misselijk, winderig, moe, opgeblazen, hoofdpijn…..fijne feestdagen?

De feestdagen……voor velen een waar ( vr) eetfestijn, waar naast veel méér dan gewoonlijk, ook nog eens veel voedsel wordt gegeten met erg veel suiker, zout en slechte vetten. Gevulde kalkoen, vette sausjes, mierzoete toetjes en tussendoor zoete lekkernijen als chocolade, gevuld kerstbrood, kerstkransjes, toastjes met salade, kaasjes, vette worst…..Zeker als je lijf niet gewend is om dit soort voedsel te verwerken, kan een feestmaal erg zwaar vallen, met soms erg vervelende gevolgen. Misselijk, winderig, moe, opgeblazen,hoofdpijn,diaree, en zelfs braken….Het kan een gezellig feest direct verpesten.

Natuurlijk ben je er zelf bij, en ook zelf verantwoordelijk voor wat je in je eigen mond stopt. Maar vaak eten we toch met onze ogen, in plaats van onze magen, en we kunnen, als we gezellig onder elkaar zitten, verzadigingssignalen al snel missen en negeren. Alles ziet er op een opgemaakte dis veel smakelijker en dus aantrekkelijker en uitnodigend uit. En omdat de feestdissen van tegenwoordig zodanig zijn, dat er extra tafels worden aangesloten en deze bijna doorbuigen, kunnen we onszelf al vrij snel verliezen. Met de nare gevolgen achteraf.

Als het al ” te laat” is, wat kun je dan het beste doen tegen al die nare klachten? Natuurlijk kunnen we medicatie slikken. Er bestaat immers tegenwoordig overal wel een pilletje of een poeder voor. Maar je kunt het ook eerst via natuurlijke wegen proberen.

misselijk

Je voelt het langzaam komen: misselijkheid. Je hoopt dat het van voorbijgaande aard is, maar helaas wordt misselijkheid juist alleen maar erger. Wat kun je doen?

Stop in elk geval direct met eten en vooral met alcohol drinken. Breng water aan de kook en rasp wat verse gemberwortel, doe het rasp in een leeg theebuiltje of een thee-ei. Laat de gember in het kokende water goed trekken. Drink dit met kleine rustige slokjes. Zet een raam op een kier en maak te strakke kleding los. Voel je directe aandrang om te braken, geef daaraan dan toe. Na het braken zul je nog wel wat akelig blijven. De maag en darmen zijn van streek, en hebben tijd nodig om weer te herstellen. Eet na eventueel braken liefst 24 uur geen al te vast voedsel, maar drink vooral goed. Drink bijvoorbeeld bouillon of eet soep.

Heb je rauwe, biologische streekhoning in huis? Roer dan twee eetlepels van deze honing door lauwwarm water en drink dit met kleine slokjes. Ook gekookt rijstewater kan verlichting geven bij misselijkheid. Kook een portie rijst en giet het kookwater af. Drink dit met kleine slokjes. Wat ook mogelijk verlichting kan bieden is pepermuntthee drinken.

winderigheid ( opgeblazen gevoel)

Als we teveel eten in één keer of in zeer korte tijd, dan kunnen we daar een zeer onaangenaam opgeblazen gevoel van krijgen. Ook kunnen we last krijgen van rommelende darmen en winderigheid. Wat je zeker nooit moet doen is de gassen die erg graag naar buiten willen ( de scheten, poeppies, scheetjes, ruften, schijters, winden ) inhouden. Zoek een stil plekje op, en laat ze gaan. Hoe meer je deze inhoudt, hoe meer last je krijgt. Ook in geval van winderigheid en een opgeblazen gevoel kan een kopje verse gemberthee wonderen verrichten. Het kalmeert en kunnen werken als remmer tegen winderigheid. Ook kan kamillethee effectief zijn, en ook het kopje pepermunt thee. Stop in ieder geval ook bij winderigheid en een opgeblazen gevoel direct met eten en alcohol, en drink kleine slokjes thee. Spanning en stress zijn ook van enorme invloed. Zorg dus ook voor goede ontspanning. Heb je pompoen in huis? Snij deze in stukken, en kook de stukken ongeveer 15 minuten. Eet zoveel pompoen als dat je op kunt en blijf ontspannen en rustig zitten. Maak te strakke kleding los. Een tip: kauw je voedsel goed. Gassen ontstaan in de meeste gevallen, omdat voedsel erg moeilijk te verteren is. Kauw je het voedsel goed, dan heeft je lichaam daar een stuk minder moeite mee en kan het voedsel gemakkelijker passeren. En hoe sneller de passage kan plaatsvinden, hoe minder last van winderigheid.

moe en versuft

De kerstdagen betekent voor erg veel mensen twee dagen zitten op de kont, eten en drinken, en dat vaak in zeer benauwde, verwarmde ruimtes, zoals verwarmde huiskamers en zaaltjes, en overvoile restaurants, waar de verwarming ook staat te loeien. Dit kan ertoe leiden dat we halverwege de dag vordert, aardig kunnen ” inkakken” en zeer veel last kunnen krijgen van moeheid, en sufheid. We eten en drinken daarnaast ook veel meer dan gewoonlijk, en ook kunnen we onszelf gaan overeten uit verveling. Die grote bak met chips die voor je op tafel staat is dan zo leeg, zonder dat je je daar bewust van bent. Beetje kletsen, en steeds onbewust in de schaal met chips graaien, het is een veel voorkomend verschijnsel bij verveling. Ook eten we voedsel wat we niet gewoon zijn om te eten, zoals ( rood) vlees, en vooral veel zoetigheid. Ook rokerige ruimtes kunnen behoorlijk versuffend werken. Om moeheid en inkak-momenten te voorkomen kun je aan gasten voorstellen om een heerlijke wandeling te gaan maken. Een frisse boswandeling is niet alleen gezellig, maar werkt ook verkwikkend. Zorg voor goed geventileerde ruimten, zet ramen op een kier. Probeer roken te verbieden binnenshuis, vraag rokers buiten te roken, zorg voor een goede plek voor deze gasten, zet bijvoorbeeld wat asbakken op het balkon. Blijf actief: blijf niet langer dan een uur achtereen op de kont zitten, maar sta even op, loop even wat rond, doe wat leuks met eventueel aanwezige kinderen. Excuseer jezelf, en zeg dat je even een luchtje gaat scheppen buiten de deur. Zijn er honden aanwezig, stel jezelf beschikbaar als honden-uitlaatservice. Stel voor om een leuk spel te gaan spelen. Drink liefst geen alcohol, anders zo min mogelijk. Probeer voedsel wat je niet gewoon bent, zoveel mogelijk te mijden. Meer tips kun je hier lezen. Pas op met rood vlees en zoetigheid.

hoofdpijn

Het komt altijd ongewenst, maar vooral tijdens de feestdagen kan een uit elkaar knallend hoofd vreselijk lastig zijn.  ” kerstdagen-hoofdpijn” kan voortkomen uit teveel, verkeerd voedsel. Ook eten we op deze dagen zeer onregelmatig. Het lichaam raakt van slag en dit kan acute hoofdpijn aanvallen uitlokken. Wt je het beste kunt doen is zoveel als mogelijk bij je gewoonlijke eetpatroon/ritme blijven. Ontbijt , lunch, dineer liefst op de gebruikelijke vaste tijden. Eet ook niet teveel, en niet te vetrijk, suikerrijk en zoutrijk. Uiteraard kun je een paracetamol innemen, maar je kunt ook proberen om het te laten verminderen door even een donkere plek op te zoeken, en even geheel tot rust te komen. Het is belangrijk, om de spieren goed te ontspannen. Drink ook geen koffie en alcohol. Drink veel water. Zoek frisse lucht op, en indien mogelijk, ga even een luchtje scheppen.

 

Hou je het een beetje binnen de perken, zullen de eventuele klachten ook een stuk minder zijn. Hou het matig. Natuurlijk kan er wat extra’s gegeten en gedronken worden, maar overdonder je lijf niet met hele ladingen tegelijk. Gezelligheid betekent niet dat je je volledig vol moet gieten en eten. Gezellig samen zijn en eten en drinken kan ook matig, en net zo gezellig zijn.   Fijne en gezonde feestdagen gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *