meukschaats” weer eens aantrok en lekker naar de MacDonalds ging, of een zak mini snickers soldaat maakte bij een theekransje. Toch is dit wel het beeld wat veel mensen voor ogen hebben zodra ze besluiten meukvrij te gaan eten. Velen doen het er zelfs alleen om: om kilo’s kwijt te raken. Hoe zit dat nu precies?

jouw lijf,mijn lijf

Om te beginnen wil ik stellig duidelijk maken dat 100% meukvrij eten altijd gezonder is dan welk dieet of trendy methode dan ook. Door meukvrij te eten eet je meest zuiver en puur. Als je daarin ook goed zorgt voor de juiste balans in voedingsstoffen, zal dit zorgen voor lekker in je vel steken en een gezond en fit lichaam. Maar ieder lichaam is anders. En heeft andere energiebehoeften, het verbruikt energie naar behoefte. Een persoon met een zittend beroep verbrand veel minder als een bouwvakker. En de bouwvakker zal dus ook wat meer voeding nodig hebben om goed te kunnen blijven functioneren. Het feit of je aankomt of juist afvalt hangt daar ook voor een groot deel vanaf. Daarnaast is het minstens zo belangrijk wat je A: gewend was te consumeren aan voeding en in welke hoeveelheden, en B: wat je bent gaan consumeren aan meukvrij voedsel.

 

Als we denken aan biologisch, puur, 100% natuurlijk en vers zien we vooral meteen een moestuin voor ogen. En een moestuin staat op zijn beurt weer voor goed en gezond. En goed en gezond koppelen we weer vast aan slank en gestroomlijnd blijven. Ook de voedselindustrie en media doen daarin een flinke duit in het zakje om dat beeld goed levendig te houden. Veel consumenten worden nu een stuk bewuster van wat ze in hun mond proppen en willen dan ook graag gezonde voeding kopen. Het woord ” biologisch” of ” 100% natuurlijk” op een verpakking kan dan al meer dan genoeg zijn om een consument te doen besluiten om dat product te verkiezen boven het andere waar dit niet op staat. Maar dat andere  product kan dus nog wel eens veel gezonder zijn. Wat zijn nog meer misvattingen?

kersen een

” biologisch en natuurlijk is altijd gezonder!”

Biologisch staat voor de manier/wijze waarop het product tot stand is gekomen. Bij de productie wordt zoveel  mogelijk  rekening gehouden met dier, mens en milieu. Er zijn strengere regels aan verbonden, waar een fabrikant zich strikt aan moet houden. Het instituut SKAL zorgt ervoor dat deze regels worden nageleefd. In dat opzicht kun je spreken over gezonder. Het is met meer zorg en respect voor dier, mens en milieu gemaakt en zijn er verder geen bestrijdingsmiddelen aan te pas gekomen en krijgen dieren biologisch voer. Ook zijn( de meeste)  biologische producten vrij van kunstmatigheden. Maar een aardappel blijft een aardappel, ook een pot biologische chocoladepasta blijft ” een pot chocoladepasta” die even zo goed vetten en suikers bevatten. Wel is het zo dat in biologische producten zo min mogelijk ingrediënten zitten, omdat deze tot het minimum beperkt moeten blijven, en alleen mogen worden toegevoegd  als een noodzakelijk additief. Ook in dat opzicht kun je wel uitgaan dat biologisch een gezondere keuze is. Qua voedingswaarde verschilt het van nauwelijks tot niets. En is het een kwestie van goed de verpakkingen lezen om aan je juiste voedingsstoffen te komen.

aardbeien:bessensmoothie

” lekker veel smoothies maakt slanker!”

We zijn massaal aan de smoothies geslagen. Het is hip and happening, en we zijn erg gezond bezig. Waarbij velen ook dit weer vast koppelen aan slanker worden. Als je deze smoothies goed samenstelt en ook beperkt tot 1 x per dag en goed afstemt op de rest van je voeding op een dag, dan kan dit zeker bijdragen aan wat kilo’s te verliezen. Maar wat vaak gebeurt is dat velen enkel fruit gebruiken, en dit ook aanvullen met eetlepels zaden en pitten tegelijk. Dit maakt een smoothie tot een ” over the top” drankje waarbij je teveel van al het goede binnenkrijgt en je lichaam dit ook als zodanig zal gaan opslaan ( reserve) In veel fruitsoorten zitten ook aardig wat fruitsuikers. Dit zijn ook even zo goed suikers die invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Ook een vervelend gevolg van smoothies: je hebt sneller weer honger en het vult maar voor heel even. Dit komt omdat je niets kauwt en alles in vloeibare vorm naar binnen werkt. Het verzadigingspunt raakt het spoor dan een beetje bijster en dit kan tot gevolg hebben dat je na een uur na je smoothie alweer zin hebt in een tweede, wat ook zeer vaak gebeurt. Ook kun je ongemerkt erg veel calorieën binnen krijgen middels zo’n smoothie. Zaden en pitten bevatten over het algemeen aardig wat vetten en alhoewel gezonde vetten, ze worden als vetten herkend in het lichaam en zo ook verwerkt en verbruikt, en bij een teveel ook opgeslagen. Het beste is om een smoothie vooral in een mix van groente en fruit te nuttigen en niet meer dan 1 x per dag. Als je op je gewicht wilt letten, stem je smoothie dan ook af op de rest van je voeding. KAUW het liefst je voeding. Dit verzadigt veel beter.

IMG_7993

” het staat op de verpakking en dus klopt het!”

In vele eerdere artikelen heb ik al geschreven over de zin en onzin van al die mooie teksten op verpakkingen. Als je alles wat genuanceerder bekijkt, kun je je afvragen waarom al deze teksten ons zo met koeienletters toeschreeuwen om ons vooral tot koop te laten overgaan. Als deze producten werkelijk zo gezond zijn als fabrikanten ons doen willen laten geloven, zou een verpakking al kunnen volstaan met ” margarine” of ” halfvolle melk”. Door tal van gezonde kreten uit de kast te trekken en deze op de verpakkingen te slingeren, worden consumenten overtuigd en overgehaald het product te kopen. Denk bijvoorbeeld aan kreten als ” light!”   ” 0% vet!”  ” zonder suiker!”   ” zonder smaakstoffen!”    ” zonder aspartaam!”   Prachtig natuurlijk, al die extra informatie, maar helaas ” vergeten” de fabrikanten erbij te vermelden waarmee ze het product hebben vol gepropt om zo toch aan gewenste smaken, structuur en perfectie te komen. Light staat voor tenminste één derde minder suiker, vetten /calorieën dan vergelijkbare producten. Dit wekt de indruk dat dit dus gezonder is, een betere keuze en vooral goed voor de slanke lijn. Echter kunnen light producten zelfs nog meer meuk bevatten dan het origineel. Zonder suiker, het klinkt altijd goed in de oren. Maar het staat vaak voor wat het enkel ook zegt: geen suiker.Er wordt vaak niet gesproken over alias suikers als maltodextrine, en fructose. Wat evengoed keihard suiker is. Zonder smaakstoffen klinkt gezond en slank. Maar bedenk je al-tijd dat een product niet zomaar met “verder niets “weer goed op smaak is gebracht. Geen smaakstoffen zegt in dit geval NIETS over de rest van de ingrediënten. Zonder aspartaam, het klinkt gezond.  Aspartaam is meest bekendste kunstmatige zoetsof die ook als ” slecht en gevaarlijk” wordt bestempeld. In zo’n product ” zonder aspartaam” kunnen  andere, net zo slechte kunstmatige zoetstoffen huizen die totaal niet zo bekend zijn, zoals acesulfaam-K. Kortom: geloof de melkboer niet op zijn mooie blauwe ogen. Lees verpakkingen in ingrediënten, niet in de onzin die vaak op etiketten worden gekliederd.

 

waarom je dikker kunt worden van meukvrij eten

De hamvraag blijft natuurlijk: waarom komt de één wel wat aan en de ander valt kilo’s af? Dit heeft met erg veel factoren te maken. Om te beginnen is daar een leefstijl. Hoe at je voorheen? En at je naast ongezonde producten ook véél of juist helemaal niet zoveel? Stel: je at voorheen wel behoorlijk slecht ( veel suikerrijke en kunstmatige producten) maar niet echt veel, en je begint plots met gezonde voeding, kan het twee kanten op: of je komt aan omdat je extra veel eet, of je verbruikt deze gezonde energie goed en kan dus zelfs afvallen. Het is dus ook sterk afhankelijk van je activiteiten. Daarnaast is het een belangrijk punt WAT je eet.Veel mensen slaan massaal aan de zaden, noten, pitten en kokosolie. Uiteraard allemaal perfect, goed en gezond,  maar al deze producten bevatten ook natuurlijke suikers en vetten. En kunnen we daar dus nét zo hard van aankomen als we er teveel van gebruiken en ook teveel van eten dan we verbruiken. Een pot biologische chocoladepasta is dus wel een gezonde keuze, want het bevat minder meuk in kunstmatigheid. Maar het bevat even zo goed suiker en vetten. Soms zelfs nog méér dan hun niet-biologische broer of zus. En kun je net zo hard aankomen van een teveel. Chiazaad is bijvoorbeeld erg rijk aan gezonde vetten. Maar per eetlepel krijg je gemiddeld toch zo’n vier gram aan vetten binnen. Dat is geen enkel probleem, als je het daarna ook zeer beperkt houdt met vet-inname maar dit gebeurt dus zelden omdat er naast chiazaad ook andere noten, pitten en zaden worden gebruikt. En dan kan het, in combinatie met minimale activiteit/energieverbruik, best snel gaan. En ook al zijn het dus gezonde vetten en geen transvetten, die je wellicht gewend was te eten ( transvetten zitten verstopt in koek, snoep, snacks enz) je kunt er dus wel degelijk van aankomen.

 

Je moet dus een perfecte balans zien te vinden in je voeding en energieverbruik. En daar je meukvrije voeding ook op aanpassen. Dan kun je inderdaad zelfs kilo’s verliezen. Wissel zaden, noten en pitten af. Of nog beter: mix ze en gebruik er een eetlepel per dag van. Eet ( kauw!) zoveel mogelijk je voeding in plaats van het in vloeibare vorm naar binnen te gieten. Eet naar wat je verbruikt en ontdek waar je lichaam goed of juist minder goed op reageert. Zo kan ik bijvoorbeeld echt kilo’s aankomen als ik teveel producten eet met arrowroot, kuzu en maizena, Dat plakt er bij mij waarschijnlijk direct aan. Terwijl ik zoveel groente kan eten als ik wil. ( wat ik dan ook gestaag doe! 🙂  ) Zoete aardappelen, pompoen, knolselderij, peulvruchten, spinazie, broccoli, het kan niet op. Al jaren eet ik ontzettend veel groente zonder aan te komen. Maar dat kan bijvoorbeeld voor jou weer totaal anders zijn. Vind voor jezelf dus een goede basis.En pas je voeding vooral ook aan op je energieverbruik. Als je dit goed bewaakt, zul je ook niet met kilo’s tegelijk aankomen, en zelfs ook juist kilo’s kunnen verliezen! En hoe dan ook: 100% meukvrij eten maakt vrijwel altijd fitter en gezonder, en steek je ook veel beter in je vel. Eigenlijk geldt ook hier de stelregel: ” eet en geniet, maar alles met mate! “

 

 

 

 

16 Reacties op “meukvrij eten……aankomen of afvallen?

  1. ik dacht al zie al die zoete meukvrije recepten langs komen
    Hoe doen die mensen dat
    Ik wil afvallen dus groente is de hoofdmoot bij mij

    • probeer voor jezelf inderdaad de juiste basis en daarmee balans te vinden! Succes!

  2. Hoi Monique, gefeliciteerd met je mooie boek, Ik heb hem besteld en bij deze ook een een beveling op mijn facebook geplaatst. Als je wilt mag je me ook een banner van je site sturen, dan zet ik die bij mij op de site. Ik wil mensen als jij van harte onder de aandacht brengen, daar is veel behoefte aan :o) Hartegroet van Katja

    • wat lief! Betreft banners ben ik niet zo kundig,maar je kunt uiteraard deze website gewoon delen via de knoppen op de homepage! Dank je wel! Warme groet!

  3. Jammer dat je schrijft dat je van te veel vet dik wordt, want dat is niet zo. Vetten worden niet opgeslagen maar zorgen juist voor een snellere verbranding, echter koolhydraten en eiwitten worden wel als vet opgeslagen. Eet nooit meer dan 20gr eiwitten (bv 100gr vlees, 3eitjes) per maaltijd. Maar eet liever 5 keer 20gr eiwitten. Hetzelfde geldt voor koolhydraten. 20gr per maaltijd is voldoende, maar dat heb je al bij 1 stuk fruit of bij 2/3 snede brood of 120gr gekookte aardappelen. je mag gerust 15gr vet gebruiken per maaltijd (ja ook 5 keer) waarvan zelfs de helft verzadigd mag zijn. Zonder of met te weinig vet zal je nooit een verzadigd gevoel hebben en zal je dus de hele dag meer (koolhydraat) calorieën eten.

  4. Hoi Monique,
    Ik begon ook ruim een jaar geleden met gezond, bui, meukvrij, lactosevrij en glutenvrij en geraffineerde suiker-vrij te eten. Ondertussen ben ik acht kilo bijgekomen. Acht… Soms frustrerend. Maaaaar: ik voelde me nog nooit zo gezond als nu! De keuze is direct gemaakt: ik wil nooit meer terug!

  5. Het is inderdaad vaak zo met mensen die meukvrij zijn gaan eten, dat ze hiermee denken minder stoffen binnen te krijgen waarvan ze dikker worden.
    Vergeten wordt vaak dat ons lichaam, dat we al tientallen jaren vergiftigen met de meest ongezonde dingen, niet in een half jaar volledig kan veranderen in een uiterst gezonde human being. Ons lichaam moet hier enorm aan wennen en die gewenning heeft tijd nodig, veel tijd. Wij mensen denken in korte tijd, laten we zeggen, binnen 6 maanden, dat we verwachten dat we enorme resultaten moeten boeken en vooral zichtbare resultaten.
    Van binnen begint het gezonde proces de volgende dag al, maar dat is dus niet te zien.
    Geef je lichaam 1 tot 2 jaar de tijd, maar geef vooral niet toe aan dat beetje extra, als een Snicker, een chocolade toetje of een extra keer naar de Mac., omdat het mag…
    je moet wel vooral lekkere dingen blijven eten, want anders hou je het niet vol, maar je moet gewoon weten wat je gisteren, omdat het even mocht, al hebt binnen gekregen.
    Iedereen weet best waaraan het ligt, als je eerlijk bent tegen jezelf, waarom je weer zwaarder bent geworden. Je bent wat je eet en dat is precies hoe het werkt.
    Geef meer om de kwaliteit van het leven en geniet van het gezond worden en blijven voordat het te laat is. Zie die vieze snacks als een bedreiging op je mooie gezonde leven en zie ze als de vijand die jou probeert over te halen ze te kopen. Probeer ze te haten voor wat ze de mens aandoet en voor wat ze met jou en je kinderen aan kunnen doen.
    Laat je niet overhalen en zeg bij alles wat je in je mond stopt, “mijn lichaam is heilig, ik stop er alleen in wat gezond is voor mij en de toekomst van mijn geliefden”.
    Af en toe een frietje of een paar handen in een zak chips is niet erg, maar weet wat je de vorig dag heb gegeten en bepaal dan of je niet beter een paar dagen kan wachten, of je karakter opnieuw af te zwakken en overstag te gaan aan dit zwakke karakter.
    Zorg ervoor dat jij baas bent over je daden en niet je lichaam, want dat is enkel een gebruiksvoorwerp die jou draagt om hier op aarde te mogen zijn met de mensen de van je houden en waarbij jij zolang mogelijk wilt verblijven. Toegeven aan die rommel brengt je steeds een dag verder van je eind reis, die hiermee korter en korter wordt. En waarvoor?
    Geloof me als ik zeg dat je steeds meer karakter ontwikkeld en je iedere dag trotser wordt op jezelf als je doorzet en gezonde dingen blijft doen uit respect voor je lichaam en voor het leven. Want het is zo voorbij..
    Mijn lichaam is mijn tempel. Laat het ook de jouwe zijn. Voor jezelf en je kinderen.

  6. Het is al een oudere reactie , die van kruidje, uit 2004.
    Maar ik wil er toch even wat over zeggen. Want wat hij/zij schrijft klopt niet helemaal. Als je teveel vetten eet ook de goede, dan slaat je lichaam ze op als vet. Koolhydraten worden daarentegen zelden door je lichaam opgeslagen als vet. Het proces wat je lichaam moet opstarten om dit te doen heet “novo-lipogenese” dit us voor je lichaam een ingewikkeld proces wat veel energie kost en daarom doet je lichaam dat liever niet.
    Ik weet dit omdat ik scheikunde heb gestudeerd en mij heb verdiept in de biochemie van voeding en vertering. Daarnaast ben ik zelf veel afgevallen met een eetpatroon gebaseerd op de schijf van 5. Ik eet wat minder brood en meer groenten maar verder geen gekke dingen zoals glutenvrij of zuivelvrij. Ik houd dit eetpatroon mooi aan en ik voel me prima, blijf keurig op gewicht. Over een halfjaar kom ik op de wachtlijst voor een buikwandcorrectie. Zoveel gewicht is er dus af.

  7. Allergieen kunnen ook een grote rol spelen. Overal lees je dat noten erg gezond zijn, maar bijna nergens lees je dat mensen met hooikoorts vaak helemaal niet tegen noten kunnen. Hetzelfde geldt voor gojibessen en sommige fruitsoorten. Mijn ervaring is dat ik aankom wanneer ik dingen eet waar ik eigenlijk niet goed tegen kan. Luisteren naar je lichaam is het allerbelangrijkste!

  8. Tja..idd je bent wat je eet. Ik was altijd al veel aan het kokkerellen,en een echte Bourgondiër. Ieder apart en lekker hapje was aan mij besteed. Tot ik 2 a 3 jaar geleden ziek werd. Een allergie voor tal van producten,oa ei,koemelk,fruit,vleeswaren,chocola en groenten.Toen 7 kg afgevallen..nu drie maanden aan deze levensstijl bezig. Ik ben nu zover dat ik alles zie als vergif..maar een wijntje,en soms een frietje…sta ik mijzelf toe. Ook ik ben niet afgevallen,maar eindelijk meer energie,hier zo blij mee. Nu weer zin in sportschool…(3 x pw)

  9. je zegt maak combinatie smooties met groente en fruit…ik lees dat erg vaak…maar dat mag helemaal niet…fruit nooit in combinatie met groente….eerst fruit erna groente met een half uur minstens ertussen…zeker nitraatrijke groentes…gaan een chemische reactie in je lichaam geven met dergelijke combi’s

    • Van wie ” mag” dit niet? En deze informatie is mij onbekend. Doe wat goed VOOR JOU en je lijf werkt. Haal je advies uit betrouwbare bronnen. Succes en warme groet!

  10. Ik denk dat veel bewegen bij veel mensen zal helpen…..neem de trap ipv de lift, ga met de fiets boodschappen doen, samen met gezond eten zal dit zeker leiden tot gewichtsafname!

    • Ik denk ook dat je enthousiasme heel aanstekelijk is. Dit is belangrijk, zodat hopelijk lezers niet naar hun dietist hoeven op den duur. Ik hoop dat je deze leuke artikelen blijft schrijven…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *